Cotatcha Orchestra: Bigbandová elektronika

11. listopad 2019, 1:00

Cotatcha Orchestra: Bigbandová elektronika

Big band Cotatcha Orchestra, složený ze špičkových hráčů nejen českých, ale i slovenských a rakouských, si postupně buduje zasloužené renomé na brněnské a potažmo české či středoevropské scéně. Rok po úspěšných koncertech s nizozemským dirigentem a trombonistou Iljou Reijngoudem nyní big band odhalil repertoár, který by měl být obsahem jeho debutového alba. Koncerty s názvem Bigbandová elektronika proběhly na začátku listopadu v Ostravě a v Brně.

Hlavním autorem nového a v tuto chvíli stěžejního programu Cotatcha Orchestra je Martin Konvička, který v orchestru hraje na piano a patří k nejvýraznějším mladým skladatelským tvářím u nás. O svých autorských kvalitách přesvědčil už před dvěma lety na svém triovém albu Coming Homo a ve spolupráci s Cotatcha Orchestra dokazuje, že výborně zvládá i ještě náročnější disciplínu, práci pro velký orchestr. Dvě skladby (včetně přídavku For Ben) pro orchestr napsal další původně brněnský pianista Jiří Levíček a celý koncert začal skladbou Modal Song kapelníka Jiřího Kotači. V případě nového programu však nestačí hovořit o skladbách pro big band. Jakkoli orchestr a jeho sólisté s živými nástroji hráli během večera hlavní role, posluchači ve slušně naplněném Divadle na Orlí byli konfrontováni s propojením jazzového zvuku s elektronickou hudbou.

Pokusů propojit jazz a elektronické zvuky známe ze středoevropského prostředí více. Sám Jiří Kotača v nedávném rozhovoru pro Český rozhlas srovnával současný projekt orchestru s hudebníkem Floexem nebo duem Zabelov Group. V Polsku propojil zajímavým způsobem koncept akustického jazzového tria s elektronikou Paweł Kaczmarczyk, na půdorysu big bandu se o totéž (včetně zapojení rappera a scratchingu) úspěšně pokouší krakovský Big Band Małopolski a s elektronikou vytvářenou v reálném čase experimentuje taktéž polské trio Backspace [augmented]. U nás má k elektronice blízko skupina Muff, případně kytarista Jiří Šimek ve svých sólových projektech, hodně elektronické je také nejnovější album pianisty Martina Brunnera. Výčet by mohl pokračovat, nejde tedy o nic úplně nového, nicméně podoba fúze jazzu a elektronické hudby, s níž Cotatcha Orchestra přišel, přece jen originální je. V jeho případě nejde o zapojení dýdžeje, hip-hopového rytmu, beatboxu ani syntezátorů, které přehluší akustické nástroje nebo jim jsou minimálně rovnocenným parterem. Cotatcha Orchestra zůstává stále big bandem, který hraje někdy konvenčněji a melodičtěji, jindy experimentálněji, ale elektronikou své skladby pouze podbarvuje.

Ono podbarvování má pochopitelně různých charakter – jinak by samozřejmě nemělo smysl se do takového projektu pouštět. A tak hned v úvodní skladbě Modal Song hudebníci s ambientní elektronikou navazují kontakt, v náročnější kompozici Martina Konvičky Sardanapalm před elektronickými beaty úspěšně uhýbají, aby v některých dalších skladbách zcela převážila akustická hra a elektronika ustoupila do pozadí. V celém projektu se najde dostatek prostoru pro sóla jednotlivých hráčů na dechové nástroje (jen saxofonovou sekci tvoří prakticky samí elitní hráči včetně Radima Hanouska, Pavla Zlámala nebo – původně z jiného žánrového prostředí – Ondřeje Klímka). Výraznou tváří koncertu byl pochopitelně Martin Konvička, a to nejen jako autor většiny skladeb. Velmi kvalitní hru předvedl za kontrabasem Peter Korman (mimochodem Konvičkův spoluhráč z jeho tria) a hra Kamila Slezáka na bicí byla přesná, ale především zábavná.

Cotatcha Orchestra svým aktuálním programem dokázal nejen to, že jde o skutečně kvalitní těleso s výbornými sólisty, ale především o soubor, jehož vedoucí dokáže myslet koncepčně, umí se obklopovat kvalitními autory a naplňovat tak orchestr jako formu kvalitním repertoárem, tedy obsahem. Vznikne-li skutečně CD s těmito skladbami, bude to rozhodně kvalitní vizitka nové hudby, která na území města Brna vzniká a která má šanci zaujmout i za jeho hranicemi.

Cotatcha Orchestra – Bigbandová elektornika, Divadlo na Orlí, Brno, středa 6. listopadu 2019

Foto David Poul

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Smutnou náhodou se brněnský básník a prozaik Jan Skácel nedožil sametové revoluce – zemřel 7. listopadu 1989 v sedmašedesáti letech, deset dní před začátkem velkých společenských i politických změn. Jeho pohřeb v obřadní síni hřbitova v Brně-Židenicích byl tehdy sám o sobě tichou manifestací proti režimu, který Skácelovi, člověku přísně apolitickému, neustále komplikoval život i práci. Na den přesně po třiceti letech si výročí Skácelova úmrtí připomnělo zcela zaplněné hlediště Divadla Husa na provázku vzpomínkovým večerem (D)obrovský Skácel, který byl naplněným hudbou i mluveným slovem.  více

Big band Cotatcha Orchestra, složený ze špičkových hráčů nejen českých, ale i slovenských a rakouských, si postupně buduje zasloužené renomé na brněnské a potažmo české či středoevropské scéně. Rok po úspěšných koncertech s nizozemským dirigentem a trombonistou Iljou Reijngoudem nyní big band odhalil repertoár, který by měl být obsahem jeho debutového alba. Koncerty s názvem Bigbandová elektronika proběhly na začátku listopadu v Ostravě a v Brně.  více

Kulturní dům U lípy na ulici Charbulova vprostřed týdne hostil tradiční Folklorní taneční. Tato milá akce v režii brněnského Slováckého krúžku se konala již po třetí. V několika týdnech na ní přizvaní lektoři učili tance typické pro jejich region. Podtitul aktuálního třetího běhu tanečních zní Tance méně známé a neznámévíce

Potemnělým sálem Divadla na Orlí se v neděli nesly táhlé zvuky fléten doprovázené zurčením potůčků, šuměním větru a chřestěním kamenů – to vše nabídla česká premiéra multižánrového projektu Prorok větru podle stejnojmenné knihy Stefana Biavaschiho. Za projektem stojí flétnistka a hlavní iniciátorka celého díla Martina Komínková, režisérka Ema Pantano a Marta Carino, jejíž videoprojekce se snoubila se zvukovým záznamem Šimona Obdržálka předčítajícího z Biavaschiho knihy. Technickou podporu zajišťovali Radek Komínek a Petr Šplíchal, uměleckou supervizi Massimiliano Zanoni.  více

Ve věku 41 let opustila tento svět po těžké nemoci zpěvačka a houslistka Jitka Šuranská. Rodačka z Kudlovic u Uherského Hradiště nezapřela v ničem, v čem vynikala, svoje slovácké kořeny. Byla jednou z těch obdařených bytostí, jež dokážou přenášet poselství lidových písní k posluchačům, kteří se jinak s folklorem v životě míjejí.  více

Dvěma vyprodanými sobotními koncerty se zaplnil sál břeclavského kina Koruna, kde oslavil Národopisný soubor Břeclavan svoje pětašedesáté výročí existence a připojil se tak k řadě letos jubilujících folklorních těles. Odpolední koncert musel být nakonec přidán pro obrovský divácký zájem, což jen utvrzuje v tom, že na jižní Moravě je folklor stále v širokém povědomí a neutuchající oblibě.  více

Pět děl vzniklých ve 20. století a doplněných novou premiérovanou skladbou zaznělo v rámci podzimního koncertu Ensemble Opera Diversa, konaného v sále Konventu Milosrdných bratří. Na provedení dramaturgicky vyváženého a pestrého programu se kromě čistě smyčcového orchestru podílela také flétnistka Michaela Koudelková a harfenistka Dominika Kvardová, vše se odehrálo pod vedením Gabriely Tardonové.  více

Mezinárodně proslulý muzikálový hit Mamma Mia! nasadilo jako trhák sezony Městské divadlo Brno. Neukojitelný celosvětový hlad diváků po muzikálu sešitém z písní skupiny ABBA bude jistě producentskou trefou do černého také v jihomoravské metropoli. Většina z padesáti repríz až do konce kalendářního roku na divadelním webu nese štítek Vyprodáno! Trojí alternace každé z hlavní rolí naznačuje také velké a dlouhodobé obchodní plány s titulem, kterému v divadelní i filmové podobě dal název známý song slavné švédské čtyřky. A přece: Není všechno zlato, co se třpytí. To bude ohledně brněnské verze konstatovat tento text s vědomím, že proti masovému šílenství diváků a většinovému vkusu se dnes stavět snad ani nelze. Mamma mia!  více

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

V sobotu večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který sem vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska, zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

Nejčtenější

Kritika

Big band Cotatcha Orchestra, složený ze špičkových hráčů nejen českých, ale i slovenských a rakouských, si postupně buduje zasloužené renomé na brněnské a potažmo české či středoevropské scéně. Rok po úspěšných koncertech s nizozemským dirigentem a trombonistou Iljou Reijngoudem nyní big band odhalil repertoár, který by měl být obsahem jeho debutového alba. Koncerty s názvem Bigbandová elektronika proběhly na začátku listopadu v Ostravě a v Brně.  více