Glen Hansard. Tři hodiny intenzivní hudební terapie

Glen Hansard. Tři hodiny intenzivní hudební terapie

Spousta krásných skladeb, emocí a životních mouder. To byla neděle v podání Glena Hansarda a jeho kapely, kterou si s sebou do Brna přivezl ve velkém stylu s dechovou i smyčcovou sekcí. Vše navíc ozdobila Markéta Irglová.

Turné k desce Didn’t He Ramble je pojato poctivě a tím pádem tak trochu velkolepě. Ne na každou tour si autor může vzít kromě kapely také smyčcové a dechové trio. Ale byla by vyloženě škoda se o tyto složky na živo ochudit vzhledem k pojetí poslední Hansardovy desky. Navíc se jako bonus podařilo přizvat také Markétu Irglovou, která se v Brně ujala role předskokana a úvodních 45 minut patřilo jen jí a klavíru. Večer zahájila skladbou Let Me Fall In Love ze sólového debutu Anar. Písně z posledního alba Muna pak proložila dobře známými songy z Once jako If You Want me a The Hill, ale také novinkou Remember Me. Markéta bohužel nebyla zcela fit a její hlas byl zastřený a chraplavý, což sama po třetí písni omlouvala s žádostí o pochopení. V konečném důsledku ale nakřáplý hlas písním neubral a naopak oživil Markétin obvyklý projev.

První skladba nové desky Grace Beneath The Pines se stala také úvodem Hansardova vystoupení. To představilo album Didn’t He Ramble v průběhu večera kromě posledních dvou písní celé. Sáhl také do tvorby Swell Season a interpretace When Your Minds Made Up střídáním tichých a hlasitých pasáží doslova naháněla husí kůži. Práce s hlastostí či tempem provázela v podstatě celý koncert a navozovala příjemné napětí téměř u všech skladeb. V playlistu se objevily také kousky z desky Rhythm and Repose, ale také z čerstvého únorového EP A Season On The Line. Specialitou uprostřed koncertu byla Come Away To The Water z filmu Hunger Games, kterou Hansard uvedl lehce sarkastickou historkou o vzniku písně a průběhu jejího natáčení s Adamem Levinem (Maroon 5). Glen obecně v průběhu večera slovem nešetřil a snažil se posluchače uvést do dějů svých songů, vykládal historky a různé životní pravdy: kdy a proč začal hrát na ulici; příběhy o svém otci; o neupřímnostech, které nám komplikují život; o tom, jaké je to vidět uprchlíky na vlastní oči; posílal různá věnování – například těm, kteří musí po nocích pracovat.

Glen Hansard opět potvrdil, že je skvělý frontman a muzikant. Atmosféra koncertu by ale nebyla taková beze všech ostatních hudebníků, jejichž výkony nelze opomenout. Lehkost celého projevu viditelně pramenila se vzájemného lidského i hudebního porozumění a pocitu, že se při svém vystoupení můžou o sebe opřít. Dámské smyčcové trio podalo perfektní výkon od irských až po polské melodie a nezaleklo se ani lahve slivovice, kterou Glen dostal a hned okoštoval při přídavcích. A naopak čistě pánské dechové trio kromě sólových výkonů na své nástroje předvádělo výborný doprovodný vokál včetně samostatného pěveckého sóla trombonisty Curtise Fowlkese, a to především v písni Wedding Ring, což bylo velmi příjemným zpestřením. A v neposlední řadě léty sehraná kapela spoluhráčů z The Frames doplněna o zručnou pianistku Ruth O’Mahony Brady.

Atmosféra v publiku i na podiu vygradovala do všeobecného nadšení, takže po hodinu a čtyřicet minut dlouhém koncertě došlo na přídavky, které za všeobecného veselí zahájil Hansard s kytaristou a bubeníkem unplugged na balkóně mezi diváky. Po přesunu na podium se ke kapele konečně na dvě písně přidala také Markéta a mohlo dojít na Falling SlowlyI Have Loved You Wrong. Pomalejší tempo nahodil zpět na rychlejší notu kytarista Rob Bochnik, který si specielně pro polskou část turné připravil píseň svých předků a s lehkým americkým přízvukem bravurně zvládl polskou lidovou. V dobré náladě se Glen rozhodl propůjčit reflektory a kapelu mladým talentům a pozval z publika kamarádku Zoe. I když předem uvedl koncert do neoficiální roviny, slečna z Brna do nálady příliš nezapadla, ale třeba za pár let… kdo ví. A protože v Irsku i jinde v anglofonním světě se 6. března slaví den matek, bylo třeba vzpomenout ještě i na ně s písní Bruce Springsteena. Téměř hodinový přídavek pak zakončil hit Her Mercy a teprve čtvrt hodiny před půlnocí mohlo povznesené publikum odtančit k domovům.

Jedno z životních ponaučení, které během večera z úst Glena zaznělo, bylo o upřímnosti a zrovna tou by se dal výkon všech i celý večer krásně charakterizovat. Takže hudební terapii, kterou Markéta, Glen a celý jeho band Brnu poskytl, můžeme uzavřít s jeho poselstvím: „Life is so much better when you are honest! / Život je o tolik lepší, když jste upřímní!“

Glen Hansard, Markéta Irglová a band. 6. března 2016, Sono Centrum, Brno.

Foto archiv

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Nejčtenější

Kritika

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více