Delikátní Graindelavoix na jubilujícím festivalu Concentus Moraviae

Delikátní Graindelavoix na jubilujícím festivalu Concentus Moraviae

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.

Letošní festival zastřešuje téma Rondo Festivo odkazující na jméno rezidenčního umělce, jímž je cembalista, varhaník, klavírista a skladatel Jean Rondeau, zároveň však poodhalující celkový charakter dramaturgie, který vychází z cyklické hudební formy jménem rondo: opakující se refrén má v případě festivalu francouzský nádech, zatímco jednotlivé sloky budou vlámské a české. Dramaturgie se ujal tentokrát belgický muzikolog a básník Jelle Dierickx. I pro něj je to ostatně jubileum – svoji první dramaturgii pro Concentus Moraviae připravil přesně před deseti lety na téma Pojďme slavit! pro 20. ročník festivalu.

graindelavoix_foto_majda_slamova_01

Hudební soubor Graindelavoix patří mezi nejskloňovanější ansámbly věnující se tzv. staré hudbě v současné době. Své renomé a posluchačskou přitažlivost vystavěl na experimentálním přístupu k hudební interpretaci, čímž přímo navázal na hudební odkaz legendárního souboru Ensemble Organum pod vedením francouzského muzikologa Marcela Pérèse. (Je třeba dodat, že i Ensemble Organum vystoupil na Concentu Moraviae, a to na 22. ročníku s tématem La voce.)

Právě srovnání s Pérèsovou interpretací mše Guillaume de Machauta (resp. mešního ordinária) Messe de Nostre Dame se soubor Graindelavoix, jakožto pokračovatel experimentální tradice, nemohl vyhnout. Večer zahájila část Sanctus. Ačkoliv se mezi oběma přístupy objevovaly styčné body – především užití mikrotonálních postupů na některých místech a výrazná ornamentika – výsledný zvuk byl diametrálně odlišný. Kde Ensemble Organum zní jasně a energicky (někdy až úmyslně „neotesaně“), tam volí Graindelavoix spíše lyričtější a meditativnější způsob interpretace. Všudypřítomná – ale přesto velmi delikátní – ornamentika ještě více čeří Machautovu polyfonii a komplikuje rytmické plynutí skladby. Obě podoby stojí tak trochu na opačných pólech interpretačních přístupů, přičemž tuto „jemnost“ si Graindelavoix přenesl také do dalších skladeb večera.

Dobrým příkladem toho, že se soubor nebojí pracovat s atypickým uchopením skladeb se stalo hned následující rondeau Fumeux fume (Kuřák kouří). Björn Schmelzer zvolil při nastudování extrémně pomalé tempo – inspirované pravděpodobně líně se vlnícím dýmem kuřákovy fajfky – a potlačil tak jinak výrazný rytmus skladby, přičemž však nechal posluchače důkladněji pozorovat proplétání jednotlivých melodií a vznikajících disonancí. Opět však ve velmi delikátním střihu.

graindelavoix_foto_majda_slamova_02

Mezi nejpovedenější interpretace patřily bezesporu Le ray au soleyl (Sluneční paprsek) skladatele Johannese Ciconia a závěrečná dvojice Homo mortalis a Hodie puer nascitur od Jeana Hanelle. Současně se jednalo o nejenergičtější díla večera, a právě zde předvedl soubor výtečnou práci s dynamikou a klenutím melodie. Obzvláště působivá byla crescenda, která na poslední slabice skokově přistála na jemném pianissimu, to vše při působivé a pečlivě odstupňované dynamické pulsaci ostatních hlasů.

Graindelavoix mají osobitý rukopis, který tvoří velkou část jejich hudební přitažlivosti, a souboru pochopitelně nelze upřít ani bezchybnou interpretační zdatnost. Nabízí se však otázka, zda by – alespoň při některých skladbách – nebyla energičtější a „neučesanější“ verze nezbytným oživením koncertu. Jakkoliv totiž výsledný program hudebně skvěle fungoval, ostřejší hrany by některým z děl dle mého neuškodily a mohly by odvrátit určitý pocit „statičnosti“, který se v průběhu večera do interpretace vkrádal. Jak však působila hudba na konkrétní posluchače je nepochybně dáno především jeho estetickým cítěním. Některým bude více vyhovovat interpretační styl Marcela Pérèse, jiným Björna Schmelzera, důležité však je, že oba tyto póly představují kvalitní, hudebně působivé, stimulující a emočně nabité podoby hudby.

Graindelavoix s nepopiratelným úspěchem zahájil 30. ročník festivalu Concentus Moraviae a posluchače čeká téměř měsíc s pozoruhodnými koncerty a bohatým doprovodným programem. Především však plný podnětných interpretací a svěžích hudebních přístupů, které posouvají hudbu stále k novým a neotřelým podobám.

Graindelavoix:

Teodora Tommasi

Florencia Menconi

Andrew Hallock

Albert Riera

Marius Peterson

Tomàs Maxé

Arnout Malfliet

Björn Schmelzer / umělecký vedoucí

Program:

Guillaume de Machaut

Sanctus (Messe de Nostre Dame)

Solage

Fumeux fume

Matteo da Perugia

Hélas Avril

Mattheus de Sancto Johanne

Science na nul annemi

Guillaume de Machaut

Agnus Dei (Messe de Nostre Dame)

Phillipot de Caserta

Espoir dont tu m’a fayt partir

Johannes Ciconia

Le ray au soleyl

Galiot (Giangaleazzo Visconti?)

En atendant d’amer

Jean Hanelle

Hodie puer nascitur/Homo Mortalis

Porta coeli, Předklášteří,

31. května, 19:30

Graindelavoix/ foto Majda Slámová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Nejčtenější

Kritika

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více