Country legendy i folkové objevy na Živém Lískovci

Country legendy i folkové objevy na Živém Lískovci

Poosmé se na prostranství mezi kostelem a školou v Brně – Starém Lískovci konal folkový a country festival Živý Lískovec. Jeho chod má po celou dobu na starosti stejnojmenná občanská iniciativa, kterou založili místní skauti, zástupci farnosti a lidovci. Festival je jednou z nejvýraznějších viditelných činností této iniciativy, ale zdaleka není aktivitou jedinou. Lískovečtí pravidelně pořádají farmářské trhy, lyžařské výlety a další akce pro obyvatele své čtvrti i pro širší veřejnost. Ostatně samotný festival si za léta své existence našel publikum z celého Brna a mezi letošními návštěvníky byl i nezanedbatelný podíl mimobrněnských. Současně se však pořadatelům daří plnit očekávatelný cíl – posilování sousedské pospolitosti.

Právě tato socializační funkce ve spojení s funkcí osvětovou (podle spontánní ankety moderátora akce pouze několik málo jednotlivců v publiku navštívilo v létě více než dva jiné festivaly) je v případě Živého Lískovce důležitější než samotná dramaturgie akce. Přesto se pořadatelům v čele s Davidem Kolínkem podařilo namíchat pestrý hudební koktejl v rámci „středního proudu“ folku a country. Nezněla tedy sice žádná alternativa a hudební novátorství, ale na programu byly ukázky velmi slušného muzikantského řemesla: objevy posledních let i legendy, poetický folk s důrazem na text i country hudba k tanci, písničkáři i hutnější kapely.

Žádná z účinkujících formací není na scéně úplným nováčkem. I Pavel Petran, který si v Lískovci odbyl svůj první brněnský koncert, už má na svém kontě několik alb. Jeho nekomplikované písně na pomezí country a folkrocku akci příjemně zahájily a naladily publikum na následující Žalozpěv. Skupina ve složení akustická kytara, baskytara, klávesy a housle hraje písně svého kapelníka Jiřího Nohela, básníka Vysočiny, autora, jehož texty inspirované romantikou říčních údolí a všedním životem našich předků příjemně ladí s konzervativním folkovým doprovodem i s lehce exaltovaným pěveckým projevem.

Po Žalozpěvu, jednom z nejvýraznějších objevů na naší akustické folkové scéně posledních let, patřilo pódium středomoravské skupině Madalen, která na začátku 90. let vyhrála Portu a od té doby objíždí nejrůznější akce – lokální i celostátní – se svou směsí z folku, bluegrass a akustického swingu. Devízou kapely je ženský trojhlas, v Lískovci však kvůli nemoci jedna ze zpěvaček nevystoupila. Menší množství nového repertoáru (Madalen totiž vydává alba jednou za deset let) skupina vynahrazuje drobnými aranžérskými posuny. Na Živém Lískovci ji doplnil Vít Štaigl. Tento náctiletý syn kapelníka Honzy a jeho ženy Věrky některé písně překvapivě dozdobil elektrickou kytarou.

Svým letitým hitem Mumie, který se přímo váže k Brnu („Stačí projít hrobku s kapucíny“) zahájil svůj festivalový set Slávek Janoušek. Hrál v triu se svým dlouholetým kumpánem Lubošem Vondrákem a s písničkářem Láďou Zítkou, který dvojici kytaristů doprovázel na foukací harmoniku, a vybíral písně staré (Klukovské války, Halleyova kometa), až pozapomenuté (Škoda 1000 MB), i novější (Alzheimer a Parkinson). A protože mu právě vyšlo už třetí album dětských písniček (Tetovaná teta), dostalo se i na několik drobností pro nejmenší posluchače.

Jedním z vrcholů festiválku bylo vystoupení skupiny AG Flek, který už několik let „dokončuje“ nové album. Základní trio Viktorin—Táborská—Markytán, jištěné osvědčenou rytmikou Josef Šobáň (basa) a David Velčovský (bicí), předvedlo směs starších písní (Carpe diem), jistot z velmi silné desky Waltz (včetně hitového Principála) i písní ze sólového alba Ivo Viktorina. Ve formě byli i Taxmeni, v současné době sedmičlenná kapela, která je už pětačtyřicet let jistotou české country scény. Pánové v čele s banjistou, kapelníkem a naším předním odborníkem na dějiny druhé světové války Jaroslavem Čvančarou obměňovali písně s militantní tematikou s obecnějšími country hity (Srdce v ruce mám). Za mikrofonem se střídala trojice sólových zpěváků, přičemž největší ohlas si pochopitelně vysloužil basbaryton Vratislava Vyskočila. Taxmeni jsou pochopitelně ve svém žánru legendou. Zpívají i hrají suverénně a dobře, ale například ve srovnání s AG Flekem, který se až introvertně zaměřuje především na hudbu, mělo vystoupení této kapely prvky pouťové show.

Velmi příjemným překvapením byl naopak závěrečný recitál Kamelotu. V tomto případě se skupina, která na velkých festivalech do davu často tlačí „šlágry“ typu Honolulu, rozhodla pro komorní vystoupení, postavené na léty prověřených hitech i na nadprůměrných písních ze zatím posledního alba Romana Horkého Babí léto. Pánové vystoupili netradičně v triu bez bubeníka (Roman Horký a Viktor Porkristl – kytary, Tomáš Koudelka – kontrabas), ale právě tato poloha večernímu areálu pod lískoveckou kostelní věží velmi slušela.

Živý Lískovec, 8. ročník. Brno, areál u kostela ve Starém Lískovci, 3. 9. 2016

Autor článku byl moderátorem festivalu.

Foto Milan Tesař

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více

Skupina Nebeztebe na brněnské scéně před pár lety doslova zazářila. Pětičlenná sestava s výraznou rytmikou, která se s nadhledem pohybovala nad styly, slavila vítězství na Portě a mířila na obrovské multižánrové festivaly. Zdánlivě v nejlepším kapelník Štěpán Hulc kapelu uspal a vrátil se až letos s úplně novou, tříčlennou sestavou. Noví Nebeztebe ve složení kytara, housle a mandolína nerezignovali na multižánrovost. Znovu koncertují a chystají konceptuální album Zásobování duše.  více

V rámci Olomouckých barokních slavností představil jako v pořadí pátou inscenaci programu domácí soubor Ensemble Damian. Čtyři po sobě jdoucí večery byla uvedena komická opera ĽElice skladatele Pietra Andrea Zianiho, která v režijním zpracování (a pod vedením) Tomáše Hanzlíka zazněla v obnovené premiéře.  více

Jedním z hudebníků, kteří se představí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou v rámci speciálního programu Harfy nad Oslavou, bude kolumbijský harfeník Edmar Castañeda. V Náměšti bude mít také sólový recitál v rámci večera nazvaného O duši s lehkostí i naléhavostí. V telefonickém rozhovoru – volali jsme mu do New Yorku, kde žije – jsme s Edmarem Castañedou hovořili například o harfě sestrojené speciálně podle jeho představ nebo o jeho spolupráci s českou zpěvačkou Martou Töpferovou.  více

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.  více

Olomoucké barokní slavnosti začaly. Ve zdejším jezuitském konviktu otevřela jejich 7. ročník novodobá premiéra serenaty Il tribunale di Giove rakouského hudebního skladatele Karla Ditterse von Dittersdorfa. Dílo bylo poprvé uvedeno při oslavách narozenin pruského krále Fridricha II. Velikého 27. ledna 1775 a po vratislavské repríze roku 1777 upadlo v zapomnění. Tento neblahý osud se rozhodlo zvrátit hudební těleso Ensemble Damian, které v čele s uměleckým vedoucím ansámblu a režisérem Tomášem Hanzlíkem se dílo pokusilo přivést zpět k životu. V sólových rolích vystoupili Leandro Lafont (Osud, Apollon), Kristýna Vylíčilová (Génius Evropy, Minerva), Lucie Kaňková (Čas, Štěstěna), Monika Jägerová (Jupiter) a Jakub Rousek (Mars). Kostýmy i scénu navrhl režisér Hanzlík.  více

Festival Slunce ve Strážnici se bude letos konat už podvacáté. Především milovníci folkové muziky a klasického bigbítu mají v kalendáři poznačený termín 12. a 13. července. O historii festivalu, o jeho vrcholných momentech i těžkostech a také o tom, čím bude jiný letošní ročník, jsme hovořili s ředitelem Festivalu Slunce Pavlem Kopřivou.  více

Konec prvního prázdninového týdne se nesl ve znamení oslav. Na 7. července totiž připadá narození Aleny Veselé, významné brněnské varhanice a profesorky JAMU, která v tento den oslavila úctyhodných 96 let. Koncert uspořádaný právě k tomuto jubileu byl zároveň finální položkou 39. ročníku Brněnského varhanního festivalu a jako oslava narozenin zakladatelky (a nyní patronky celé přehlídky) má již v jeho programu pevné postavení.  více

Žijeme ve svobodné demokratické společnosti, v níž úlohou státu je vytvářet prostředí a podmínky pro rozvoj kreativity a tvůrčího potenciálu s vědomím skutečnosti, že živé umění dneška vytváří kulturní dědictví budoucnosti.  více

CD Transparent Water vzniklo dialog dvou výrazných osobností z různých částí světa – kubánského pianisty Omara Sosy a senegalského hráče na koru, mnohostrunný africký nástroj, Seckou Keity. Zatímco na album si přizvali několik dalších hudebníků, na koncertech je doprovází jediný z nich, venezuelský hráč na perkuse Gustavo Ovalles. Program, který před rokem nadchl publikum na festivalu Colours of Ostrava, si budete moci letos vychutnat v zámeckém parku v Náměšti nad Oslavou. Pánové vystoupí v rámci Folkových prázdnin v pondělí 29. července. Zatímco Keita se do Náměště vrací (v roce 2016 se účastnil projektu Struny nad Oslavou a letos bude také součástí večera Harfy nad Oslavou), pro předního kubánského pianistu se bude jednat o první výlet na Vysočinu.  více

O víkendu se v jihomoravské Mekce folkloru konal již 74. ročník mezinárodního folklorního festivalu Strážnice 2019 a taktéž 37. ročník festivalu dětská Strážnice. Největší folklorní festival v České republice se těší obrovskému zájmu. Jinak tomu nebylo ani letos, i přes tropické teploty dojely do Strážnice opět desítky tisíc lidí.  více

Nejčtenější

Kritika

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více