Hudebně krásná, přesto lehce nedramatická Manon Lescaut

Hudebně krásná, přesto lehce nedramatická Manon Lescaut

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).

Pucciniho Manon Lescaut, jenž náleží těsně před skladatelovo vrcholné období, vychází z novely Histoire du chevalier des Grieux et de Manon Lescaut od Antoine François Prévosta. Na libretu postupně pracovali Ruggero Leoncavallo, Marco Praga, Giuseppe Giacosa, Domenico Oliva a Luigi Illica s přispěním nakladatele Giulia Ricordiho a skladatele samotného. Galimatyáš v. autorství libreta způsobil, že nikdo z autorů nebyl uveden na titulní straně originální partitury. Množství autorů a celkové zmatky při tvorbě libreta mohly mít částečně za následek, že libreto není samo o sobě tak dramatické, jak jsme zvyklí například u Bohémy či dalších Pucciniho pozdějších děl a opera tedy představuje pro režii docela velký oříšek.

Režie Štěpána Pácla ve spolupráci se scénografií Dragana Stojčevského a choreografií Andrey Miltnerové se pokusila tuto překážku překonat a je potřeba poznamenat, že do jisté míry poměrně úspěšně. Scéna byla založena na vymezení hracího prostoru ze tří stran stěnami v barvě dřeva. V bočních zdích byly čtvery dveře na každé straně. Nejvýraznějším scénografickým prvkem byly velké vějíře zavěšené ze stropu a okna vějířovitého tvaru vyřezaná v zadní stěně. Z prostředního okna byl ve druhém dějství odebráním spodního dílu vytvořen vchod, v posledním aktu byla tato okna kompletně zakryta. Ve třetím jednání byla v zadní části místo dřevěné zástěny plenta připomínající velké kontejnery určené pro převoz nákladu na lodích. Povedenou součástí scény byla reflexní podlaha, která, když zrovna nebyla zakrytá kobercem či plochou evokující loď, pomocí nasvícení házela odlesky na dřevěné stěny, což vytvářelo krásný vizuální prvek, který podpořil celkový vjem z části prosté, přesto vizuálně atraktivní scény.

54310633098_c792d26a2c_c

Choreografie Andrey Miltnerové dodávala drobnými tanečky jednotlivým scénám na dynamičnosti, což byl vyloženě povedený tah. Některé ze scén v režijním uchopení Štěpána Pácla totiž působily těžce staticky. To platilo zejména tam, kde spolu interagovaly pouze dvě postavy. Zmíněné vstupy tanečnic tak alespoň částečně tento neduh vyrovnávaly. Jak ale bylo uvedeno výše, nedramatičnost vychází z velké míry z libreta samotného a zdaleka to není možné vyčítat pouze režii. V inscenaci se naopak objevilo několik prvků, které byly velice povedené. Byli to například čtyři portýři se zrcadly, kteří ve druhém dějství obklopovali Manon a znázorňovali tak její kochání se bohatstvím, kterým ji Geronte zahrnul. Zároveň jako by protagonistce nastavovali sociální zrcadlo a znázorňovali marnivost, ke které se Manon uchýlila. Vydařená byla také ilustrace izolovanosti Manon a Renata v posledním dějství, kdy se sami nacházeli mezi – tentokrát kompletně - uzavřenými dřevěnými zdmi.

Naopak jako velice zvláštní se jevilo umístění postav v oblecích připomínající katolické duchovní do scény, kde se hlavní hrdinka učí tanci. Podivná byla i nasazovací zlatá křídla, která jejich kleriky doplňovala. Ostatní kostýmy, které vytvořila Linda Boráros, byly poměrně tradiční a v inscenaci dobře fungující. Manon byla nejprve oděna do modrých, posléze honosných červených šatů a v závěru opery už jen do prostého oblečení v tělové barvě, které bylo identické s prostitutkami cestujícími do vyhnanství. Hlavní mužské postavy byly kostýmovány do různých variací pánských obleků, ze kterých vizuálně vyčnívaly pestrobarevné oděvy Geronta di Ravior. Členové sboru měli z velké části kostýmy korespondující s dobou, do které je děj opery zasazen. V hostinci to byly obleky městského obyvatelstva, čí šedé šaty, v Geronteho sídle kromě zmíněných kněžských hábitů také červené fraky a ve třetím aktu typické dělnické oblečení. Výraznými barvami obleků byly zvýrazněny například postavy Tanečního mistra nebo Parukáře. Kromě zvláštního oblečení obecenstva při Manonině tanci ve druhém dějství byly kostýmy povedené a jejich spíše tradiční orientace se scénou a režií fungovala dobře.

Hudební výkony sboru pod vedením Pavla Koňárka, i orchestru pod taktovkou Ondreje Olose byly zdařilé. Ačkoliv se v úvodu opery objevilo několik míst, kde došlo k mírnému rytmickému rozhození uvnitř orchestru i mezi orchestrem a sborem, posléze byly tyto nedostatky napraveny a k výraznějším problémům již nedocházelo. Oproti tomu intonace muzikantů i sboristů byla výborná po celou dobu trvání operní inscenace. Za zmínku stojí výtečné sólové vyhrávky některých nástrojů, z nichž nejvíce zaujala flétna svým sametovým tónem. Naprosto suverénní byly výkony sólistů. Představitelé vedlejších postav Vít Nosek (Edmondo), Josef Škarka (Hospodský, Námořní kapitán), Petr Levíček (Taneční mistr), Jitka Klečanská (zpěvák), Pavel Valenta (Lampář) a David Nykl (seržant z kasáren) přirozeně nedostali tolik prostoru jako ústřední čtveřice, přesto dokázali z těchto epizodních rolí dostat maximum. Během jejich vstupů nedošlo k intonačnímu zaváhání, byly dobře sezpívaní s orchestrem a také byli vždy dobře slyšet.

54310810270_b3772a0393_c

Podobně tomu bylo i u čtveřice hlavních postav. Zdeněk Plech (Geronte di Ravior) i Jiří Brückler (Lescaut) dokázali kromě čistého zpěvu podpořit své výkony i dobrým herectvím a z nepříliš dramatického libreta vyždímali, co se dalo. Výborný herecký výkon podal i představitel Renata des Grieux Peter Berger. Od dokonalého pěveckého výkonu ho lehce vzdálilo pouze – na můj vkus až příliš silné – vibrato na některých delších tónech. Berger to přesto dohnal výtečnou intonací a zdařilou expresivitou svého projevu. V inscenaci nejvíce zářila představitelka ústřední postavy Manon Lescaut Jana Šrejma Kačírková. Dokázala svoji nádhernou a plnou barvu hlasu spojit s křišťálově čistou intonací, výborným herectvím a často opravdu silnou expresivitou, která celé interpretaci jejího partu dodávala šmrnc. Podobně jako ostatní sólisté se navíc nikdy v celkovém zvuku neztrácela, i když se musela vypořádat například s často dynamicky silným (nemyšleno negativně) zpěvem sboru.

Ačkoliv byla režie místy lehce statická, a inscenace ne vždy působila rychlým spádem, lze to z velké části připsat na vrub libreta samotného. Hezké kostýmy a vizuálně zajímavé scény v kombinaci s dobrou hrou orchestru lze ocenit podobně jako povedené sbory a excelentní výkony sólistů. Úhrnem lze nové uvedení Pucciniho Manon Lescaut v podání operního souboru Národního divadla Brno označit za přinejmenším povedené.

Giacomo Puccini: Manon Lescaut

libreto: Luigi Illica, Marco Praga, Giulio Ricordi a Domenico Oliva

hudební nastudování a dirigent: Ondrej Olos

režie: Štěpán Pácl

scéna: Dragan Stojčevski

kostýmy: Linda Boráros

světelný design: Přemysl Janda

choreografie: Andrea Miltnerová

dramaturgie: Patricie Částková

sbormistr: Pavel Koňárek

osoby a obsazení:

Manon Lescaut: Jana Šrejma Kačírková

Lescaut: Jiří Brückler

Renato des Grieux: Peter Berger

Geronte di Ravior: Zdeněk Plech

Edmondo: Vít Nosek

Hospodský: Josef Škarka

Taneční mistr: Petr Levíček

Zpěvák: Jitka Klečanská

Lampář: Pavel Valenta

Námořní kapitán: Josef Škarka

Seržant z kasáren: David Nykl

Parukář: Václav Fiala

sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB, tanečníci

pátek 7. 2. v 19 hodin, Janáčkovo divadlo

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jelena Popržan je hráčka na violu. Pochází ze Srbska, studovala a žije v Rakousku a letos bude hostem festivalu Maraton hudby Brno. V neděli 10. srpna vystoupí nanádvoří Domu pán z Kunštátu v rámci scény Balkan Soirée. S Jelenou Popržan hovoříme o její cestě k hudbě, o úskalích a radostech hry na violu, o historické perspektivě tohoto nástroje i o různých kapelách a projektech, ve kterých působí.  více

V letošním roce navštívilo Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici více jak 41 000 lidí tedy rekordní počet. Číslo, které překvapí. V době, do které se tolikrát předpovídal zánik folkloru i folklorismu, se na jednom místě sejde tak obrovské množství lidí. Co je k tomu vede? Letošní jubilejní 80. ročník tomu jistě napomohl, ale samotné výročí by určitě nestačilo. V čem spočívá její kouzlo? Každý návštěvník si z festivalu odnáší jiný zážitek, jinou vzpomínku, jiný příběh. A právě ten svůj vám nyní nabídnu. Jaká tedy byla moje Strážnice 2025? A našla jsem odpověď na otázku, co stojí za tak velkým zájmem?  více

Jedním z členů mezinárodní poroty letošního ročníku Veszprém Street Music Festivalu bude Milan Tesař – programový ředitel, vedoucí hudební redakce Radia Proglas, šéf panelu World Music Charts Europe a dramaturg festivalu Maraton hudby Brno. Vyslání zástupce právě z Brna není náhodné – město je stejně jako Veszprém člen sítě UNESCO Creative Cities of Music a pravidelně zapojuje do mezinárodní kulturní spolupráce a podpory mladých talentů.  více

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce

Benefiční akce s názvem Večery s Ondrášem opět oživila nádvoří hradu Špilberk. Vojenský umělecký soubor Ondráš zde ve druhé půli června předvedl dva celovečerní programy, které připomněly nové i starší choreografie a hudební úpravy. První večer nabídl premiéru pořadu Pocta Jaroslavu Juráškovi, připravenou ke stému výročí narození této významné osobnosti folklorního hnutí druhé poloviny 20. století. Druhý večer s názvem Ondrášovské putování provedl hudbou i tancem po regionech Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a Rumunska.  více

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Nejčtenější

Kritika

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce