Cimbál neznamená jen folklor

Cimbál neznamená jen folklor

Cimbál je nástroj, který si většina z nás spojuje s lidovou hudbou. Může za to zejména dlouhá tradice cimbálových muzik, které se v průběhu 20. století začaly na území Moravy postupně prosazovat.

V pondělí jsme se však ve znovuotevřené kavárně Podobrazy mohli přesvědčit, že bychom cimbál neměli opomíjet ani jako nástroj hudby klasické. Příležitostí, která to umožnila, byl koncert dua Cimbalom Dualité tvořené manželi Nikol a Petrem Spěvákovými.

Historie jmenovaného dua se začala psát na kroměřížské konzervatoři, kde oba hudebníci studovali. Jejich učitelkou byla česká cimbalistka, pedagožka a dlouholetá ředitelka prestižního Mezinárodního cimbálového festivalu ve Valašském Meziříčí Růžena Děcká, která na konci loňského roku získala ocenění PRO AMICIS MUSAEl za celoživotní přínos v oblasti kultury.

Osudy páru cimbalistů se spojily v osobním životě a ti se rozhodli, že je propojí i profesně. Začali studovat Lisztovu akademii v Budapešti u Ilony Szeverényi. Již v té době část jejich repertoáru tvořila dueta. Jejich virtuózní interpretace byla několikrát oceněna prvním místem na zmíněném mezinárodním cimbálovém festivalu. Po úspěšném ukončení studia je nadšení z duetové hry neopustilo. Dnes už jako manželé patří mezi jedny z mála profesionálních umělců věnujících se společné hře na tento nástroj v celosvětovém měřítku. Právě díky tomu se dnes stále častěji objevují skladatelé, kteří píší přímo pro ně. V minulosti to byl například ostravský skladatel, cimbalista a pedagog Daniel Skála.

A ve znamení dvou takovýchto premiér byl i pondělní koncert. První z nich byly dvě písně pro dva cimbály - Píseň o padajícím listí a Píseň o jarní vichřici. Jejich autorkou je Jarmila Mazourová. Pro tuto skladatelku je typická programní hudba s velmi dobře čitelnou atmosférou a je oblíbená také mezi mládeží. V záplavě náročných a těžko stravitelných současných skladeb jde myslím o jeden ze způsobů, jak přiblížit současnou artificiální hudbu širší veřejnosti. Píseň první na přítomné přenesla chmurnou až depresivní náladu podzimu. Tu vzápětí doslova rozmetal příval energie, který se autorka snažila hudebně přenést do následující písně.  

Druhá premiéra a zároveň závěrečná skladba celého koncertu nesla název Dualité. Jejím autorem je zpěvák a skladatel Jiří Miroslav Procházka, který byl iniciátorem recenzované akce. Patrně i proto se celý večer nesl v duchu tohoto duálního principu. Náročnou skladbu zvládli oba interpreti na výborné úrovni, která se od nich očekávala.

V první části pořadu mohla přeplněná kavárna pozorovat hudební přerod od baroka až po hudbu 20. století v interpretacích skladeb J.S. Bacha, D. Scarlattiho nebo B. Bartóka, což byla zajímavá příležitost porovnat skladby klasické a lidové. Manželé Spěvákovi divákům připomněli i tento rozměr hry na cimbál ve známých rumunských písních s názvem Gempara. Po skončení těchto živelných melodií se projevilo, že mezi diváky i přítomnými cimbalisty je velké množství folklorních nadšenců, jelikož si vysloužily nejbouřlivější potlesk.

Nelze opomenout, že celým večerem vkusně a s příjemnou dávkou humoru provázel katolický kněz, dokumentarista a moderátor Jan Hanák. Připomněl významné roky končící symbolickou osmičkou i dualitu napříč dějinami. Občasné odbočení od tématu šlo odpustit právě díky jeho výbornému moderování. Jedinečnost celého večera navíc podtrhla přítomnost obou premiérových skladatelů i profesorky Děcké.

Uspořádání koncertu v prostorách kavárny vytvořilo příjemnou až domáckou atmosféru. Hudba by však vynikla i ve větších koncertních sálech. Celý pořad připomněl, že muzikalita, kterou na Moravě v dětství mnohokrát zažehne právě lidová hudba, může v dospělosti dozrát a vychovat interprety schopné uspět v celosvětové konkurenci.

Foto Jiří Jelínek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

Sobotní večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který zde vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více