Festival Špilberk důstojně završil dialog Dana Bárty a jazzového tria s Filharmonií Brno

Festival Špilberk důstojně završil dialog Dana Bárty a jazzového tria s Filharmonií Brno

Sobotní večer završil 17. ročník mezinárodního hudebního festivalu Špilberk originálním pokusem o dialog jazzové formace Robert Balzar Trio s výjimečně disponovaným zpěvákem Danem Bártou a symfoniků z Filharmonie Brno. Závěrečný pátý koncert festivalu na zaplněném nádvoří brněnského hradu učinil důstojnou tečku za srpnovou sérií hudebních večerů s živou i reprodukovanou hudbou, nabízející pestrou směs různorodých hudebních žánrů.

Pro Filharmonii Brno bylo rozloučení s festivalem zároveň prvním poprázdninovým setkáním na prahu jedenašedesáté koncertní sezóny i pozvánkou k návštěvám koncertů abonentní řady Jazz et World Music, kterou dramaturgicky připravuje Vilém Spilka. Letos v ní posluchače čekají mj. trio jazzového pianisty Justina Kauflina, Flamenco Experience Sextet, africký multižánrový balafonista Aly Keita nebo společné vystoupení tria Martina Brunnera s Epoque Quartetem.

Sobotní dialog mohutného klasického koncertního tělesa se subtilním jazzovým triem podpořeným osobitým zpěvákem sliboval cestu neprobádaným terénem žánrově nevyhraněné fúze; výsledek zakotvil převážně v konceptuálním náročném popu a nabídl vrstvení návazných monologů obou hudebních těles i více či méně propracované pokusy o náročnější dialog. Spokojenější odcházeli příznivci jazzrockové sestavy RB Tria a Dana Bárty, která dominovala především první polovině koncertu – mnohohlavé hudební těleso filharmonie se v ní většinou proměnilo v bezmála stovku posluchačů navíc.

Charismatický Dan Bárta, dobře známý brněnským posluchačům, kromě vlastního projektu Illustratosphere i z koncertování v rámci JazzFestu Brno především s triem Roberta Balzara, se náročným experimentům nevyhýbá. Pro sobotní brněnský koncert si zvolil materiál z šest let starého společného projektu They-or-Ies s originálními úpravami hitů světové pop-music, které pianista Jiří Levíček a kontrabasista Robert Balzar zaranžovali i pro symfonický orchestr rozměrů Filharmonie Brno. Zajímavostí pro brněnské posluchače je hluboká provázanost této tříčlenné jazzové formace s brněnským hudebním prostředím: pianista a komponista Jiří Leviček se v Brně narodil a vystudoval klavír na JAMU (kde dnes – na katedře jazzové interpretace – také vyučuje) a dlouhodobě spolupracuje s řadou brněnských jazzmanů; spojení bubeníka Kamila Slezáka s Brnem se datuje  od roku 2001, kdy se stal členem Orchestru Gustava Broma, navíc už deset let působí na JAMU jako pedagog, paralelně na katedře bicích nástrojů a na katedře jazzové interpretace a je členem folkrockové formace Druhá tráva. Vůdčí osobnost tělesa a osudový souputník Dana Bárty Robert Balzar je důstojným pokračovatelem brněnské kontrabasové školy: absolvoval brněnskou konzervatoř ve třídě Aloise Kříže a Karla Kopřivy. Jazzové trio pod vlastním jménem založil v roce 1996, o dva roky později začíná jeho mnohostranná spolupráce s Danem Bártou: nejprve v respektované funkové formaci J.A.R., poté v její taneční obdobě Sexy Dancers. Roku 2000 spolu s Bártou zakládá projekt Illustratosphere na pomezí jazzu a kultivovaného popu (kde autorsky dominuje Bárta); o rok dříve už Bárta spolupracoval s RB Triem (které zůstává autorským zrcadlem Roberta Balzara).

Sobotní koncert na nádvoří Špilberku byl premiérou pořadu sestaveného přímo na zakázku Filharmonie Brno a současně prvním krokem k dlouhodobě zvažované spolupráci. Čas na zkoušky (zejména na společné sehrávání obou hudebních těles pod taktovkou dalšího absolventa JAMU Ondreje Olose) byl poměrně krátký, což bylo v několika případech patrné, ovšem potenciál společného vystoupení je nesporný. Naznačil to přes počáteční rytmickou nejistotu v první polovině koncertu „Cultovní“ Brother Wolf, Sister Moon, oživené Mayday z bártovského dávnověku i vzpomínka na Weather Report a Joea Zawinula v úvodu druhé části koncertu. Druhá polovina ostatně přinesla satisfakci i vyhraněným příznivcům Filharmonie Brno, pro které byly samostatné výlety do světa popu prostřednictvím najazzlých Levíčkových a Balzarových aranží s rozvláčnějšími sólovými pasážemi piana a kontrabasu hůře stravitelné (Too Young to Die od Jamiroquai, No Quarter od kultovních Led Zeppelin). I výborné nazvučení, které umožnilo výsledné „zrovnoprávnění“ zvuku komorní tříčlenné jazzové sestavy s mnohočetnou filharmonií tak, aby žádný z momentálních sólistů, minuciózní ostinátní plochy v orchestrálních sekvencích ani zpěvákův hlas nezanikaly, přispělo ke skvělé čitelnosti hudebních aranží (a místy pochopitelně i k odhalení ještě ne zcela dokonalé souhry).

Přednosti uměleckého záměru společného koncertu vynikly především po přestávce,  kdy se dostalo na dva hudební vrcholy: píseň Isobel proslavenou v interpretaci islandské zpěvačky Björk Guðmundsdóttir a osmdesát let starou filmovou melodii Smile, složenou Charlie Chaplinem k filmu Moderní doba (Dan Bárta zpíval text Turnera a Parsonse dodatečně napsaný pro Nat King Colea). Obě hudební čísla nastínila možnou cestu společných koncertů RB Tria s filharmonickým orchestrem při rovnocenném uplatnění obou složek v doprovodu výborného zpěváka a souladné aranžérské úpravě pro obě tělesa. Zajímavě vyznělo i Stmívání s dobře zvoleným dominujícím ostinátem dechové sekce filharmonie. Naopak problematičnost jazzového synkopování pro hudební cítění symfonických hudebníků je tradiční a vyžaduje cílenou přípravu i dlouhodobý nácvik, jinak je výsledek rozpačitě neuspořádaný a rozsypaný (Duha). Míra zpěvákovy empatie se nejvýrazněji projevila u skladeb ženských autorek-interpretek Björk a Joni Mitchell, kde bohatě rozvinul svůj hlasový i výrazový potenciál.

Závěrečná skladba Last Chance Lost s jazzovým feelingem, z alba Turbulent Indigo od kanadské písničkářky Joni Mitchell, nabídla posluchačům příležitost vychutnat si kvality obou hudebních těles a příjemné vyvrcholení koncertu, aniž naplnila svůj skeptický název (Promarněná poslední šance) – naopak: nastíněný potenciál spolupráce Filharmonie Brno se špičkovým jazzovým Robert Balzar Triem a kvalitním tvárným zpěvákem Danem Bártou je zřejmý, potřebuje pouze vybrousit.

Foto Jiří Jelínek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

V sobotu večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který sem vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska, zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více