Brno Contemporary Orchestra a meziválečná moderna

19. únor 2013, 9:00

Pravidelné koncerty Brno Contemporary Orchestra ve vile Tugendhat mají stálý program. I při malé kapacitě improvizovaného koncertního prostoru tak má umožněnou účast větší množství posluchačů, které bezpochyby přitahuje souznění hudby s atraktivním prostředím. V souvislosti se zaměřením orchestru na soudobou hudbu se jedná o dramaturgii velmi krotkou, je to spíš decentní úvod do hudby 20. století. Daří se ale vyvolávat ducha autentické produkce. Hudební večírek u Tugendhatů, tedy moderně uvažujících lidí meziválečného období, mohl mít právě takovou podobu.

Úvod koncertu obstaral Císařský valčík Johanna Strausse ml. v úpravě Arnolda Schönberga. Orchestr jej hrál již během příchodu publika, které se jen pomalu usazovalo a začínalo vnímat, že je na koncertě. Skladba tím získala i přes stigma schönbergovské úpravy určení jakési tafelmusik na uklidnění, předehry ve staré italské opeře. Byl v tom i kus trefné ironie, Schönbergova úprava je skutečně spíš řemeslnická než tvůrčí.

Následující Maškarní ples Francise Poulenca nás přenesl z valčíkové Vídně k Pařížské šestce a bylo poznat, že tato hudba je pro Brno Contemporary Orchestra stylově bližší. Vzhledem k tomu, že se jednalo už o pátou reprízu stejného programu, bylo na místě očekávat bezchybné zvládnutí partitury a orchestr i dirigent Pavel Šnajdr působili suverénním dojmem. Stylový byl i Tomáš Krejčí, zpíval neokázale a s citem. Při čtení ukázek z dobových textů by mohl být i ve shodě s antiornamentální tematikou poněkud civilnější.

K provedení mám jen jednu výhradu, která se ale týká prakticky celé produkce, a tou je dynamika. Akustika ve vile Tugendhat je velmi "suchá", téměř postrádá dozvuk a nástroje znějí ostře. Malé prostory ale zároveň přímo vybízejí ke kouzlení s jemnými dynamickými odstíny. BCO hrál dost hlučně, trubka nasazovala až nepříjemně nahlas. Esprit Poulencovy skladby tím byl chvílemi poněkud utloukán, až bolestivě zněly fanfáry, do nichž vyvrcholil Vareseho Octandre. Ten byl ale velmi zdařilý po témbrové a rytmické stránce, což je pro tuto hudbu podstatnější.

To samé je možno do značné míry říci i o předchozím Koncertu pro devět nástrojů Antona Weberna, na němž lze dokumentovat mnohá východiska soudobé hudby, ale i její souvislosti s hudbou starou. Už základní dvanáctitónová řada složená z jednoho základního a tří odvozených tritónů je velmi bachovská. Naopak práce s jejími jednotlivými segmenty ukazuje k serialismu a punktualismu. BCO kompozici zahrál velmi dobře, s výjimkou již zmíněného hluku.

Faunovo odpoledne Clauda Debussyho koncert uzavřelo a byl to konec krásný (jednalo se o komorní úpravu Benna Sachse). BCO nasadil hutný a kultivovaný zvuk a dynamicky se rovněž uklidnil. To nejlepší – nebo aspoň nejlépe zahrané – přišlo opravdu až na závěr.

Johan Strauss ml.: Kaiser Waltzer, op. 437 (úprava Arnold Schönberg), Francis Poulenc: Le Bal Masqué, Anton Webern: Konzert für neun Instrumente, op. 24, Edgard Varèse: Octandre, Claude Debussy: Prélude à l'après-midi d'un faune (úprava Benno Sachs). Hudební nastudování – Pavel Šnajdr, Tomáš Krejčí – baryton, Brno Contemporary Orchestra. 18. 2. 2013, Vila Tugendhat, Brno.

Hodnocení autora: 75 %

Ke stému výročí narození Jiřího Ortena připravila společnost ProArt v brněnské káznici na Cejlu multižánrový projekt nazvaný Ohnice – kde tančí vítr. Poetickou inscenaci s verši mladého básníka, která reflektovala jeho těžký a krátkým život, představil soubor v premiéře 25. června.  více

Dvacátý čtvrtý ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae po takřka měsíci plném intenzivních hudebních zážitků dospěl ke konci. Hudební díla tematicky nadepsaná jako Koncert národů provedla návštěvníky festivalu třinácti malebnými moravskými městy a dala jim ochutnat stěžejní hudební díla (nejen) evropských národů. To vše bylo navíc servírováno v interpretaci více než dvaceti světově proslulých ansámblů. S uvědoměle nadnárodním, české hranice překračujícím konceptem zvolili organizátoři festivalu jako vhodné místo pro slavnostní závěrečný večer Zlatý sál proslulého vídeňského koncertního domu Musikverein. Mimořádné finále 24. ročníku tak otevřelo řadu Koncertů česko-rakouského partnerství a zároveň tak předznamenalo oslavy festivalového čtvrtstoletí na příští rok. V souladu s tímto symbolickým podtextem koncertu vystoupila jako hlavní hvězda večera patronka festivalu a proslulá zpěvačka Magdalena Kožená doprovázená neméně známým orchestrem Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse.  více

Eva Jurčáková pochází z malé vesnice Nozdrovice z Trenčínského kraje na Slovensku. Do Brna poprvé přijela na výletě s gymnáziem a okamžitě si toto město zamilovala. „Cítila jsem tehdy tu atmosféru kavárenského povalečství,“ vzpomíná s úsměvem. Když se o pár let později hlásila na vysokou školu, bylo pro ni Brno jasnou volbou. Po úspěšném studiu psychologie Eva na Moravě zůstala a v současné době vydává své první album s kapelou Evolet, kterou vedle ní tvoří brněnští hudebníci známí z mnoha jiných projektů – Antonín Koutný (kytara), Martin Kyšperský (baskytara) a Jakub Kočička (bicí). Křest alba se koná ve středu 26. června v klubu Mersey.  více

Jedním z největších příslibů 24. ročníku mezinárodního festivalu Concentus Moraviae byl včerejší koncert legendárního ansámblu Borodin Quartet, kterému jedinečný zvuk vtiskla nejen tvrdá píle, ale také spolupráce se skladatelem Dmitrijem Šostakovičem. Tuto osobní a interpretační stopu si těleso dodnes hýčká a postupuje ji každému novému členovi. Program se odehrál v knihovně zámku v Náměšti nad Oslavou, kde v 18. a 19. století sídlil hudbymilovný rod Haugwitzů. Hudba Sergeje Prokofjeva, Josepha Haydna a Dmitrije Šostakoviče tak promlouvala k posluchačům na místě více než důstojném.  více

Nádvoří hradu Špilberk v letních měsících často rozeznívá hudba. Až do září je možné spojit prohlídku hradu také s kulturním zážitkem. Pořadatelé se snažili připravit program napříč žánry, aby si přišel na své opravdu každý. Večer patřil lidovým tónům. Pódium i přes nepříznivé počasí ovládl Vojenský umělecký soubor Ondráš.  více

Dan Vertígo je živel, neřízená střela. Když má zahrát tři soutěžní písně na Portě, nepostřehnete, zda ještě probíhá zvuková zkouška, nebo jestli je svérázná komunikace se zvukařem a diváky součástí sofistikované performance pro porotu. Ošlehán zkušenostmi z pouličního hraní z Brna, Prahy i odjinud, vydal nyní Dan své druhé album. Čistě autorské, pestré, postavené na vlastních hudebních, cestovatelských a pozorovatelských zážitcích. Ale především – v dobrém slova smyslu – ukázněnější, než by člověk, který měl s tímto brněnským písničkářem spíše letmé kontakty, čekal.  více

Poslední premiéra sezóny brněnské opery nezvykle spojila dvě díla. V Janáčkově divadle byla uvedena surrealistická opera Tři fragmenty z Juliette Bohuslava Martinů vedle operního dílka Lidský hlas Francise Poulenca. Komponovaný večer včera v režii a scénografickém řešení Davida Radoka propojil dva až absurdní světy. A spojení to bylo vskutku pozoruhodné dramaturgicky, vizuálně ale též interpretačně.  více

Polský ansámbl Szymanowski Quartet na festivalu Concentus Moraviae včera přesdtavil v řeznovickém kostele sv. Petra a Pavla díla svých krajanů Karola Szymanowského, Stanisława Moniuszka a Gražyny Bacewiczové. Koncert byl součástí celosvětových oslav dvou stého výročí narození Stanisława Moniuszka, který je mnohými pokládán za zakladatele polské národní hudby. Večeru udělila záštitu velvyslankyně Polské republiky v ČR J. E. Barbara Ćwioro.  více