Čas hudby, čas radosti

Čas hudby, čas radosti

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).

Smyčcový kvartet č. 3 Jana Kapra (1914–1988) vznikl v polovině 50. let, kdy se autor kromě této skladby věnoval také Milostným písním pro baryton a klavír či Koncertu pro housle a orchestr. Dílo bylo poprvé provedeno v rámci Pražského jara roku 1957 Smetanovým kvartetem. Původně se mělo jednat o přepracování Smyčcového kvarteta č. 2, nakonec však vznikla úplně nová skladba, která v sobě nese a přebírá určitá témata této starší kompozice. V živelném a pestrobarevném úvodu díla si Jan Kapr pohrává se střídáním hlasů, přenášením hlavní linie mezi nástroji, ale i s pasážemi vedenými unisono. Právě unisona mezi nástroji představovala kritické momenty, v nichž občasně docházelo k intonačním nesrovnalostem. Je nutné však podotknout, že se autor nebál využít zajímavých kombinací, například vysoko napsaných prvních houslí s violoncellem v první větě, které skrze svou náročnost tato úskalí generují. Ke svižnosti a rozvernosti jednotlivých částí skladby dopomáhaly drobné hodnoty a rafinovaně zakomponovaný pohyb (rytmika), s nímž si kvarteto výtečné poradilo. Skladba měla spád, tah a kýženou energii, přičemž si obdiv zaslouží houslistka Barbara Tolarová a violoncellistka Iva Wiesnerová, které svými sólovými vstupy jednotlivé melodické linie rozezpívaly.

Ve světové premiéře zazněla kompozice Smyčcový kvartet č. 4, op. 26 brněnského skladatele Radima Bednaříka (*1979) plnící v rámci programu funkci přemostění mezi dvěma krajními skladbami. Smyčcový kvartet je teda záměrně jednovětou záležitostí – jakýmsi intermezzem. „Inspiroval jsem se rovněž velmi rozdílnými životními osudy a poetikou skladeb obou autorů, tak i společenskou atmosférou, osobní životní mezifází a hudebním vývojem s vědomím, kde všude dochází, či brzy nutně musí dojít ke změně.“ Takto vše popsal v autorském komentáři Radim Bednařík. Dílo zpočátku začíná velice nenápadně: prodlevy na dlouhých tónech (i v podobě flažoletů), drobné melodické motivy okořeněné pizzicatem, z nichž vystoupí sólová viola (David Křivský). Průběhu skladby dominuje soustředěnost, niternost a velice intimní atmosféra, skrze kterou prostupuje motiv tikání – pulzace dodávající dílu vnitřní napětí. Byť se jednalo o časově nejkratší kompozici večera, bylo velice zajímavé ve skladbě jako posluchač sledovat rozdílné vnímání času a působení niterného charakteru na člověka, jež se podařilo Diversa Quartet svojí hrou vykreslit.

Koncert uzavřel Smyčcový kvartet č. 2 do C, op. 26 z pera Osvalda Chlubny (1893–1971), jenž ve dvacátých letech minulého století studoval v mistrovské třídě u Leoše Janáčka. Janáčkův vliv se bezesporu otiskl do tvůrčí činnosti Osvalda Chlubny, kdy například Chlubna instrumentoval druhou verzi Janáčkovy první opery Šárka, dále podle skladatelových poznámek dokončil symfonii Dunaj a jako pokračovatel vyučoval na brněnské konzervatoři Janáčkovo uchopení hudební teorie. I ve Smyčcovém kvartetu č. 2 do C, především pak ve třetí větě, můžeme slyšet několik janáčkovských prvků jako je ostinátní sčasovka nebo vedení melodie nad tremolem dalších nástrojů. Poprvé bylo dílo uvedeno roku 1929 Moravským kvartetem v rozhlasovém matiné. Koncertní premiéra se uskutečnila o rok později na řádném koncertu Klubu moravských skladatelů. Chlubna však kvartet v roce 1957 revidoval, čímž vznikla poslední verze kompozice. Byť skladba vyšla v edici Českého hudebního fondu (1960), obsahovala chyby, které po několika desetiletích opravil a celou skladbu editoval muzikolog a specialista na Chlubnův život a dílo Martin Pašek. Nastudování tělesa Diversa Quartet oplývalo širokým, barevným a plným tónem, a to zvláště ve violoncellovém partu podtrhujícím hutnou fakturu díla. Opět se i v tomto případě prokázal hráčský um houslistky Barbary Tolarové, jež bravurně zvládla exponované části.

Komorní koncert Diversa Quartet naservíroval divákům pestrou paletu smyčcových kvartetů brněnských skladatelů, kterou nejen skrze dramaturgii, ale i výkony hráčů vzdal hold brněnské kompoziční tradici.

Program:

Jan Kapr – Smyčcový kvartet č. 3 (1955)

Radim Bednařík – Smyčcový kvartet č. 4, op. 26 (2025), premiéra

Osvald Chlubna – Smyčcový kvartet č. 2 do C, op. 26 (1928/1957)

Diversa Quartet:

Barbara Tolarová – 1. housle

Jan Bělohlávek – 2. housle

David Křivský – viola

Iva Wiesnerová – violoncello

Pondělí 7. dubna 2025 v 19h, Vila Löw-Beer

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Nejčtenější

Kritika

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více