Hudební nářez v podání Epoque Quartet

15. červen 2024, 18:00
Hudební nářez v podání Epoque Quartet

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David Pokorný, Vladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.

Uskupení je známé svým crossoverových charakterem. V repertoáru a aranžích kombinuje klasickou hudbu s folklórem, jazzem, swingem, filmovou hudbou a dalšími žánry. Ne jinak tomu bylo i v případě recenzovaného koncertu, pro který těleso připravilo program sestavený primárně ze známých melodií v úpravách svého člena – violisty Alexeje Aslamase. Slovem provázel violoncellista Vít Petrášek, jež vtipně a vkusně uváděl a komentoval jednotlivá čísla. Za pozornost také stojí zmínit ozvučení. Pro mnohé se mohlo zdát, že kvarteto bylo nazvučeno příliš nahlas. Na druhou stranu je nutné si uvědomit, že se jednalo o open air koncert, při kterém byl slyšet hluk aut, kolemjdoucích nebo třeba dětí. Ozvučení hrálo důležitou roli nejen v případě dobré slyšitelnosti a kvalitního kulturního zážitku, ale také při zvýraznění určitých interpretačních technik, jevů a efektů, jež se týkaly každého z muzikantů. Ti totiž během celého vystoupení zastupovali hned několik rolí – doprovodnou, sólovou, perkusivní či barevnou. Například Vít Petrášek na svůj nástroj hrál nejen arco, pizzicato, ale používal také často techniku slapů, bubnování o luby či rezonanční desku. A právě tyto akustické efekty i díky zmíněnému nazvučení mnohdy nahrazovaly zvuk kontrabasu či bicích.

Večer započal skladbou Misirlou Dicka Dalea známou z filmu Pulp Fiction. Hned od počátku byla znát invence aranžéra Alexeje Aslamase. Hra s lehce pozměněnou harmonií rozprostřenou mezi všechny čtyři nástroje, drive a energie čišící z hudebníků si vyžádaly pozornost diváků. Z filmových „hitovek“ zazněly také úvodní melodie k českému filmu Čtyři vraždy stačí, drahoušku, Šindlerův seznam, Velký blondýn s černou botou nebo Titanic. Ačkoliv se jedná o známé kusy, s nimiž má těleso v podstatě zaručenou úspěšnost u publika, musím uznat, že hráči si po celou dobu provedení jednotlivých skladeb udrželi vysokou úroveň interpretace, především v oblasti rytmiky, souhry a intonace svou precizností až připomínající studiovou nahrávku. Jazzové opojení potvrzovaly skladby jako Minor swing či Minueno, v nichž muzikanti dostávali dostatek prostoru pro své sólistické vyjádření – často v podobě improvizace. Z řad soudobých autorských děl zazněla kompozice violisty Aslamase s názvem Lidovque – Ej lásko lásko. Jednalo se o jednu část ze suity pro smyčcové kvarteto vycházející z lidové písně a kombinující v sobě různé směry a žánry tak, jak je to tělesu i autorovi přirozené.

Velice sympaticky působila uvolněná atmosféra ze strany hudebníků navazujících interakci s diváky, přesto si však udržujících obdivuhodnou profesionalitu. To, že jsou členové Epoque Quartet pro každou srandu dokazoval i přídavek na rozloučenou v podobě melodie z večerníčku Pohádky z mechu a kapradí.

Program:

Dick Dale – Misirlou

Reinhardt Django – Minor swing

Alexey Aslamas – Lidovque (suita pro smyčcové kvarteto): Ej lásko, lásko

Astor Piazzola – Adios Nonino, Libertango

Pat Metheny – Minuano

Mama – cikánská lidová píseň (úprava)

Vlastimil Hála – 4 vraždy stačí, drahoušku

John Williams – Šindlerův seznam

Vladimir Cosma – Velký blondýn s černou botou

James Horner & Gaelic Storm – An Irish Party in Third Class

Epoque Quartet:

David Pokorný, Vladimír Klánský – housle

Alexey Aslamas – viola

Vít Petrášek – violoncello

Čtvrtek 13. června v 18h, náměstí 1. května, Kuřim

Foto Salik Sláma

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více