Eggnoise: 4 ze Svaté čtveřice

22. listopad 2013, 0:09

Eggnoise: 4 ze Svaté čtveřice

Pražskou kapelu Eggnoise spojuje s Brnem nejen vydavatel jejího nejnovějšího alba (Indies Scope), ale také fakt, že na jihu Moravy má skupina silnou fanouškovskou základnu. Ne náhodou se jeden ze tří křtů nového CD 4 koná v Brně – ve Staré Pekárně v pátek 22. listopadu.

Eggnoise už vlastně neměli existovat. Skupina, která se vyznačovala bohatými aranžemi na pomezí popu, jazzu, rocku a alternativy, ohlásila před dvěma lety konec aktivní činnosti. Ondřej Galuška, jeden z jejích lídrů, loni představil svůj sólový projekt s krkolomným názvem O. G. & The Odd Gifts a zdálo se, že osvědčená značka skutečně patří do historie. Jenže Ondřej s druhým Ondřejem (Kopičkou) mezitím složili písně k filmu Svatá čtveřice. A protože byla škoda tento repertoár nevyzkoušet v klubech na fanoušcích, obklopili se novými spoluhráči, a vytvořili novou verzi Eggnoise. Je ovšem otázka, zda se pod staronovým názvem skrývá stále tatáž kapela…

V nových Eggnoise najdeme vedle zakladatelského dua mimo jiné dvě známé osobnosti – baskytaristu Jaryna Janka (člen několik žánrově různorodých kapel vydal předloni u Indies Scope autorské album Ty lidi) a hráče na dechové nástroje (zde trumpetistu) Bharatu Rajnoška (vyhledávaný host a sideman, který letos vydal svou sólovou prvotinu For You). Dalšími muzikanty na albu jsou kytarista Jan Mizler, bubeníci Emil Frátrik a Michael Nosek a – Lenka Dusilová. Tento výčet – všichni jsou v bookletu alba skutečně uvedeni v jednom jediném odstavci – svědčí o tom, že současní Eggnoise příliš nerozlišují mezi členem kapely a hostem. Podobně mimochodem na starším albu Albumen Eggnoise neuváděli složení skupiny, nýbrž pouze nástrojové obsazení každé písně zvlášť. Na koncertech sice zakladatelské duo doprovázejí pánové Mizler, Nosek a Janek, ale berme to třeba tak, že dnes jsou Eggnoise oba Ondrové (z nichž každý hraje na několik nástrojů) plus hosté.

Noví Eggnoise se od původní verze kapely liší především ve dvou ohledech. Jednak poprvé na jejich albu zazní několik písní v češtině: Pilotní singl Něco se s vokálem Lenky Dusilové sice neoslní bohatým textem, ale zaujme energií, a připomene tak starší hity skupiny. Mucha je naopak po textové stránce velmi zajímavá propojením témat hmyzu, smrti a pochmurné, až kafkovské imaginace. Zajímavými obraty zaujme i skvěle frázovaná píseň Houpacího koně („Dneska jsem vyšel ven před dům / a zapomněl psa, kterého nemám“). Všechny tři skladby pak spojuje jeden detail, který s českými texty nemá nic společného – zajímavá práce bubeníka.

Je to možná nečekané, ale kapelu, na níž jsem vždy obdivoval práci dechové sekce, vnímám na její nové desce především přes bicí. Dechy jako by ustoupily do pozadí (což neznamená, že by zmizely úplně). Naopak v každé jednotlivé písni si všímám, jak zajímavě, nervózně, plně, přesně, rozvolněně… se pracuje s bubny. A právě díky bicím – ve spojení s charakteristickými hlasy obou Ondřejů – nezní noví Eggnoise jako nápodoba Kryštofa nebo dokonce Chinaski. V některých momentech (např. při zmíněné Houpacího koně) mám totiž skutečně pocit, že Eggnoise svou novou hudbu tlačí víc do popu. Na druhou stranu píseň PAT jako nepopsatelná směs jazzu a indie-elektra táhne celek na druhou stranu, k alternativní klubové scéně. Mimochodem i v ní hrají bicí výraznou roli.

Právě na ne zcela zřetelné hraně mezi hudbou komerční a alternativní se Eggnoise se svou čtvrtou deskou ocitli. Jako jedni z mála u nás dokazují, že pop není vulgární slovo a že hitová píseň se dá zazpívat důvěryhodně (čímž myslím i velmi slušnou výslovnost angličtiny). Současně však dokážou naservírovat hezkých pár taktů, při jejichž poslechu se posluchač ztrácí v moři akustických i elektrických zvuků. I v tomto ohledu jde o stále stejné Eggnoise jako kdysi. Pojítkem mezi jednotlivými sestavami je navíc nejen energie, ale také optimistický styl zpěvu (připomíná mi anglické skupiny Chumbawamba a The Beautiful South). Nové jsou důrazy na některé složky písně, jiný byl také start nové sestavy. Zatímco původní Eggnoise se naprosto přirozeně vyvinuli ze studentské rockové skupiny, nový model vznikl původně jako studiový projekt pro realizaci už hotových filmových písní. Že z tohoto projektu oba Ondřejové dokázali vykouzlit regulérní kapelu, je jen logickým vyústěním příběhu.

Foto Klára Víznerová, archiv Eggnoise

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Letošní ročník JazzFestuBrno se chýlí ke konci. Minulou středu hrály v Divadle Husa na provázku kvartety saxofonistů Luboše Soukupa a Willa Vinsona.  více

Rez Abbasi zahrál se svým triem v Semilassu špičkový koncert. Indická a americká hudba se spojily do osobitého a vyrovnaného tvaru.  více

Chick Corea se svojí novou formací The Vigil včera oslnil publikum v brněnském Bobycentru perfektně zahranou směsí fusion a současného jazzu.  více


Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více

Skupina Nebeztebe na brněnské scéně před pár lety doslova zazářila. Pětičlenná sestava s výraznou rytmikou, která se s nadhledem pohybovala nad styly, slavila vítězství na Portě a mířila na obrovské multižánrové festivaly. Zdánlivě v nejlepším kapelník Štěpán Hulc kapelu uspal a vrátil se až letos s úplně novou, tříčlennou sestavou. Noví Nebeztebe ve složení kytara, housle a mandolína nerezignovali na multižánrovost. Znovu koncertují a chystají konceptuální album Zásobování duše.  více

V rámci Olomouckých barokních slavností představil jako v pořadí pátou inscenaci programu domácí soubor Ensemble Damian. Čtyři po sobě jdoucí večery byla uvedena komická opera ĽElice skladatele Pietra Andrea Zianiho, která v režijním zpracování (a pod vedením) Tomáše Hanzlíka zazněla v obnovené premiéře.  více

Jedním z hudebníků, kteří se představí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou v rámci speciálního programu Harfy nad Oslavou, bude kolumbijský harfeník Edmar Castañeda. V Náměšti bude mít také sólový recitál v rámci večera nazvaného O duši s lehkostí i naléhavostí. V telefonickém rozhovoru – volali jsme mu do New Yorku, kde žije – jsme s Edmarem Castañedou hovořili například o harfě sestrojené speciálně podle jeho představ nebo o jeho spolupráci s českou zpěvačkou Martou Töpferovou.  více

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.  více

Olomoucké barokní slavnosti začaly. Ve zdejším jezuitském konviktu otevřela jejich 7. ročník novodobá premiéra serenaty Il tribunale di Giove rakouského hudebního skladatele Karla Ditterse von Dittersdorfa. Dílo bylo poprvé uvedeno při oslavách narozenin pruského krále Fridricha II. Velikého 27. ledna 1775 a po vratislavské repríze roku 1777 upadlo v zapomnění. Tento neblahý osud se rozhodlo zvrátit hudební těleso Ensemble Damian, které v čele s uměleckým vedoucím ansámblu a režisérem Tomášem Hanzlíkem se dílo pokusilo přivést zpět k životu. V sólových rolích vystoupili Leandro Lafont (Osud, Apollon), Kristýna Vylíčilová (Génius Evropy, Minerva), Lucie Kaňková (Čas, Štěstěna), Monika Jägerová (Jupiter) a Jakub Rousek (Mars). Kostýmy i scénu navrhl režisér Hanzlík.  více

Festival Slunce ve Strážnici se bude letos konat už podvacáté. Především milovníci folkové muziky a klasického bigbítu mají v kalendáři poznačený termín 12. a 13. července. O historii festivalu, o jeho vrcholných momentech i těžkostech a také o tom, čím bude jiný letošní ročník, jsme hovořili s ředitelem Festivalu Slunce Pavlem Kopřivou.  více

Konec prvního prázdninového týdne se nesl ve znamení oslav. Na 7. července totiž připadá narození Aleny Veselé, významné brněnské varhanice a profesorky JAMU, která v tento den oslavila úctyhodných 96 let. Koncert uspořádaný právě k tomuto jubileu byl zároveň finální položkou 39. ročníku Brněnského varhanního festivalu a jako oslava narozenin zakladatelky (a nyní patronky celé přehlídky) má již v jeho programu pevné postavení.  více

Žijeme ve svobodné demokratické společnosti, v níž úlohou státu je vytvářet prostředí a podmínky pro rozvoj kreativity a tvůrčího potenciálu s vědomím skutečnosti, že živé umění dneška vytváří kulturní dědictví budoucnosti.  více

CD Transparent Water vzniklo dialog dvou výrazných osobností z různých částí světa – kubánského pianisty Omara Sosy a senegalského hráče na koru, mnohostrunný africký nástroj, Seckou Keity. Zatímco na album si přizvali několik dalších hudebníků, na koncertech je doprovází jediný z nich, venezuelský hráč na perkuse Gustavo Ovalles. Program, který před rokem nadchl publikum na festivalu Colours of Ostrava, si budete moci letos vychutnat v zámeckém parku v Náměšti nad Oslavou. Pánové vystoupí v rámci Folkových prázdnin v pondělí 29. července. Zatímco Keita se do Náměště vrací (v roce 2016 se účastnil projektu Struny nad Oslavou a letos bude také součástí večera Harfy nad Oslavou), pro předního kubánského pianistu se bude jednat o první výlet na Vysočinu.  více

Nejčtenější

Kritika

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více