Famózní Orlando jako poslední premiéra sezony

Famózní Orlando jako poslední premiéra sezony

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichta.

Uchopení námětu Orlanda pro jakékoliv scénické provedení není vůbec jednoduché, neboť se děj odehrává na několika místech a v průběhu několika století. V opeře samotné navíc není děj vyprávěn chronologicky. Hlavní dějová linka se odehrává u soudu, ze kterého příběh pomocí svědectví a vzpomínek přeskakuje do různých časových období. Scénografie Dragana Stojčevského ale dokázala vytvořit perfektní podklad pro režii Jiřího Heřmana a společně se s těmito nástrahami vypořádali více než výborně. Monumentální scéna, kterou ve svém základu tvořil velký kvádr ohraničený ze zadní a bočních stran, se rozprostírala na celé přední ploše jeviště. Její vnitřní strany byly za pomoci náznaku sloupů, obdélníkových „oken“ a dalších prvků laděny neoklasicistně. Zadní stěnu bylo možné vysunout. Její spodní část se tak stala průchozí a z oken se stal další prostor pro hraní. Navíc se tímto vysunutím divákům otevřel pohled na plátno, na které byly promítány různé motivy, které dokreslovaly konkrétní scény. Videoart Dominika Žižky k promítání využíval i samotný prostor scény, kdy na zdi byly promítány různé ornamenty nebo sněhové vločky.

Prostor soudu, ve kterém se děj z velké části odehrával, byl vyřešen pomocí stolu a několika zábradlí na kolečkách. Právě jejich mobilita umožnila svižné přestavby, které byly v rámci celého představení vyřešeny až geniálně. Když bylo potřeba dostat do prostoru naráz větší množství rekvizit, které se u soudu nenacházely, byla k tomu využita pojízdná plošina - do středu jeviště dojela z otevřené zadní stěny.

Svižným proměnám napomohl také fakt, že účinkující obecenstvo soudu ze scény často neodcházelo, i když se děj odehrával jinde. Jedním z nejdůležitějších prvků režijního konceptu byla digitální cedule zobrazující konkrétní místo a čas, ve kterém se právě děj odehrával. Toto řešení divákům usnadnilo orientaci v častých proměnách místa i časového období. Digitální cedule byla umístěna na předním straně stolu zavěšeném na lanech. Když byl spuštěn dolů, sloužil také jako soudní lavice.

Nádhernou vizuální stránku inscenace dokreslovaly kostýmy Alexandry Gruskové. Nebyly žádným způsobem výstřední a k opeře se perfektně hodily. Hlavní postavy byly barevně i stylově zvýrazněny. Odděleny byly vždycky tak, že to korelovalo s jejich povoláním nebo společenským postavením. Velice originálně a funkčně byly vyřešeny kostýmy Orlandy a Orlanda. Na začátku byl Orlando oblečen jasně jako muž a Orlanda jako žena. Během představení se však drobnými změnami kostýmů tyto rozdíly mazaly, čímž se zmenšoval i rozdíl mezi Orlandovou mužskou a ženskou stránkou.

Výtečné režijní uchopení, skvěle vytvořená scéna a krásné kostýmy pomohly tomu, aby naplno vyzněla okouzlující hudba Ľubice Čekovské. Autorka sama podotkla, že se v kompozici nesnažila jít stylově vpřed, ale spíše konfrontovala hudební dějiny. A tak to přesně bylo. V opeře zazněly části barokní a klasicistní a byly v ní slyšet i renesanční a středověké prvky. „Okořeněný“ vídeňský valčík střídaly vlivy Pařížské šestky nebo impresionismu a v několika místech Čekovská lehce zavadila o sféru hudby filmové. Zejména v instrumentálních mezihrách, které doplňovaly rychlé přestavby, pak mohli diváci zaslechnout výraznou inspiraci dílem Sergeje Prokofjeva. To vše ale skladatelka dokázala výtečně zkombinovat se soudobými postupy. Občas plynule, občas tak, že se snažily spojit dvě naprosto rozdílné hudební plochy, až se v určitý moment ukázalo, že do sebe zapadají naprosto perfektně.

Nad těmito montážemi se pak často klenuly půvabné melodie jednotlivých nástrojů. Výrazná melodika ale provázela dílo celé. Na zpěvních partech bylo slyšet, ač nebyly ani zdaleka jednoduché, že Čekovská moc dobře ví, jak pro lidský hlas psát. Hudba velice dobře pracovala s libretem Viktorie Knotkové, které je také opravdu zdařilé. Děj měl příjemně rychlý spád a celý příběh obsahoval i jasné poselství, které samozřejmě vychází částečně z původního námětu, které je i dnes stále aktuální. V mnohých aspektech snad ještě aktuálnější než v době vzniku literární předlohy. V libretu se navíc objevovaly i vtipné pasáže: i přes spíše vážnější polohy se diváci na několika místech upřímně zasmáli. Dobrou volbou bylo ponechání původního anglického jazyka i pro libreto (v některých částech se objevily i krátké pasáže v ruštině či francouzštině). V českém překladu vyzněly některé fráze poněkud toporněji, protože je to jazyk genderově mnohem méně neutrální (toto je samozřejmě zjednodušeně řečeno). Šlo především o pasáže, kdy se o Orlandovi/Orlandě mluvilo neurčitě a nebylo požadováno jeho/její zařazení do škatulky pohlaví.

Pěveckým výkonům představitelů hlavních rolí nelze nic vytknout, a to i přesto, že skladatelka interprety nešetřila a jejich party byly velmi obtížné. V opeře se objevilo několik „epizodních“ rolí, které sice nebyly na scéně dlouho, přesto ale dostaly dostatečný prostor na ukázku svého umu. Někteří pěvci se objevili v rolích svědků u soudu, jejichž svědectví často přerostla ve scénickou vzpomínku nebo se ve vzpomínce jen mihli. Ti všichni podali velice dobré pěvecké výkony, které navíc doplnili i výborným hraním. Druhé půli naprosto vévodila představitelka Saši Monika Jägerová, která kromě perfektní intonace zaujala i nádhernou barvou hlasu. Téměř po celou dobu byli na scéně David Nykl v roli soudce a soudní zapisovatelka Daniela Straková-Šedrlová. I pro ně platí výše zmíněné pochvaly. Oba dokázali výtečně herecky zvládnout vyhrocené situace u soudu a ke zpěvu přidali i kýženou dávku expresivity. Nejvíce prostoru logicky dostali představitelé titulních rolí Orlanda/y Markéta Cukrová a Maayan Licht. Ti nejen že se bez sebemenšího zaváhání vypořádali s náročnými pěveckými party a herecky výborně vystihli vnitřní pochody Orlanda/y, také byla až uchvacující podobnost jejich hlasů a celkového projevu, což jen přispělo k režisérskému záměru, že šlo opravdu pouze o jednu postavu, byť hranou dvěma herci.

Orchestr po vedením Roberta Kružíka podal taktéž velice dobrý výkon a dokázal vystihnout jak ty nejintimnější lyrické části, tak úderné forte pasáže. Nu a podobná slova chvály konečně patří také sboru pod vedením Martina Buchty. K výborné intonaci se navíc přidala i skvělá výslovnost a textu tak bylo velmi dobře rozumět. Zde je potřeba podotknout, že hudba Ľubice Čekovské nebyla ani pro sbor ani pro orchestr jednoduchá, celý ansámbl zpěváků i muzikantů se svých partů ale zhostil s grácií.

Opera Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské na libreto Viktorie Knotkové je krásným hudebním dílem. V kombinaci s famózní režií, nádhernou scénou a kostýmy a naprosto suverénním provedením ze strany všech sólistů, sboristů i muzikantů, se divákům naskytla možnost vidět naprosto uchvacující inscenaci výtečného díla ve světové premiéře. Novinka ukazuje, že dávat prostor moderním, žijícím autorům, je krok naprosto správnou cestou.

Ľubica Čekovská: Here I am, Orlando

libreto: Viktorie Knotková na motivy románu Orlando od Virginie Woolfové 

dirigent a hudební nastudování: Robert Kružík

režie a světelný design: Jiří Heřman

scéna: Dragan Stojčevski

kostýmy: Alexandra Grusková

dramaturgie: Patricie Částková

choreografie: Jan Kodet

sbormistr: Martin Buchta

videoart: Dominik Žižka

obsazení:

Orlanda: Markéta Cukrová

Orlando: Maayan Licht

soudce: David Nykl

soudní zapisovatelka: Daniela Straková–Šedrlová

kapitán: Richard Šveda

arcivévoda Harry: Tadeáš Hoza

Green, kritik: Ondřej Koplík

básník I: Vít Nosek

básník II: Josef Škarka

Shelmerdine: Lukáš Bařák

starý kněz: Josef Škarka

Rosita Pepita: Jana Hrochová

Saša: Monika Jägerová

královna Alžběta: Magdaléna Vášáryová

dítě Orlandy a Shelmerdina: Tadeáš Mikulášek

hlas společnosti a dvorní dámy: Hana Kopřivová

služebná: Veronika Zaplatilová

světová premiéra 14. června 2024 v 19 hodin, Janáčkovo divadlo

 

 

 

 

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce