Cotatcha Orchestra: Bigbandová elektronika

11. listopad 2019, 1:00

Big band Cotatcha Orchestra, složený ze špičkových hráčů nejen českých, ale i slovenských a rakouských, si postupně buduje zasloužené renomé na brněnské a potažmo české či středoevropské scéně. Rok po úspěšných koncertech s nizozemským dirigentem a trombonistou Iljou Reijngoudem nyní big band odhalil repertoár, který by měl být obsahem jeho debutového alba. Koncerty s názvem Bigbandová elektronika proběhly na začátku listopadu v Ostravě a v Brně.

Hlavním autorem nového a v tuto chvíli stěžejního programu Cotatcha Orchestra je Martin Konvička, který v orchestru hraje na piano a patří k nejvýraznějším mladým skladatelským tvářím u nás. O svých autorských kvalitách přesvědčil už před dvěma lety na svém triovém albu Coming Homo a ve spolupráci s Cotatcha Orchestra dokazuje, že výborně zvládá i ještě náročnější disciplínu, práci pro velký orchestr. Dvě skladby (včetně přídavku For Ben) pro orchestr napsal další původně brněnský pianista Jiří Levíček a celý koncert začal skladbou Modal Song kapelníka Jiřího Kotači. V případě nového programu však nestačí hovořit o skladbách pro big band. Jakkoli orchestr a jeho sólisté s živými nástroji hráli během večera hlavní role, posluchači ve slušně naplněném Divadle na Orlí byli konfrontováni s propojením jazzového zvuku s elektronickou hudbou.

Pokusů propojit jazz a elektronické zvuky známe ze středoevropského prostředí více. Sám Jiří Kotača v nedávném rozhovoru pro Český rozhlas srovnával současný projekt orchestru s hudebníkem Floexem nebo duem Zabelov Group. V Polsku propojil zajímavým způsobem koncept akustického jazzového tria s elektronikou Paweł Kaczmarczyk, na půdorysu big bandu se o totéž (včetně zapojení rappera a scratchingu) úspěšně pokouší krakovský Big Band Małopolski a s elektronikou vytvářenou v reálném čase experimentuje taktéž polské trio Backspace [augmented]. U nás má k elektronice blízko skupina Muff, případně kytarista Jiří Šimek ve svých sólových projektech, hodně elektronické je také nejnovější album pianisty Martina Brunnera. Výčet by mohl pokračovat, nejde tedy o nic úplně nového, nicméně podoba fúze jazzu a elektronické hudby, s níž Cotatcha Orchestra přišel, přece jen originální je. V jeho případě nejde o zapojení dýdžeje, hip-hopového rytmu, beatboxu ani syntezátorů, které přehluší akustické nástroje nebo jim jsou minimálně rovnocenným parterem. Cotatcha Orchestra zůstává stále big bandem, který hraje někdy konvenčněji a melodičtěji, jindy experimentálněji, ale elektronikou své skladby pouze podbarvuje.

Ono podbarvování má pochopitelně různých charakter – jinak by samozřejmě nemělo smysl se do takového projektu pouštět. A tak hned v úvodní skladbě Modal Song hudebníci s ambientní elektronikou navazují kontakt, v náročnější kompozici Martina Konvičky Sardanapalm před elektronickými beaty úspěšně uhýbají, aby v některých dalších skladbách zcela převážila akustická hra a elektronika ustoupila do pozadí. V celém projektu se najde dostatek prostoru pro sóla jednotlivých hráčů na dechové nástroje (jen saxofonovou sekci tvoří prakticky samí elitní hráči včetně Radima Hanouska, Pavla Zlámala nebo – původně z jiného žánrového prostředí – Ondřeje Klímka). Výraznou tváří koncertu byl pochopitelně Martin Konvička, a to nejen jako autor většiny skladeb. Velmi kvalitní hru předvedl za kontrabasem Peter Korman (mimochodem Konvičkův spoluhráč z jeho tria) a hra Kamila Slezáka na bicí byla přesná, ale především zábavná.

Cotatcha Orchestra svým aktuálním programem dokázal nejen to, že jde o skutečně kvalitní těleso s výbornými sólisty, ale především o soubor, jehož vedoucí dokáže myslet koncepčně, umí se obklopovat kvalitními autory a naplňovat tak orchestr jako formu kvalitním repertoárem, tedy obsahem. Vznikne-li skutečně CD s těmito skladbami, bude to rozhodně kvalitní vizitka nové hudby, která na území města Brna vzniká a která má šanci zaujmout i za jeho hranicemi.

Cotatcha Orchestra – Bigbandová elektornika, Divadlo na Orlí, Brno, středa 6. listopadu 2019

Foto David Poul

Prostory brněnské katedrály svatých Petra a Pavla včera rozezněla Jazzová Mše od Jaromíra Hniličky. Poselstvím večera byla především vzpomínka na autora díla. Znovuuvedení této specifické kompozice bylo taktéž připomínkou tří let od jeho úmrtí. Brněnské provedení na Petrově pak navázalo na sobotní uvedení ve Valticích, které se zároveň konalo přesně na den skladatelova úmrtí. Na společném nastudování se kromě dominujícího B Side Bandu podíleli také členové Filharmonie Brno, sbor Ars Brunesis Chorus, herec Zdeněk Junák a trumpetista Juraj Bartoš, vše pod taktovkou Dana Kalouska.  více

Přerod úspěšné klasické akordeonistky v písničkářku. To bylo jedno z témat rozhovoru s Klárou Veselou. Především jsme však strávili příjemný čas nad jejím novým, celkově už třetím, albem Delicia.  více

V brněnském divadle Buranteatr se o víkendu uskutečnila premiéra autorského pohybového divadla s názvem Ondina: Malá mořská milovaná v podání spolku ProArt. Jak je již zvykem u tohoto nezávislého tělesa, jednalo se o multižánrovou inscenaci, kombinující prvky tance a činohry a to za účasti toliko dvojice protagonistů (Lucie Hrochová a Martin Dvořák), kteří jsou zároveň tvůrci představení.  více

Komická opera Růžový kavalír patří k nejmilovanějším a nejčastěji uváděným operám Richarda Strausse, ale také k nejvýznačnějším operním dílům minulého věku. Za více než století od své premiéry 26. ledna 1911 se stala prubířským kamenem operních režisérů, sólových zpěváků, orchestrálních hráčů i dirigentů. V pátek se tento titul po pětatřiceti letech vrátil do Brna na jeviště Janáčkova divadla. Po více než úspěšných Hoffmannových povídkách v režii uměleckého dua SKUTR, které sezonu zahájily, se jednalo o další velké sousto dramaturgického plánu Národního divadla Brno. Režijního nastudování se tentokrát chopil umělecký šéf opery Národního divadla Brno Jiří Heřman. Scénu navrhl Tomáš Rusín, kostýmy Zuzana Štefunková Rusínová a světelný design Daniel Tesař. O videoprojekce se postaral Tomáš Hrůza. Orchestr řídil a hudbu nastudoval Robert Kružík, sbor vedla Klára Složilová Roztočilová.  více

Dva měsíce po zahajovacím koncertu sezóny se Filharmonie Brno vrátila do provizoria sálu brněnského Stadionu, tentokrát s prvním koncertem spadajícím do abonentní řady Filharmonie na Stadionu. Program včerejšího večera s názvem Emoce a vášně mile překvapil, stejně jako jeho precizní provedení brněnskou filharmonií.  více

Brněnský hudebník Jan Švihálek se řadu let věnuje blues s kapelou Hoochie Coochie Band. Před pár lety však založil další kapelu, Band of Heysek, ve které naplňuje své představy o jiné podobě blues, syrovější, punkovější, rytmičtější. Za kořeny této hudby se vypravil nejprve sám a později s celou kapelou. Navázal kontakty i přátelství s americkými špičkami žánru, zahrál si na prestižním festivalu, přivezl mississippské bluesmany do Česka a jeho kapela s nimi dokonce natočila nahrávky, které nyní připravuje k vydání.  více

Nejznámější slovenský folklorní soubor Lúčnica vystoupil na pódiu Janáčkova divadla v Brně. Z Bratislavy přivezli starší choreografie legendárního Štefana Nosáľa, který nás před dvěma lety navždy opustil.   více

Brněnská skupina Ateliér na sebe poprvé upozornila v roce 2015 sedmipísňovou nahrávkou Půlcédé. První plnohodnotné CD natočila na jaře 2019 ve studiu Indies ve spolupráci s mistrem zvuku Dušanem Součkem. Album vyšlo pod názvem Kalevalavíce

Novinka mezinárodní skupiny Korjen je jednou z nejúspěšnějších letošních nahrávek z distribuce společnosti Indies Scope. Album Sabur vyšlo v polovině září 2019 a hned na začátku října zabodovalo na 15. místě v prestižní hitparádě World Music Charts Europe, kterou sestavuje 43 rozhlasových publicistů z celé Evropy.  více

K víkendovým oslavám a vzpomínkovým akcím se ve svátečním Brně připojila také Filharmonie Brno, a to s okázalostí hodnou této klíčové kulturní instituce. U příležitosti oslav 30 let demokratického státu bylo vybráno oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka, které je už svým obsazením jakoby předurčeno k provedení při významných příležitostech. Jeho zkrácenou verzi včera v chrámu sv. Petra a Pavla nabídla Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese, sbory Vox Iuvenalis, Smíšený sbor Kantiléna a Pěvecký sbor Masarykovy univerzity pod vedením sbormistra Jana Ocetka. V pěti sólových rolích se představili Pavla Vykopalová (soprán), Jana Sýkorová (alt), Michal Lehotský (tenor), Martin Šrejma (tenor) a velikán české pěvecké školy Richard Novák (bas).   více

V brněnském Besedním domě bylo včera nebývale rušno. Zcela vyprodaný sál (a to včetně míst ke stání) dal tušit, že první abonentní koncert Filharmonie Brno z řady Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ patří k jedněm z nejdůležitějších večerů celé sezóny. Dramaturgie proti sobě postavila dva zcela opačné póly – českými i zahraničními posluchači milovaného Antonína Dvořáka, představitele vybroušené formy a melodické svěžesti, která učarovala i Johannesu Brahmsovi, a současnou americkou skladatelku, improvizátorku, zpěvačku, spisovatelku a režisérku Laurie Anderson, která pátrá po nových zvukových možnostech a proslula svými multimediálními projekty. Velkým lákadlem byla i účast samotné skladatelky. Laurie Anderson se však premiéry svého nově přepracovaného díla Amelia zúčastnila jako houslistka, zpěvačka a vypravěčka, když stanula na pódiu společně s orchestrem Filharmonie Brno, violoncellistou Rubinem Kodhelim a dirigentem Dennisem Russellem Daviesem. Ačkoliv by se dramaturgie večera – jak ostatně přiznává i programový text – dala trochu vratce podepřít „americkou“ berličkou, tím skutečně zásadním hudebním prvkem byl kontrast.  více