Carpet Cabinet: Be Good, Stay Strong, Live Long

9. leden 2017, 2:00

Svěží čerstvý vítr přinesla na brněnskou scénu svým debutovým albem slovensko-česká skupina Carpet Cabinet. Sedmičlenná formace působí v jihomoravské metropoli od roku 2013 a spolu s několika zajímavými hosty přináší ve dvanácti skladbách profesionálně zahranou a nahranou směs moderních i tradičních žánrů, smršť rytmů a kaleidoskop barev. V oficiální tiskové zprávě hudebníci hovoří o inspiraci „od hiphopu po soul a R&B až k například drum’n’bassu a elektru“, ale pod všemi těmito žánry a jejich kombinacemi zurčí a bublá jazzový základ. Carpet Cabinet sice není čistě jazzová skupina, ale svou tvorbou ukazuje na jednu z cest, kterými se dnes jazz ve světě ubírá. Podobně jako Robert Glasper se svým nadžánrovým elektro-koktejlem loni zazářil na festivalu JazzFestBrno, září Carpet Cabinet na domácí scéně. Září pochopitelně zatím skromněji, ale k jakýmkoli náznakům provinčnosti má jejich album daleko.

Skupina zdůrazňuje, že album pojala podobně pestře jako své koncerty, na které si také zve hosty. Zatímco v jednom rozhovoru hudebníci prozradili, že sami poslouchají zhruba z 60 % instrumentální hudbu, na CD najdeme přesně polovinu písní s hostujícími vokalisty a polovinu instrumentálek (po šesti). Přitom písně jsou střídavě zpívané a rapované. Ve spojení s nástrojovým obsazením kapely (dva saxofony, trubka, piano, kytara, baskytara, bicí) vzniká pestrý živý tvar, do nějž i hiphopové prvky přistupují naprosto organicky bez sebemenšího prvku nepřístojné syntetičnosti. Elektronické zvuky – syntezátory i mašinky pro zkreslení hlasu – jsou sice samozřejmou součástí celku, ale živá hudba se stále přítomným napětím mezi průzračnými dechy a hutnými basovými linkami je základem.

Možná nejméně typickou a přitom pro album velmi důležitou skladbou je Thug Life s hostujícím slovenským raperem Hawkym. Jeho text (bohužel místy zbytečně vulgární a silácký) postupně dochází k pointě, že základním posláním (tím, „čo mám rád“) je „robiť hudbu“. Jako by slovy svého hosta chtěla kapela naznačit, že o hudbu, tedy o formu, jí jde víc, než o obsah (texty) písní. Proto i barvy hlasů přizvaných zpěvaček vnímám především jako další hudební nástroje, které skvěle zapadají do hudebního puzzle kapely. Krásným příkladem je hned úvodní píseň Strenght to Listen, v níž Sisa Fehérová působí úplně jinak než na svém aktuálním albu Cirrus. Ne náhodou Carpet Cabinet jako jeden ze svých inspiračních zdrojů uvádějí Sisinu starší kapelu Pitch Bender. Běžnému (jazz/soul)popu se z celého alba nejvíce blíží skladba Podoby se Zuzanou Mikulcovou, nicméně i ona klame. Krásně zazpívaná píseň se slovenským textem se totiž rozvine do osmiminutové skladby s dlouhou jazzovou instrumentální pasáží, aniž by jen na okamžik ztratila něco ze svého napětí. Další barvu na pomyslné plátno přináší se skladbou Smoke It! keňská raperka Tina Mweni, jejíž projev – nebýt poučeného doprovodu se zdůrazněním spodních proudů – jako by evokoval evropské taneční kapely počátku 90. let.

Z instrumentálních skladeb stojí za pozornost například lehce stravitelná Rebirth, v níž se jazzové prvky naprosto přirozeně prolínají s popovým základem. Pět minut v tomto případě uběhne tak rychle, že si povrchní posluchač nemá šanci všimnout členitosti skladby. Zcela jiným způsobem, na ploše sedmi minut, se rozvíjí kompozice God’s Sake, v níž mezi rozjezdovou pasáží s lehce načrtnutými dechy a energickým závěrem celokapelovým závěrem zaujme ambientní střední pasáž. Konec alba pak představuje příjemné finále s vyzrálým zpěvem a rapem Ashley Abrman a saxofonovými sóly (F. E. T.), s další směsí živého a elektro funku Magic Bloom a konečně s rytmickou rozlučkovou Hmm… Not Bad!, skladbou někde na pomezí mezi brazilským karnevalem a letními písněmi skupiny Midi Lidi.

Význam skupiny Carpet Cabinet netkví v hudební originalitě. Původnost zde vzniká pouze jako dobře vymyšlená kombinace už známých prvků a kapela samotná nic zásadně nového nepřináší. Nová je však cesta, kterou se tito jazzoví muzikanti vydali. Současná česká jazzová scéna zažívá už několik let obrovský rozmach, což se odráží v množství výborných muzikantů a kapel. Je tedy třeba se odlišit a ne každý je kompozičně nebo aranžérsky tak zdatný jako David Dorůžka, Luboš Soukup, Tomáš Liška, Martin Brunner nebo pánové a dáma z Vertiga. Hudebníci z Carpet Cabinet se rozhodli propojit své umění se světem popu, soulu, funku a elektronické taneční hudby, což u nás – počítáme-li stále s jazzovým základem – ještě není příliš obvyklé. Ve spojení s hosty a také s výtečným zvukem (Lukáš Martinek ze studia Svárov a následný mix a mastering ve studiuEcsona Waldese) to přineslo ovoce a album je nejen na brněnské scéně velkou  událostí.

Carpet Cabinet – Be Good, Stay Strong, Live Long. Vydáno vlastním nákladem, 2016. 12 skladeb, celkový čas: 62:29

Carpet Cabinet/ foto archiv skupiny

Festival Beseda u Bigbítu (BuB) letos zažije rovné čtvrtstoletí a k půlkulatému výročí si letos nadělil malý warm-up v podobě koncertního večeru v Kabinetu múz nazvaného Beseda night. Letošní tasovskou přehlídku tak předznamenala a celý večer také uvedla šumpersko-brněnská formace Acute Dose. Loňský vítr přivála skupina Please the trees a skladatel a DJ Václav Čásenský aka Atrey.  více

„Květy jsou dnes hodně rocková a kytarová skupina. Chtěl jsem něco jiného,“ vysvětloval Martin Kyšperský, proč se rozhodl své loňské sólové album Vlakem pojmout ve stylu elektronické hudby. Když jsem nyní poslouchal nové Květy – album se zvláštně poetickým názvem Komik do půl osmé –, okamžitě jsem nabyl dojmu, že Martinova zkušenost s povedenou sólovou deskou skupinu zpětně ovlivnila. Nikdy předtím nebyly na albu Květů elektronické zvuky tak dominantní jako v případě „Komika“. A nemyslím, že by šlo pouze o zásluhy nového člena skupiny, klávesisty Ondřeje Kyase. Vždyť i Kyšperský má na obalu alba uvedeny kromě kytar syntezátory, elektronické smyčky a klávesy a Aleš Pilgr vedle akustických bicích, vibrafonu nebo tympánů hraje i na elektronické pady.  více

Pokud pomineme teprve nadcházející zářijový bonusový koncert Diany Krall, neukončil letošní festival Jazzfest nikdo menší než Chick Corea se svým hvězdným triem. Spolu s Brianem Bladem a Eddie Gomezem udělali za letošním ročníkem luxusní americkou tečku.  více

Vydařený čtvrteční koncert Filharmonie Brno v Besedním domě musel potěšit opravdu každého, posluchače rozličného věku i vkus. A nadšení bylo v sále cítit, i přesto, že se na klavír hrálo i celou šíří předloktí.  více

Brněnská zpěvačka a autorka Jana Jun Šrámková tvrdí, že název jejího nového alba Ve vlasech nesouvisí s její profesí kadeřnice. A je pravda, že více než s nůžkami nebo kulmou si vlasy v tomto případě spojuji s větrem, který je profoukává a který do nich foukal už na Janině předchozím albu Nahá. V textech na nové desce však namísto větru jako důležitá konstanta figuruje voda. V jednotlivých písních se objevují peřeje, pádla, lodě i oceán. Ale ani to není nejpodstatnější informace. Jakkoli jsou v Janiných skladbách slova důležitá, pokračuje nové album v linii, kterou načrtly předchozí desky Intimně (2010) a Nahá (2014). Nad příběhem stojí pocit, kresba slabikami, mlhavá scenérie, načrtnutá hlasem a domalovaná dalšími nástroji.  více

Hudební retro komedie Viki kráčí za štěstím, jak ji v premiéře uvedlo Městské divadlo Brno, je na mnoho způsobů zpáteční cestou v čase. Diváka vrací ke tvorbě z autorské dílny Milan Uhde, Miloš Štědroň, kterou nyní výrazně doplnil hudební skladatel Karel Cón. Jde navrch o exkurz k reálnému příběhu, který se odehrál na přelomu 60. a 70. let či swingové muzice kralující éře sladkých sixities. A před publikem nyní navrch defiluje bezmála stejný tvůrčí tým v čele s režisérem Jurajem Nvotou, který se před pěti lety představil na stejném jevišti divákům s romantickým muzikálem Divá Bára.  více

Festival Jazzfest se blíží ke konci a po osvěžení z české a evropské scény přišla na řadu nefalšovaná, téměř bluesová americká klasika. Dvaasedmdesátiletý velikán Steve Gadd dorazil do Brna s kytaristou Michaelem Landauem, baskytaristou Jimmy Johnsonem, trumpetistou Waltem Fowlerem a za piano a Fender rhodes zasedl Kevin Hayes.  více

S trumpetistou, aranžérem a kapelníkem brněnského bigbandu B-Side Band jsme hovořili u příležitost 10 let tohoto pozoruhodného orchestru. B-Side Band své narozeniny oslavil mimo jiné třemi koncerty v brněnském Sono Centru.  více

Defilé evropských i světových saxofonistů, které nabídl letošní ročník festivalu Jazzfest Brno, stylově uzavřeli virtuózní technici a invenční autoři propojující různá odvětví jazzu – uznávaný rakouský sideman i sólista Harald Harry Sokal se svým triem Groove a newyorská legenda Chris Potter, který v čele svého Quartetu na pódium Sono Centra uvedl svůj nejnovější projekt – album The Dreamer Is a Dream.  více

Tak jako loni, i letošní ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s podtitulem svědectví, uzavírala Filharmonie Brno a Český filharmonický sbor Brno. Kostel sv. Janů na Minoritské ulici rozzářilo dílo hlavnímu tématu festivalu velmi blízké – příběh Pavla z Tarsu v podobě Mendelssohnova oratoria Paulus.  více

Klasický balet Spiaca krásavica v štyroch častiach (prológ a tri dejstvá) od Petra Iljiča Čajkovského uviedol balet Národného divadla Brno na javisku Mahenovho divadla.  více

V týdnu před velikonočními svátky přehlídka JazzFest postoupila do druhé poloviny. Další řadu koncertů propojujících různé jazzové formy a formace oscilující od tradice přes jazzrock k funku odstartoval večer brněnských a pražských jazzových legend v CED Husa na provázku a posléze dvojkoncert tria kytaristy Jiřího Šimka a hvězdného Poogie Bell Bandu s nepřehlédnutelným (a nepřeslechnutelným) frontmanem za bicí soupravou.  více

Antonín Fajt je syn zpěvačky a houslistky Ivy Bittové a bubeníka Pavla Fajta. I když hostuje na nejnovějším albu At Home skupiny Iva Bittová & Čikori, není to žádné protekční dítě. K vlastnímu hráčskému a skladatelskému stylu se sám propracoval a propřemýšlel. Má možnost srovnávat dětství strávené na Moravě s posledními deseti lety za oceánem. A protože jej baví propojovat hudební aktivity například s kulinářským uměním nebo s léčivými účinky umění, není náš rozhovor zdaleka jen o muzice.  více

Brněnská rodačka Magdalena Kožená natočila spolu s režisérkou Alicí Nellis reklamní spot pro celostátní happening základních uměleckých škol ZUŠ Open. Jeho první ročník proběhne v úterý 30. května 2017 po celé republice za účasti 355 škol. K patronce projektu ZUŠ Open Magdaleně Kožené se slavná česká režisérka připojila jako garant za literárně-dramatický obor na uměleckých školách. Obě dvě umělkyně navštíví v den konání happeningu vybrané akce.  více

Zařazením Patricie Barber do koncertní série Národního divadla Brno plnil dramaturg Filip Haberman sny nejen sobě. Neokoukaný klenot americké jazzové scény naplnil Mahenovo divadlo posluchači a přinesl velkolepý hudební zážitek. Jako by tento divadelní prostor byl předurčen pro konání tohoto koncertu. Divadelní sál podtrhnul zpěvaččinu vznešenost, ale zároveň dokázal vytvořit komorní, téměř klubové, prostředí. Tentokrát Patricia Barber přicestovala do Čech z rodného Chicaga v triu s mladými muzikanty - kontrabasistou Patrickem Mulcahym a bubeníkem Natem Friedmanem.  více