Country legendy i folkové objevy na Živém Lískovci

Country legendy i folkové objevy na Živém Lískovci

Poosmé se na prostranství mezi kostelem a školou v Brně – Starém Lískovci konal folkový a country festival Živý Lískovec. Jeho chod má po celou dobu na starosti stejnojmenná občanská iniciativa, kterou založili místní skauti, zástupci farnosti a lidovci. Festival je jednou z nejvýraznějších viditelných činností této iniciativy, ale zdaleka není aktivitou jedinou. Lískovečtí pravidelně pořádají farmářské trhy, lyžařské výlety a další akce pro obyvatele své čtvrti i pro širší veřejnost. Ostatně samotný festival si za léta své existence našel publikum z celého Brna a mezi letošními návštěvníky byl i nezanedbatelný podíl mimobrněnských. Současně se však pořadatelům daří plnit očekávatelný cíl – posilování sousedské pospolitosti.

Právě tato socializační funkce ve spojení s funkcí osvětovou (podle spontánní ankety moderátora akce pouze několik málo jednotlivců v publiku navštívilo v létě více než dva jiné festivaly) je v případě Živého Lískovce důležitější než samotná dramaturgie akce. Přesto se pořadatelům v čele s Davidem Kolínkem podařilo namíchat pestrý hudební koktejl v rámci „středního proudu“ folku a country. Nezněla tedy sice žádná alternativa a hudební novátorství, ale na programu byly ukázky velmi slušného muzikantského řemesla: objevy posledních let i legendy, poetický folk s důrazem na text i country hudba k tanci, písničkáři i hutnější kapely.

Žádná z účinkujících formací není na scéně úplným nováčkem. I Pavel Petran, který si v Lískovci odbyl svůj první brněnský koncert, už má na svém kontě několik alb. Jeho nekomplikované písně na pomezí country a folkrocku akci příjemně zahájily a naladily publikum na následující Žalozpěv. Skupina ve složení akustická kytara, baskytara, klávesy a housle hraje písně svého kapelníka Jiřího Nohela, básníka Vysočiny, autora, jehož texty inspirované romantikou říčních údolí a všedním životem našich předků příjemně ladí s konzervativním folkovým doprovodem i s lehce exaltovaným pěveckým projevem.

Po Žalozpěvu, jednom z nejvýraznějších objevů na naší akustické folkové scéně posledních let, patřilo pódium středomoravské skupině Madalen, která na začátku 90. let vyhrála Portu a od té doby objíždí nejrůznější akce – lokální i celostátní – se svou směsí z folku, bluegrass a akustického swingu. Devízou kapely je ženský trojhlas, v Lískovci však kvůli nemoci jedna ze zpěvaček nevystoupila. Menší množství nového repertoáru (Madalen totiž vydává alba jednou za deset let) skupina vynahrazuje drobnými aranžérskými posuny. Na Živém Lískovci ji doplnil Vít Štaigl. Tento náctiletý syn kapelníka Honzy a jeho ženy Věrky některé písně překvapivě dozdobil elektrickou kytarou.

Svým letitým hitem Mumie, který se přímo váže k Brnu („Stačí projít hrobku s kapucíny“) zahájil svůj festivalový set Slávek Janoušek. Hrál v triu se svým dlouholetým kumpánem Lubošem Vondrákem a s písničkářem Láďou Zítkou, který dvojici kytaristů doprovázel na foukací harmoniku, a vybíral písně staré (Klukovské války, Halleyova kometa), až pozapomenuté (Škoda 1000 MB), i novější (Alzheimer a Parkinson). A protože mu právě vyšlo už třetí album dětských písniček (Tetovaná teta), dostalo se i na několik drobností pro nejmenší posluchače.

Jedním z vrcholů festiválku bylo vystoupení skupiny AG Flek, který už několik let „dokončuje“ nové album. Základní trio Viktorin—Táborská—Markytán, jištěné osvědčenou rytmikou Josef Šobáň (basa) a David Velčovský (bicí), předvedlo směs starších písní (Carpe diem), jistot z velmi silné desky Waltz (včetně hitového Principála) i písní ze sólového alba Ivo Viktorina. Ve formě byli i Taxmeni, v současné době sedmičlenná kapela, která je už pětačtyřicet let jistotou české country scény. Pánové v čele s banjistou, kapelníkem a naším předním odborníkem na dějiny druhé světové války Jaroslavem Čvančarou obměňovali písně s militantní tematikou s obecnějšími country hity (Srdce v ruce mám). Za mikrofonem se střídala trojice sólových zpěváků, přičemž největší ohlas si pochopitelně vysloužil basbaryton Vratislava Vyskočila. Taxmeni jsou pochopitelně ve svém žánru legendou. Zpívají i hrají suverénně a dobře, ale například ve srovnání s AG Flekem, který se až introvertně zaměřuje především na hudbu, mělo vystoupení této kapely prvky pouťové show.

Velmi příjemným překvapením byl naopak závěrečný recitál Kamelotu. V tomto případě se skupina, která na velkých festivalech do davu často tlačí „šlágry“ typu Honolulu, rozhodla pro komorní vystoupení, postavené na léty prověřených hitech i na nadprůměrných písních ze zatím posledního alba Romana Horkého Babí léto. Pánové vystoupili netradičně v triu bez bubeníka (Roman Horký a Viktor Porkristl – kytary, Tomáš Koudelka – kontrabas), ale právě tato poloha večernímu areálu pod lískoveckou kostelní věží velmi slušela.

Živý Lískovec, 8. ročník. Brno, areál u kostela ve Starém Lískovci, 3. 9. 2016

Autor článku byl moderátorem festivalu.

Foto Milan Tesař

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

Sobotní večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který zde vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více