Festival uzavřel nadmíru povedený koncert

28. duben 2025, 18:00
Festival uzavřel nadmíru povedený koncert

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špaček.

Závěrečný večer přehlídky zahájil The Lark Ascending (Vzlet skřivana) anglického autora Ralpha Vaughana Williamse (1872–1958). Toto dílo, snad skladatelovo nejznámější, je inspirováno stejnojmennou básní George Mereditha (1828–1909). Vaughan Williams napsal Vzlet skřivana v roce 1914, v době politických i společenských otřesů. Obraz skřivana stoupajícího k nebi lze vnímat jako hudební ztělesnění naděje, klidu a transcendence. Filharmonii Brno se pod vedením Anny-Marie Helsing podařilo již s prvními tóny perfektně vykreslit intimní atmosféru díla. Orchestr začal v kýžené nízké dynamice, i tak dokázali hudebníci na intenzitě ještě lehce ubrat, aby naplno vynikly nastupující housle. Práce s dynamikou byla celkově obdivuhodná, neboť na výbornou vyzněla pomalá gradování i velmi prudká ztišení. Až na drobné zaváhání lesních rohů se v provedení neobjevily žádné výraznější chyby. Intonace orchestru byla výborná, podobně jako sehranost. Dirigentka publiku předvedla svoji muzikálnost pomocí nádherného vedení frází, které se silně projevilo například po jednom z ritardand sólisty, na které orchestr perfektně navázal.

zaverecny_koncert_VFDH_2025_foto_archiv_festivalu_01

Houslista Josef Špaček se taktéž předvedl v nejlepším možném světle. Ačkoliv skladba neklade na sólistu vyloženě vysoké požadavky v technice, o to více po něm vyžaduje výrazovou vyspělost, která Špačkovi rozhodně nechyběla. Lehoučké, perfektně ladící tóny se nad orchestrem vznášely a skvěle ilustrovaly let skřivánka. I ty nejvyšší tóny v pianissimu zněly pevně, přesto jemně a podobně jako dirigentka si i houslista krásně pohrával s vedením frází. Celkový zvuk byl vyvážený a tato kompozice do akustiky kostela sv. Janů perfektně zapadala. Pochválit je zapotřebí i kratičká sóla členů orchestru. Při hodnocení této krásné interpretace si neodpustím jeden sentimentální dodatek: zpěv ptáčků poletujících nad kostelem, který se ozval s posledním tónem sólových houslí, jako by celý zážitek ještě povznesl. Zatímco ve Vzletu skřivana předvedl Josef Špaček především výrazovou vyspělost a práci s tónem, v přídavku v podobě Aurory ze Sonáty č. 5 Eugèna Ysaÿe (1858–1931) pak demonstroval i bezchybnou techniku, která se kromě četných běhů ukázala i v pizzicatech levou rukou.

Druhá, výrazně delší část koncertu patřila Symfonii č. 7 (Angel of Light / Anděl světla) z pera finského skladatele Einojuhaniho Rautavaary (1928–2016). Tato symfonie vznikala v době, kdy byla jeho díla již hluboce formována duchovními, filozofickými a existenciálními úvahami a stala se odrazem autorova hledání světla a klidu nejen v jeho vlastní duši, ale i v roztříštěném světle kolem něj. Filharmonie Brno plynule navázala na svůj výkon ve Skřivanovi, a i zde se nenašlo moc věcí, které by šly orchestru vytknout. Práce s dynamikou byla povedená. Ačkoliv by nevadilo, kdyby byla forte v první větě o něco intenzivnější, takto ještě výrazněji vyzněla energická druhá věta, která svým zvukem zaplnila rázem celý prostor kostela, aniž by se staly jednotlivé tóny nečitelnými. Všechny nástrojové skupiny předvedly vynikající výkony, z nichž si pochvalu zaslouží především ta žesťová za nádherné ostré tóny a křišťálově čistou intonaci, která byla narušena pouze jedním opravdu drobným zaváháním trubek v druhé větě. V kratší vyhrávce a výraznějším sóle se ve velmi dobrém světle předvedla horna a první housle. Dirigentka Anna-Maria Helsing disponovala jasnými a výraznými gesty, což mělo za následek velice dobrou souhru, která byla rozhozena pouze na malý okamžik, opět v druhé větě. Podobně jako v první skladbě dokázala Helsing výborně vést fráze, zvuk orchestru byl jednotný a do chrámového prostoru perfektně zapadal.

Letošní ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby uzavřel nadmíru povedený koncert. Výborné byly výkony jak sólisty, tak orchestru pod vedením dirigentky Anny-Marie Helsing. Ke světlu tak vytvořilo pomyslnou tečku za velice zdařilým a pestrým ročníkem. Zde je zapotřebí pochválit také dramaturgy festivalu Vladimíra Maňase a Ondřeje Múčku. Pestrost jednotlivých ročníků VFDH je dlouhodobá a dramaturgie tak klade sama na sebe velmi vysoké nároky. Diváci mohli letos slyšet skladby od středověku, přes renesanci a baroko až k hudbě dvacátého století, včetně výjimečné jazzové Velikonoční suity Oscara Petersona. Atraktivnosti festivalového programu pak dozajisté přispěla i tradiční trojice Temných hodinek, která se ale letos vůbec poprvé odehrála v kouzelných prostorách brněnských vodojemů na Žlutém kopci.

Ralph Vaughan Williams: The Lark Ascending (Vzlet skřivana)

Einojuhani Rautavaara: Symfonie č. 7 (Angel of Light / Anděl světla)

Josef Špaček – housle

Filharmonie Brno

Anna-Maria Helsing – dirigentka

neděle 27. dubna v 19 hodin, kostel sv. Janů

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Nejčtenější

Kritika

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více