Famózní Orlando jako poslední premiéra sezony

Famózní Orlando jako poslední premiéra sezony

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichta.

Uchopení námětu Orlanda pro jakékoliv scénické provedení není vůbec jednoduché, neboť se děj odehrává na několika místech a v průběhu několika století. V opeře samotné navíc není děj vyprávěn chronologicky. Hlavní dějová linka se odehrává u soudu, ze kterého příběh pomocí svědectví a vzpomínek přeskakuje do různých časových období. Scénografie Dragana Stojčevského ale dokázala vytvořit perfektní podklad pro režii Jiřího Heřmana a společně se s těmito nástrahami vypořádali více než výborně. Monumentální scéna, kterou ve svém základu tvořil velký kvádr ohraničený ze zadní a bočních stran, se rozprostírala na celé přední ploše jeviště. Její vnitřní strany byly za pomoci náznaku sloupů, obdélníkových „oken“ a dalších prvků laděny neoklasicistně. Zadní stěnu bylo možné vysunout. Její spodní část se tak stala průchozí a z oken se stal další prostor pro hraní. Navíc se tímto vysunutím divákům otevřel pohled na plátno, na které byly promítány různé motivy, které dokreslovaly konkrétní scény. Videoart Dominika Žižky k promítání využíval i samotný prostor scény, kdy na zdi byly promítány různé ornamenty nebo sněhové vločky.

Prostor soudu, ve kterém se děj z velké části odehrával, byl vyřešen pomocí stolu a několika zábradlí na kolečkách. Právě jejich mobilita umožnila svižné přestavby, které byly v rámci celého představení vyřešeny až geniálně. Když bylo potřeba dostat do prostoru naráz větší množství rekvizit, které se u soudu nenacházely, byla k tomu využita pojízdná plošina - do středu jeviště dojela z otevřené zadní stěny.

Svižným proměnám napomohl také fakt, že účinkující obecenstvo soudu ze scény často neodcházelo, i když se děj odehrával jinde. Jedním z nejdůležitějších prvků režijního konceptu byla digitální cedule zobrazující konkrétní místo a čas, ve kterém se právě děj odehrával. Toto řešení divákům usnadnilo orientaci v častých proměnách místa i časového období. Digitální cedule byla umístěna na předním straně stolu zavěšeném na lanech. Když byl spuštěn dolů, sloužil také jako soudní lavice.

Nádhernou vizuální stránku inscenace dokreslovaly kostýmy Alexandry Gruskové. Nebyly žádným způsobem výstřední a k opeře se perfektně hodily. Hlavní postavy byly barevně i stylově zvýrazněny. Odděleny byly vždycky tak, že to korelovalo s jejich povoláním nebo společenským postavením. Velice originálně a funkčně byly vyřešeny kostýmy Orlandy a Orlanda. Na začátku byl Orlando oblečen jasně jako muž a Orlanda jako žena. Během představení se však drobnými změnami kostýmů tyto rozdíly mazaly, čímž se zmenšoval i rozdíl mezi Orlandovou mužskou a ženskou stránkou.

Výtečné režijní uchopení, skvěle vytvořená scéna a krásné kostýmy pomohly tomu, aby naplno vyzněla okouzlující hudba Ľubice Čekovské. Autorka sama podotkla, že se v kompozici nesnažila jít stylově vpřed, ale spíše konfrontovala hudební dějiny. A tak to přesně bylo. V opeře zazněly části barokní a klasicistní a byly v ní slyšet i renesanční a středověké prvky. „Okořeněný“ vídeňský valčík střídaly vlivy Pařížské šestky nebo impresionismu a v několika místech Čekovská lehce zavadila o sféru hudby filmové. Zejména v instrumentálních mezihrách, které doplňovaly rychlé přestavby, pak mohli diváci zaslechnout výraznou inspiraci dílem Sergeje Prokofjeva. To vše ale skladatelka dokázala výtečně zkombinovat se soudobými postupy. Občas plynule, občas tak, že se snažily spojit dvě naprosto rozdílné hudební plochy, až se v určitý moment ukázalo, že do sebe zapadají naprosto perfektně.

Nad těmito montážemi se pak často klenuly půvabné melodie jednotlivých nástrojů. Výrazná melodika ale provázela dílo celé. Na zpěvních partech bylo slyšet, ač nebyly ani zdaleka jednoduché, že Čekovská moc dobře ví, jak pro lidský hlas psát. Hudba velice dobře pracovala s libretem Viktorie Knotkové, které je také opravdu zdařilé. Děj měl příjemně rychlý spád a celý příběh obsahoval i jasné poselství, které samozřejmě vychází částečně z původního námětu, které je i dnes stále aktuální. V mnohých aspektech snad ještě aktuálnější než v době vzniku literární předlohy. V libretu se navíc objevovaly i vtipné pasáže: i přes spíše vážnější polohy se diváci na několika místech upřímně zasmáli. Dobrou volbou bylo ponechání původního anglického jazyka i pro libreto (v některých částech se objevily i krátké pasáže v ruštině či francouzštině). V českém překladu vyzněly některé fráze poněkud toporněji, protože je to jazyk genderově mnohem méně neutrální (toto je samozřejmě zjednodušeně řečeno). Šlo především o pasáže, kdy se o Orlandovi/Orlandě mluvilo neurčitě a nebylo požadováno jeho/její zařazení do škatulky pohlaví.

Pěveckým výkonům představitelů hlavních rolí nelze nic vytknout, a to i přesto, že skladatelka interprety nešetřila a jejich party byly velmi obtížné. V opeře se objevilo několik „epizodních“ rolí, které sice nebyly na scéně dlouho, přesto ale dostaly dostatečný prostor na ukázku svého umu. Někteří pěvci se objevili v rolích svědků u soudu, jejichž svědectví často přerostla ve scénickou vzpomínku nebo se ve vzpomínce jen mihli. Ti všichni podali velice dobré pěvecké výkony, které navíc doplnili i výborným hraním. Druhé půli naprosto vévodila představitelka Saši Monika Jägerová, která kromě perfektní intonace zaujala i nádhernou barvou hlasu. Téměř po celou dobu byli na scéně David Nykl v roli soudce a soudní zapisovatelka Daniela Straková-Šedrlová. I pro ně platí výše zmíněné pochvaly. Oba dokázali výtečně herecky zvládnout vyhrocené situace u soudu a ke zpěvu přidali i kýženou dávku expresivity. Nejvíce prostoru logicky dostali představitelé titulních rolí Orlanda/y Markéta Cukrová a Maayan Licht. Ti nejen že se bez sebemenšího zaváhání vypořádali s náročnými pěveckými party a herecky výborně vystihli vnitřní pochody Orlanda/y, také byla až uchvacující podobnost jejich hlasů a celkového projevu, což jen přispělo k režisérskému záměru, že šlo opravdu pouze o jednu postavu, byť hranou dvěma herci.

Orchestr po vedením Roberta Kružíka podal taktéž velice dobrý výkon a dokázal vystihnout jak ty nejintimnější lyrické části, tak úderné forte pasáže. Nu a podobná slova chvály konečně patří také sboru pod vedením Martina Buchty. K výborné intonaci se navíc přidala i skvělá výslovnost a textu tak bylo velmi dobře rozumět. Zde je potřeba podotknout, že hudba Ľubice Čekovské nebyla ani pro sbor ani pro orchestr jednoduchá, celý ansámbl zpěváků i muzikantů se svých partů ale zhostil s grácií.

Opera Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské na libreto Viktorie Knotkové je krásným hudebním dílem. V kombinaci s famózní režií, nádhernou scénou a kostýmy a naprosto suverénním provedením ze strany všech sólistů, sboristů i muzikantů, se divákům naskytla možnost vidět naprosto uchvacující inscenaci výtečného díla ve světové premiéře. Novinka ukazuje, že dávat prostor moderním, žijícím autorům, je krok naprosto správnou cestou.

Ľubica Čekovská: Here I am, Orlando

libreto: Viktorie Knotková na motivy románu Orlando od Virginie Woolfové 

dirigent a hudební nastudování: Robert Kružík

režie a světelný design: Jiří Heřman

scéna: Dragan Stojčevski

kostýmy: Alexandra Grusková

dramaturgie: Patricie Částková

choreografie: Jan Kodet

sbormistr: Martin Buchta

videoart: Dominik Žižka

obsazení:

Orlanda: Markéta Cukrová

Orlando: Maayan Licht

soudce: David Nykl

soudní zapisovatelka: Daniela Straková–Šedrlová

kapitán: Richard Šveda

arcivévoda Harry: Tadeáš Hoza

Green, kritik: Ondřej Koplík

básník I: Vít Nosek

básník II: Josef Škarka

Shelmerdine: Lukáš Bařák

starý kněz: Josef Škarka

Rosita Pepita: Jana Hrochová

Saša: Monika Jägerová

královna Alžběta: Magdaléna Vášáryová

dítě Orlandy a Shelmerdina: Tadeáš Mikulášek

hlas společnosti a dvorní dámy: Hana Kopřivová

služebná: Veronika Zaplatilová

světová premiéra 14. června 2024 v 19 hodin, Janáčkovo divadlo

 

 

 

 

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V letošním roce navštívilo Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici více jak 41 000 lidí tedy rekordní počet. Číslo, které překvapí. V době, do které se tolikrát předpovídal zánik folkloru i folklorismu, se na jednom místě sejde tak obrovské množství lidí. Co je k tomu vede? Letošní jubilejní 80. ročník tomu jistě napomohl, ale samotné výročí by určitě nestačilo. V čem spočívá její kouzlo? Každý návštěvník si z festivalu odnáší jiný zážitek, jinou vzpomínku, jiný příběh. A právě ten svůj vám nyní nabídnu. Jaká tedy byla moje Strážnice 2025? A našla jsem odpověď na otázku, co stojí za tak velkým zájmem?  více

Jedním z členů mezinárodní poroty letošního ročníku Veszprém Street Music Festivalu bude Milan Tesař – programový ředitel, vedoucí hudební redakce Radia Proglas, šéf panelu World Music Charts Europe a dramaturg festivalu Maraton hudby Brno. Vyslání zástupce právě z Brna není náhodné – město je stejně jako Veszprém člen sítě UNESCO Creative Cities of Music a pravidelně zapojuje do mezinárodní kulturní spolupráce a podpory mladých talentů.  více

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce

Benefiční akce s názvem Večery s Ondrášem opět oživila nádvoří hradu Špilberk. Vojenský umělecký soubor Ondráš zde ve druhé půli června předvedl dva celovečerní programy, které připomněly nové i starší choreografie a hudební úpravy. První večer nabídl premiéru pořadu Pocta Jaroslavu Juráškovi, připravenou ke stému výročí narození této významné osobnosti folklorního hnutí druhé poloviny 20. století. Druhý večer s názvem Ondrášovské putování provedl hudbou i tancem po regionech Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a Rumunska.  více

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Nejčtenější

Kritika

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce