Dionýsovské mystérium Krále Rogera

Dionýsovské mystérium Krále Rogera

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít Nosek, Petr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.

Král Roger patří mezi opery, které spíše než na tradiční epice a bohatém ději plném zvratů staví svůj hudební i textový účinek na vnitřním prožitku postav i posluchačů. Dílo je také adekvátní reprezentací a hudební kulminací doby svého vzniku, stejně jako osobním vyjádřením autora.

Pod zdánlivě složitým symbolickým hávem se skrývá staletý boj apollinského a dionýsovského principu – asketické střídmosti a absolutní svobody, která však ve vyhrocené podobě sahá až k destruktivnímu šílenství. Je třeba dodat, že apollinský princip zde není tak zásadně definován a vyplývá spíše z logiky než ze samotné opery. Nicméně není náhodou, že si skladatel zvolil právě tento rámec – Szymanowskému učarovaly Euripidovy Bakchantky a současně s tím opera o ultimátním osobním osvobození a poznání vlastního já resonovala také v rámci přiznání si Szymanowského sexuální orientace. Právě v titulní postavě, která touží Pastýře kázajícího o novém – milostivém, osvobozujícím, ale i svůdném – bohu popravit, ale současně i poznat, se skrývá autorovo velké dionýsovské mystérium. Jeho nejzajímavějším vyústěním však není rázné zpřetrhání řetězů, ale pochopení, kterým autor objímá Rogera. Právě on je totiž hrdinou Szymanowského opery, nikoliv Pastýř osvobozující, ale současně k šílenství pudící davy.

Režijní uchopení Vladimíra Johna je ve své logice pokorné a šikovně využívá nadčasovost celého konceptu Szymanowského opery, stejně jako vnitřního světa hlavního hrdiny. Jak ostatně uvádí v rozhovoru pro portál Klasika+, celá inscenace se odehrává v „prostoru bezčasí“. Pastýř sám je inscenátory chápán spíše jako Rogerovo alter ego než skutečná postava. John zde příkladně pracuje se symboly a jednotlivé operní prvky využívá k účelům hudebního i mimohudebního sdělení.

Ruku v ruce s režijním nastudováním jde také účelná a „nepřeplácaná“ scéna Martina Chocholouška spolu s kostýmy Barbory Raškové, které si rovněž zachovávají charakter stojící někde na pomezí původní historické inspirace a současnosti. U scény je ještě třeba pochválit povedeně využitý přechod mezi prvním a druhým jednáním, kdy se před zraky posluchačů spouštějí kulisy králova paláce. Dalším vizuálně působivým prvkem bylo „zrnění“ světelného designu od Martina Kroupy, které především na počátku opery dotvářelo jakousi zlověstně temnou a současně silně snovou atmosféru předcházející příchodu Pastýře.

Ačkoliv příběh Krále Rogera nemusí nutně rezonovat s každým a mnohým jeho zaměření na vnitřní svět titulního hrdiny nebude blízké, hudba samotná a pěvecký výkony disponují univerzálním půvabem. Szymanowského hudební jazyk je místy opulentní, smyslný a záměrně přebujelý – přesně jako jeho Pastýř – jindy strohý až asketický. Robertu Kružíkovi se podařilo najít pevnou rovnováhu mezi oběma extrémy tak, že výsledkem není konflikt a kontrast, ale spíše propojení a symbióza. Orchestr hrál spolehlivě a všechny sekce byly dynamicky vyvážené a rytmicky i intonačně přesné. Jedná se opět o další potvrzení, jak kvalitní hráči v orchestru národního divadla působí.

