Diversní ohlížení vpřed i vzad

19. březen 2013, 11:28

Diversní ohlížení vpřed i vzad

Název včerejšího koncertu orchestru Ensemble Opera Diversa zněl Ohlížení, což nebylo blíže vysvětleno. Vztáhnout by se dal přinejmenším ke splnění jednoho loňského restu a dál už spekulovat nebudu. Dočkali jsme se dvou premiér, z nichž Introitus Ondřeje Kyase je určen pro podzimní koncert v evangelickém kostele, zatímco ...or not to be Miloše Štědroně je onen zmíněný dluh z minulého roku. Kompozice na hamletovské téma je věnována Johnu Tyrrellovi, jehož zásluhy o šíření díla Leoše Janáčka po světě jsou mírně řečeno mimořádné. Diversní orchestr vystřídal na začátku druhé poloviny koncertu spřízněný sbor Ensemble Versus s vokálním intermezzem poskládaným z motet renesančních i soudobých.

Smyčcový orchestr pod vedením koncertního mistra Jana Bělohlávka zněl v akusticky suchém prostoru foyer Domu umění sytě a pěkně kompaktně. Měl romantický zvuk a seděly mu především větší plochy a dlouze držené souzvuky. Tomu byl také z větší části podřízen dobře zvolený repertoár odpovídající schopnostem a možnostem orchestru. Především první část koncertu se nesla v jednotném duchu a tvořila logický, uzavřený celek. Zvukově působivé bylo i rozmístění orchestru, kdy vysoké smyčce tvořily oblouk kolem violoncell uprostřed a kontrabasu.

Předehra Geralda Finziho – původně myšlená jako úvod ke komorní symfonii – obstarala melancholický začátek, na nějž navázala populární Suita z časů Holbergových Edvarda Griega. Výrazně melodická a neuspěchaná kompozice Diverse seděla až na rychlé pasáže v závěrečné části, v nichž se orchestr rytmicky a místy i intonačně lehce rozpadal. První polovinu večera uzavřel premiérový Introitus, jenž Ondřej Kyas napsal tak, že smyčcům Diversy jednoznačně vyhovoval. Střední části krátké trojdílné skladby dominují sólové housle, krajní části pracují s tutti a směřují k éterickému zvuku, který mi pocitově evokoval Lohengrina.

Druhá polovina začala sborovým vystoupením Ensemble Versus rozděleným na dvě nedlouhé části. V té první jsme vyslechli renesanční moteta – dvě Orlanda di Lassa a chromatické moteto Ad Dominum cum tribularer Leo Hasslera. Druhá část sborového intermezza byla tvořena renesančními i soudobými kompozicemi, autorem poslední byl sbormistr Vladimír Maňas. Ten si s renesanční (a poté i soudobou) hudbou věděl koncepčně rady bez problémů, Hasslerovo moteto ale znělo značně nejistě, ještě by potřebovalo zažít. Druhá část vystoupení Ensemble Versus byla vůbec jistější, trošku jako by ta první byla jen na rozjezd.

Trauermusik pro violoncello a smyčce Paula Hindemitha je sice napsána z jiného smutku než postní moteta, ale svou náladou i kompozičním stylem na ně vcelku bez problémů navázala. Sólový part hrál Lukáš Svoboda, lyricky a přitom uměřeně, Diversa je celkově i při romantizujících tendencích nesentimentální. Na závěr přišla druhá premiéra večera, kompozice s hamletovským titulem ...or not to be, což je drobná změna proti titulnímu listu rukopisu.

Miloš Štědroň ji věnoval Johnu Tyrrellovi k jeho loňským sedmdesátým narozeninám, ale k provedení došlo až teď. Skladba je to navzdory názvu spíš veselá a hravá (čímž konec koncertu uhnul úplně mimo z předchozí linie), vážnost je skrytá ve formě passacaglie a mollového tématu v basu. Do popředí se ale derou spíš jednotlivé hudební útržky a popěvky, jakési melodicko-rytmické janáčkovské idiomy. Odlehčení navíc váší ještě valčíkový rytmus. Myslím, že by skladbě prospělo méně útržkovitosti alespoň v základním basovém tématu, které by tak všechen hudební materiál lépe drželo pohromadě.

Ohlížení. Gerald Finzi: Prelude, Edvard Hagerup Grieg: Suita z časů Holbergových, Ondřej Kyas: Introitus (premiéra), Ensemble Versus: postní moteta 16. a 20. století, Paul Hindemith: Trauermusik pro violoncello a smyčce, Miloš Štedroň: ...or not to be /passacaglia, sequenza e valsetti/ (premiéra). Komorní orchestr Ensemble Opera Diversa (koncertní mistr Jan Bělohlávek), komorni sbor pro duchovní hudbu Ensemble Versus (sbormistr Vladimír Maňas), Lukáš Svoboda – violoncello. 18. 3. 2013, Dům umění, Brno.

Hodnocení autora: 75 %

Naloučany jsou malá obec na řece Oslavě v kraji Vysočina a mají svého fotografa. Portréty zdejších obyvatel se díky němu dostaly do Knihovny amerického kongresu a staly se tak součástí největší sbírky tohoto média od jeho počátků. Necelé dvě stovky místních jsou na to náležitě hrdí. Proto společnými silami uspořádali svému fotografovi akci, na kterou jen tak nezapomenou nejen oni, sám pan fotograf, ale i všichni ostatní návštěvníci, kteří se rozhodli zvlněnou zasněženou krajinou dojet až před místní kulturní dům.  více

Ve zrekonstruovaném sále největší české Sokolovny na Kounicově ulici v Brně se setkali folklorní nadšenci z celé Moravy. Tradiční už sedmdesátý první ples zde v sobotu 21. ledna uspořádal Slovácký krúžek Brno. Propojily se tak dva spolky s hlubokou prvorepublikovou tradicí. Dohromady jim to ladilo, jako by po celou tu dobu až dodnes patřily k sobě.  více

Městské divadlo Brno vyrukovalo s českou premiérou muzikálu Matilda podle slavné, stejnojmenné knihy Roalda Dahla, jednoho z nejprodávanějších autorů světa. Rodinné představení v režii Petra Gazdíka v hledišti aspiruje na podívanou pro všechny věkové kategorie. Na jevišti však v této náročné produkci vítězí děti v čele s představitelkou hlavní role Maruškou Juráčkovou, jejíž výkon budí nejen co do kvantity textu, kvality zpěvu a zvládání pohybu respekt. Pro spravedlnost: dětské role jsou však třikrát alternovány a jejich představitelé prošli stejnou přípravou.  více

Noam Vazana, vystupující pod přezdívkou Nani, je izraelská zpěvačka, která se věnuje písním v židovském jazyce ladino. Na album Andalusian Brew z roku 2017 shromáždila lidové písně, z nichž některé slýchala jako malá od své babičky. V roce 2021 natočila své první autorské album s písněmi v ladinu, nazvané Ke Haber. Na podzim 2022 vystoupila v Brně v klubu Music Lab v duu s brněnským perkusistou Jakubem Škrhou. Před koncertem vznikl následující rozhovor.  více

Drama, filozofii nebo zajímavě nastíněnou psychologii děl nabízel poslední velký koncert Filharmonie Brno v Janáčkově divadle. Posluchačsky přívětivý program s příhodným názvem Dávné nordické příběhy nastudoval a s orchestrem provedl dánský dirigent Michael Schønwandt (*1953), nynější šéfdirigent Orchestru Národní opery Montpellier. Jeho obliba propagování soudobých skladatelů se projevila v samotné dramaturgii. Kromě známých děl od Edvarda Griega nebo Jeana Sibelia měli posluchači možnost se seznámit i s dánským autorem Hansem Abrahamsenem (*1952). Publiku se v jeho díle představila také americká sopranistka Nicole Chevaliervíce

Na předvánočním koncertu kapely Musica Folklorica v klubu Stará pekárna nečekaně oznámil svůj odchod do důchodu vydavatel a zakladatel vydavatelství Indies Milan Páleš. Stalo se tak symbolicky při křtu posledního loňského folklorního počinu, který nese název Rok na Slovácku. Jaké jsou jeho plány v důchodovém režimu? A nezmizí folklor z edičního plánu tohoto prestižního vydavatelství?  více

Dvacet let spolupráce ve skupině Květy slavili nedávno Martin Kyšperský a Aleš Pilgr. Zatímco spoluhráči a nástroje kolem nich se během dvou dekád měnili, oni dva zůstávají konstantou jedné z nejzásadnějších kapel brněnské scény tohoto století. Jde ovšem o konstantu – řekněme – dynamickou –, protože oba protagonisté střídají různé nástroje a přístupy. Martin si od kytary odskakuje k dalším nástrojům a Aleš se z bubeníka stal kontrabasistou a od roku 2023 bude znovu bubeníkem. Tento kontext je pak důležitý i pro pochopení nového alba Duo, které natočili Kyšperský s Pilgrem jako – ano, duo.  více

Rumunská skupina Fanfare Ciocărlia, přezdívaná „nejrychlejší dechovka světa“, pochází z malé vesnice Zece Prajini, ležící na severovýchodním okraji Rumunska, u hranic s Moldavskem. Vznikla před čtvrtstoletím, v roce 1997. Skupina romských hudebníků s tubami, tenorovými rohy, trubkami a saxofony se tehdy rozhodla šířit balkánskou dechovou hudbu po světě. V rámci svého zdánlivě nekonečného turné přijela v létě 2022 také do Brna, kde vystoupila na festivalu Maraton Hudby. Koncert, který byl ozdobou festivalové Balkánské scény, si připomeneme v rozhovoru se saxofonistou Oprică Ivanceou. Z rumunštiny tlumočil a odpovědi spontánně doplňoval Henry Ernst, původně německý zvukař, který kapelu pro svět objevil a dodnes je jejím manažerem a také vydavatelem.  více

Saucējas je ženský vokální soubor z Lotyšska, který se věnuje lidovým písním z této pobaltské země. V repertoáru má mimo jiné písně pastýřské, pracovní, písně na oslavu dobré úrody, případně písně k jednotlivým ročním obdobím. V létě 2022 skupina vystoupila živě na festivalu Maraton Hudby v Brně a tam jsme s nimi také natočili rozhovor, který vám nyní nabízíme jako ohlédnutí za koncertním létem v Brně. Na naše otázky odpovídají členky souboru Vineta Romāne a Elīna Ellene.  více

O tom že fake news nejsou záležitostí pouze našeho století se mohli přesvědčit návštěvníci závěrečného koncertu letošního 19. ročníku cyklu Barbara Maria Willi uvádí... – v sále Konventu Milosrdných bratří 14. prosince s programem Renesanční fake news pro potěchu dneška aneb Lenguas Malas (zlé jazyky) vystoupil španělský vokální soubor Cantoría sestávající ze sopranistky Inés Alonso, altisty Oriola Guimery, tenoristy a uměleckého vedoucího souboru Jorgeho Losana a basisty Oriola Quintana. Vokální kvarteto je součástí prestižního mezinárodního projektu EEEMERGING+.  více

Třetí adventní pondělí 12. prosince vystřídal hudební klub Stará pekárna rock za folklor, když hostil kapelu Musica Folklorica, která zde pokřtila své další album s názvem Rok na Slovácku. Booklet představuje litografie Františka Pavlici, které jsou přiřazeny každému měsíci v roce a tvoří kalendář. Ten pak tematicky doplňují jednotlivé sady písní.  více

Masarykova univerzita v čele s rektorem Martinem Barešem každý rok pořádá adventní koncert, který se po tříleté odmlce uskutečnil ve středu 7. prosince v bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně. Kromě domácího Pěveckého sboru Masarykovy univerzity se také představil VOX IUVENALIS, působící pod Vysokým učením technickým v Brně, a smíšený sbor Kantiléna. Všechna jmenovaná tělesa vystoupila pod vedením sbormistra Jana Ocetkavíce

Prvního prosince brněnský klub Fléda nabídl koncert ukrajinského kvartetu DakhaBrakha inspirovaného lidovou hudbou. „Dávat“ a „brát“ je překlad názvu kapely (v originále ДаxаБраxа), vyňatého ze staré ukrajinštiny. Co člověku může dát setkání s válkou poznamenaným národem? Zejména poznání, co vše bere válka. Avšak nejen proto byl tento koncert jednou z neopakovatelných příležitostí zažít hudbu plnou silných emocí na jevišti i v hledišti.  více

V úterý 22. listopadu uplynulo 20 let od úmrtí významného muzikologa, pedagoga, redaktora a vedoucího Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity – profesora Jiřího Fukače (15. ledna 1936 – 22. listopadu 2002).  více

Pro zahájení své 11. koncertní sezony v sále Divadla Husa na provázku si hudební soubor Brno Contemporary Orchestra vybral tématiku Ticha – a to nejen jako akustického jevu, ale i stejnojmenné rodiny. Tímto oslím můstkem dramaturgie večera propojila nejen Eufemias mysterion – Tajemství ticha – Miloslava Kabeláče, ale i světovou premiéru písně Jany Vöröšové Bau mir ein Haus, jejíž námětem a inspirací se stala brněnská rodačka Anna Ticho. Na koncertě Inkluze ticha (21. listopadu) vystoupili jako sólisté sopranistka Irena Troupová a violoncellista Josef Klíč, orchestr řídil kmenový dirigent souboru Pavel Šnajdrvíce