Druhá tráva. Ve výborné formě, zblízka a bez zbytečného přikrašlování

Druhá tráva. Ve výborné formě, zblízka a bez zbytečného přikrašlování

Svým příznivcům k Vánocům a sobě k pětadvacátým narozeninám vyprodukovala Druhá tráva s Robertem Křesťanem svoje první DVD. Záznam koncertu s několika hosty představuje průřez tvorbou naší špičkové bluegrassové kapely, stejně jako zásadní vlivy, které na ni od začátku působily.

Označit Druhou trávu za bluegrassovou skupinu je značně zavádějící, jedná se spíš o mechanické zařazení kapely na místo, z něhož vzešla a kde ji publikum tradičně vnímá. Obsazení dobro, pětistrunné banjo, kytara, mandolína, kontrabas a bicí sice do žánru patří, ale kapelu z něj permanentně vyděluje aranžérský přístup, uměřený hráčský projev obvykle prostý veškerého předvádění a především specifický autorský rukopis Roberta Křesťana. Ten kdysi „zlobil“ už v ryze bluegrassových Poutnících, které svým stylově neuzavřeným přístupem dovedl v 80. letech na vrchol jejich umělecké dráhy. Už tehdy se i přes instrumentální suverenitu kapely prosazovaly jeho mimořádné písničky a rozhled, který přes country viděl i k hudbě, která z něj čerpala nebo s ním měla společné zdroje. V repertoáru se začaly objevovat i cover verze písní Jethro Tull nebo Dire Straits – Telegraph Road našla své místo i na DVD, které zkompletovala Druhá tráva ke svým pětadvacetinám a vydala u labelu Indies Happy Trails.

Jedná se o záznam koncertu z divadla Stará střelnice – sálu pro necelých pět set lidí, který je součástí areálu mezi Teplicemi nad Bečvou a Hranicemi. Místo je dobře zvolené: má dostatečnou kapacitu a svým uspořádáním navozuje komorní a přátelskou atmosféru, která celý záznam charakterizuje. Natočit koncert Druhé trávy patrně není velký problém po hudební stránce, tady může být pravděpodobně největším zádrhelem perfekcionismus samotných muzikantů. Jiná věc ovšem je, že Druhá tráva je zcela netelevizní kapela – nehoní image, nedělá žádné pódiové show, nepředvádí se, nepózuje, zkrátka stojí a hraje. Jak je takový přístup na koncertě sympatický, tak představuje pro natáčení více než dvouhodinového záznamu problém, který je nutné vyřešit.

Režisér Roman Vávra si s ním poradil výborně a uchopil kapelu jakoby zevnitř. Kamera se prochází mezi hudebníky, střídají se záběry, časté polodetaily a detaily zvou diváka na koncert tak, jak ho ani v tom nejmenším sále nemůže prožít. DVD získává smysl i pro pravidelného návštěvníka živých vystoupení, který kapelu dobře zná. Při sledování záznamu snadno získá pocit, že je s Druhou trávou na pódiu a na jednotlivé hudebníky si může takřka sáhnout. I při statičnosti samotných hudebníků nikdy nevzniká dojem statické podívané na „zpívající hlavy“. Jakkoli může věc z popisu působit rutinérsky, režie společně s kamerou (Tomáš Kobolka) a střihem (Jiří Mikula) odvedly výbornou práci. Záznam přitom kapelu nijak nepatřičně nepřikrašluje včetně minimálního průvodního slova Roberta Křesťana. Zvuk (Filip Mošner) vyvažuje přímočarý charakter živého záznamu s komfortem domácího poslechu.

Výběr písní je překvapivý snad především z toho hlediska, jak skromně se tu jako autor hudby představuje Robert Křesťan. Časově se divák projde od začátků až prehistorie Druhé trávy k dnešku, samozřejmě si užije Křesťana jako zpěváka, ale jako autor hudby stojí poněkud stranou. Jako by se chtěl ukázat především jako textař, ale také tak souzní s uměřeným hudebním projevem celé kapely. Technicky výborně vybavení hráči zvažují každý tón a jejich sóla jsou školou střídmosti. Na koncertě se také podílelo několik hostů a prvním z nich – byť v nepřítomnosti – je Bob Dylan. Z celkových pětadvaceti písní nahrazujících počtem narozeninové svíčky se jich od něj na záznamu objeví sedm, tedy víc než čtvrtina – to je hodně silná pocta.

Přibližně v polovině záznamu má svůj blok Peter Rowan, s nímž se Druhá tráva poprvé setkala už v roce 1994 a který ztělesňuje to, co je pro kapelu pořád nejdůležitější: bluegrassové kořeny. Koncert také příznačně začíná jeho písní Ossian. Kytarista a producent Steve Walsh se objeví v několika písních a jeho střídání sól s dobrem v Dívce ze severu přinese ojedinělý náznak pódiového soutěžení „kdo zahraje líp a výš“. Svůj prostor dostává také Katka García, jejíž čistý zpěv vyniká s doprovodem samotného dobra i s celou kapelou. Nejnenápadnějším a nemálo vytíženým hostem koncertu je houslista Josef Malina.

Druhá tráva se samozřejmě neskládá z hostů, ale má své pevné, tvůrčí a hudebně suverénní jádro. Robert Křesťan samozřejmě nejen jako autor hudby a textů, ale také jako charakteristický i charismatický zpěvák a občasný hráč na mandolínu. Melodicky mu z kapely nejsilněji sekunduje dobro Luboše Novotného. Nenápadně pestré banjo Luboše Maliny tvoří spojnici mezi melodiemi a rytmikou tvořenou kytarou Emila Formánka, kontrabasisem či baskytarou Tomáše Lišky a bicími Kamila Slezáka. Celá sestava individualit hraje jednotně a uvolněně zároveň, z koncertu je cítit vnitřní napětí i energie, ale také klid. I tempa jsou mírná, snad místy i pomalejší než na studiových nahrávkách – tedy naopak, než tomu u živých záznamů bývá.

Záznam koncertu Druhé trávy je hlavní, ale nikoli jednou součástí narozeninového setu. Přiložené je rovněž živé CD, které je ovšem vzhledem ke kapacitě média o deset písní chudší, omezuje účast hostů a je koncentrovanějším pohledem na Druhou trávu samotnou. Přiložený je také zpěvník s pětadvaceti písněmi – tady je škoda, že kapela neopustila lpění na své jubilejní pětadvacítce a nevypravila ke svým příznivcům obsažnější materiál, podklady by se jistě našly. To ovšem patří ke klasickým „vadám“ Druhé trávy – snad je nejlepší to brát jako připomínku umění jak ze záplavy dobrých tónů vybrat několik nejlepších.

Druhá tráva In Concert. DVD – 25 písní, režie Roman Vávra, natočeno na koncertě v divadle Stará střelnice 23. listopadu 2012, celková stopáž 132:12. CD – 15 písní, celková stopáž 68 min. Vydali Indies Happy Trails.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Robertu Křesťanovi je dnes padesát pět let – k blahopřání přidáváme i krátké zastavení nad jeho tvorbou od dob skupin Trapeři a Poutníci až po dnešek.  více




Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

V sobotu večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který sem vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska, zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více