Delikátní Graindelavoix na jubilujícím festivalu Concentus Moraviae

Delikátní Graindelavoix na jubilujícím festivalu Concentus Moraviae

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.

Letošní festival zastřešuje téma Rondo Festivo odkazující na jméno rezidenčního umělce, jímž je cembalista, varhaník, klavírista a skladatel Jean Rondeau, zároveň však poodhalující celkový charakter dramaturgie, který vychází z cyklické hudební formy jménem rondo: opakující se refrén má v případě festivalu francouzský nádech, zatímco jednotlivé sloky budou vlámské a české. Dramaturgie se ujal tentokrát belgický muzikolog a básník Jelle Dierickx. I pro něj je to ostatně jubileum – svoji první dramaturgii pro Concentus Moraviae připravil přesně před deseti lety na téma Pojďme slavit! pro 20. ročník festivalu.

graindelavoix_foto_majda_slamova_01

Hudební soubor Graindelavoix patří mezi nejskloňovanější ansámbly věnující se tzv. staré hudbě v současné době. Své renomé a posluchačskou přitažlivost vystavěl na experimentálním přístupu k hudební interpretaci, čímž přímo navázal na hudební odkaz legendárního souboru Ensemble Organum pod vedením francouzského muzikologa Marcela Pérèse. (Je třeba dodat, že i Ensemble Organum vystoupil na Concentu Moraviae, a to na 22. ročníku s tématem La voce.)

Právě srovnání s Pérèsovou interpretací mše Guillaume de Machauta (resp. mešního ordinária) Messe de Nostre Dame se soubor Graindelavoix, jakožto pokračovatel experimentální tradice, nemohl vyhnout. Večer zahájila část Sanctus. Ačkoliv se mezi oběma přístupy objevovaly styčné body – především užití mikrotonálních postupů na některých místech a výrazná ornamentika – výsledný zvuk byl diametrálně odlišný. Kde Ensemble Organum zní jasně a energicky (někdy až úmyslně „neotesaně“), tam volí Graindelavoix spíše lyričtější a meditativnější způsob interpretace. Všudypřítomná – ale přesto velmi delikátní – ornamentika ještě více čeří Machautovu polyfonii a komplikuje rytmické plynutí skladby. Obě podoby stojí tak trochu na opačných pólech interpretačních přístupů, přičemž tuto „jemnost“ si Graindelavoix přenesl také do dalších skladeb večera.

Dobrým příkladem toho, že se soubor nebojí pracovat s atypickým uchopením skladeb se stalo hned následující rondeau Fumeux fume (Kuřák kouří). Björn Schmelzer zvolil při nastudování extrémně pomalé tempo – inspirované pravděpodobně líně se vlnícím dýmem kuřákovy fajfky – a potlačil tak jinak výrazný rytmus skladby, přičemž však nechal posluchače důkladněji pozorovat proplétání jednotlivých melodií a vznikajících disonancí. Opět však ve velmi delikátním střihu.

graindelavoix_foto_majda_slamova_02

Mezi nejpovedenější interpretace patřily bezesporu Le ray au soleyl (Sluneční paprsek) skladatele Johannese Ciconia a závěrečná dvojice Homo mortalis a Hodie puer nascitur od Jeana Hanelle. Současně se jednalo o nejenergičtější díla večera, a právě zde předvedl soubor výtečnou práci s dynamikou a klenutím melodie. Obzvláště působivá byla crescenda, která na poslední slabice skokově přistála na jemném pianissimu, to vše při působivé a pečlivě odstupňované dynamické pulsaci ostatních hlasů.

Graindelavoix mají osobitý rukopis, který tvoří velkou část jejich hudební přitažlivosti, a souboru pochopitelně nelze upřít ani bezchybnou interpretační zdatnost. Nabízí se však otázka, zda by – alespoň při některých skladbách – nebyla energičtější a „neučesanější“ verze nezbytným oživením koncertu. Jakkoliv totiž výsledný program hudebně skvěle fungoval, ostřejší hrany by některým z děl dle mého neuškodily a mohly by odvrátit určitý pocit „statičnosti“, který se v průběhu večera do interpretace vkrádal. Jak však působila hudba na konkrétní posluchače je nepochybně dáno především jeho estetickým cítěním. Některým bude více vyhovovat interpretační styl Marcela Pérèse, jiným Björna Schmelzera, důležité však je, že oba tyto póly představují kvalitní, hudebně působivé, stimulující a emočně nabité podoby hudby.

Graindelavoix s nepopiratelným úspěchem zahájil 30. ročník festivalu Concentus Moraviae a posluchače čeká téměř měsíc s pozoruhodnými koncerty a bohatým doprovodným programem. Především však plný podnětných interpretací a svěžích hudebních přístupů, které posouvají hudbu stále k novým a neotřelým podobám.

Graindelavoix:

Teodora Tommasi

Florencia Menconi

Andrew Hallock

Albert Riera

Marius Peterson

Tomàs Maxé

Arnout Malfliet

Björn Schmelzer / umělecký vedoucí

Program:

Guillaume de Machaut

Sanctus (Messe de Nostre Dame)

Solage

Fumeux fume

Matteo da Perugia

Hélas Avril

Mattheus de Sancto Johanne

Science na nul annemi

Guillaume de Machaut

Agnus Dei (Messe de Nostre Dame)

Phillipot de Caserta

Espoir dont tu m’a fayt partir

Johannes Ciconia

Le ray au soleyl

Galiot (Giangaleazzo Visconti?)

En atendant d’amer

Jean Hanelle

Hodie puer nascitur/Homo Mortalis

Porta coeli, Předklášteří,

31. května, 19:30

Graindelavoix/ foto Majda Slámová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce

Brněnský rodák, klavírista a generální ředitel České filharmonie David Mareček vystupuje společně s violoncellistou Václavem Petrem na koncertním turné v Jižní Koreji. Duo během prvního listopadového týdne představuje český repertoár na prestižních pódiích, mimo jiné v Seogwipo Arts Center, Yongin Poeun Art Hall a Daegu Concert House.  více

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.  více

Na Světový den měst (31. října 2025) jmenovala generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay 58 měst, která se stávají novými členy Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Tato města nyní spojuje závazek prosazovat kreativitu v různých kulturních oblastech jako hnací sílu udržitelného rozvoje. Brno je městem hudby UNESCO od roku 2017.  více

Na podzim příštího roku se odehraje jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který tentokrát ponese podtitul Kořeny. Jako malá ochutnávka se v pátek 31. října
v Mahenově divadle odehrál slavnostní koncert k představení programu MFJB 2026. Během večera, pojmenovaného příhodně Janáček na start! zazněla díla Jeana Sibelia, Leoše Janáčka, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka, kterých se ujali houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekeravíce

Festival Moravský podzim, pořádaný Filharmonií Brno, dlouhodobě patří k nejvýznamnějším hudebním událostem podzimní sezóny. Jeho součástí se už potřetí stal i studentský projekt Nový svět Moravského podzimu – živoucí důkaz toho, že spojení akademického prostředí a profesionální praxe může přinášet podnětné i hluboce umělecké výsledky. Tento projekt, který vznikl na půdě JAMU jako experiment v rámci výuky předmětu praktická dramaturgie, se za několik let proměnil v plnohodnotnou a respektovanou součást festivalového programu.  více

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.  více

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.  více

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.  více

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.  více

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.  více

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.  více

Zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřilo památce sira Charlese Mackerrase přesně řečeno připomenutí stého výročí od Mistrova narození. Právě program úvodního nedělního koncertu zaplnily skladby převážně z britské provenience, které měly zásadní podíl na dirigentově kariéře nebo byly blízké jeho srdci. Sir Mackerras se však nesoustředil pouze na autory z britských ostrovů, ale věnoval také důkladnou péči rozšiřování povědomí o Leoši Janáčkovi ve světě. BBC Concert Orchestra, který vystoupil pod vedením své šéfdirigentky Anny-Marie Helsing, má k Mackerrasovi a jeho odkazu ostatně také blízko – na počátku své dirigentské dráhy zastával totiž právě zde svůj šéfdirigentský post.  více

Brno se v roce 2017 stalo součástí prestižní Sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Ocenění získalo díky dlouhodobé podpoře hudebních aktivit a mimořádně pestré i kvalitní reprezentaci mnoha hudebních žánrů – od folkloru a klasické hudby až po jazz, rock či experimentální projekty.  více

Nejčtenější

Kritika

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce