Glen Hansard. Tři hodiny intenzivní hudební terapie

Glen Hansard. Tři hodiny intenzivní hudební terapie

Spousta krásných skladeb, emocí a životních mouder. To byla neděle v podání Glena Hansarda a jeho kapely, kterou si s sebou do Brna přivezl ve velkém stylu s dechovou i smyčcovou sekcí. Vše navíc ozdobila Markéta Irglová.

Turné k desce Didn’t He Ramble je pojato poctivě a tím pádem tak trochu velkolepě. Ne na každou tour si autor může vzít kromě kapely také smyčcové a dechové trio. Ale byla by vyloženě škoda se o tyto složky na živo ochudit vzhledem k pojetí poslední Hansardovy desky. Navíc se jako bonus podařilo přizvat také Markétu Irglovou, která se v Brně ujala role předskokana a úvodních 45 minut patřilo jen jí a klavíru. Večer zahájila skladbou Let Me Fall In Love ze sólového debutu Anar. Písně z posledního alba Muna pak proložila dobře známými songy z Once jako If You Want me a The Hill, ale také novinkou Remember Me. Markéta bohužel nebyla zcela fit a její hlas byl zastřený a chraplavý, což sama po třetí písni omlouvala s žádostí o pochopení. V konečném důsledku ale nakřáplý hlas písním neubral a naopak oživil Markétin obvyklý projev.

První skladba nové desky Grace Beneath The Pines se stala také úvodem Hansardova vystoupení. To představilo album Didn’t He Ramble v průběhu večera kromě posledních dvou písní celé. Sáhl také do tvorby Swell Season a interpretace When Your Minds Made Up střídáním tichých a hlasitých pasáží doslova naháněla husí kůži. Práce s hlastostí či tempem provázela v podstatě celý koncert a navozovala příjemné napětí téměř u všech skladeb. V playlistu se objevily také kousky z desky Rhythm and Repose, ale také z čerstvého únorového EP A Season On The Line. Specialitou uprostřed koncertu byla Come Away To The Water z filmu Hunger Games, kterou Hansard uvedl lehce sarkastickou historkou o vzniku písně a průběhu jejího natáčení s Adamem Levinem (Maroon 5). Glen obecně v průběhu večera slovem nešetřil a snažil se posluchače uvést do dějů svých songů, vykládal historky a různé životní pravdy: kdy a proč začal hrát na ulici; příběhy o svém otci; o neupřímnostech, které nám komplikují život; o tom, jaké je to vidět uprchlíky na vlastní oči; posílal různá věnování – například těm, kteří musí po nocích pracovat.

Glen Hansard opět potvrdil, že je skvělý frontman a muzikant. Atmosféra koncertu by ale nebyla taková beze všech ostatních hudebníků, jejichž výkony nelze opomenout. Lehkost celého projevu viditelně pramenila se vzájemného lidského i hudebního porozumění a pocitu, že se při svém vystoupení můžou o sebe opřít. Dámské smyčcové trio podalo perfektní výkon od irských až po polské melodie a nezaleklo se ani lahve slivovice, kterou Glen dostal a hned okoštoval při přídavcích. A naopak čistě pánské dechové trio kromě sólových výkonů na své nástroje předvádělo výborný doprovodný vokál včetně samostatného pěveckého sóla trombonisty Curtise Fowlkese, a to především v písni Wedding Ring, což bylo velmi příjemným zpestřením. A v neposlední řadě léty sehraná kapela spoluhráčů z The Frames doplněna o zručnou pianistku Ruth O’Mahony Brady.

Atmosféra v publiku i na podiu vygradovala do všeobecného nadšení, takže po hodinu a čtyřicet minut dlouhém koncertě došlo na přídavky, které za všeobecného veselí zahájil Hansard s kytaristou a bubeníkem unplugged na balkóně mezi diváky. Po přesunu na podium se ke kapele konečně na dvě písně přidala také Markéta a mohlo dojít na Falling SlowlyI Have Loved You Wrong. Pomalejší tempo nahodil zpět na rychlejší notu kytarista Rob Bochnik, který si specielně pro polskou část turné připravil píseň svých předků a s lehkým americkým přízvukem bravurně zvládl polskou lidovou. V dobré náladě se Glen rozhodl propůjčit reflektory a kapelu mladým talentům a pozval z publika kamarádku Zoe. I když předem uvedl koncert do neoficiální roviny, slečna z Brna do nálady příliš nezapadla, ale třeba za pár let… kdo ví. A protože v Irsku i jinde v anglofonním světě se 6. března slaví den matek, bylo třeba vzpomenout ještě i na ně s písní Bruce Springsteena. Téměř hodinový přídavek pak zakončil hit Her Mercy a teprve čtvrt hodiny před půlnocí mohlo povznesené publikum odtančit k domovům.

Jedno z životních ponaučení, které během večera z úst Glena zaznělo, bylo o upřímnosti a zrovna tou by se dal výkon všech i celý večer krásně charakterizovat. Takže hudební terapii, kterou Markéta, Glen a celý jeho band Brnu poskytl, můžeme uzavřít s jeho poselstvím: „Life is so much better when you are honest! / Život je o tolik lepší, když jste upřímní!“

Glen Hansard, Markéta Irglová a band. 6. března 2016, Sono Centrum, Brno.

Foto archiv

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více

Skupina Nebeztebe na brněnské scéně před pár lety doslova zazářila. Pětičlenná sestava s výraznou rytmikou, která se s nadhledem pohybovala nad styly, slavila vítězství na Portě a mířila na obrovské multižánrové festivaly. Zdánlivě v nejlepším kapelník Štěpán Hulc kapelu uspal a vrátil se až letos s úplně novou, tříčlennou sestavou. Noví Nebeztebe ve složení kytara, housle a mandolína nerezignovali na multižánrovost. Znovu koncertují a chystají konceptuální album Zásobování duše.  více

V rámci Olomouckých barokních slavností představil jako v pořadí pátou inscenaci programu domácí soubor Ensemble Damian. Čtyři po sobě jdoucí večery byla uvedena komická opera ĽElice skladatele Pietra Andrea Zianiho, která v režijním zpracování (a pod vedením) Tomáše Hanzlíka zazněla v obnovené premiéře.  více

Jedním z hudebníků, kteří se představí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou v rámci speciálního programu Harfy nad Oslavou, bude kolumbijský harfeník Edmar Castañeda. V Náměšti bude mít také sólový recitál v rámci večera nazvaného O duši s lehkostí i naléhavostí. V telefonickém rozhovoru – volali jsme mu do New Yorku, kde žije – jsme s Edmarem Castañedou hovořili například o harfě sestrojené speciálně podle jeho představ nebo o jeho spolupráci s českou zpěvačkou Martou Töpferovou.  více

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.  více

Olomoucké barokní slavnosti začaly. Ve zdejším jezuitském konviktu otevřela jejich 7. ročník novodobá premiéra serenaty Il tribunale di Giove rakouského hudebního skladatele Karla Ditterse von Dittersdorfa. Dílo bylo poprvé uvedeno při oslavách narozenin pruského krále Fridricha II. Velikého 27. ledna 1775 a po vratislavské repríze roku 1777 upadlo v zapomnění. Tento neblahý osud se rozhodlo zvrátit hudební těleso Ensemble Damian, které v čele s uměleckým vedoucím ansámblu a režisérem Tomášem Hanzlíkem se dílo pokusilo přivést zpět k životu. V sólových rolích vystoupili Leandro Lafont (Osud, Apollon), Kristýna Vylíčilová (Génius Evropy, Minerva), Lucie Kaňková (Čas, Štěstěna), Monika Jägerová (Jupiter) a Jakub Rousek (Mars). Kostýmy i scénu navrhl režisér Hanzlík.  více

Festival Slunce ve Strážnici se bude letos konat už podvacáté. Především milovníci folkové muziky a klasického bigbítu mají v kalendáři poznačený termín 12. a 13. července. O historii festivalu, o jeho vrcholných momentech i těžkostech a také o tom, čím bude jiný letošní ročník, jsme hovořili s ředitelem Festivalu Slunce Pavlem Kopřivou.  více

Konec prvního prázdninového týdne se nesl ve znamení oslav. Na 7. července totiž připadá narození Aleny Veselé, významné brněnské varhanice a profesorky JAMU, která v tento den oslavila úctyhodných 96 let. Koncert uspořádaný právě k tomuto jubileu byl zároveň finální položkou 39. ročníku Brněnského varhanního festivalu a jako oslava narozenin zakladatelky (a nyní patronky celé přehlídky) má již v jeho programu pevné postavení.  více

Žijeme ve svobodné demokratické společnosti, v níž úlohou státu je vytvářet prostředí a podmínky pro rozvoj kreativity a tvůrčího potenciálu s vědomím skutečnosti, že živé umění dneška vytváří kulturní dědictví budoucnosti.  více

CD Transparent Water vzniklo dialog dvou výrazných osobností z různých částí světa – kubánského pianisty Omara Sosy a senegalského hráče na koru, mnohostrunný africký nástroj, Seckou Keity. Zatímco na album si přizvali několik dalších hudebníků, na koncertech je doprovází jediný z nich, venezuelský hráč na perkuse Gustavo Ovalles. Program, který před rokem nadchl publikum na festivalu Colours of Ostrava, si budete moci letos vychutnat v zámeckém parku v Náměšti nad Oslavou. Pánové vystoupí v rámci Folkových prázdnin v pondělí 29. července. Zatímco Keita se do Náměště vrací (v roce 2016 se účastnil projektu Struny nad Oslavou a letos bude také součástí večera Harfy nad Oslavou), pro předního kubánského pianistu se bude jednat o první výlet na Vysočinu.  více

O víkendu se v jihomoravské Mekce folkloru konal již 74. ročník mezinárodního folklorního festivalu Strážnice 2019 a taktéž 37. ročník festivalu dětská Strážnice. Největší folklorní festival v České republice se těší obrovskému zájmu. Jinak tomu nebylo ani letos, i přes tropické teploty dojely do Strážnice opět desítky tisíc lidí.  více

Nejčtenější

Kritika

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více