Hudba v obrazech, obrazy v hudbě. Brněnský Devětsil a bušení do Ponce

Hudba v obrazech, obrazy v hudbě. Brněnský Devětsil a bušení do Ponce

Excentrické karnevaly, prolínání reklamy a umění, odpor k institucím, kontakty se světovou avantgardou. To všechno pěstoval Brněnský Devětsil, jenž vydal téměř devadesát let po svém zániku nečekaný zvuk v nahrávce grafických partitur Miroslava Ponce.

Byl Charlie Chaplin členem Brněnského Devětsilu? Odpověď zní „ano“, ačkoliv byl samozřejmě jen členem čestným, zvoleným bez přímé účasti. Potěšení nad přijetím do tohoto uměleckého sdružení vyjádřil na hlavičkovém papíru pouze jeho manažer. Členství slavného herce a filmaře nebylo snahou o mediální zviditelnění, jak bychom si takový počin mohli z dnešního hlediska vyložit. Činnost Brněnského Devětsilu spadala do let 1923–1927, bylo to sdružení umělecké a film tehdy za umění považoval málokdo. Přijmout za člena – byť vzdáleného – herce, který se proslavil v groteskách, byl značně podvratný počin. Byl v něm do značné míry zakódován proces snímání umění z vyšších sfér, obrat k současným technologiím a zábavnímu i reklamnímu průmyslu. Ne nadarmo byl čestným členem jmenován i Douglas Fairbanks (a členství rovněž přijal), ne náhodou se mezi vyobrazenými osobami na výstavě objeví dobová filmová hvězda Tom Mix – samozřejmě na koni, v kovbojském oděvu a se svým obřím stetsonem na hlavě.

Brněnský Devětsil si stejně jako jeho pražské „soudružské“ sdružení všímal ulice a obyčejného života, ne však jako objektu pozorování a inspiračního zdroje. Začleňoval časopiseckou produkci, reklamy, filmy a jiné produkty (šou)byznysu do umění jako jeho plnohodnotnou součást. Výstava v Moravské galerii, která se činnosti brněnského sdružení věnuje, nemá lehkou výchozí pozici. Devětsil provokoval a podvracel, pohrdal institucemi – nevytvářel umění jako pomníky. Cílem nebyly galerie plné uměleckých artefaktů, ale akce, a ty žijí v přítomnosti, vystavují se dost obtížně. Vydat k takové výstavě nahrávku interpretací grafických partitur Miroslava Ponce, který je mezi exponáty významně zastoupen, je tedy vcelku logické. Nejen že jsou Poncovy návrhy a skici k hudební interpretaci přímo určeny, ale jejich současným provedením se vytváří paralela mezi způsobem práce Brněnského Devětsilu a dneškem. Současná nahrávací technika k tomu dodává možnost pomíjivý zvuk vcelku snadno, kvalitně a věrně zachytit.

Dramaturgy kompilace Pounding Ponc (Bušení do Ponce) jsou Jozef CseresViktor Pantůček. Oba se intenzivně zabývají progresivními a okrajovými proudy v hudbě a multimediálním umění, v Brně jsou nejvíce spojeni s festivalem Expozice nové hudby a na výběru účinkujících je to znát. Peter Graham, Pavel Zlámal, Michael Delia, Tomáš Vtípil… samé známé firmy, chtělo by se říct. Miroslav Ponc (1902–1976) byl skladatel, dirigent, klavírista, ale viděno dnešní optikou bychom ho mohli označit za multimediálního tvůrce otevřených struktur. Zabýval se mimo jiné souvislostmi mezi hudbou a barvami, což nás ve spojení s nahrávkou zajímá nejvíc. Proto jen připomenu, že spolupracoval i s Osvobozeným divadlem a dlouhou dobu působil jako skladatel scénické hudby i dirigent činoherního orchestru v pražském Národním divadle.

Pokoušet se popsat interpretaci grafických partitur je značně ošemetná záležitost, o přesnou charakteristiku jednotlivých částí se nebudu ani pokoušet. Odrážejí se v nich pochopitelně osobnosti, hudební zkušenosti i cítění jednotlivých interpretů, kteří jsou zároveň autory. Může být ale až překvapivé, jak racionální postupy a logické úvahy často použili pro převedení barevných i grafických struktur do hudby. Většina z nich se totiž ke svému způsobu provedení více či méně obsáhle vyjádřila a jejich vyjádření – stejně jako Poncovy zdrojové obrazy – obsahuje booklet. U reprodukcí bohužel není příliš jasné, kdo kterou interpretuje, a nemohu se ani dopočítat, jestli je booklet obsahuje všechny, či zda jsou některé interpretovány víckrát. Jozef Cseres a Viktor Pantůček v úvodním textu doporučují si před poslechem obrazy prohlédnout a interpretační poznámky přečíst, ale tady bych si přece jen dovolil polemizovat (i když musím říci, že pročítat interpretační výklady je v některých případech stejně dobrodružné jako poslouchat výsledek). Stejně jako je možné zvolit různé klíče pro přetavení obrazu na hudbu, lze zvolit i různé klíče při interpretaci či reflexi posluchačské a troufám si tvrdit, že ideální posluchač pro tuto hudbu si nic diktovat nenechá. Ale možná dramaturgové své doporučení mysleli jako metavtip a zkoušku – jen do pekla vede cesta přímá.

Pokud bych v tomto směru vůbec něco doporučil, pak především jít na samotnou výstavu. Seznámit se s ideovým světem Brněnského Devětsilu, s jeho východisky, myšlenkami, korespondencí členů i vnějšími projevy. Dostanete se tak i k obrazům Miroslava Ponce a u některých si budete moci jejich hudební ztvárnění rovnou poslechnout. Tuto bezprostřední zkušenost vám žádné pročítání bookletu a prohlížení tištěných reprodukcí – ať už sebekvalitnějších – nenahradí. Potom už lépe procítíte i celé CD, které vydala Moravská galerie; předpokládám, že ho lze v galerijním obchodě i koupit. Tato marketingová část se mi zdá značně podceněná a opomenutá: výraznější upozornění na možnost koupit nahrávku by se jistě sneslo přímo u Poncových ozvučených exponátů. Proč ji obsluha pokladny nenabízí rovnou ke vstupence či při odchodu z výstavy, to také netuším.

Pokud se nenecháte odradit neviditelností prodeje a donesete si nahrávku domů, budete se do ní moci opravdu ponořit, včetně studia obrazových zdrojů a myšlenkových pochodů interpretů. Dvakrát to budou jemná zvuková kouzla klavíru Petera Grahama a saxofonu Pavla Zlámala. Pozvolné zvukové přechody syntezátoru Thomase Lehna s ataky houslí Tiziany Bertoncini. Překrývající se a lehce rytmicky posouvané názvy barev v podání Alessandra Bosettiho. Klouzavě neurčitá a nekonečně znějící kytara Františka Chaloupky s narůstajícími a zase odeznívajícími ruchy. Navrstvené zvuky a hluky Tomáše Vtípila. Minimalisticky odměřené úhozy do spinetu Michaela Delii. Rozsáhlá zvuková plocha příležitostného sdružení Ahad & én & Astma. V titulní Pounding Ponc hans w. koch úporně rozeznívá čtvrttónovou strukturu. Předchozí nahrávka Petra KofroněAgonu je jediným titulem, který vznikl samostatně již před dvaceti lety, ale soudržnost alba nijak nenarušuje. Všechny ostatní tracky vznikly na objednávku pro vydání CD.

Pronikání do Poncových partitur je dobrodružství, ať už se do něj pustíte jako interpret nebo posluchač z kteréhokoliv konce. Výstavu je možné navštívit v Pražákově paláci do 26. dubna 2015.

Pounding Ponc, různí interpreti a autoři (Peter Graham a Pavel Zlámal, Tiziana Bertoncini a Thomas Lehn, Alessandro Bosetti, František Chaloupka, Tomáš Vtípil, Michael Delia, Ahad – én – Astma, Petr Kofroň a Agon Orchestra, hans w. koch). Text CZ, A. Nahráno 1995–2015. Vydáno 2015. TT: 46:00. 1 CD Moravská galerie v Brně ISBN 978-80-7027-285-5

Foto archiv Moravské galerie

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Úvodní koncert letošní Expozice nové hudby byl chytře vymyšlenou hudební cestou od líbivé moderny druhé poloviny 20. století k současnějšímu skladatelskému jazyku. Dva sólové koncerty a dvě kompozice, které pracovaly především s barvou zvuku, tvořily logický celek, který byl přijatelný jak pro příznivce experimentů, tak pro konzervativnější publikum. Takový pořad není jednoduché sestavit a i kdyby se nestalo už nic jiného, tak si dramaturgie zaslouží jednoznačnou pochvalu.  více

Brno Improvising Unit je zcela nekonvenční kapela, která zkoumá možnosti a hranice hudební komunikace. V úterý křtili v Místogalerii na Skleněné louce své čerstvé CD, posluchači se při tom dočkali i motivu z Hvězdných válek.  Jinak se jedná o proměnlivé hudební seskupení kolem Pavla Zlámala, které je součástí výzkumného projektu JAMU.  více

Jediné brněnské provedení dětské opery Marka Piačeka 2'16'' a pol: Vesmírna odysea kladlo současným českým dětem do cesty jen jednu drobnou překážku: slovenština už pro ně není samozřejmým druhým jazykem. Byla to ale překážka nicotná ve srovnání s celkovým účinkem chytré kompozice, která kladla hravou paralelu mezi vznik vesmíru a symfonického orchestru a provedla interprety i posluchače dějinami hudby. Ale navíc – a snad i hlavně – to byla bezvadná zábava.  více



Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Nejčtenější

Kritika

Jedním z největších lákadel letošního ročníku Expozice nové hudby bylo bezpochyby uvedení skladby Communicating Vessels v okouzlujících prostorách vodojemů na Žlutém kopci. Společné dílo Radima Hanouska (*1971), Michala Wróblewského (*1988), Františka Chaloupky (*1981), Iana Mikysky (*1994) a Kristýny Švihálkové (*1997) zaznělo ve čtvrtek 17. října v podání skladatelů samotných ve světové premiéře. Kompozice Communicating Vessels (Spojené nádoby) vznikla na objednávku festivalu a byla vytvořena speciálně pro prostor brněnských vodojemů. Spojené nádoby tematizují a „oslavují“ uchovávání látek různých fyzikálních skupenství, které se staly samozřejmostí našeho každodenního života až do míry, že je téměř nevnímáme. Za nádobu je také možné označit člověka vnímajícího a myslícího, jehož mysl může být naplněna různým obsahem. Za spojení nádob by se pak také dalo považovat spojení pěti muzikantů–skladatelů v tomto jedinečném projektu.   více