Cimbál neznamená jen folklor

Cimbál neznamená jen folklor

Cimbál je nástroj, který si většina z nás spojuje s lidovou hudbou. Může za to zejména dlouhá tradice cimbálových muzik, které se v průběhu 20. století začaly na území Moravy postupně prosazovat.

V pondělí jsme se však ve znovuotevřené kavárně Podobrazy mohli přesvědčit, že bychom cimbál neměli opomíjet ani jako nástroj hudby klasické. Příležitostí, která to umožnila, byl koncert dua Cimbalom Dualité tvořené manželi Nikol a Petrem Spěvákovými.

Historie jmenovaného dua se začala psát na kroměřížské konzervatoři, kde oba hudebníci studovali. Jejich učitelkou byla česká cimbalistka, pedagožka a dlouholetá ředitelka prestižního Mezinárodního cimbálového festivalu ve Valašském Meziříčí Růžena Děcká, která na konci loňského roku získala ocenění PRO AMICIS MUSAEl za celoživotní přínos v oblasti kultury.

Osudy páru cimbalistů se spojily v osobním životě a ti se rozhodli, že je propojí i profesně. Začali studovat Lisztovu akademii v Budapešti u Ilony Szeverényi. Již v té době část jejich repertoáru tvořila dueta. Jejich virtuózní interpretace byla několikrát oceněna prvním místem na zmíněném mezinárodním cimbálovém festivalu. Po úspěšném ukončení studia je nadšení z duetové hry neopustilo. Dnes už jako manželé patří mezi jedny z mála profesionálních umělců věnujících se společné hře na tento nástroj v celosvětovém měřítku. Právě díky tomu se dnes stále častěji objevují skladatelé, kteří píší přímo pro ně. V minulosti to byl například ostravský skladatel, cimbalista a pedagog Daniel Skála.

A ve znamení dvou takovýchto premiér byl i pondělní koncert. První z nich byly dvě písně pro dva cimbály - Píseň o padajícím listí a Píseň o jarní vichřici. Jejich autorkou je Jarmila Mazourová. Pro tuto skladatelku je typická programní hudba s velmi dobře čitelnou atmosférou a je oblíbená také mezi mládeží. V záplavě náročných a těžko stravitelných současných skladeb jde myslím o jeden ze způsobů, jak přiblížit současnou artificiální hudbu širší veřejnosti. Píseň první na přítomné přenesla chmurnou až depresivní náladu podzimu. Tu vzápětí doslova rozmetal příval energie, který se autorka snažila hudebně přenést do následující písně.  

Druhá premiéra a zároveň závěrečná skladba celého koncertu nesla název Dualité. Jejím autorem je zpěvák a skladatel Jiří Miroslav Procházka, který byl iniciátorem recenzované akce. Patrně i proto se celý večer nesl v duchu tohoto duálního principu. Náročnou skladbu zvládli oba interpreti na výborné úrovni, která se od nich očekávala.

V první části pořadu mohla přeplněná kavárna pozorovat hudební přerod od baroka až po hudbu 20. století v interpretacích skladeb J.S. Bacha, D. Scarlattiho nebo B. Bartóka, což byla zajímavá příležitost porovnat skladby klasické a lidové. Manželé Spěvákovi divákům připomněli i tento rozměr hry na cimbál ve známých rumunských písních s názvem Gempara. Po skončení těchto živelných melodií se projevilo, že mezi diváky i přítomnými cimbalisty je velké množství folklorních nadšenců, jelikož si vysloužily nejbouřlivější potlesk.

Nelze opomenout, že celým večerem vkusně a s příjemnou dávkou humoru provázel katolický kněz, dokumentarista a moderátor Jan Hanák. Připomněl významné roky končící symbolickou osmičkou i dualitu napříč dějinami. Občasné odbočení od tématu šlo odpustit právě díky jeho výbornému moderování. Jedinečnost celého večera navíc podtrhla přítomnost obou premiérových skladatelů i profesorky Děcké.

Uspořádání koncertu v prostorách kavárny vytvořilo příjemnou až domáckou atmosféru. Hudba by však vynikla i ve větších koncertních sálech. Celý pořad připomněl, že muzikalita, kterou na Moravě v dětství mnohokrát zažehne právě lidová hudba, může v dospělosti dozrát a vychovat interprety schopné uspět v celosvětové konkurenci.

Foto Jiří Jelínek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více

Skupina Nebeztebe na brněnské scéně před pár lety doslova zazářila. Pětičlenná sestava s výraznou rytmikou, která se s nadhledem pohybovala nad styly, slavila vítězství na Portě a mířila na obrovské multižánrové festivaly. Zdánlivě v nejlepším kapelník Štěpán Hulc kapelu uspal a vrátil se až letos s úplně novou, tříčlennou sestavou. Noví Nebeztebe ve složení kytara, housle a mandolína nerezignovali na multižánrovost. Znovu koncertují a chystají konceptuální album Zásobování duše.  více

V rámci Olomouckých barokních slavností představil jako v pořadí pátou inscenaci programu domácí soubor Ensemble Damian. Čtyři po sobě jdoucí večery byla uvedena komická opera ĽElice skladatele Pietra Andrea Zianiho, která v režijním zpracování (a pod vedením) Tomáše Hanzlíka zazněla v obnovené premiéře.  více

Jedním z hudebníků, kteří se představí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou v rámci speciálního programu Harfy nad Oslavou, bude kolumbijský harfeník Edmar Castañeda. V Náměšti bude mít také sólový recitál v rámci večera nazvaného O duši s lehkostí i naléhavostí. V telefonickém rozhovoru – volali jsme mu do New Yorku, kde žije – jsme s Edmarem Castañedou hovořili například o harfě sestrojené speciálně podle jeho představ nebo o jeho spolupráci s českou zpěvačkou Martou Töpferovou.  více

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.  více

Olomoucké barokní slavnosti začaly. Ve zdejším jezuitském konviktu otevřela jejich 7. ročník novodobá premiéra serenaty Il tribunale di Giove rakouského hudebního skladatele Karla Ditterse von Dittersdorfa. Dílo bylo poprvé uvedeno při oslavách narozenin pruského krále Fridricha II. Velikého 27. ledna 1775 a po vratislavské repríze roku 1777 upadlo v zapomnění. Tento neblahý osud se rozhodlo zvrátit hudební těleso Ensemble Damian, které v čele s uměleckým vedoucím ansámblu a režisérem Tomášem Hanzlíkem se dílo pokusilo přivést zpět k životu. V sólových rolích vystoupili Leandro Lafont (Osud, Apollon), Kristýna Vylíčilová (Génius Evropy, Minerva), Lucie Kaňková (Čas, Štěstěna), Monika Jägerová (Jupiter) a Jakub Rousek (Mars). Kostýmy i scénu navrhl režisér Hanzlík.  více

Festival Slunce ve Strážnici se bude letos konat už podvacáté. Především milovníci folkové muziky a klasického bigbítu mají v kalendáři poznačený termín 12. a 13. července. O historii festivalu, o jeho vrcholných momentech i těžkostech a také o tom, čím bude jiný letošní ročník, jsme hovořili s ředitelem Festivalu Slunce Pavlem Kopřivou.  více

Konec prvního prázdninového týdne se nesl ve znamení oslav. Na 7. července totiž připadá narození Aleny Veselé, významné brněnské varhanice a profesorky JAMU, která v tento den oslavila úctyhodných 96 let. Koncert uspořádaný právě k tomuto jubileu byl zároveň finální položkou 39. ročníku Brněnského varhanního festivalu a jako oslava narozenin zakladatelky (a nyní patronky celé přehlídky) má již v jeho programu pevné postavení.  více

Žijeme ve svobodné demokratické společnosti, v níž úlohou státu je vytvářet prostředí a podmínky pro rozvoj kreativity a tvůrčího potenciálu s vědomím skutečnosti, že živé umění dneška vytváří kulturní dědictví budoucnosti.  více

CD Transparent Water vzniklo dialog dvou výrazných osobností z různých částí světa – kubánského pianisty Omara Sosy a senegalského hráče na koru, mnohostrunný africký nástroj, Seckou Keity. Zatímco na album si přizvali několik dalších hudebníků, na koncertech je doprovází jediný z nich, venezuelský hráč na perkuse Gustavo Ovalles. Program, který před rokem nadchl publikum na festivalu Colours of Ostrava, si budete moci letos vychutnat v zámeckém parku v Náměšti nad Oslavou. Pánové vystoupí v rámci Folkových prázdnin v pondělí 29. července. Zatímco Keita se do Náměště vrací (v roce 2016 se účastnil projektu Struny nad Oslavou a letos bude také součástí večera Harfy nad Oslavou), pro předního kubánského pianistu se bude jednat o první výlet na Vysočinu.  více

O víkendu se v jihomoravské Mekce folkloru konal již 74. ročník mezinárodního folklorního festivalu Strážnice 2019 a taktéž 37. ročník festivalu dětská Strážnice. Největší folklorní festival v České republice se těší obrovskému zájmu. Jinak tomu nebylo ani letos, i přes tropické teploty dojely do Strážnice opět desítky tisíc lidí.  více

Nejčtenější

Kritika

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více