Energie mládí přerůstá omšelý titul

11. květen 2025, 1:00
Energie mládí přerůstá omšelý titul

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…

Brněnské nastudování je už dvanáctým v řadě. Inscenační tým v čele s režisérem Stano Slovákem sáhl po divadelní adaptaci Miroslava Hanuše, která vznikla přímo pro jeho inscenaci ve Středočeském divadle Kladno v roce 2003. Posléze ji použili v Ostravě, Jihlavě, Českém Těšíně, Zlíně a Městských divadlech pražských.

V této dramaturgické optice není volba titulu něčím převratným a novátorským. Inscenátoři se spoléhají, že Hlasovy (jejich tvůrce osobně navštívil i brněnskou premiéru) rock´n´rollové hity si od devadesátých let získaly srdce fanoušků jmenovaného žánru. Písňová čísla jako Jednou mi fotr povídá, Rock’n’roll pro Beethovena nebo Na kolena už dávno zlidověla.

Inscenátoři v Brně ale správně pochopili, že už se nelze spolehnout jen na milosrdné retro, které při divadelním výprodeji naší socialistické minulosti tak rádo zve do své náruče zejména pamětníky. Mladé a dospívající generaci odér šílených, šedivých padesátek už tak moc neřekne a nedojímá je. Upřímně: ani ústřední story Šakalích let nevyniká a nestrhává hloubkou či architekturou příběhu, jehož devizou je nyní v Brně mládí hereckého kolektivu a otřískaná, ale přitažlivá hudba Ivana Hlase. O tyto skutečnosti Slovák svoji inscenacemi také nejvíce opřel. Výsledkem je rukodělně zdatná, ale divadelně nikterak obrazoborecká podívaná, která na mladší publikum zaútočí zejména ústřední love story teenagerů. Ostatně nejde tady o nějaké politizující ohlédnutí do občansky šedivých a politicky rudých let, ale o čistou zábavu a demonstrovaní radosti ze života i v neutěšených časech. Politikum tady dotírá z vnějšku jen skrze postavu Potentáta tedy manžela barové zpěvačky Milady. Minulost se dnes už i barevně rozostřuje a zřejmě proto tady dvě mladinké pionýrky mají kolem krku kdovíproč zelenomodré šátky a plisované sukýnky ve stejném tónu.

Divák se ve dvou a půlhodinovém představení ocitne v pražských Dejvicích koncem 50. let, kde se odehrává příběh klučičí party žijící pod rudou hvězdou na špici hotelu International. A právě do tohoto socialisticky unylého světa jednoho dne vtrhne blesk z čistého nebe Bejby, tedy uhlazený chuligán, který svým barevným oblečením a zaujetím pro soudruhům neznáme či přímo zapovězené rokenrolové rytmy způsobí rozruch a malou revoluci.

Jak jsem naznačil, Šakalí léta jsou v Brně takovým standardním muzikálovým obrobkem, který zas tak velké pozdvižení ve zdejší nabídce neudělá. Jde o profesionálně odvedenou zábavu, jejíž přitažlivost obstarává zejména jedinečná energie mladé části souboru. A tady má večer své velké malé hvězdy. Patří mezi ně hostující Šimon Fikar v hlavní roli číšnického učně Edy Drábka a jeho milá Alena Prokopová v podání hostující Eleny Juráčkové. Tomuto zamilovanému páru lze herecky i pěvecky jen máloco vytknout. Podobně vypravěč příběhu Kšanda tedy Alenin brácha je v podání Kryštofa Helbicha skutečně autentickou a hereckou bezprostředností odzbrojující figurou. Ale i zbylá mladická company je odzbrojující ukázkou radosti z pohybu a hraní…

sakali_leta_MdB_02

Bejby Kristiana Pekara je ponejvíce vhodně obsazeným typem, ale vzpomínku na Dejdarův filmový originál nepřetlačil. Velmi živé kreace vytvořili Aleš Slanina v roli poněkud nešťastného strážníka a otce dvou zmíněných ratolestí Jindřicha Prokopa. A  zejména Erika Kubálková jako duchy honící, popletená teta Juřičková.

Pastelová scénografie Jaroslav Milfajta se spíše než v šedi tehdejší reality uviděla v barevných snech o svobodě a nezávislosti. Využívá tady grafický i reklamní design daného období, kdy ještě doznívala světová výstava v Bruselu. Autorka kostýmů Andrea Kučerová proto v podobném duchu využívá stylizovanou barevnost. Zvukově velmi barevné je ovšem hudební nastudování Tonyho Marka, dirigujícího tucet muzikantů přímo v horní části scény, kde jsou vidět vždy, když obstarávají hotelovou kapelu. Zajímavý vklad obstarali František Šterbák a Daniel Kyzlink, kteří pro inscenaci vytvořili nové, zdařilé aranžmá písní.

Brněnská Šakalí léta zůstávají standardním hudebním divadlem, které si publikum podmaní výkony mladých protagonistů a jejich zpěvem rokenrolových šlágrů.

Foto archiv MdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Nejčtenější

Kritika

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více