Festival uzavřel nadmíru povedený koncert

28. duben 2025, 18:00
Festival uzavřel nadmíru povedený koncert

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špaček.

Závěrečný večer přehlídky zahájil The Lark Ascending (Vzlet skřivana) anglického autora Ralpha Vaughana Williamse (1872–1958). Toto dílo, snad skladatelovo nejznámější, je inspirováno stejnojmennou básní George Mereditha (1828–1909). Vaughan Williams napsal Vzlet skřivana v roce 1914, v době politických i společenských otřesů. Obraz skřivana stoupajícího k nebi lze vnímat jako hudební ztělesnění naděje, klidu a transcendence. Filharmonii Brno se pod vedením Anny-Marie Helsing podařilo již s prvními tóny perfektně vykreslit intimní atmosféru díla. Orchestr začal v kýžené nízké dynamice, i tak dokázali hudebníci na intenzitě ještě lehce ubrat, aby naplno vynikly nastupující housle. Práce s dynamikou byla celkově obdivuhodná, neboť na výbornou vyzněla pomalá gradování i velmi prudká ztišení. Až na drobné zaváhání lesních rohů se v provedení neobjevily žádné výraznější chyby. Intonace orchestru byla výborná, podobně jako sehranost. Dirigentka publiku předvedla svoji muzikálnost pomocí nádherného vedení frází, které se silně projevilo například po jednom z ritardand sólisty, na které orchestr perfektně navázal.

zaverecny_koncert_VFDH_2025_foto_archiv_festivalu_01

Houslista Josef Špaček se taktéž předvedl v nejlepším možném světle. Ačkoliv skladba neklade na sólistu vyloženě vysoké požadavky v technice, o to více po něm vyžaduje výrazovou vyspělost, která Špačkovi rozhodně nechyběla. Lehoučké, perfektně ladící tóny se nad orchestrem vznášely a skvěle ilustrovaly let skřivánka. I ty nejvyšší tóny v pianissimu zněly pevně, přesto jemně a podobně jako dirigentka si i houslista krásně pohrával s vedením frází. Celkový zvuk byl vyvážený a tato kompozice do akustiky kostela sv. Janů perfektně zapadala. Pochválit je zapotřebí i kratičká sóla členů orchestru. Při hodnocení této krásné interpretace si neodpustím jeden sentimentální dodatek: zpěv ptáčků poletujících nad kostelem, který se ozval s posledním tónem sólových houslí, jako by celý zážitek ještě povznesl. Zatímco ve Vzletu skřivana předvedl Josef Špaček především výrazovou vyspělost a práci s tónem, v přídavku v podobě Aurory ze Sonáty č. 5 Eugèna Ysaÿe (1858–1931) pak demonstroval i bezchybnou techniku, která se kromě četných běhů ukázala i v pizzicatech levou rukou.

Druhá, výrazně delší část koncertu patřila Symfonii č. 7 (Angel of Light / Anděl světla) z pera finského skladatele Einojuhaniho Rautavaary (1928–2016). Tato symfonie vznikala v době, kdy byla jeho díla již hluboce formována duchovními, filozofickými a existenciálními úvahami a stala se odrazem autorova hledání světla a klidu nejen v jeho vlastní duši, ale i v roztříštěném světle kolem něj. Filharmonie Brno plynule navázala na svůj výkon ve Skřivanovi, a i zde se nenašlo moc věcí, které by šly orchestru vytknout. Práce s dynamikou byla povedená. Ačkoliv by nevadilo, kdyby byla forte v první větě o něco intenzivnější, takto ještě výrazněji vyzněla energická druhá věta, která svým zvukem zaplnila rázem celý prostor kostela, aniž by se staly jednotlivé tóny nečitelnými. Všechny nástrojové skupiny předvedly vynikající výkony, z nichž si pochvalu zaslouží především ta žesťová za nádherné ostré tóny a křišťálově čistou intonaci, která byla narušena pouze jedním opravdu drobným zaváháním trubek v druhé větě. V kratší vyhrávce a výraznějším sóle se ve velmi dobrém světle předvedla horna a první housle. Dirigentka Anna-Maria Helsing disponovala jasnými a výraznými gesty, což mělo za následek velice dobrou souhru, která byla rozhozena pouze na malý okamžik, opět v druhé větě. Podobně jako v první skladbě dokázala Helsing výborně vést fráze, zvuk orchestru byl jednotný a do chrámového prostoru perfektně zapadal.

Letošní ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby uzavřel nadmíru povedený koncert. Výborné byly výkony jak sólisty, tak orchestru pod vedením dirigentky Anny-Marie Helsing. Ke světlu tak vytvořilo pomyslnou tečku za velice zdařilým a pestrým ročníkem. Zde je zapotřebí pochválit také dramaturgy festivalu Vladimíra Maňase a Ondřeje Múčku. Pestrost jednotlivých ročníků VFDH je dlouhodobá a dramaturgie tak klade sama na sebe velmi vysoké nároky. Diváci mohli letos slyšet skladby od středověku, přes renesanci a baroko až k hudbě dvacátého století, včetně výjimečné jazzové Velikonoční suity Oscara Petersona. Atraktivnosti festivalového programu pak dozajisté přispěla i tradiční trojice Temných hodinek, která se ale letos vůbec poprvé odehrála v kouzelných prostorách brněnských vodojemů na Žlutém kopci.

Ralph Vaughan Williams: The Lark Ascending (Vzlet skřivana)

Einojuhani Rautavaara: Symfonie č. 7 (Angel of Light / Anděl světla)

Josef Špaček – housle

Filharmonie Brno

Anna-Maria Helsing – dirigentka

neděle 27. dubna v 19 hodin, kostel sv. Janů

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce

Brněnský rodák, klavírista a generální ředitel České filharmonie David Mareček vystupuje společně s violoncellistou Václavem Petrem na koncertním turné v Jižní Koreji. Duo během prvního listopadového týdne představuje český repertoár na prestižních pódiích, mimo jiné v Seogwipo Arts Center, Yongin Poeun Art Hall a Daegu Concert House.  více

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.  více

Na Světový den měst (31. října 2025) jmenovala generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay 58 měst, která se stávají novými členy Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Tato města nyní spojuje závazek prosazovat kreativitu v různých kulturních oblastech jako hnací sílu udržitelného rozvoje. Brno je městem hudby UNESCO od roku 2017.  více

Na podzim příštího roku se odehraje jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který tentokrát ponese podtitul Kořeny. Jako malá ochutnávka se v pátek 31. října
v Mahenově divadle odehrál slavnostní koncert k představení programu MFJB 2026. Během večera, pojmenovaného příhodně Janáček na start! zazněla díla Jeana Sibelia, Leoše Janáčka, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka, kterých se ujali houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekeravíce

Festival Moravský podzim, pořádaný Filharmonií Brno, dlouhodobě patří k nejvýznamnějším hudebním událostem podzimní sezóny. Jeho součástí se už potřetí stal i studentský projekt Nový svět Moravského podzimu – živoucí důkaz toho, že spojení akademického prostředí a profesionální praxe může přinášet podnětné i hluboce umělecké výsledky. Tento projekt, který vznikl na půdě JAMU jako experiment v rámci výuky předmětu praktická dramaturgie, se za několik let proměnil v plnohodnotnou a respektovanou součást festivalového programu.  více

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.  více

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.  více

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.  více

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.  více

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.  více

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.  více

Zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřilo památce sira Charlese Mackerrase přesně řečeno připomenutí stého výročí od Mistrova narození. Právě program úvodního nedělního koncertu zaplnily skladby převážně z britské provenience, které měly zásadní podíl na dirigentově kariéře nebo byly blízké jeho srdci. Sir Mackerras se však nesoustředil pouze na autory z britských ostrovů, ale věnoval také důkladnou péči rozšiřování povědomí o Leoši Janáčkovi ve světě. BBC Concert Orchestra, který vystoupil pod vedením své šéfdirigentky Anny-Marie Helsing, má k Mackerrasovi a jeho odkazu ostatně také blízko – na počátku své dirigentské dráhy zastával totiž právě zde svůj šéfdirigentský post.  více

Brno se v roce 2017 stalo součástí prestižní Sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Ocenění získalo díky dlouhodobé podpoře hudebních aktivit a mimořádně pestré i kvalitní reprezentaci mnoha hudebních žánrů – od folkloru a klasické hudby až po jazz, rock či experimentální projekty.  více

Nejčtenější

Kritika

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce