Houslová modlitba na Velikonočním festivalu duchovní hudby

17. duben 2019, 16:00

Kostel svatého Josefa se včera stal místem soukromých výpovědí skladatele Františka Gregora Emmerta a houslisty Milana Paľy. V pozvolna se stmívajících prostorách chrámu zazněla skladba Ecce Homo, symfonie pro sólové housle.

Komorní tvorbě je mnohými připisován takřka přímý vliv na duši. Zatímco orchestrální tvorba je schopna uchvátit posluchače mírou rozličných barevných odstínů a v některých případech i záměrnou pompou, komorní hudba často volí intimnější a subtilnější prostředky ke komunikaci se svým posluchačem. Což samozřejmě neznamená rezignaci na dramatické změny a expresivní výpověď, v mnoha případech je tomu právě naopak. Emmertova skladba Ecce Homo v tom nejlepším slova smyslu přestavuje bez příkras zobrazené hrůzy i krásy lidské duše a v pokoře se obrací k vyšším věcem, než je člověk sám. Z formálního hlediska sestává dílo z mnoha kratších a na sebe přímo navazujících a často zcela odlišných ploch. Zdánlivě lyrická a kontemplativní část není uchráněna od náhlých zvratů a zuřivých výbojů lidské bezmoci. Tato koncepce klade obrovské nároky na interpreta, který musí dostát nejen technickým aspektům díla, ale především musí pochopit autorův záměr a nalézt v sobě emoční oporu pro mnohá, často náhlá a protichůdná hudební sdělení.

pala_VFDH_2019_foto_filharmonie_brno_03

Houslista Milan Paľa má se soudobou hudbou i skladbami Františka Gregora Emmerta více než bohaté zkušenosti a jeho charakteristický interpretační styl dokáže vynést na povrch i ty nejjemnější odstíny hudebního přediva. Nejinak tomu bylo i v případě skladby Ecce Hom. Paľa s technickou bravurou a samozřejmostí předvedl drásající zářezy smyčce, bezchybně artikulovanou dynamiku, intonačně čisté a stabilní flažolety, srozumitelné běhy, ve kterých jasně zazněl každý tón. Z mého osobního pohledu pak byly nejpozoruhodnější především lyrické pasáže, ve kterých Paľovo uchopení takřka dojímalo. Nešlo také přeslechnout, že z hlediska interpretace má houslista jasno, které pasáže vyžadují spíše tradičnější a umírněnější hru a které volají po svírající expresivitě. Pokud například zněly posluchačsky přívětivé sekvence vycházející z barokní estetiky, interpretoval je Paľa s pokornou vroucností. Tam, kde se naopak vzmáhaly drásavé výboje Emmertovy hudby, dal interpret vyniknout přirozené expresivitě skladby. Milou okolností bylo postupně se tvořící šero, které se do neosvětleného chrámu vkrádalo zvenčí a které prohlubovalo pocit sestupu do lidského nitra ztrápeného příkořími.

pala_VFDH_2019_foto_filharmonie_brno_02

Koncert na Šedivé úterý byl náročnou, ale očišťující vnitřní cestou, která však kromě přímé konfrontace s vlastními démony nabízela osobní vykoupení a pokorné odevzdání se. To vše bylo korunované interpretační bezchybností houslisty. Večer také potvrdil, že skladby Františka Gregora Emmerta mají své právoplatné místo v koncertních sálech, síních, kostelích a vůbec všude, kde budou posluchači ochotni naslouchat jeho upřímné hudební a lidské výpovědi.

František Gregor Emmert: Ajhľa, človek!, symfonie pro sólové housle

Milan Paľa housle

Kostel sv. Josefa, Josefská, úterý 16. dubna 2019

Foto Filharmonie Brno

Ke stému výročí narození Jiřího Ortena připravila společnost ProArt v brněnské káznici na Cejlu multižánrový projekt nazvaný Ohnice – kde tančí vítr. Poetickou inscenaci s verši mladého básníka, která reflektovala jeho těžký a krátkým život, představil soubor v premiéře 25. června.  více

Dvacátý čtvrtý ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae po takřka měsíci plném intenzivních hudebních zážitků dospěl ke konci. Hudební díla tematicky nadepsaná jako Koncert národů provedla návštěvníky festivalu třinácti malebnými moravskými městy a dala jim ochutnat stěžejní hudební díla (nejen) evropských národů. To vše bylo navíc servírováno v interpretaci více než dvaceti světově proslulých ansámblů. S uvědoměle nadnárodním, české hranice překračujícím konceptem zvolili organizátoři festivalu jako vhodné místo pro slavnostní závěrečný večer Zlatý sál proslulého vídeňského koncertního domu Musikverein. Mimořádné finále 24. ročníku tak otevřelo řadu Koncertů česko-rakouského partnerství a zároveň tak předznamenalo oslavy festivalového čtvrtstoletí na příští rok. V souladu s tímto symbolickým podtextem koncertu vystoupila jako hlavní hvězda večera patronka festivalu a proslulá zpěvačka Magdalena Kožená doprovázená neméně známým orchestrem Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse.  více

Eva Jurčáková pochází z malé vesnice Nozdrovice z Trenčínského kraje na Slovensku. Do Brna poprvé přijela na výletě s gymnáziem a okamžitě si toto město zamilovala. „Cítila jsem tehdy tu atmosféru kavárenského povalečství,“ vzpomíná s úsměvem. Když se o pár let později hlásila na vysokou školu, bylo pro ni Brno jasnou volbou. Po úspěšném studiu psychologie Eva na Moravě zůstala a v současné době vydává své první album s kapelou Evolet, kterou vedle ní tvoří brněnští hudebníci známí z mnoha jiných projektů – Antonín Koutný (kytara), Martin Kyšperský (baskytara) a Jakub Kočička (bicí). Křest alba se koná ve středu 26. června v klubu Mersey.  více

Jedním z největších příslibů 24. ročníku mezinárodního festivalu Concentus Moraviae byl včerejší koncert legendárního ansámblu Borodin Quartet, kterému jedinečný zvuk vtiskla nejen tvrdá píle, ale také spolupráce se skladatelem Dmitrijem Šostakovičem. Tuto osobní a interpretační stopu si těleso dodnes hýčká a postupuje ji každému novému členovi. Program se odehrál v knihovně zámku v Náměšti nad Oslavou, kde v 18. a 19. století sídlil hudbymilovný rod Haugwitzů. Hudba Sergeje Prokofjeva, Josepha Haydna a Dmitrije Šostakoviče tak promlouvala k posluchačům na místě více než důstojném.  více

Nádvoří hradu Špilberk v letních měsících často rozeznívá hudba. Až do září je možné spojit prohlídku hradu také s kulturním zážitkem. Pořadatelé se snažili připravit program napříč žánry, aby si přišel na své opravdu každý. Večer patřil lidovým tónům. Pódium i přes nepříznivé počasí ovládl Vojenský umělecký soubor Ondráš.  více

Dan Vertígo je živel, neřízená střela. Když má zahrát tři soutěžní písně na Portě, nepostřehnete, zda ještě probíhá zvuková zkouška, nebo jestli je svérázná komunikace se zvukařem a diváky součástí sofistikované performance pro porotu. Ošlehán zkušenostmi z pouličního hraní z Brna, Prahy i odjinud, vydal nyní Dan své druhé album. Čistě autorské, pestré, postavené na vlastních hudebních, cestovatelských a pozorovatelských zážitcích. Ale především – v dobrém slova smyslu – ukázněnější, než by člověk, který měl s tímto brněnským písničkářem spíše letmé kontakty, čekal.  více

Poslední premiéra sezóny brněnské opery nezvykle spojila dvě díla. V Janáčkově divadle byla uvedena surrealistická opera Tři fragmenty z Juliette Bohuslava Martinů vedle operního dílka Lidský hlas Francise Poulenca. Komponovaný večer včera v režii a scénografickém řešení Davida Radoka propojil dva až absurdní světy. A spojení to bylo vskutku pozoruhodné dramaturgicky, vizuálně ale též interpretačně.  více

Polský ansámbl Szymanowski Quartet na festivalu Concentus Moraviae včera přesdtavil v řeznovickém kostele sv. Petra a Pavla díla svých krajanů Karola Szymanowského, Stanisława Moniuszka a Gražyny Bacewiczové. Koncert byl součástí celosvětových oslav dvou stého výročí narození Stanisława Moniuszka, který je mnohými pokládán za zakladatele polské národní hudby. Večeru udělila záštitu velvyslankyně Polské republiky v ČR J. E. Barbara Ćwioro.  více