Glen Hansard. Tři hodiny intenzivní hudební terapie

Glen Hansard. Tři hodiny intenzivní hudební terapie

Spousta krásných skladeb, emocí a životních mouder. To byla neděle v podání Glena Hansarda a jeho kapely, kterou si s sebou do Brna přivezl ve velkém stylu s dechovou i smyčcovou sekcí. Vše navíc ozdobila Markéta Irglová.

Turné k desce Didn’t He Ramble je pojato poctivě a tím pádem tak trochu velkolepě. Ne na každou tour si autor může vzít kromě kapely také smyčcové a dechové trio. Ale byla by vyloženě škoda se o tyto složky na živo ochudit vzhledem k pojetí poslední Hansardovy desky. Navíc se jako bonus podařilo přizvat také Markétu Irglovou, která se v Brně ujala role předskokana a úvodních 45 minut patřilo jen jí a klavíru. Večer zahájila skladbou Let Me Fall In Love ze sólového debutu Anar. Písně z posledního alba Muna pak proložila dobře známými songy z Once jako If You Want me a The Hill, ale také novinkou Remember Me. Markéta bohužel nebyla zcela fit a její hlas byl zastřený a chraplavý, což sama po třetí písni omlouvala s žádostí o pochopení. V konečném důsledku ale nakřáplý hlas písním neubral a naopak oživil Markétin obvyklý projev.

První skladba nové desky Grace Beneath The Pines se stala také úvodem Hansardova vystoupení. To představilo album Didn’t He Ramble v průběhu večera kromě posledních dvou písní celé. Sáhl také do tvorby Swell Season a interpretace When Your Minds Made Up střídáním tichých a hlasitých pasáží doslova naháněla husí kůži. Práce s hlastostí či tempem provázela v podstatě celý koncert a navozovala příjemné napětí téměř u všech skladeb. V playlistu se objevily také kousky z desky Rhythm and Repose, ale také z čerstvého únorového EP A Season On The Line. Specialitou uprostřed koncertu byla Come Away To The Water z filmu Hunger Games, kterou Hansard uvedl lehce sarkastickou historkou o vzniku písně a průběhu jejího natáčení s Adamem Levinem (Maroon 5). Glen obecně v průběhu večera slovem nešetřil a snažil se posluchače uvést do dějů svých songů, vykládal historky a různé životní pravdy: kdy a proč začal hrát na ulici; příběhy o svém otci; o neupřímnostech, které nám komplikují život; o tom, jaké je to vidět uprchlíky na vlastní oči; posílal různá věnování – například těm, kteří musí po nocích pracovat.

Glen Hansard opět potvrdil, že je skvělý frontman a muzikant. Atmosféra koncertu by ale nebyla taková beze všech ostatních hudebníků, jejichž výkony nelze opomenout. Lehkost celého projevu viditelně pramenila se vzájemného lidského i hudebního porozumění a pocitu, že se při svém vystoupení můžou o sebe opřít. Dámské smyčcové trio podalo perfektní výkon od irských až po polské melodie a nezaleklo se ani lahve slivovice, kterou Glen dostal a hned okoštoval při přídavcích. A naopak čistě pánské dechové trio kromě sólových výkonů na své nástroje předvádělo výborný doprovodný vokál včetně samostatného pěveckého sóla trombonisty Curtise Fowlkese, a to především v písni Wedding Ring, což bylo velmi příjemným zpestřením. A v neposlední řadě léty sehraná kapela spoluhráčů z The Frames doplněna o zručnou pianistku Ruth O’Mahony Brady.

Atmosféra v publiku i na podiu vygradovala do všeobecného nadšení, takže po hodinu a čtyřicet minut dlouhém koncertě došlo na přídavky, které za všeobecného veselí zahájil Hansard s kytaristou a bubeníkem unplugged na balkóně mezi diváky. Po přesunu na podium se ke kapele konečně na dvě písně přidala také Markéta a mohlo dojít na Falling SlowlyI Have Loved You Wrong. Pomalejší tempo nahodil zpět na rychlejší notu kytarista Rob Bochnik, který si specielně pro polskou část turné připravil píseň svých předků a s lehkým americkým přízvukem bravurně zvládl polskou lidovou. V dobré náladě se Glen rozhodl propůjčit reflektory a kapelu mladým talentům a pozval z publika kamarádku Zoe. I když předem uvedl koncert do neoficiální roviny, slečna z Brna do nálady příliš nezapadla, ale třeba za pár let… kdo ví. A protože v Irsku i jinde v anglofonním světě se 6. března slaví den matek, bylo třeba vzpomenout ještě i na ně s písní Bruce Springsteena. Téměř hodinový přídavek pak zakončil hit Her Mercy a teprve čtvrt hodiny před půlnocí mohlo povznesené publikum odtančit k domovům.

Jedno z životních ponaučení, které během večera z úst Glena zaznělo, bylo o upřímnosti a zrovna tou by se dal výkon všech i celý večer krásně charakterizovat. Takže hudební terapii, kterou Markéta, Glen a celý jeho band Brnu poskytl, můžeme uzavřít s jeho poselstvím: „Life is so much better when you are honest! / Život je o tolik lepší, když jste upřímní!“

Glen Hansard, Markéta Irglová a band. 6. března 2016, Sono Centrum, Brno.

Foto archiv

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

V sobotu večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který sem vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska, zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více