Diversní ohlížení vpřed i vzad

19. březen 2013, 11:28

Diversní ohlížení vpřed i vzad

Název včerejšího koncertu orchestru Ensemble Opera Diversa zněl Ohlížení, což nebylo blíže vysvětleno. Vztáhnout by se dal přinejmenším ke splnění jednoho loňského restu a dál už spekulovat nebudu. Dočkali jsme se dvou premiér, z nichž Introitus Ondřeje Kyase je určen pro podzimní koncert v evangelickém kostele, zatímco ...or not to be Miloše Štědroně je onen zmíněný dluh z minulého roku. Kompozice na hamletovské téma je věnována Johnu Tyrrellovi, jehož zásluhy o šíření díla Leoše Janáčka po světě jsou mírně řečeno mimořádné. Diversní orchestr vystřídal na začátku druhé poloviny koncertu spřízněný sbor Ensemble Versus s vokálním intermezzem poskládaným z motet renesančních i soudobých.

Smyčcový orchestr pod vedením koncertního mistra Jana Bělohlávka zněl v akusticky suchém prostoru foyer Domu umění sytě a pěkně kompaktně. Měl romantický zvuk a seděly mu především větší plochy a dlouze držené souzvuky. Tomu byl také z větší části podřízen dobře zvolený repertoár odpovídající schopnostem a možnostem orchestru. Především první část koncertu se nesla v jednotném duchu a tvořila logický, uzavřený celek. Zvukově působivé bylo i rozmístění orchestru, kdy vysoké smyčce tvořily oblouk kolem violoncell uprostřed a kontrabasu.

Předehra Geralda Finziho – původně myšlená jako úvod ke komorní symfonii – obstarala melancholický začátek, na nějž navázala populární Suita z časů Holbergových Edvarda Griega. Výrazně melodická a neuspěchaná kompozice Diverse seděla až na rychlé pasáže v závěrečné části, v nichž se orchestr rytmicky a místy i intonačně lehce rozpadal. První polovinu večera uzavřel premiérový Introitus, jenž Ondřej Kyas napsal tak, že smyčcům Diversy jednoznačně vyhovoval. Střední části krátké trojdílné skladby dominují sólové housle, krajní části pracují s tutti a směřují k éterickému zvuku, který mi pocitově evokoval Lohengrina.

Druhá polovina začala sborovým vystoupením Ensemble Versus rozděleným na dvě nedlouhé části. V té první jsme vyslechli renesanční moteta – dvě Orlanda di Lassa a chromatické moteto Ad Dominum cum tribularer Leo Hasslera. Druhá část sborového intermezza byla tvořena renesančními i soudobými kompozicemi, autorem poslední byl sbormistr Vladimír Maňas. Ten si s renesanční (a poté i soudobou) hudbou věděl koncepčně rady bez problémů, Hasslerovo moteto ale znělo značně nejistě, ještě by potřebovalo zažít. Druhá část vystoupení Ensemble Versus byla vůbec jistější, trošku jako by ta první byla jen na rozjezd.

Trauermusik pro violoncello a smyčce Paula Hindemitha je sice napsána z jiného smutku než postní moteta, ale svou náladou i kompozičním stylem na ně vcelku bez problémů navázala. Sólový part hrál Lukáš Svoboda, lyricky a přitom uměřeně, Diversa je celkově i při romantizujících tendencích nesentimentální. Na závěr přišla druhá premiéra večera, kompozice s hamletovským titulem ...or not to be, což je drobná změna proti titulnímu listu rukopisu.

Miloš Štědroň ji věnoval Johnu Tyrrellovi k jeho loňským sedmdesátým narozeninám, ale k provedení došlo až teď. Skladba je to navzdory názvu spíš veselá a hravá (čímž konec koncertu uhnul úplně mimo z předchozí linie), vážnost je skrytá ve formě passacaglie a mollového tématu v basu. Do popředí se ale derou spíš jednotlivé hudební útržky a popěvky, jakési melodicko-rytmické janáčkovské idiomy. Odlehčení navíc váší ještě valčíkový rytmus. Myslím, že by skladbě prospělo méně útržkovitosti alespoň v základním basovém tématu, které by tak všechen hudební materiál lépe drželo pohromadě.

Ohlížení. Gerald Finzi: Prelude, Edvard Hagerup Grieg: Suita z časů Holbergových, Ondřej Kyas: Introitus (premiéra), Ensemble Versus: postní moteta 16. a 20. století, Paul Hindemith: Trauermusik pro violoncello a smyčce, Miloš Štedroň: ...or not to be /passacaglia, sequenza e valsetti/ (premiéra). Komorní orchestr Ensemble Opera Diversa (koncertní mistr Jan Bělohlávek), komorni sbor pro duchovní hudbu Ensemble Versus (sbormistr Vladimír Maňas), Lukáš Svoboda – violoncello. 18. 3. 2013, Dům umění, Brno.

Hodnocení autora: 75 %

Multižánrový hudební festival Maraton hudby Brno již po sedmé dokázal, že ohromující množství hudby lze při precizní organizaci a troše štěstí vměstnat do jednoho prodlouženého víkendu. Od čtvrtka do neděle (11.–14. srpna) vybrané hudební sály, náměstí, nádvoří i ulice města zaplnila umělecká tvorba bezpočtu kapel, těles a specifických hudebních uskupení všemožných žánrů a stylů. Na své si přišli milovníci rocku, world music, jazzu, artificiální hudby, folkloru či improvizované hudby. V jedné věci se však letošní ročník od toho minulého zásadně lišil: rok 2022 představil historicky vůbec první rezidenční umělkyni festivalu, kterou se stala houslistka, flétnistka a klavíristka Anna Fusekvíce

Maraton hudby rozproudil již pošesté ulice, náměstí a mnohé prostory v Brně všemožnými hudebními žánry. Nejsou to však vždy nutně jen místa koncertního rázu. Soubor Hausopera se například v pátek 12. srpna vydal se svou operou Věčná slečna Bledá do Zemanovy kavárny. Ve třech víkendových uvedeních zde završí svoji Trilogii pro město, Brnu na míru vytvořený projekt připomínající jeho klady, zápory, ale především některé funkcionalistické stavby.  více

Festival Maraton hudby Brno letos zavádí novinku; post rezidenčního umělce. Jeden vybraný umělec se představí v různých hudebních polohách. Prvním rezidenčním umělcem festivalu Maraton hudby Brno se stane skvělá multiinstrumentalistka Anna Fusek.  více

Na jedné z hlavních scén hudebního festivalu Maraton hudby Brno, tzv. world music scéně, vystoupí v sobotu 13. srpna elita evropské world music hudby. Kdo všechno přijede, přibližuje významný publicista a současně dramaturg tohoto programu Milan Tesař.  více

Polská skupina MØW vystoupí ve čtvrtek 11. srpna na nádvoří Místodržitelského paláce v centru Brna v rámci jazzové scény festivalu Maraton hudby Brno. Na naše otázky odpovídají kapelnice a zpěvačka Ania Bratek a pianistka Aga Derlak, která se v minulosti v Brně představila i se svým vlastním jazzovým triem. Skupina MØW tentokrát představí své nové album W jednym pokojuvíce

V rámci festivalu Ibérica vystoupila 17. června 2022 v Brně katalánská písničkářka Magalí Sare s kytaristou z Mallorky Sebastià Grisem. Následující rozhovor jsme vedli bezprostředně po skončení koncertu.  více

Ostatně jako každý rok tak i letos přinesl Hudební festival Znojmo svým návštěvníkům operní dílo ve vlastní produkci. Pro letošní 18. ročník s podtitulem Návraty domů a naši andělé strážní si pořadatelé připravili scénické provedení oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiášův. Starozákonní příběh o zkoušeném manželství i slepém otci mohli diváci shlédnout v interpretaci Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka a režii Tomáše Ondřeje Pilaře při premiéře 15. července 2022 (toto představení navštívil autor recenze) v jízdárně Louckého kláštera – repríza a derniéra pak připadají na následující dva dny. V sólových rolích vystoupili Shira Patchornik (Sára), Lucie Kaňková (d’Azaria), Dagmar Šašková (Anna), Theodore Browne (Tobiáš) a Adam Plachetka (Tobit). Kostýmy navrhla Ivana Ševčíková Miklošková, choreografii vytvořil Martin Šinták a světelný design připravil Tomáš Příkrývíce

Loni byli hvězdami festivalu Brasil Fest Brno. Letos je přivítá Náměšť nad Oslavou, kde vystoupí 25. července na Folkových prázdninách v rámci večera nazvaného Poezie v každé písni. Mezitím si zahráli například na světovém hudebním veletrhu WOMEX v Portugalsku nebo na vyprodaném jarním festivalu Budapest Ritmo. A především dostali prestižní cenu časopisu Songlines, současného nejuznávanějšího periodika v oblasti world music. Říkají si Ayom a vedle brazilské zpěvačky Jabu Morales je tvoří hudebníci z Angoly, Řecka a Itálie. Na naše otázky odpovídají akordeonista a skladatel Alberto Becucci, kytarista Pedro Bastos João a samozřejmě charismatická zpěvačka a bubenice.  více

V pátek 29. července vystoupí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou skupina L’Alba z Korsiky, která propojuje tradiční středomořskou polyfonii s hudbou řady nejen jihoevropských národů. Její album A Principiu, které vyšlo loni v březnu, vyhodnotila porota žebříčku World Music Charts Europe jako šesté nejlepší album z celého světa v roce 2021. se stalo šestou nejlepší nahrávkou z celého světa za rok 2021. Za skupinu L’Alba na naše otázky odpovídá kytarista a zpěvák Ghjuvanfrancescu Mattei.  více

Letošní 27. ročník festivalu Concentus Moraviae je po takřka měsíci plném hudby minulostí. Slavnostní závěrečný koncert v Kongresovém centru Zlín představil program složený z písní Ernesta Chaussona, Igora Stravinského, Johannese Brahmse, Richarda Strausse, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka. Jako sólistka vystoupila mezzosopranistka a patronka přehlídky Magdalena Kožená. Po jejím boku stanuli klavírista a dirigent Sir Simon Rattle, flétnista a dramaturg tohoto ročníku Kaspar Zehnder, houslista Giovanni Guzzo, houstlistka Rahel Maria Rilling, violista Amihai Grosz, violoncellista Dávid Adorján a klarinetista Christopher Richards. Dvořákovy písně speciálně pro tento soubor zaranžoval anglický skladatel a dirigent Duncan Ward.  více

Letošní 27. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae pomalu spěje k velkému finále v podobě společného koncertu flétnisty a rezidenčního umělce Kaspara Zehndera, mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a jejího chotě, klavíristy a dirigenta Sira Simona Rattlea. Na jednom z posledních koncertů vrcholícího festivalu vystoupil v pátek 24. června společně s přáteli – Giovanni Guzzo (housle), Rahel Maria Rilling (housle), Amihai Grosz (viola), Dávid Adorján (violoncello), Wolfgang Klinser (klarinet) a Anaïs Gaudemard (harfa) – právě rezidenční umělec Kaspar Zehnder, který dramaturgii pátečního komorního koncertu v knihovně náměšťského zámku připravil.  více

Ostravská rodačka Nikol Bóková byla dlouho považována za jedinečný talent v oboru vážné hudby. V devíti letech si jako sólová klavíristka zahrála s Janáčkovou filharmonií a studium na konzervatoři a následně na JAMU bylo tedy samozřejmostí. Ale už během studií hudební klasiky se formoval a postupně projevovalo další její nadání a to kompoziční. Spolu se svým triem (Nikol Bóková-klavír, Martin Kocián-kontrabas, Michal Wierzgoń-bicí) nahrála v roce 2019 debutové autorské album Inner Place a ihned se prosadila mezi českou (a vlastně i evropskou) jazzovou elitu. Během covidu následovaly další dva projekty – Unravel (2020) pro stejnou jmenovanou sestavu a loňský Prometheus natočený s mimořádným nasazením v pozoruhodné studiové sestavě. Z ní a z několika následných koncertů (mimo jiné v rámci JazzFestu Brno vloni na podzim) vykrystalizovalo také zcela logické rozšíření jejího tria o univerzálního a empatického kytaristu Davida Dorůžku, Vznikl Nikol Bóková Quartet. V této sestavě se rodilo i nejnovější autorské album Elements, s nímž se pro Nikol a jejího partnera a spolutvůrce Jana Valu otevírá nová tvůrčí etapa.  více

Do prostor atria Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na ulici Arne Nováka zavítal 22. června soubor Ensemble Opera Diversa s programem Tance v zahradách, který navázal na loni započatou sérii projektů pod širým nebem. Jako sólisté vystoupili fagotista Pavel Horák a hráč na marimbu Martin Švec. Koncert řídil dirigent Patrik Červák, který před smyčcovým orchestrem Ensemble Opera Diversa stanul vůbec poprvé.  více

Opatství na starém Brně, kde až do své smrti působil Gregor Johann Mendel, skrývá za svými zdmi několik krásných zákoutí. Jedním z nich je i Rajský dvůr, do kterého se vchází nenápadným vchodem vedle Baziliky Nanebevzetí Panny Marie. Ve čtvrtek 16. června tento starobylý prostor s kamennými zdmi hostil úvodní koncert projektu Brno a jeho chrámy. Zahrála na něm Horňácká muzika Petra Mičky a jedinečným způsobem tuto akci zahájila.  více

Dnes, tedy v pátek 17. června, vystoupí v Brně v rámci festivalu Ibérica katalánská písničkářka Magalí Sare. Její aktuální album Eponja je v červnu 2022 na šestém místě prestižního žebříčku World Music Charts Europe, který sestavuje 45 evropských rozhlasových publicistů z alb z celého světa. Jako pozvánku na koncert vám přinášíme recenzi tohoto alba.  více