Exotika v brněnské metropoli

Exotika v brněnské metropoli

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.

Komorní pěvecké těleso, jež vychází z velkého filharmonického sboru, bylo založeno roku 1993. Publiku představilo hodinový program sestavený z vokálních i vokálně-instrumentálních skladeb (s klavírním doprovodem Chieh-Yu Chang) indonéských a tchajwanských skladatelů či aranžérů. Rozmanitý repertoár bychom mohli roztřídit do pomyslných tří kategorií: klasická soudobá tvorba, lidové písně v úpravách a pop songs. Slovem provázel sbormistr Dr. YuChung Johnny Ku, jež posluchačům popisoval texty a příběhy písní, které nejčastěji byly psány v různých jazycích jako jsou dialekty mandarínština, hakka, anebo přímo tchajwanský jazyk.

Hned na úvod koncertu zazněla skladba Make a Joyful Noise unto the Lord od Slovince Ambrože Čopiho (1973). Společně s dalšími dvěma díly – My Final Resting Place (Ken Steven), Ubi Caritas (Hsiang-Chun Huang) – se jednalo o tři pěvecké vstupy, během nichž TPCC prokázal svoje kvality v oblasti rytmické i intonační souhry, dynamické vyváženosti, frázování hudebních myšlenek, ale také hlasové techniky. Ta se projevila především v místech s vysokým ambitem (např. sopránové sólo na závěr Ubi Caritas) nebo ve zvukově bohatých částech, kde vybraní zpěváci věrohodně napodobovali šumění lesa, zpěv ptáků a další rozmanité zvuky přírody (především v My Final Resting Place).

Svou kvalitu, vysokou úroveň i nadšení těleso neztratilo ani v provedení písní lehčího charakteru, jejichž podání v sobě z určitého úhlu pohledu neslo i notnou dávku patosu. Jednalo se především o kompozici Birth (Chung-Yuan Yu), v níž matka zpívá svému nenarozenému dítěti, počínající melodicky invenční předehrou klavíru, která byla procítěně a technicky bravurně zahrána zmíněným klavíristou Chieh-Yu Chang. V obdobném duchu se nesla i další tři díla If Tomorrow were the next Life (Ching-Ju Shih), Moon represents my Heart (arr. Tien-Hao Jan) a Where I´ve traveled (arr. Sheng-Hsien Liu) reprezentující tchajwanskou a hakka pop kulturu.

Během večera se představila také sbormistryně SzuYun Swing Hsieh, která obdobně jako její kolega Dr. YuChung Johnny Ku dirigovala těleso s lehkostí, nadhledem, přirozenými gesty a kýženým zápalem. Ne jinak tomu bylo i v poslední třetině večera, jež patřila lidovým písním v úpravách. Zvukomalebností – aluzí vlaku projíždějícího tunelem zaujala skladba Diu Diu Dang (nepřeložitelný název značící samotný zvuk vlaku), v níž muži měli roli jakéhosi motoru a ženská část sboru přednášela melodické fráze. Dílo vrcholí až nečekaným záměrným rozjetím hlasů do klastrů, které skrze chromatické postupy tvoří závěrečnou transpozici hlavní melodie. Odpočinout si posluchači mohli u meditativně laděné písně Tom Oil Blossom, po níž následovala poslední skladba programu – radostná, oslavná, burácející Beautiful Moon Dance, jež sbor zvukově obohatil o hru na perkuse, podupy a pleskání. V písní se zpívá o zábavě, tanci a dobrém pití, což není náhodou, že právě tato skladba zazněla až na samotný konec koncertu.

Taipei Philharmonic Chamber Choir si právem vysloužil aplaus ve stoje. Publikum sbor odměnil za vřelé přijetí přídavkem, jež byla vokalizovaná verze hlavního tématu Vltavy Bedřicha Smetany mající efekt údivu, milého překvapení a následného opětovného uznání z řad posluchačů.

Program:

Make o Joyful Noise unto the Lord – Ambrož Čopi

My Final Resting Place – Ken Steven

Ubi Caritas – Hsiang-Chun Huang

Birth – Chung-Yuan Yu

If Tomorrow were the next Life – Ching-Ju Shih

Moon represents my Heart – Taiwanese Pop Hit, arr. Tien-Hao Jan

Where I´ve traveled – Hakka Pop Song, arr. Sheng-Hsien Liu

Diu-Diu Dang – Folksong from Yi-Lan, arr. Jsou Elberdin

Tung Oil Blossom – Hakka Children´s Song, arr. Jsou Elberdin

Beautiful Moon Dance – Folksong from Amis Tribe, arr. Robert Delgado

Účinkující:

Taipei Philharmonic Chamber Choir

Dr. YuChung Johnny Ku – dirigent, sbormistr

SzuYun Swing Hsieh – sbormistrně

Chieh-Yu Chang – piano

Pondělí 12. srpna 2024 v 19h, Hotel Passage

Taipei Philharmonic Chamber Choir/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Nejčtenější

Kritika

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce