HF JAMU & RC Hague Connections: ambiciózní projekt studentské tvorby

HF JAMU & RC Hague Connections: ambiciózní projekt studentské tvorby

Dvanáct studentů, šest skladatelů, šest skladeb, střet šesti naprosto odlišných světů. I tak by se dal popsat projekt Janáčkovy akademie múzických umění (JAMU) ve spolupráci s Royal Conservatoire The Hague (RC). Dle úvodních slov prorektora pro strategie a rozvoj JAMU a pedagogu kompozice na Katedře kompozice a multimediální tvorby Ivo Medka, projekt trvá již šestým rokem a je založen na výběru tří skladatelů z obou škol. Kromě nich se také pro každý ročník vybírá originální obsazení – letos sestavené z houslí, violoncella, elektrické kytary, trombonu, příčné flétny a bicích nástrojů – opět namíchané po třech lidech z obou zemí a doplněno o dirigenta. Spolupráce vyvrcholila pátečním koncertem v Komorním sále Hudební fakulty JAMU.

V rámci projektu skladatelé napíšou kompozice pro šest zvolených nástrojů a během jednoho týdne společně s interprety pracují na jejich nastudování. Samotný koncert je pouhou třešničkou, odměnou za píli a nasazení všech zúčastněných. Letošní premiéra proběhla již o týden dříve v Haagu. O týden později při repríze v prostorách brněnské akademie studenti navrch dostali možnost své kompozice nahrát v místním studiu. Ambiciózní myšlenka na poli soudobé experimentální hudby snoubící se s vášní pro toto řemeslo otevírá mladým talentům nové možnosti.

Všechny skladby nastudoval a dirigoval mladým talentovaný Ed Liebrecht (student RC), který zaujal posluchače především svým suverénním, sebevědomým přístupem. Velice příhodně využíval jednoduchá, stručná gesta, která však byla dosti výrazná, pro někoho až teatrální, nicméně účinná. Ojediněle jeho dirigentský projev splýval s obecnou gestikulací a vzhledem k polystylovosti některých skladeb se mohlo zdát, že Liebrecht občas zapomněl dirigovat a namísto toho si jednoduše hudbu užíval. To však není míněno nijak negativně, i přes tyto úsměvné momenty bylo znát, že dirigent má vše pod kontrolou a přesně ví, co dělá a v jaké části skladby se momentálně nachází.

Úvodní skladba koncertu Removal of the Images Zeynepa Oktara (student RC) představovala prudké vtáhnutí do extrémně expresivní kompozice (trombon, elektr. kytara, bicí), mírou zvuku často na hranici snesitelnosti. K tomuto pocit přispíval komorní sklepní prostor, který však i umocňoval intenzivní zážitek. Výrazovými prostředky a neotřelými hráčskými technikami na elektrickou kytaru (např. tapping) či trombon (např. práce s dýcháním do těla nástroje) se snažil skladatel vyjádřit svou inspiraci pro tuto skladbu, kterou byla kniha I Paint What I Want To See malíře, představitele abstraktního expresionismu Philipa Gustona. V tištěném programu Zeynep Oktar nastínil estetiku svého díla tímto komentářem: „Hledání nového přístupu ze zkoušení něčeho zcela nového, což se ukáže jako něco jiného, vyplývajícího s chybou, která utváří celou jeho (Gustonovu) estetiku.“ (volně přeloženo z angličtiny)

Jako konceptuální a žánrový protipól můžeme označit dílo Mr. White Livie Malossi Bottignole (student RC). Druhá skladba večera je hudba ke stejnojmenné hře, inspirované tzv. social deduction games jako je například Werewolf nebo Mafia. Ve hře je zobrazen konflikt mezi dvěma skupinami Undercover a Civilians, a mezi speciální postavičkou Mr. White. Skladba je založena na principu improvizace, závislé na předem určených pravidlech. Formálně je rozdělena na čtyři oddíly: Pojďme hrát, Hlasujte, Oh!, Byl zabit civilista a Oh! Mr. White byl zabit. Dílo je napsáno pro šest nástrojů a každý z nich má svůj charakteristický motiv, objevující se v konkrétních scénách. Jednotlivé výjevy – zimní prostředí, letní prostředí atd. – podkreslovala zvukomalebná hudba. Kromě zvukomalby skladatelka využila i polystylové plochy, během kterých si posluchač mohl všimnout inspirace ve funky, jazzu či jiných žánrech. Hravost a nadsázku podtrhovaly také autorkou vypsané reakce muzikantů (např. smutné „Ooooooh…“), především v situacích, kde někdo z postav byl zabit nebo naopak v samém závěru, kde radost byla vyjádřena jásotem. Aby byl prožitek celistvý, během provedení byla na velkou obrazovku promítaná animace hry, která nebyla pouze doplňkem, nýbrž důležitou součástí celého konceptu. Díky vizualizaci si diváci mohli všimnout, jak hudba odkazuje na dění v průběhu hry. Vzpomeňte si na legendární hru Mario, ze které si určitě také vybavíte originální zvukový podkres. Velice podobně tento princip fungoval i v případě skladby Mr. White.

From Another World studenta JAMU Filipa Zázvorky byla opět jedna z velmi expresivních skladeb večera. Jak už samotný název napovídá, skladatel si dal za cíl složit dílo, které by bylo kombinací tolika zvuků a barev, že by mělo na diváky působit jako z jiného světa. Jak sám autor ve svém komentáři píše: „Pozor: tóny a zvuky zde netvoří žádný příběh, jedná se pouze o uspořádané tóny a zvuky.“ (opět volně přeloženo z angličtiny) A to se autorovi podařilo. Kompozice vyznívala jako jistý druh anarchie, nebo taktéž zvukového chaosu, ve kterém se občas objevovaly rockové kytarové riffy či zajímavě využité glissy na elektronické kytaře (Michele Rampino). Práci s barvami podtrhovalo i užití mikrotenového sáčku místo paličky u perkusí, na které hrál sám skladatel.

Se čtvrtou skladbou v pořadí se proměnila nálada koncertu a do dramaturgie vstoupila atmosféra romantismu. Eunika Pechánková, studentka JAMU, složila tonální, oproti ostatním velmi umírněnou skladbu s příznačným názvem Múzu nespoutáš (A Muse Shall Not Be Bound). Název je původně prvotní verš básně pojednávající o hledání múzy. I v této kompozici byl velice dominantní kytarový part, výborně technicky i výrazově zahraný. Obdobně bych chtěla vyzdvihnout houslistku Lindu Lukas a violoncellistku Elsu le Moigne z Royal Conservatoire, které do skladby interpretačně přispěly sytým zvukem a barevným vášnivým pojetím svých partů. I když dílo vychází z básně, je čistě instrumentální a po formální stránce kopíruje jednotlivé sloky. Nutno dodat, že po předešlých třech skladbách spíše experimentálního typu, působila na člověka tato kompozice zčásti jako patos. Tento jev byl velice zajímavým okamžikem koncertu, kdy člověk sám na sobě poznává a uvědomuje si, jakým způsobem ho formuje poslech naprosto odlišných děl v rychlém sledu za sebou.

Ondrej Kalužák (JAMU) uvedl svou skladbu A Chase of Sorts, kterou lze přeložit jako „Honička“. Název poukazuje na nahrávku, která je spuštěna do sluchátek dirigentovi (a také posluchačům do beden) a podle níž se dirigent celou dobu řídí. V nahrávce je záznam různě se měnícího tikání, které dílu dodává pulzaci a skrytý řád. Interpreti mají poté před sebou svůj part. Ten se snaží zahrát co nejpřesněji dle dirigentových gest, tempově ovlivněných nahrávkou v sluchátkách. Po celou dobu průběhu skladby zde vyvstávala otázka, jestli je hlavní nahrávka nebo party nástrojů, což ale do samotného konce není nijak rozklíčováno. Skladba je ve svém finále groteskní. Těleso v určitý moment skončí na společné době s tikáním, ale samotný závěr je poněkud nadstavovaný až do závěrečného durového akordu, který svou tonalitou slouží jako muzikantský vtípek. Tady se publikum opravdu pobavilo.

Poslední dílo večera nabídlo opojení minimalismem jako jedním z hlavních kompozičních směrů 20. i 21. století. Skladatel Niko Schroeder (RC) svou kompozici Hinkson Creek Park Trail Bridge popisuje jako „hledání zvuku ve vánku“. Jedná se o jakousi vzpomínku na dobu lockdownu, kdy autor chodil na most komponovat a odpočívat. Fakturou křehké, výrazem meditativní a filozofické dílo působilo velice vyspěle. Vytříbená práce se skrytými disonancemi v úzké harmonii kontrastovala s ostinátní figurou, v minimalismu často označovanou jako pattern, v elektrické kytaře. Stabilitu, homogennost podtrhovala postupná gradace až do tzv. zlatého řezu, od kterého přicházelo opětovné zklidnění. Skladba v závěru tak stylově a posluchačsky náročného koncertu byla satisfakcí.

Zkušenost se soudobou tvorbou a orientace v ní byla vidět v samotné dramaturgii. Musím velice vyzdvihnout výstavbu devadesátiminutového koncertu bez přestávky I přes jeho délku a náročnost naprosto dramaturgicky fungoval. V neposlední řadě byly obdivuhodné samotné výkony všech interpretů – mladých hudebníků, studentů, kteří svými výkony, a především profesionálním přístupem k interpretaci hudby 21. století, převyšovali mnohé jiné známější hudebníky z řad profesionálů.

Program:

Zeynep Oktar – Removal of the Images

Livia Malossi Bottignole – Mr. White

Filip Zázvorka - From Another World

Eunika Pechánková – Múzu nespoutáš/ A Muse Shall Not Be Bound

Ondrej Kalužák – A Chase of Sorts

Niko Schroeder – Hinkson Creek Park Trail Bridge

Obsazení:

Linda Lukas – housle

Elsa le Moigne – violoncello

Michele Rampino – elektrická kytara

David Derner – trombon

Eliška Michálková – příčná flétna

Filip Zázvorka – bicí nástroje

Pátek 17. února 2023 v 19 hodin, Komorní sál HF JAMU

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Steven Johnston je skotský písničkář, který v poslední době používá pseudonym Damask Rose. Stejně se jmenuje i album které v roce 2022 natočil v Brně s producenty Pavlem Šmídem a Vojtěchem Svatošem. Se stejným producentským týmem nyní pracuje na druhém albu.  více

Nejčtenější

Kritika

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více