Chamber Symphony Orchestra Brno: Novoroční koncert orchestru mladé generace

Chamber Symphony Orchestra Brno: Novoroční koncert orchestru mladé generace

Nebývá zvykem, že by se konzervatoristé angažovali v samostatně organizovaných ansámblech. Jeden takový však v loňském roce z brněnské konzervatoře vzešel a směle se etabluje školskému systému a kulturnímu průmyslu trochu navzdory. Mladí prostě chtějí hrát. Chamber Symphony Orchestra Brno se brněnskému publiku úspěšně představil v premiéře v květnu 2017 Mahlerovou symfonií Titánů. Ve své druhé koncertní sezóně soubor pokračoval v komorní interpretaci druhou symfonií Johannese Brahmse. Potřetí v Brně orchestr vystoupil 3. ledna při novoročním koncertu v katedrále sv. Petra a Pavla. Samostatné komorní těleso standardně spolupracuje s dirigentem Stanislavem Kummerem. Pro recenzovaný koncert bylo doplněno o několik hostujících hráčů a taktovky se tentokráte chopil dirigent a skladatel Jiří Najvar. Ten vedle Koncertu pro flétnu Wolfganga Amadea Mozarta a Magnificat Johna Ruttera uvedl v premiéře také svou kompozici La preghiera di Capodanno.

chamber_orchestra_foto_petr_hrubes_02

Program novoročního koncertu zahájil Koncert pro flétnu a orchestr G dur Wolfganga Amadea Mozarta. Místo konání koncertu bohužel nebylo pro výsledný zvuk zvoleno uvážlivě, přívětivost akustiky katedrály se odvrací od všeho, co je mladší gregoriánského chorálu, nebo od kompozic, které nepředpokládají sedmisekundový dozvuk. Najvarovo pojetí však deklarovalo, že je možné uvádět s historicky nepoučeným tělesem Mozartovo dílo v charakteru vlastně poučeném. Dirigent oprostil projev od zbytečného romantizování (které by v katedrále stejně nevyznělo), orchestr šetřil vibratem a zbytečnými gesty. Logická výstavba akustiky byla sice znatelná, utrpěla však v roztříštěném dozvuku. V partu sólové flétny se představil Tim Kadlec. Jeho hra měla švih, drobné noty krystalizující lehkost a invenci. Orchestr mu byl bez skrupulí stabilním partnerem, byla znát citlivá komunikace mezi sólistou a smyčcovou sekcí (koncertní mistr Marián Hrdlička). Komorní orchestr má vůbec vynikající obsazení i dechové sekce. Ze zvukového oblouku, který se k posluchači dostal, vynikal především lesní roh jako velmi stabilní bas (výborná Barbora Jedelská a hostující Jitka Koudelková).

chamber_orchestra_foto_petr_hrubes_01

La preghiera di Capodanno Jiřího Najvara je novoroční modlitba písňové formy na italský text pro sólový soprán a orchestr podbarvený varhanami. Skladatel chtěl zkomponovat skladbu široce přístupnou jakémukoliv posluchači, srozumitelnou na první poslech. A to se zdařilo: jemná instrumentace dokreslovaná harfou s mnoha korunami a volnými závěry citlivě sledovala textovou linii. Skladba to byla velmi líbezná a přes silnou emocionální stránku také řemeslně tedy skladatelsky znamenitá. Pomalejší tempa, varhanní pasáže (interpretovala klavíristka Šárka Janíková) a celková lyričnost jí také daly šanci vyniknout ve zmíněném prostoru. Příjemně po celý večer překvapovala sopranistka Hana Kuželová. Její hlas oplývá jasně sytou barvou, ovládnutou technikou vyrovnanou ve všech polohách, bez ostrosti ve výškách a bez zbytečného zabarvování. Přednášela modlitbu něžně s naprosto přirozenou deklamací, pokorně a neměla zapotřebí žádnou exhibici.

chamber_orchestra_foto_petr_hrubes_03

Poslední třetinou koncertu tvořilo Magnificat pro smíšený sbor, soprán a orchestr od britského skladatele Johna Ruttera. Do biblického chvalozpěvu Magnificat anima mea Dominum je (tak trochu nesmyslně) zakomponována báseň na anglický text Of Rose a Lovely Rose a Sanctus. Kompozici s převládajícími durovými tóninami otevřel zpěv Magnificat velmi optimistického až rozverného ladění. Jednalo se o skladbu bezmála v rázu filmové hudby se zvraty, širokými plochami smyčců a velkolepými závěry umocňovanými perkusemi a tympány. Ke spolupráci přizval dirigent smíšený sbor Smetana Hulín pod vedením sbormistryně Lenky Poláškové. Téměř čtyřicetičlenné těleso nemělo vždy jasné nástupy frází a zpěváci občas nejednotně předržovaly vysoké noty dlouhých hodnot. Zpívali ale s velkým nasazením, drželi náročné tempové změny a textu bylo i v tak nepříhodném prostoru dobře rozumět. Velmi rušivá však byla nejednotnost v tvrdé a měkké výslovnosti latiny.

Dirigent Jiří Najvar držel příjemná tempa a zřetelná gesta. Z jeho projevu čišela maximální soustředěnost, zřetelná byla radostná spolupráce všech účinkujících. Do profesionality ještě orchestru možná intonačně i interpretačně leccos chybí, profesionály ale převyšují nesmírným entusiasmem. Velmi optimistický program tak vnesl do nového roku ukázku kulturní budoucnosti Brna. Leží na těch, které to skutečně baví!

Komorní symfonický orchestr Brno. Novoroční koncert.
Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert pro flétnu a orchestr G dur;
Jiří Najvar: La preghiera di Capodanno – premiéra;
John Rutter: Magnificat.
Jiří Najvar – dirigent, Hana Kuželová – soprán, Tim Kadlec – flétna, Smíšený pěvecký sbor Smetana Hulín, Lenka Polášková – sbormistryně.

Foto Petr Hrubeš

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více

Skupina Nebeztebe na brněnské scéně před pár lety doslova zazářila. Pětičlenná sestava s výraznou rytmikou, která se s nadhledem pohybovala nad styly, slavila vítězství na Portě a mířila na obrovské multižánrové festivaly. Zdánlivě v nejlepším kapelník Štěpán Hulc kapelu uspal a vrátil se až letos s úplně novou, tříčlennou sestavou. Noví Nebeztebe ve složení kytara, housle a mandolína nerezignovali na multižánrovost. Znovu koncertují a chystají konceptuální album Zásobování duše.  více

V rámci Olomouckých barokních slavností představil jako v pořadí pátou inscenaci programu domácí soubor Ensemble Damian. Čtyři po sobě jdoucí večery byla uvedena komická opera ĽElice skladatele Pietra Andrea Zianiho, která v režijním zpracování (a pod vedením) Tomáše Hanzlíka zazněla v obnovené premiéře.  více

Jedním z hudebníků, kteří se představí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou v rámci speciálního programu Harfy nad Oslavou, bude kolumbijský harfeník Edmar Castañeda. V Náměšti bude mít také sólový recitál v rámci večera nazvaného O duši s lehkostí i naléhavostí. V telefonickém rozhovoru – volali jsme mu do New Yorku, kde žije – jsme s Edmarem Castañedou hovořili například o harfě sestrojené speciálně podle jeho představ nebo o jeho spolupráci s českou zpěvačkou Martou Töpferovou.  více

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.  více

Olomoucké barokní slavnosti začaly. Ve zdejším jezuitském konviktu otevřela jejich 7. ročník novodobá premiéra serenaty Il tribunale di Giove rakouského hudebního skladatele Karla Ditterse von Dittersdorfa. Dílo bylo poprvé uvedeno při oslavách narozenin pruského krále Fridricha II. Velikého 27. ledna 1775 a po vratislavské repríze roku 1777 upadlo v zapomnění. Tento neblahý osud se rozhodlo zvrátit hudební těleso Ensemble Damian, které v čele s uměleckým vedoucím ansámblu a režisérem Tomášem Hanzlíkem se dílo pokusilo přivést zpět k životu. V sólových rolích vystoupili Leandro Lafont (Osud, Apollon), Kristýna Vylíčilová (Génius Evropy, Minerva), Lucie Kaňková (Čas, Štěstěna), Monika Jägerová (Jupiter) a Jakub Rousek (Mars). Kostýmy i scénu navrhl režisér Hanzlík.  více

Festival Slunce ve Strážnici se bude letos konat už podvacáté. Především milovníci folkové muziky a klasického bigbítu mají v kalendáři poznačený termín 12. a 13. července. O historii festivalu, o jeho vrcholných momentech i těžkostech a také o tom, čím bude jiný letošní ročník, jsme hovořili s ředitelem Festivalu Slunce Pavlem Kopřivou.  více

Konec prvního prázdninového týdne se nesl ve znamení oslav. Na 7. července totiž připadá narození Aleny Veselé, významné brněnské varhanice a profesorky JAMU, která v tento den oslavila úctyhodných 96 let. Koncert uspořádaný právě k tomuto jubileu byl zároveň finální položkou 39. ročníku Brněnského varhanního festivalu a jako oslava narozenin zakladatelky (a nyní patronky celé přehlídky) má již v jeho programu pevné postavení.  více

Žijeme ve svobodné demokratické společnosti, v níž úlohou státu je vytvářet prostředí a podmínky pro rozvoj kreativity a tvůrčího potenciálu s vědomím skutečnosti, že živé umění dneška vytváří kulturní dědictví budoucnosti.  více

CD Transparent Water vzniklo dialog dvou výrazných osobností z různých částí světa – kubánského pianisty Omara Sosy a senegalského hráče na koru, mnohostrunný africký nástroj, Seckou Keity. Zatímco na album si přizvali několik dalších hudebníků, na koncertech je doprovází jediný z nich, venezuelský hráč na perkuse Gustavo Ovalles. Program, který před rokem nadchl publikum na festivalu Colours of Ostrava, si budete moci letos vychutnat v zámeckém parku v Náměšti nad Oslavou. Pánové vystoupí v rámci Folkových prázdnin v pondělí 29. července. Zatímco Keita se do Náměště vrací (v roce 2016 se účastnil projektu Struny nad Oslavou a letos bude také součástí večera Harfy nad Oslavou), pro předního kubánského pianistu se bude jednat o první výlet na Vysočinu.  více

O víkendu se v jihomoravské Mekce folkloru konal již 74. ročník mezinárodního folklorního festivalu Strážnice 2019 a taktéž 37. ročník festivalu dětská Strážnice. Největší folklorní festival v České republice se těší obrovskému zájmu. Jinak tomu nebylo ani letos, i přes tropické teploty dojely do Strážnice opět desítky tisíc lidí.  více

Nejčtenější

Kritika

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více