Filharmonie Brno oslavila advent Mesiášem

Filharmonie Brno oslavila advent Mesiášem

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).

Oratorium Der Messias (Mesiáš) Georga Friedricha Händela (1685–1759) se od jeho předchozích oratorií výrazně liší. Libreto vytvořené Charlesem Jennensem (1700–1773) nevznikalo jako nový básnický text, nýbrž za sebe řetězilo citace z bible a překlady žalmů z anglikánské Book of Common Prayer. Zpěváci v díle nepředstavují konkrétní postavy, chybí zde role vypravěče a téměř se tu nevyskytuje přímá řeč. Pro posluchače neznalé Starého a Nového zákona může být orientace v libretu Mesiáše problematická. Sám Jennens si toho byl vědom a separátně proto publikoval text vysvětlující jednotlivé biblické pasáže.

Téměř padesát let po premiéře, která se odehrála 13. dubna 1742 v irském Dublinu, se díla ujal mecenáš, dvorní knihovník a jeden z prvních propagátorů hudby starších slohů baron Gottfried van Swieten. Pověřil Wolfganga Amadea Mozarta (1756–1791) nejen nácvikem, ale také úpravou, která by oratorium přiblížila provozovací praxi tehdejší doby. Mozart upravil instrumentaci, aby šla vstříc tehdejšímu vídeňskému vkusu. Doplnil party příčných fléten, fagotu, klarinetů, trombónů a příležitostně i smyčců. Mozart přesto ctil originál a ve své práci byl značně zdrženlivý. Nejradikálnější změnu představovalo (kromě užití němčiny místo původní angličtiny) nahrazení árie If God be for us nově zkomponovaným recitativem s doprovodem orchestru Wenn Gott ist für uns. Mozartova aranž Händelova Mesiáše pak během devatenáctého století původní verzi značně zastínila. V současnosti je tomu naopak a častěji bývá prováděna verze originální. Čtvrteční koncert byl tedy mimo jiné snahou o upozornění na dnes zřídka uváděnou, ale stejně pozoruhodnou Mozartovu verzi.

Uchopení oratoria Filharmonií Brno pod vedením Dennise Russella Daviese se obešlo bez výraznějších problémů. I když by si skladba zasloužila o něco energičtější nasazení, ostatní aspekty hry byly v pořádku. Orchestr byl sehraný, intonace byla, až na pár drobných zaváhání lesních rohů, čistá a muzikanti si velice dobře poradili se změnami temp, a i dynamická hloubka projevu byla povedená. Davies kromě dirigování obsluhoval také cembalo během secco recitativů, které vyzněly velmi dobře. Také výkon sboru byl na vysoké úrovni. Jan Rozehnal dokázal Slovenský filharmonický sbor připravit téměř perfektně. Jednotlivé hlasy zpívaly čistě a dohromady vytvořily jednotný a velice příjemný zvuk. Jediný větší problém byl ve srozumitelnosti textu, což bylo kompenzováno dostupnými titulky. I čtveřice sborových sólistů Alena Táborská (soprán), Dominika Krčištová (alt), István Hajdu (tenor) a Andrej-Marek Kaňa (bas) předvedla suverénní výkony. Jejich ansámblů bylo sice pouze pár (všechny navíc v I. části), všechny ale byly povedené. Ačkoliv došlo v jednom místě k rytmickému rozhození s orchestrem, trvalo pouhou chvíli. Zpěváci se jinak dobře popasovali s koloraturami a dalšími ozdobami, a i tyto náročnější pasáže byly prozpívány čistě.

O poznání více prostoru dostali sólisté Jana Sibera, Václava Krejčí Housková, Christoph Prégardien a Lukáš Bařák. Tenorista Christoph Prégardien se potýkal s několika nepřesně vyzpívanými rychlými melodickými pochody, které byly občas doplněny nečistou intonací zejména během skoků mezi vzdálenějšími tóny. Oproti tomu zaujala expresivita jeho projevu, zvláště během recitativů. Ostatní z kvarteta naopak podali naprosto skvělé výkony. Všechny melodické ozdoby byly výborně prozpívané, zpěváci perfektně reagovali na dirigenta a za zmínku stojí také umírněná práce s vibratem, které bylo používáno pro tuto skladbu v únosné míře. Co se týče srozumitelnosti, byli na tom sólisté o něco lépe než sbor a textům bylo rozumět dobře.

Čtvrteční koncert představoval s přestávkou téměř tři hodiny trvající hudební zážitek. Ačkoliv se v provedení objevilo několik zmíněných nepřesností, celkový výkon lze označit za povedený. Na své si tentokrát přišli spíše fanoušci hudby staré. Avšak i ty, kteří vyhledávají spíše skladby novější, Händelův/Mozartův Mesiáš jistě neurazil.

Georg Friedrich Händel / arr. Wolfgang Amadeus Mozart: Mesiáš, oratorium pro sóla, smíšený sbor a orchestr HWV 56, KV 572

Jana Sibera – soprán

Václava Krejčí Housková – mezzosoprán

Christoph Prégardien – tenor

Lukáš Bařák – basbaryton

Slovenský filharmonický sbor

sólisté sboru:

Alena Táborská – soprán

Dominika Krčištová – alt

István Hajdu – tenor

Andrej-Marek Kaňa – bas

sbormistr – Jan Rozehnal

Filharmonie Brno

dirigent, cembalo – Dennis Russell Davies

čtvrtek 12. 12. v 19 hodin, Janáčkovo divadlo

Foto Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější

Kritika

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce