Francouzské výlety Magdaleny Kožené

8. květen 2013, 10:39

Francouzské výlety Magdaleny Kožené

Magdalena Kožená se několik dní po vystoupení s Berlínskými filharmoniky vrátila do Španělského sálu s komorním recitálem. Především první polovina koncertu věnovaná výhradně písňové tvorbě Maurice Ravela byla v podstatě dokonalá. Druhá trochu zaskřípala dramaturgicky, ale k tomu se dostanu.

Akustika místa je pro písně a sólové kantáty s doprovodem klavíru vstřícná, ne-li vhodná (naopak orchestrální koncerty by se ve Španělském sále snad vůbec pořádat neměly). Dozvuk lehce rozmlžuje zpěv i klavír, ale ne až k nesrozumitelnosti. Spíš jim dodává vzdušnost a měkkost, která se především k Ravelovi hodila se vším všudy. Nejde samozřejmě zdaleka jen o akustické vlastnosti prostředí, hlavní je, že Magdalena Kožená je ve francouzském repertoáru jako doma a možná patří k tomu vůbec nejlepšímu, co v jejím podání můžeme slýchat.

Maurice Ravel ve svých písních vytváří hudební paralely k náladám textů, což se s interpretačním přístupem Magdaleny Kožené pozoruhodně stýká. Pěvkyně z textů vychází, je jí skvěle rozumět, a pokládá je do hudebního proudu. Vytváří z písní malé dramatické útvary, které srozumitelně promlouvají i k těm, kdo nerozumějí francouzsky (přesto ale oceňuji překlady textů v programu).

Histoires naturelles je cyklus pěti písní věnovaný zvířatům a lidským zvykům i vlastnostem, které jim přisuzujeme. Texty Julese Renarda jsou uštěpačné, ironické, se smyslem pro kontrast, dívají se nejen do přírody, ale i na vesnický dvorek. Máme před sebou krásu Ledňáčka, přičinlivost Cvrčka, ale také Labuť, která žere to samé co husa. Drůbež je znuděná stálou přítomností krásy Páva a neustále popuzovaná otravnou Perličkou. Magdalena Kožená je ztvárnila jako pět pěvecko-hereckých etud na kontrastní nálady. Vynikající byl i klavírní doprovod Malcolma Martineau. Dvě hebrejské melodie přinášejí kombinaci chvalozpěvu Kadiš a marného tázání po smyslu světa Věčné tajemství. Magdalena Kožená je zazpívala prakticky bez pauzy a vytvořila z nich oslavu Všemohoucího s ironickou kódou. Jen odpověď na marné otázky nezněla 42, ale tralala. Působivý byl začátek Kadiše, kdy se k sólovému zpěvu přidával jen zvolna houstnoucí klavírní doprovod.

První část koncertu završil Ravelův cyklus Malgašské písně, ke klavíru se připojil ještě flétnista Kaspar Zehnder a violoncellista Tomáš Jamník. Trošku jsem litoval, že se nepovedlo provést všechny tři písně vcelku bez potlesku, který se vloudil mezi druhou a třetí. Střídání nálad od roztoužené Nahandove přes vzrušeně varující Střezte se bílých až po klidnou Je sladké tvoří krásný trojdílný celek. Bezvadně zněl dvojhlas violoncellových flažoletů a zpěvu, písně z Madagaskaru byly prostě úchvatné.

Druhá část večera začala sólovou kantátou Josepha Haydna Ariadna na Naxu. Ta mě vytrhla do úplně jiného světa a když mám být upřímný, nadšený jsem z toho nebyl. Magdalena Kožená tyto věci zpívat umí, o tom není potřeba diskutovat, jen ta skladba patřila na dramaturgicky jinak postavený koncert (a možná by se k ní víc hodil i kladívkový klavír). Krásný závěr vytvořily Vesnické scény – pět slovenských písní v úpravách Bély Bartóka. Texty směřující až ke karikatuře spolu s bohatým klavírním partem vytvořily výrazový oblouk s úvodními Ravelovými Historkami.

Jako přídavek zazněla jedna milostná píseň Antonína Dvořáka, dále MuzikantiLoučení Leoše Janáčka (jenž by se k Bartókovi hodil mnohem více než Haydn). Předtím ale také sborové Happy Birthday zpívané publikem za klavírního doprovodu ředitele České filharmonie Davida Marečka. Magdalena Kožená má totiž v květnu narozeniny, tak dostala od posluchačů malý dárek. Všechno nejlepší a ještě aspoň pětkrát tolik přeje i Brno – město hudby.

Maurice Ravel: Histoires naturelles, Deux mélodies hébraïques, Chanson madécasses, Joseph Haydn: Arianna a Naxos, Béla Bartók: Falun, Vesnické scény. Magdalena Kožená – mezzosoprán, Malcolm Martineau – klavír, Tomáš Jamník – violoncello, Kaspar Zehnder – flétna. 6. 5. 2013, Španělský sál Pražského hradu.

Hodnocení autora: 90 %

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Nejčtenější

Kritika

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více