Brno Contemporary Orchestra mezi hracími strojky a turbínami

Brno Contemporary Orchestra mezi hracími strojky a turbínami

Koncertní provoz roku 2022 zahájil ansámbl Brno Contemporary Orchestra s dirigentem a uměleckým vedoucím Pavlem Šnajdrem na netradičním místě: hudebním sálem, ve kterém v pondělí 24. ledna zazněl program Stroje a strojky, se totiž stala pádová zkušebna Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT. Koncert se měl původně odehrát v hlavních výstavních prostorách Technického muzea, a to hned vedle Kaplanovy turbíny, kvůli prosincovému poškození střechy však musel být přesunutý právě do pádové zkušebny. Orchestr však nenechal nic náhodě, a kromě přesunu celého večera „vyzdobil“ hracími strojky, které zapůjčilo Technické muzeum v Brně, a turbínami od VUT svůj nově vzniklý hudební sál. Návštěvníci měli dokonce možnost si na ně zahrát a jak s úsměvem uvedl Pavel Rudolf z Energetického ústavu: „Máme vybrána nádherně na poklep znějící oběžná kola vírových turbín. Patent profesora Pochylého nalezl další aplikační oblast.“ V souladu s tématem tvořily dramaturgii večera skladby, které jsou ve svých konceptech (zadáních) mechanické, fyzikální či matematické.

Koncert zahájilo dílo Pět polydynamických skladeb poněkud pozapomenutého představitele hudební avantgardy dvacátých let Miroslava Ponce. Skladatel přirozeně tíhnul k moderní kompozici. Kromě hudebních experimentů živených mj. studiem u Aloise Háby nalezl zalíbení také v kresbě, kolážích a matematice. Poncova inklinace k uměleckým dílům stojícím na žánrových pomezích hnala vodu na mlýn jeho vlastním intermediálním a mezižánrovým pokusům. Jeho Pět polydynamických skladeb je postaveno na horizontálních a vertikálních kombinacích vybraných tónů z chromatické stupnice. Jak nicméně napovídá název, středobodem pětice skladeb jsou především dynamické odstíny. Ponc se nezaměřuje pouze na šířku dynamického spektra, ale každému z nástrojů dává jeho vlastní a na ostatních nástrojích často nezávislý dynamický průběh. Je nicméně důležité uvědomit si, že Pět polydynamických skladeb je ve skutečnosti souborem pěti hudebních studií, které si kladou za cíl prozkoumat na zvoleném hudebním materiálu všemožné (a to i ne zcela hudebně funkční) dynamické kombinace. Umělecké dílo se zde stává akademickou prací a zdánlivě nekonečné řady variací a permutací vznikají jen a pouze „za účelem výzkumu“. Poncova skladba tento fakt bere s hlavou vztyčenou. Nejde totiž o suchou dřinu, ale o intelektuální zábavu. Nastudování Pavla Šnajdra studijní charakter díla navíc povedeně akcentovalo a dirigentovo objektivní uchopení hudby, ve které se přirozená lyrika snoubí s akademickým odstupem, skvěle podtrhlo skladatelský záměr.

Zatímco úvodní skladbu ukolébal orchestr do mírného pianissima, následující For Large Ensemble, part C Luboše Mrkvičky vpadlo do nastalého ticha přímo dynamickým vrcholem. Právě část C, která na pondělním koncertu zazněla, zkomponoval autor roku 2017 přímo pro Brno Contemporary Orchestra. Zatímco pro Ponce byla středobodem díla dynamika, pro Mrkvičku to je barva. Sazba jí totiž doslova hýří: v rychle za sebou jdoucích úsecích se napříč všemi orchestrálními nástroji objevují drobné melodické útvary, které mizí stejně rychle jako se vynořily. S trochou nadsázky by se dalo říct, že se jedná o středověký hoquetus aplikovaný na současnou tvorbu a vystupňovaný k maximálnímu využití techniky střídání hlasů a barev. Provedení orchestru bylo i v tomto případě na vysoké úrovni a hudebníci zůstávali rytmicky pevní i v náročných polyrytmických plochách. Druhá polovina díla naopak představovala výrazné uklidnění a skoro by se chtělo hledat paralelu opět ve středověké tvorbě – charakteristický zvuk druhé poloviny skladby totiž pramenil především ze hry nad dlouze položenou prodlevou. Tato technika představovala ve středověku důležitý mezistupeň mezi jednohlasem a polyfonií; pro její zřejmé zvukové kvality se k ní však skladatelé obracejí nadále. Mrkvička navíc využil bohatě obsazeného orchestru a tuto prodlevu postupně předával různým nástrojům, čímž povedeně měnil celkové vyznění skladby. Pavel Šnajdr zvládl s orchestrem výtečně i druhou polovinu díla, kde musel pečlivě sledovat a odstupňovat dynamiky jednotlivých nástrojů tak, aby zvuk i zvolené kompoziční a instrumentační techniky fungovaly tak, jak bylo třeba.

Premiérovaná Musica anima mechanica od Petra Hromádky, která také vznikla na objednávku Brno Contemporary Orchestra, představila ještě zcela odlišný kompoziční svět – na rozdíl od předcházejících děl použila skladba spíše tradičnější tonální hudební jazyk, tento nicméně obohatila o nahrávku různých mechanických zvuků, které s orchestrem tvořily živý dialog. Výsledná kombinace jako by vypadla z filmů Tima Burtona či z kabaretu – temná, rytmická, melodická, svůdná, místy mechanická a přiměřeně opulentní. V dobrém smyslu! Ostatně původním dramaturgickým záměrem bylo, aby skladatel zaranžoval a zvarioval některý z hracích strojků uložených v Technickém muzeu v Brně. Nakonec však vznikla zcela svébytná kompozice, která tuto estetiku využívá k dosažení vlastních uměleckých cílů. Provedení bylo taktéž velmi dobré, ačkoliv jej zpočátku trápily jisté rytmické nesrovnalosti mezi tepem orchestru a strojů a strojků z nahrávky. Dirigent nicméně reagoval okamžitě a naznačil zvukaři, aby odposlechy s nahrávkou zesílil. Po zbytek skladby si pak hudebníci udrželi rytmickou přesnost důležitou k adekvátnímu provedení Hromádkovy skladby.

Mezi skladby vycházející z racionálního konstruktu lze bezpochyby zařadit také Jalons (Milníky) Iannise Xenakise. Dílo vzniklo roku 1986 u příležitosti desátého výročí Ensemble intercontemporain, jehož vedoucímu a zakladateli Pierru Boulezovi byla věnována. Skladba dokazuje, že matematické modely mohou u hudební kompozice nejen fungovat, ale být stejně dechberoucí jako tradiční metody. Xenakisova skladba v sobě skýtá fascinující dynamické i melodické vrcholy, které umocnilo provedení Brno Contemporary Orchestra a obzvláště „ševelení“ v pianissimu bylo velmi působivé.

Závěrečné Dreams of Machines pro pianolu a ansámbl skladatele Trevora Grahla bylo poslední premiérou večera a současně jistým vyvrcholením všeho předešlého. Hudba byla tonálnější, ale současně „roztěkaná“, proměnlivá, polyrytmická, pravidelná i minimalistická. A to vše bylo korunováno bohatou barevností faktury. Za pianolu, která stála většinu času v opozici proti orchestru, usedl klavírista a skladatel Wolfgang Heisig. Kromě hudebníků zazněla také hrací skřínka, po které měl Heisig možnost vyměnit si váleček na poslední část skladby. Expresivní hudba, která jako by se vždy na chvíli poddala nějakému extrému, byla výtečnou tečkou za povedeným večerem. Spojením neotřelého prostředí, do kterého se člověk mimo profesi jen tak nedostane, pestré dramaturgie i skvělých hudebních výkonů vznikl večer, kterým Brno Contemporary Orchestra skutečně vkročila do roku 2022 tou správnou nohou.

Foto Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Steven Johnston je skotský písničkář, který v poslední době používá pseudonym Damask Rose. Stejně se jmenuje i album které v roce 2022 natočil v Brně s producenty Pavlem Šmídem a Vojtěchem Svatošem. Se stejným producentským týmem nyní pracuje na druhém albu.  více

Nejčtenější

Kritika

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více