Filharmonie Brno: sice komorně, ale živě!

27. květen 2020, 17:00

Jsou tomu již takřka tři měsíce, co pandemie koronaviru vtrhla do České republiky, otřásla národní ekonomikou, školstvím i kulturou; bezohledně devalvovala měnu, poslala děti do improvizovaných domácích lavic a pozavírala galerie, divadla, operní domy i hudební sály. Od té doby jsme si museli zvyknout na proměnlivá vládní nařízení, ale také na jistý kulturní půst. Streamovaná videa nezahnala hlad a ani sebelepší nahrávky neutišily žízeň. V posledním květnovém týdnu se společenský i kulturní život opatrně probouzí k životu; otevírají se také dveře brněnského Besedního domu, kde ve čtyřech dnech soubor odehraje celkem osm koncertů. V nově vzniklém komorním „minicyklu“ Konec streamu. Hrajeme zase živě! nabízí Filharmonie Brno koncerty s podnázvy: Cellisté & harfa, Harfa & kontrabas duo, Bicisté & projekce a Smyčcové kvarteto. Prvně jmenovaný se v pondělní podvečer dokonce dočkal nezvyklé předpremiéry, když hudebníci brněnské filharmonie usedli na střeše tržnice na Zelném trhu. Se stejným programem také včera odpoledne zahájili violoncellisté v čele s koncertním mistrem Pavlem Šabackým a harfenistka Dominika Svozilová poslední sérii koncertů v Besedním domě v této nešťastné sezoně.

Jako první skladba večera zazněl Vivaldiho třívětý Koncert g moll pro dvě violoncella a orchestr v úpravě litevského dirigenta a violoncellisty Davida Geringase. Již od počátečních taktů skladby bylo zřejmé, že Geringas hledal co možná největší sepětí mezi původním zvukem Vivaldiho verze a barevnými možnostmi současné violoncellové sekce. Oba tyto prvky pak snoubí v působivé symbióze barokního a soudobého, která se pranic nezdá polovičatá. Dlužno dodat, že ansámbl filharmoniků uchopil Geringasovu úpravu s energičností a dravostí, která navlékla skladbě švihácký kabátek. Vyzdvihnout zaslouží převážně vnitřně dynamické a svěží výkony Lukáše Svobody a Michala Greca, ačkoliv pochvala patří celému ansámblu – ostatně nejpůsobivěji skladba vyznívala právě tam, kde záleželo především na rytmické jednotě hudebníků. A té bylo dosaženo bez sebemenších kompromisů.

filharmonie_brno_konec_streamu_I_foto_jan_prokopius

Zatímco Vivaldiho jméno znají i lidé, kteří do koncertního sálu jaktěživ nevstoupili, autor díla Domine Jesu Alexander Graf patří mezi prakticky neznámé autory. Dílo samotné staví na tradičním hudebním jazyku a hojně čerpá z historie evropské hudby – ozývají se jak (krotčejší) akordické postupy pozdně romantické hudby, tak drobná, barokně laděná fugata využívající působivé imitace v hojném počtu violoncell. Inspirace minulostí není rozhodně ku škodě a skladba se i přes občasná kompoziční klišé se zbytkem programu organicky pojila.

Adagiettem ze Symfonie č. 5 cis moll Gustava Mahlera v úpravě Mischy Maiského vstoupil koncert do druhé poloviny. Vzhledem k rozvláčnému rytmickému toku skladby a potřebě vedení si svoji dirigentskou premiéru vyzkoušela členka violoncellové sekce Katarína Madariová. Skladba se právem stala středobodem celého večera; kulminovalo v ní všechno napětí z minulých týdnů společně s upřímnou radostí z hudby. Křehká melodie harfy v podání Dominiky Svozilové se zlehka vznášela nad plným violoncellovým „pedálem“. Samotný ansámbl violoncell byl působivý obzvláště z hlediska práce s dynamikou, která patří mezi pilíře Mahlerovy hudby, a hudebníci si to velmi dobře uvědomují. Rytmicky – navzdory vedení Katarínou Madariovou – se však v provedení občas objevily drobné nedostatky, převážně v podobě nesjednocených nástupů a příležitostných „zbloudilých pizzicat“, nic z toho však nerušilo pokojný pulz Mahlerovy hudby. V některých výše posazených a náročnějších polohách vystoupily na povrch mírné intonační odchylky koncertního mistra, přesto Mahlerovo Adagietto až do konce plným právem bralo dech.

filharmonie_brno_konec_streamu_I_foto_jan_prokopius_01

Koncert uzavřela předehra k opeře Vilém Tell skladatele Gioacchina Rossiniho ve verzi velšského violoncellisty a aranžéra Gwyna Seymoura. Podobně jako Mahlerovo Adagietto, také tato úprava dokázala, že vytvořit bohatý a barevně pestrý zvuk je možné i ve velmi omezených podmínkách. Není třeba za každou cenu velkého symfonického orchestru. Navzdory občasné intonační nejistotě ve výškách, se jednalo o provedení, které udělalo velmi příjemnou tečku za koncertem, jenž se stal předzvěstí návratu k lepším časům.

V následujících dnech čeká posluchače například hudba pro harfu a kontrabas, skladby pro bicí či odlehčený repertoár v podání smyčcového kvarteta. Zazní repertoár sahající od Bacha přes Piazzollu až třeba po Beatles. A ačkoliv se jedná o velmi nestandardní provoz a celého orchestrálního tělesa se ještě nějakou dobu nedočkáme, živá hudba se stala vítaným deštěm našeho vyprahlého kulturního života.

ANTONIO VIVALDI

Koncert g moll pro dvě violoncella a orchestr RV 531 (úprava pro 6 violoncell: David Geringas)

ALEXANDER GRAF

Domine Jesu

GUSTAV MAHLER

Adagietto ze Symfonie č. 5 cis moll

GIOACCHINO ROSSINI

Vilém Tell, předehra k opeře

Dominika Svozilová harfa

Pavel Šabacký, Michal Greco, Eva Koválová, Radan Vach, Rudolf Mrazík, Iveta Vacková, Pavlína Jelínková, Katarína Madariová, Lukáš Svoboda violoncella

Besední dům, úterý, 15:30.

Foto Jan Prokopius

Doufejme, že nedělní koncert k patnáctiletému výročí velké muziky brněnského Dětského národopisného souboru Valášek, nebude poslední akcí, kterou měnící se vládní nařízení povolí. Pokud by tomu tak nedejbože bylo, jednalo by se o rozloučení důstojné.  více

Nově postavený kostel na brněnském sídlišti Lesná inspiroval flétnistku Martinu Komínkovou k vytvoření alba Resonance. Obal CD zdobí fotografie stropu chrámu, který hraje všemi barvami duhy. Podobně barevné je i samotné album, na kterém hudebnice používá několik různých typů fléten.  více

Do luxusního berlínského hotelu roku 1929 zavede diváky nový muzikálový titul Městského divadla Brno. Na zdejší Hudební scéně se včera odehrála česká premiéra už zjara připravovaného titulu Grand Hotel. Čeká vás pulsující příjemná retro podívaná, v níž se nešetří chytlavými swingujícími melodiemi ani emocemi všeho druhu.  více

Na svém prvním albu L’épitaphe des papillons spojila brněnská skupina Plum Dumplings energický rock s francouzskými texty. Byl to koncept originální a nosný: na kontrastu mezi křehkou francouzštinou a zkreslenými kytarami se dalo stavět. Přesto se kapela na letos vydané desce Jiný místo rozhodla pro změnu. „Už nějakou dobu jsem měla potřebu, aby mi lidi rozuměli,“ vysvětluje zpěvačka Adéla Polka, proč se rozhodla zpívat ve svém rodném jazyce. Album Jiný místo s českými texty rozhodně není krokem někam zpět. Plum Dumplings se povedlo natočit energií nabité album plné poezie. A to bez jakýchkoli kompromisů.  více

Národní divadlo Brno na závěr léta připravilo dětskou operu skladatele Evžena Zámečníka Ferda Mravenec podle předlohy Ondřeje Sekory. Příběhy optimistického mravence, který „všechno umí a všechno zná“ a neštítí se „práce všeho druhu“, se však nyní v Janáčkově divadle neobjevily poprvé. Zámečníkovo dílo o osmi obrazech si mezi lety 1977 a 1986 s ohromným úspěchem získalo srdce brněnského publika; pomohlo přivést celou řadu dětí k nejvytříbenější formě hudebního divadla, tedy k opeře. Dnes se tito již dospělí hudebníci, herci, inscenátoři, osvětlovači a mnozí další rozhodli vzdát hold skladateli, který pro brněnský hudební život také vykonal spoustu „práce všeho druhu“.  více

Dlouho očekávaný program s jednotným názvem Obrázky z výstavy zazněl včera pod širým nebem při 21. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk. Většina stálých diváků Filharmonie Brno ví, jakými peripetiemi právě tento chystaný koncertní program prošel, když z původního dvojího uvedení v březnu v Janáčkově divadle sešlo na poslední chvíli. Už tehdy se těleso nenechalo odradit koronavirovými omezeními a koncert nakonec vysílalo online, pro velký úspěch dokonce dvakrát. Tento skvělý počin můžeme brát jako netradiční, avšak intenzivní veřejnou generálku, která předeslala včerejší, velmi vydařené živé provedení za přítomnosti diváků.  více

Polovina května zavdala (nejen) české hudební scéně důvod k radosti – spolupráce klavíristy Ivo Kahánka, dirigenta Jakuba Hrůši a orchestru Bamberger Symphoniker. Tato součinnost v podobě alba Dvořák & Martinů: Piano Concertos byla odměněna BBC Music Magazine Award v kategorii Nejlepší koncert. Ocenění patří k nejprestižnějším, které lze ve světě artificiální hudby získat. Přehlížený a nezřídka dehonestovaný Dvořákův Klavírní koncert g moll na koncertních pódiích často zazníval v úpravě klavíristy a pedagoga Viléma Kurze. Nyní stanul po boku Klavírního koncertu č. 4 „Inkantace“ Bohuslava Martinů, díla, které při svém uvedení sice bylo chváleno za skvělou instrumentaci a imaginativní virtuozitu, avšak kritizováno za eklekticismus a absenci formální homogenity. Na první pohled se tedy nejedná o repertoár vykalkulovaný z oblíbených skladeb a z obecně uznávaných vrcholů klavírní koncertní literatury. A to je toliko jeden z mnoha sympatických aspektů této nahrávky.  více

Že se letošní Horňácké slavnosti v tradičním termínu (poblíž svátku sv. Máří Magdaleny) a rozsahu (tří až pěti dnů) neuskuteční, rozhodla rada obce Velké na Veličkou už v půli dubna. Pochopitelně se nedal předpovídat vývoj krizových opatření směrem k třetímu červencovému týdnu, ale horňáčtí muzikanti se pokusili vymyslet alespoň částečné náhradní řešení pro zachování kontinuity. Nakonec se oficiálně konaly dva koncerty ve do dvou po sobě následujících sobotách: 18. července se v Kulturním domě ve Velké nad Veličkou uskutečnil přímý přenos veřejné rozhlasové nahrávky Českého rozhlasu Brno pod titulem Hrajte že ně, hrajte aneb Horňácké trochu jinak. O týden později se ve sportovním areálu v Javorníku pořádalo tradiční klání o „najvěčího znalca horňáckých sedláckých“ pod patronací Horňácké cimbálové muziky Libora Supa. Obě akce si pochopitelně našly své diváky a posluchače.  více

V předvečer premiéry operní pantomimy Der Traum, která se má stát pomyslným vyvrcholením 16. ročníku Hudebního festivalu Znojmo, dostali jeho návštěvníci možnost nahlédnout do prostor impozantního, avšak chátrajícího Louckého kláštera. Toto specifické místo s jedinečnou atmosférou nebylo vybrané náhodou. Jmenovaná přehlídka se totiž nestará pouze o kulturní přítomnost, ale spolufinancuje i řadu rekonstrukcí chátrajících památek. Již několik let je jeho cílem obnova Louckého kláštera, a tak se podobně jako v minulých letech stal včerejší koncert vhodnou příležitostí k dobročinné dražbě vín, jejíž výtěžek je určený právě na opravu devastované budovy. S pestrým programem sestávajícím z děl Henryho Purcella, Giovanniho Battisty Pergolesiho, Šimona Brixiho, Georga Friedricha Händela, Antonia Vivaldiho a Wolfganga Amadea Mozarta se na prosluněném nádvoří a za cinkotu skleniček představil Znojemský komorní orchestr doplněný čestnými hosty, violisty Reinholdem Riegerem a Emilem Machainem. Jako sólisté vystoupili sopranistka Zuzana Barochová a pozounista Tomáš Votava, koncert řídil houslista a pedagog Marek Filip, který je současně uměleckým vedoucím ansámblu.  více

Letošní ročník Hudebního festivalu Znojmo se pomalu blíží ke své polovině; stihnul i tak nabídnout řadu pozoruhodných hudebních večerů v čele s koncertem při svíčkách či Divadlem světel Dua Kchun. Včerejší program oslovil ponejvíce milovníky díla Johanna Sebastiana Bacha, jehož kantáty Wachet auf, ruft uns die Stimme a Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! zazněly v nastudování orchestru Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka ve znojemském kostele Nalezení sv. Kříže. V sólových partech vystoupily sopranistky Romana Kružíková a Pavla Radostová, altistka Lucie Netušilová Karafiátová, tenorista Jakub Kubín a basista Jiří Miroslav Procházka.  více

Brněnská rocková skupina Kulturní úderka v čele se zpěvákem a kytaristou Štěpánem Dokoupilem tentokrát své fanoušky nenechala čekat příliš dlouho. Zatímco mezi jejím prvním a druhým albem byla patnáctiletá pauza, novinka Black Metall vyšla necelé dva roky po předchozím albu Sarajevská Katarzija. S názvem nového alba je třeba zacházet opatrně. S black metalem coby hudebním žánrem totiž Úderka nic společného neměla a nemá. Stále máme co do činění nikoli s metalem, ale s poměrně syrovým rockem, který ovšem v některých momentech příjemně zjemňují klávesy Omera Blentiče, případně trubka hostujícího Jana Kozelka.  více

Kulturní život se pokusil v nerovném boji s virovým přízrakem a vládními nařízeními přesunout do sterilního a „životu bezpečného“ prostředí sociálních sítí. Hudební instituce se v nejtemnějších měsících předháněly v uvádění záznamů památných koncertů a významné operní domy vysílaly do světa divácky nejúspěšnější představení.  více