GoGo Penguin – elektronická extenze jazzu

Festival JazzFestBrno letos rozšířil svou nabídku o „elektronickou“ programovou linii Tension. V rámci které vystoupily 28. března v prostoru Praha v Brně formace Zabelov Group a HRTL Spaghetti Ensemble. Ideově blízko však k této nové řadě měl i dvouhodinový koncert, který se odehrál 5. dubna ve vyprodaném Sono Centru. Manchesterské trio GoGo Penguin sice využívá desetiletími prověřený instrumentální půdorys jazzového klavírního tria, ale na svých albech i koncertech osciluje kolem elektronické hudby coby východiska.

Od většiny ostatních večerů JazzFestu se tento odlišoval tím, že nabídl pouze jednu účinkující formaci (nešlo tedy o obvyklý dvojkoncert), zato ovšem s přestávkou. Přitom krátká pauza nesloužila pouze k občerstvení účinkujících a diváků, ale měla v rámci gradující dramaturgie večera svou – možná nezamýšlenou – roli. Ale nepředbíhejme.

Trio, které tvoří pianista Chris Illingworth, kontrabasista Nick Blacka a bubeník Rob Turner, se netají tím, že při tvorbě skladeb využívá elektroniku a teprve takto „uměle“ vytvořenou hudbu posléze převádí do akustické řeči svých nástrojů. Ve výsledném zvuku se neztrácí silné (i když většinou jednoduché) klavírní melodie ani akustická kontrabasová sóla, ale výrazným konkurentem jim je nekonvenční hra na bicí, která připomene tepot automatických bubeníků z počátku 90. let. To vše je ovšem pouze základ, na který pánové roubují další více či méně překvapivé prvky – hru smyčcem na kontrabas, která s použitím efektů a netradiční techniky připomene kosmické syntezátorové zvuky, případně hypnotizující repetitivní sekvence hrané na klavír. Díky zvukové produkci se postupně stírá hranice mezi skutečně akustickým zvukem a jeho elektronickým „prodloužením“ (neboli „extenzí“ – po vzoru mediální teorie Marshalla McLuhana), což ve spojení s opravdu velmi dobrou akustikou Sono Centra vytváří mohutný nápor na uši, který nepřipravený posluchač od jazzového tria nečeká.

Je samozřejmě otázka, zda lze GoGo Penguin vůbec označit jako jazzové trio. Formálně z jazzu samozřejmě čerpá, používá jazzové postupy, ale podíl prvků „primitivní“ taneční hudby jeho skladby zdánlivě posouvá k současnému popu. Ale hra na slovíčka je zbytečná – jedná se o hudbu, která může oslovit tolerantního posluchače jazzu i otevřeného fanouška popu nebo elektronické hudby. Skladby GoGo Penguin mají – jakkoli se to v některých případech na první poslech nezdá – poměrně složitou strukturu. Trio pracuje s dynamickými a zlomy, s proměnami tempa a především s kontrasty – klidný klavír často doprovází nervní a/nebo strojová rytmika, ale funguje to i naopak. Někde vytvářejí všechny tři nástroje kompaktní plastický zvuk (In Amber), jinde se basa a bicí – jazzově – připojují k vůdčímu klavíru (Window) a ještě jinde předvádí pianista jakoby mimochodem širokou škálu prostředků, zatímco bicí na sebe neotřelými figurami strhnou většinu pozornosti (Raven).

Nelze sice říct, že by v první polovině koncertu převládaly pouze klidnější a akustičtější skladby, zatímco v části druhé dávala kapela přednost (pseudo)elektornickým momentům, ale k určitému posunu a gradaci naznačeným směrem přece jen došlo. A zde právě hrála důležitou roli zmíněná pauza, která od sebe obě poloviny představení oddělila a napomohla gradaci celého večera, který právem končil potleskem vestoje.

Využití elektronické estetiky v jazzu není ničím novým – už před několika desítkami let se o to úspěšně pokusil Herbie Hancock a mnozí jiní. Kombinace jazzu s hip hopem, elektrickým funkem nebo soulem je dnes také běžná. GoGo Penguin však jazyk strojové hudby propojili s formátem klavírního akustického (!) tria jako málokdo jiný. Výsledkem je cesta, která možná není kompozičně nejprogresivnější, ale rozhodně není slepá. A koncert v Brně byl – díky instrumentálnímu mistrovství všech tří hudebníků, ale i díky futuristickému prostoru a zvuku Sono Centra – výtečný.

GoGo Penguin, 5. 4. 2019, Brno, Sono Centrum (v rámci festivalu JazzFestBrno)

Foto archiv festivalu

Ke stému výročí narození Jiřího Ortena připravila společnost ProArt v brněnské káznici na Cejlu multižánrový projekt nazvaný Ohnice – kde tančí vítr. Poetickou inscenaci s verši mladého básníka, která reflektovala jeho těžký a krátkým život, představil soubor v premiéře 25. června.  více

Dvacátý čtvrtý ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae po takřka měsíci plném intenzivních hudebních zážitků dospěl ke konci. Hudební díla tematicky nadepsaná jako Koncert národů provedla návštěvníky festivalu třinácti malebnými moravskými městy a dala jim ochutnat stěžejní hudební díla (nejen) evropských národů. To vše bylo navíc servírováno v interpretaci více než dvaceti světově proslulých ansámblů. S uvědoměle nadnárodním, české hranice překračujícím konceptem zvolili organizátoři festivalu jako vhodné místo pro slavnostní závěrečný večer Zlatý sál proslulého vídeňského koncertního domu Musikverein. Mimořádné finále 24. ročníku tak otevřelo řadu Koncertů česko-rakouského partnerství a zároveň tak předznamenalo oslavy festivalového čtvrtstoletí na příští rok. V souladu s tímto symbolickým podtextem koncertu vystoupila jako hlavní hvězda večera patronka festivalu a proslulá zpěvačka Magdalena Kožená doprovázená neméně známým orchestrem Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse.  více

Eva Jurčáková pochází z malé vesnice Nozdrovice z Trenčínského kraje na Slovensku. Do Brna poprvé přijela na výletě s gymnáziem a okamžitě si toto město zamilovala. „Cítila jsem tehdy tu atmosféru kavárenského povalečství,“ vzpomíná s úsměvem. Když se o pár let později hlásila na vysokou školu, bylo pro ni Brno jasnou volbou. Po úspěšném studiu psychologie Eva na Moravě zůstala a v současné době vydává své první album s kapelou Evolet, kterou vedle ní tvoří brněnští hudebníci známí z mnoha jiných projektů – Antonín Koutný (kytara), Martin Kyšperský (baskytara) a Jakub Kočička (bicí). Křest alba se koná ve středu 26. června v klubu Mersey.  více

Jedním z největších příslibů 24. ročníku mezinárodního festivalu Concentus Moraviae byl včerejší koncert legendárního ansámblu Borodin Quartet, kterému jedinečný zvuk vtiskla nejen tvrdá píle, ale také spolupráce se skladatelem Dmitrijem Šostakovičem. Tuto osobní a interpretační stopu si těleso dodnes hýčká a postupuje ji každému novému členovi. Program se odehrál v knihovně zámku v Náměšti nad Oslavou, kde v 18. a 19. století sídlil hudbymilovný rod Haugwitzů. Hudba Sergeje Prokofjeva, Josepha Haydna a Dmitrije Šostakoviče tak promlouvala k posluchačům na místě více než důstojném.  více

Nádvoří hradu Špilberk v letních měsících často rozeznívá hudba. Až do září je možné spojit prohlídku hradu také s kulturním zážitkem. Pořadatelé se snažili připravit program napříč žánry, aby si přišel na své opravdu každý. Večer patřil lidovým tónům. Pódium i přes nepříznivé počasí ovládl Vojenský umělecký soubor Ondráš.  více

Dan Vertígo je živel, neřízená střela. Když má zahrát tři soutěžní písně na Portě, nepostřehnete, zda ještě probíhá zvuková zkouška, nebo jestli je svérázná komunikace se zvukařem a diváky součástí sofistikované performance pro porotu. Ošlehán zkušenostmi z pouličního hraní z Brna, Prahy i odjinud, vydal nyní Dan své druhé album. Čistě autorské, pestré, postavené na vlastních hudebních, cestovatelských a pozorovatelských zážitcích. Ale především – v dobrém slova smyslu – ukázněnější, než by člověk, který měl s tímto brněnským písničkářem spíše letmé kontakty, čekal.  více

Poslední premiéra sezóny brněnské opery nezvykle spojila dvě díla. V Janáčkově divadle byla uvedena surrealistická opera Tři fragmenty z Juliette Bohuslava Martinů vedle operního dílka Lidský hlas Francise Poulenca. Komponovaný večer včera v režii a scénografickém řešení Davida Radoka propojil dva až absurdní světy. A spojení to bylo vskutku pozoruhodné dramaturgicky, vizuálně ale též interpretačně.  více

Polský ansámbl Szymanowski Quartet na festivalu Concentus Moraviae včera přesdtavil v řeznovickém kostele sv. Petra a Pavla díla svých krajanů Karola Szymanowského, Stanisława Moniuszka a Gražyny Bacewiczové. Koncert byl součástí celosvětových oslav dvou stého výročí narození Stanisława Moniuszka, který je mnohými pokládán za zakladatele polské národní hudby. Večeru udělila záštitu velvyslankyně Polské republiky v ČR J. E. Barbara Ćwioro.  více