Pěvecky stála opera na pevném čtyřúhelníku složeném z Jiřího Brücklera (Roger), Veroniky Rovné (Roxana), Víta Noska (Edrisi) a Petra Nekorance (Pastýř), přičemž největší pozornost na sebe z pochopitelných důvodů strhávali především Roger a Pastýř. Projev Jiřího Brücklera byl adekvátně emočně vyhrocený a zpěvákovi se dařilo převést královu vnitřní rozpolcenost do pěveckého výrazu. Petr Nekoranec v roli Pastýře naopak skvěle balancoval na hraně mezi sladkým příslibem, drzostí i jistou výhružností – právě zde zpěvák výtečně akcentoval znepokojivě ambivalentní charakter své role. Výborná byla také Roxana v podání Veroniky Rovné, jejíž nejpovedenější výkony se vyskytovaly především v lyrických polohách druhého jednání. Nejpůsobivější okamžiky Víta Noska coby Edrisia se rovněž objevovaly ve druhém jednání, kde spolu s králem čeká rádce na Pastýřův příchod. Nelze opomenout ani tradičně bezchybný sbor Janáčkovy opery – zářící především hned na samém počátku opery – a také výtečný Dětský sbor Brno.

Král Roger je intenzivní a opulentní operní jednohubka, která se může pyšnit skvělou hudbou, citlivou režií, funkční scénou, povedenými kostýmy, působivým nasvícením, vyváženým hudebním nastudováním a především výbornými hudebními výkony sólistů, sborů i orchestru. Současně je třeba zaplesat, že hudba Karola Szymanowského konečně našla svoji cestu na brněnská pódia. Snad nebude dlouho trvat a najde si i cestu k srdcím brněnských posluchačů.

Karol Szymanowski Autor

Karol Szymanowski a Jarosław Iwaszkiewicz Libreto

Robert Kružík Hudební nastudování

Robert Kružík Dirigent

Vladimír John Režie

Martin Chocholoušek Scéna

Barbora Rašková Kostýmy

Martin Krupa Světelný design

Jan Kodet Choreografie

Michal Heriban Choreografie

Patricie Částková Dramaturgie

Martin Buchta Sbormistr

Valeria Maťašová Sbormistryně dětského sboru

Jiří Brückler - J.H. Roger II. král Sicílie

Veronika Rovná - J.H. Roxana, jeho žena

Vít Nosek Edrisi, Arabský učenec

Petr Nekoranec Pastýř

David Szendiuch Arcibiskup

Jana Hrochová Diákonka

Premiéra 13. června 2025

Janáčkovo divadlo, 19:00

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V letošním roce navštívilo Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici více jak 41 000 lidí tedy rekordní počet. Číslo, které překvapí. V době, do které se tolikrát předpovídal zánik folkloru i folklorismu, se na jednom místě sejde tak obrovské množství lidí. Co je k tomu vede? Letošní jubilejní 80. ročník tomu jistě napomohl, ale samotné výročí by určitě nestačilo. V čem spočívá její kouzlo? Každý návštěvník si z festivalu odnáší jiný zážitek, jinou vzpomínku, jiný příběh. A právě ten svůj vám nyní nabídnu. Jaká tedy byla moje Strážnice 2025? A našla jsem odpověď na otázku, co stojí za tak velkým zájmem?  více

Jedním z členů mezinárodní poroty letošního ročníku Veszprém Street Music Festivalu bude Milan Tesař – programový ředitel, vedoucí hudební redakce Radia Proglas, šéf panelu World Music Charts Europe a dramaturg festivalu Maraton hudby Brno. Vyslání zástupce právě z Brna není náhodné – město je stejně jako Veszprém člen sítě UNESCO Creative Cities of Music a pravidelně zapojuje do mezinárodní kulturní spolupráce a podpory mladých talentů.  více

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce

Benefiční akce s názvem Večery s Ondrášem opět oživila nádvoří hradu Špilberk. Vojenský umělecký soubor Ondráš zde ve druhé půli června předvedl dva celovečerní programy, které připomněly nové i starší choreografie a hudební úpravy. První večer nabídl premiéru pořadu Pocta Jaroslavu Juráškovi, připravenou ke stému výročí narození této významné osobnosti folklorního hnutí druhé poloviny 20. století. Druhý večer s názvem Ondrášovské putování provedl hudbou i tancem po regionech Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a Rumunska.  více

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Nejčtenější

Kritika

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce