Cotatcha Orchestra s Iljou Reijngoudem v HaDivadle

21. říjen 2018, 17:00

Slibně se rozvíjející současná česká jazzová scéna, k níž patří skvěle fungující festivaly i dvě vysoké školy s výukou jazzu (v Brně a v Praze), vytváří zázemí nejen pro malé soubory, ale také pro velké orchestry. V Praze funguje vynikající Concept Art Orchestra, který se pod vedením trumpetistky Štěpánky Balcarové zaměřuje na tvorbu současných českých autotů střední a mladší generace (tzv. Pražská šestka). V Brně B-Side Band v čele s trumpetistou Josefem Buchtou vyprodává velké sály a hraje na velkých festivalech, spolupracuje s populárním Vojtěchem Dykem, ale nerezignoval ani na původní jazzový repertoár a také spolupracuje se zahraničními hvězdami formátu Kurta Ellinga. Další brněnský big band, Cotatcha Orchestra, pod vedením (také trumpetisty) Jiřího Kotači, se zatím takovými velkými úspěchy chlubit nemůže. Přesto se těleso, které vzniklo ze studentů a pedagogů jazzové katedry na JAMU, dravě a zdravě na naší scéně dere kupředu a vzhledem k tomu, jak kvalitní hudebníky má ve svém středu, jsem přesvědčen, že jeho místo na scéně bude za pár let nepřehlédnutelné.

cotatcha Orchestra_a_lja Reijngoud_foto_david_poul_04

Jedním z důležitých mezníků v krátké historii orchestru, bylo miniturné se zahraničním hostem, nizozemským trombonistou Iljou Reijngoudem. I když se jedná o hráče u nás spíše méně známého, má na svém kontě řadu významných ocenění (Latin Grammy či Edison – nizozemská obdoba Grammy) a v roce 2003 zvítězil ve Spojených státech ve skladatelské soutěži Thelonia Monka. Momentálně působí jako pedagog na několika nizozemských hudebních školách a v roli učitele se také před několika lety potkal s Jiřím Kotačou. Ten si zahrál v jeho bigbandu a na oplátku měl – což původně zaznělo jako nadsázka – pozval Reijngouda do Česka. Jiří však zafungoval jako skvělý organizátor a holandský trombonista a skladatel skutečně dostal příležitost předvést své skladby před českým publikem s doprovodem Cotatcha Orchestra v Olomouci, v Poličce a v Brně. Před brněnským koncertem, posledním v krátké řadě, si pochvaloval, jak skvělí muzikanti v orchestru působí. Prý jim na zkouškách téměř nic nepotřeboval vysvětlovat. Pouze se lehce zaměřil na dynamiku, jinak šlo všechno samo.

cotatcha Orchestra_a_lja Reijngoud_foto_david_poul_02

Během hodinu a půl dlouhého koncertu zaznělo pět Reijngoudových autorských kompozic, dvě jeho aranže skladeb Horace Silvera a jako přídavek Kathy brazilského autora Moacira Santose – snad jako připomínka toho, že i brazilské hudbě se trombonista dlouhodobě věnuje. Zatímco v úvodní Silverově Gods Of The Yoruba, postavné na sérii střídajících se sól, se Reijngoud představil pouze jako dirigent, od druhé English Heart již sám bral do rukou trombón. Nešlo však v žádném případě o jeho sólovou exhibici. Postupně se představila většina členů orchestru – od saxofonové sekce (zvláštní roli ve skladbě Eyes To Wonder sehrál Pavel Zlámal) až po bubeníka Kamila Slezáka. Nizozemský host a dirigent přitom všechny hudebníky zpaměti představoval křestními jmény.

cotatcha Orchestra_a_lja Reijngoud_foto_david_poul_03

Přestože šlo podle Reijngoudových slov (v rozhovoru s autorem recenze před koncertem) o večer moderního jazzu, skladby byly většinou srozumitelné a většinou se řídily pravidly současného bigbandového žánru, pevně zakotveného v tradici. Klíčovou složkou celého představení byla už zmíněná práce s dynamikou. Bylo zřejmé, že právě tento rozměr hudby je pro Reijgoudův jazyk klíčový a že brněnský orchestr dokáže naplnit jeho představy. V tomto světle výborně vyzněly kontrastní polohy – na jedné straně už zmíněné lyrické Zlámalovo sólo s doprovodem klavíru v Eyes To Wonder a na straně druhé plný zvuk orchestru, dramatický i v baladě Nice Mess. V poslední Reijngoudově skladbě Silver Bars And Rounds se dostalo na výrazné – až taneční – sólo bubeníka Kamila Slezáka a v přídavku Kathy dostal důležitý prostor pianista Martin Konvička, který jinak většinou nenápadně, i když skvěle sloužil celku.

Pro Ilju Reijngouda, který má rozpracováno několik projektů a před pár týdny vydal nové album trombonového dua s Bertem Boerenem (Jay & Kai Tribute), byly tři české koncerty pouze drobnou epizodou. Přesto na něm bylo vidět, že si hraní s českými spoluhráči užívá a že odvádí stoprocentní výkon. Pro Cotatcha Orchestra to po čtyřech letech existence bylo skutečně přelomové setkání a také důležitý odrazový můstek. Na příští rok prý orchestr chystá v Brně sérii různě zaměřených koncertů – vlastně něco podobného, co v Praze úspěšně provozuje Concept Art Orchestra. Máme se tedy nač těšit.

Cotatcha Orchestra + Ilja Reijngoud (NL), HaDivadlo, Brno, pátek 19. října 2018

Foto David Poul

Festival JAZZFESTBRNO se letos rozšiřuje o novou programovou linii Tension, která bude představovat hudebníky na pomezí jazzu a elektronické hudby. Jedním z interpretů, kteří se představí 28. března v prostoru Praha v Brně, bude česko-ukrajinské duo Zabelov Group, které nedávno vydalo nové album s názvem Eg. Rozhovor s Romanem Zabelovem (akordeon, hlas, klavír, varhany, harfa…) a Janem Šiklem (bicí, trubka, kytara, perkuse…) vznikl v jedné pražské kavárně těsně před kapelní zkouškou.  více

Dvojkoncerty, typické pro festival JAZZFESTBRNO, často pracují s modelem velká světová hvězda a před ní méně známá česká nebo evropská kapela. V sobotu 16. března tomu bylo v Divadle Husa na provázku jinak. Po česko-polském septetu Štěpánky Balcarové sice následoval recitál výborného amerického trumpetisty Theo Crokera, ale pro řadu návštěvníků byla hvězdná domácí sestava se jmény jako Jaromír Honzák nebo Marcel Bárta větším lákadlem než u nás zatím spíše neznámý Croker, vnuk jiného úspěšného amerického trumpetisty, Doca Cheathama. Ať už ale posluchač přišel do komorního prostředí Husy na provázku na zhudebněné polské verše nebo na americkou jazzovou party, jistě neodcházel zklamán. I když se v druhé polovině namísto funkového večírku konal regulérní jazzový koncert.  více

Zatímco slavnější z rodu Marsalisů, trumpetista Wynton, se v rámci brněnského JazzFestu představil už opakovaně, jeho starší bratr, saxofonista Branford, zavítal na jižní Moravu poprvé. Koncertem jeho Quartetu začal další ročník festivalu JazzFestBrno, který si po necelých dvou dekádách existence drží pozici nejkvalitnější jazzové přehlídky v republice.  více

Třetí koncert abonentního cyklu brněnské filharmonie (Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“) s názvem Paris, Paris včera vzdal svým programem hold významné evropské metropoli a hlavnímu městu Francie. V průběhu večera zazněla díla Wolfganga Amadea Mozarta, Charlese-Marii Widora a současného skladatele Kryštofa Mařatky. Kromě Filharmonie Brno vystoupili klarinetista Michel Lethiec a varhaník Christian Schmitt, představení dirigoval Jiří Rožeň.  více

Večery z cyklu Hudební inventura brněnského orchestru Ensemble Opera Diversa pravidelně vynášejí na světlo pozapomenutá díla českých skladatelů. Úterní koncert v sále Konventu Milosrdných bratří se stal pietní připomínkou výročí let 1939/1969. Po boku orchestru vystoupil houslista Milan Paľa a klavíristky Kristýna Znamenáčková a Lucie Pokorná. Představení řídila stálá dirigentka orchestru Gabriela Tardonová.  více

Skladatelka a písničkářka Bára Zmeková vydává v těchto dnech své nové album s názvem LUNAVES. Oficiálně je představí také v Brně. Křest v Kabinetu Múz proběhne v úterý 19. března.  více

Po úspěšném turné v Japonsku se Filharmonie Brno včera vrátila na brněnské pódium Kulturního centra Babylon. Večer sestával výhradně z děl německého hudebního romantismu, která zazněla v nastudování dirigenta Alexandera Liebreicha. Ve skladbě Čtyři preludia a Vážné zpěvy Johannese Brahmse se představil chorvatský basbarytonista Krešimir Stražanac.  více

Slovácký soubor Šafrán je již tradičním organizátorem brněnského fašanku. Akce se, v duchu lidových tradic, koná vždy v úterý před Popeleční středou a je počátkem křesťanského půstu. Její kořeny sahají do dob pohanských, nyní je však součástí křesťanských svátků téměř po celém světě. Průvodům masek se v regionech Moravy říká končiny, masopust, fašanek nebo např. šibřinky. Jeho souborová brněnská obdoba se snaží držet lidového předobrazu. Začíná průvodem na Náměstí svobody. Letos pokračoval přes Alfa pasáž až do budovy tržnice na Zelném trhu. Zakončení programu bylo v režii souboru Lučina, který divákům předvedl tzv. pochovávání basy. Jedná se o zvyk, který je inscenovaným pohřbem tohoto hudebního nástroje, znázorňuje ukončení zábav, zklidnění a příprav na Velikonoce.  více

„Tolik, co údajně dnes je nám, to dřív bylo starým lidem,“ zpívá Slávek Janoušek v písni Alzheimer a Parkinson.  Písničkář, který loni v září oslavil 65. narozeniny, našel ve stárnutí mimořádně silné téma pro svou novou desku. Tohle je vzkaz je album nejen o přibývajících létech, ale i o tom, jak si „na stará kolena“ čím dál víc vážíme své rodiny a svých kořenů. Třebaže najdeme velmi silné momenty na všech Janouškových albech, Tohle je vzkaz lze vnímat jako třetí díl trilogie jeho nejsilnějších nahrávek – Kdo to zavinil (1988), Tancuj a zpívej (1997) a Tohle je vzkaz (2018).  více

Skupina Nevermore & Kosmonaut získala za album Bleděmodré město, věnované Brnu, nominaci na Anděla v žánrové kategorii Folk. S kapelníkem a autorem písní Michalem Šimíčkem, přezdívaným Kosmonaut, hovoříme o písních, o městě, jeho zvucích a utajených zákoutích i o plánech kapely.  více

Po jedenácté se vrátilo slavné Labutí jezero do Brna a to na jeviště Janáčkova divadla při úterní obnovené premiéře tohoto nesmrtelného titulu. V den premiéry také uplynulo rovné století od okamžiku, kdy brněnské publikum tento baletní klenot Petra Iljiče Čajkovského shlédlo vůbec poprvé. O té doby je na repertoáru největšího moravského divadla jen s krátkými přestávkami téměř nepřetržitě. Do obnovené premiéry mu předcházelo deset jevištních a choreografických přepracování.  více

Hudební cyklus „Barbara Maria Willi uvádí…“ je patnáct let hodnotou brněnského kulturního života. Koncerty staré hudby pořádané energickou cembalistkou a varhanicí v jedné osobě se těší neutuchající přízni posluchačů a programová nabídka hudebních večerů je rok od roku pestřejší. Není tedy divu, že nová sezóna přišla s něčím zcela ojedinělým – včera zahájil cyklus již 16. ročník spojením středověké hudby, výtvarného umění a Alighieriho Božské komedie. Večer s názvem KCHUN: PURGATIO vznikl spoluprací pěveckého dua KCHUN sestávajícího z tenoristy Martina Prokeše a barytonisty Marka Šulce s akademickým malířem Atilou Vörösem a video jockeyem Rudolfem Živcem. Umělecký výtvor sui generis doplnil záznam recitace herce Jiřího Dvořáka.  více

V sále Blahoslavova domu (centru Českobratrské církve evangelické) zazněla včera podvečer duchovní díla pozdní renesance a raného baroka v podání komorního sboru Ensemble Versus a souboru historických nástrojů Castello in Aria. Obě tělesa řídil umělecký vedoucí sboru Vladimír Maňas. V programu večera figurovaly skladby léty prověřených i takřka neznámých, sporadicky uváděných autorů evropské hudby.  více

Městské divadlo Brno včera uvedlo evropskou premiéru muzikálu Poslední loď (The Last Ship), jehož autorem je světoznámý hudebník Sting. A bude to směs jeho výtečné muziky vycházející z britského folku, zdařile a upřímně vyprávěný příběh, a také silné herecké výkony, které by měly zaručit šťastnou plavbu inscenace směrem k divákům.  více

Webový portál Brno - město hudby letos slaví šesté narozeniny. Jako symbolický dárek našim čtenářům přinášíme první z pravidelných měsíčních příspěvků brněnského dramatika, spisovatele a scenáristy Milana Uhdeho. Který se s vámi bude dělit o své vzpomínky, úvahy i popis aktuálního dění na poli brněnské kultury. Jeho dnešním tématem je Festival Janáček Brno.  více