Filharmonie Brno oslavila advent Mesiášem

Filharmonie Brno oslavila advent Mesiášem

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).

Oratorium Der Messias (Mesiáš) Georga Friedricha Händela (1685–1759) se od jeho předchozích oratorií výrazně liší. Libreto vytvořené Charlesem Jennensem (1700–1773) nevznikalo jako nový básnický text, nýbrž za sebe řetězilo citace z bible a překlady žalmů z anglikánské Book of Common Prayer. Zpěváci v díle nepředstavují konkrétní postavy, chybí zde role vypravěče a téměř se tu nevyskytuje přímá řeč. Pro posluchače neznalé Starého a Nového zákona může být orientace v libretu Mesiáše problematická. Sám Jennens si toho byl vědom a separátně proto publikoval text vysvětlující jednotlivé biblické pasáže.

Téměř padesát let po premiéře, která se odehrála 13. dubna 1742 v irském Dublinu, se díla ujal mecenáš, dvorní knihovník a jeden z prvních propagátorů hudby starších slohů baron Gottfried van Swieten. Pověřil Wolfganga Amadea Mozarta (1756–1791) nejen nácvikem, ale také úpravou, která by oratorium přiblížila provozovací praxi tehdejší doby. Mozart upravil instrumentaci, aby šla vstříc tehdejšímu vídeňskému vkusu. Doplnil party příčných fléten, fagotu, klarinetů, trombónů a příležitostně i smyčců. Mozart přesto ctil originál a ve své práci byl značně zdrženlivý. Nejradikálnější změnu představovalo (kromě užití němčiny místo původní angličtiny) nahrazení árie If God be for us nově zkomponovaným recitativem s doprovodem orchestru Wenn Gott ist für uns. Mozartova aranž Händelova Mesiáše pak během devatenáctého století původní verzi značně zastínila. V současnosti je tomu naopak a častěji bývá prováděna verze originální. Čtvrteční koncert byl tedy mimo jiné snahou o upozornění na dnes zřídka uváděnou, ale stejně pozoruhodnou Mozartovu verzi.

Uchopení oratoria Filharmonií Brno pod vedením Dennise Russella Daviese se obešlo bez výraznějších problémů. I když by si skladba zasloužila o něco energičtější nasazení, ostatní aspekty hry byly v pořádku. Orchestr byl sehraný, intonace byla, až na pár drobných zaváhání lesních rohů, čistá a muzikanti si velice dobře poradili se změnami temp, a i dynamická hloubka projevu byla povedená. Davies kromě dirigování obsluhoval také cembalo během secco recitativů, které vyzněly velmi dobře. Také výkon sboru byl na vysoké úrovni. Jan Rozehnal dokázal Slovenský filharmonický sbor připravit téměř perfektně. Jednotlivé hlasy zpívaly čistě a dohromady vytvořily jednotný a velice příjemný zvuk. Jediný větší problém byl ve srozumitelnosti textu, což bylo kompenzováno dostupnými titulky. I čtveřice sborových sólistů Alena Táborská (soprán), Dominika Krčištová (alt), István Hajdu (tenor) a Andrej-Marek Kaňa (bas) předvedla suverénní výkony. Jejich ansámblů bylo sice pouze pár (všechny navíc v I. části), všechny ale byly povedené. Ačkoliv došlo v jednom místě k rytmickému rozhození s orchestrem, trvalo pouhou chvíli. Zpěváci se jinak dobře popasovali s koloraturami a dalšími ozdobami, a i tyto náročnější pasáže byly prozpívány čistě.

O poznání více prostoru dostali sólisté Jana Sibera, Václava Krejčí Housková, Christoph Prégardien a Lukáš Bařák. Tenorista Christoph Prégardien se potýkal s několika nepřesně vyzpívanými rychlými melodickými pochody, které byly občas doplněny nečistou intonací zejména během skoků mezi vzdálenějšími tóny. Oproti tomu zaujala expresivita jeho projevu, zvláště během recitativů. Ostatní z kvarteta naopak podali naprosto skvělé výkony. Všechny melodické ozdoby byly výborně prozpívané, zpěváci perfektně reagovali na dirigenta a za zmínku stojí také umírněná práce s vibratem, které bylo používáno pro tuto skladbu v únosné míře. Co se týče srozumitelnosti, byli na tom sólisté o něco lépe než sbor a textům bylo rozumět dobře.

Čtvrteční koncert představoval s přestávkou téměř tři hodiny trvající hudební zážitek. Ačkoliv se v provedení objevilo několik zmíněných nepřesností, celkový výkon lze označit za povedený. Na své si tentokrát přišli spíše fanoušci hudby staré. Avšak i ty, kteří vyhledávají spíše skladby novější, Händelův/Mozartův Mesiáš jistě neurazil.

Georg Friedrich Händel / arr. Wolfgang Amadeus Mozart: Mesiáš, oratorium pro sóla, smíšený sbor a orchestr HWV 56, KV 572

Jana Sibera – soprán

Václava Krejčí Housková – mezzosoprán

Christoph Prégardien – tenor

Lukáš Bařák – basbaryton

Slovenský filharmonický sbor

sólisté sboru:

Alena Táborská – soprán

Dominika Krčištová – alt

István Hajdu – tenor

Andrej-Marek Kaňa – bas

sbormistr – Jan Rozehnal

Filharmonie Brno

dirigent, cembalo – Dennis Russell Davies

čtvrtek 12. 12. v 19 hodin, Janáčkovo divadlo

Foto Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Nejčtenější

Kritika

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více