Chamber Symphony Orchestra Brno: Novoroční koncert orchestru mladé generace

Chamber Symphony Orchestra Brno: Novoroční koncert orchestru mladé generace

Nebývá zvykem, že by se konzervatoristé angažovali v samostatně organizovaných ansámblech. Jeden takový však v loňském roce z brněnské konzervatoře vzešel a směle se etabluje školskému systému a kulturnímu průmyslu trochu navzdory. Mladí prostě chtějí hrát. Chamber Symphony Orchestra Brno se brněnskému publiku úspěšně představil v premiéře v květnu 2017 Mahlerovou symfonií Titánů. Ve své druhé koncertní sezóně soubor pokračoval v komorní interpretaci druhou symfonií Johannese Brahmse. Potřetí v Brně orchestr vystoupil 3. ledna při novoročním koncertu v katedrále sv. Petra a Pavla. Samostatné komorní těleso standardně spolupracuje s dirigentem Stanislavem Kummerem. Pro recenzovaný koncert bylo doplněno o několik hostujících hráčů a taktovky se tentokráte chopil dirigent a skladatel Jiří Najvar. Ten vedle Koncertu pro flétnu Wolfganga Amadea Mozarta a Magnificat Johna Ruttera uvedl v premiéře také svou kompozici La preghiera di Capodanno.

chamber_orchestra_foto_petr_hrubes_02

Program novoročního koncertu zahájil Koncert pro flétnu a orchestr G dur Wolfganga Amadea Mozarta. Místo konání koncertu bohužel nebylo pro výsledný zvuk zvoleno uvážlivě, přívětivost akustiky katedrály se odvrací od všeho, co je mladší gregoriánského chorálu, nebo od kompozic, které nepředpokládají sedmisekundový dozvuk. Najvarovo pojetí však deklarovalo, že je možné uvádět s historicky nepoučeným tělesem Mozartovo dílo v charakteru vlastně poučeném. Dirigent oprostil projev od zbytečného romantizování (které by v katedrále stejně nevyznělo), orchestr šetřil vibratem a zbytečnými gesty. Logická výstavba akustiky byla sice znatelná, utrpěla však v roztříštěném dozvuku. V partu sólové flétny se představil Tim Kadlec. Jeho hra měla švih, drobné noty krystalizující lehkost a invenci. Orchestr mu byl bez skrupulí stabilním partnerem, byla znát citlivá komunikace mezi sólistou a smyčcovou sekcí (koncertní mistr Marián Hrdlička). Komorní orchestr má vůbec vynikající obsazení i dechové sekce. Ze zvukového oblouku, který se k posluchači dostal, vynikal především lesní roh jako velmi stabilní bas (výborná Barbora Jedelská a hostující Jitka Koudelková).

chamber_orchestra_foto_petr_hrubes_01

La preghiera di Capodanno Jiřího Najvara je novoroční modlitba písňové formy na italský text pro sólový soprán a orchestr podbarvený varhanami. Skladatel chtěl zkomponovat skladbu široce přístupnou jakémukoliv posluchači, srozumitelnou na první poslech. A to se zdařilo: jemná instrumentace dokreslovaná harfou s mnoha korunami a volnými závěry citlivě sledovala textovou linii. Skladba to byla velmi líbezná a přes silnou emocionální stránku také řemeslně tedy skladatelsky znamenitá. Pomalejší tempa, varhanní pasáže (interpretovala klavíristka Šárka Janíková) a celková lyričnost jí také daly šanci vyniknout ve zmíněném prostoru. Příjemně po celý večer překvapovala sopranistka Hana Kuželová. Její hlas oplývá jasně sytou barvou, ovládnutou technikou vyrovnanou ve všech polohách, bez ostrosti ve výškách a bez zbytečného zabarvování. Přednášela modlitbu něžně s naprosto přirozenou deklamací, pokorně a neměla zapotřebí žádnou exhibici.

chamber_orchestra_foto_petr_hrubes_03

Poslední třetinou koncertu tvořilo Magnificat pro smíšený sbor, soprán a orchestr od britského skladatele Johna Ruttera. Do biblického chvalozpěvu Magnificat anima mea Dominum je (tak trochu nesmyslně) zakomponována báseň na anglický text Of Rose a Lovely Rose a Sanctus. Kompozici s převládajícími durovými tóninami otevřel zpěv Magnificat velmi optimistického až rozverného ladění. Jednalo se o skladbu bezmála v rázu filmové hudby se zvraty, širokými plochami smyčců a velkolepými závěry umocňovanými perkusemi a tympány. Ke spolupráci přizval dirigent smíšený sbor Smetana Hulín pod vedením sbormistryně Lenky Poláškové. Téměř čtyřicetičlenné těleso nemělo vždy jasné nástupy frází a zpěváci občas nejednotně předržovaly vysoké noty dlouhých hodnot. Zpívali ale s velkým nasazením, drželi náročné tempové změny a textu bylo i v tak nepříhodném prostoru dobře rozumět. Velmi rušivá však byla nejednotnost v tvrdé a měkké výslovnosti latiny.

Dirigent Jiří Najvar držel příjemná tempa a zřetelná gesta. Z jeho projevu čišela maximální soustředěnost, zřetelná byla radostná spolupráce všech účinkujících. Do profesionality ještě orchestru možná intonačně i interpretačně leccos chybí, profesionály ale převyšují nesmírným entusiasmem. Velmi optimistický program tak vnesl do nového roku ukázku kulturní budoucnosti Brna. Leží na těch, které to skutečně baví!

Komorní symfonický orchestr Brno. Novoroční koncert.
Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert pro flétnu a orchestr G dur;
Jiří Najvar: La preghiera di Capodanno – premiéra;
John Rutter: Magnificat.
Jiří Najvar – dirigent, Hana Kuželová – soprán, Tim Kadlec – flétna, Smíšený pěvecký sbor Smetana Hulín, Lenka Polášková – sbormistryně.

Foto Petr Hrubeš

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

Sobotní večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který zde vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více