Ibérica 2018 se ohlásila spojením flamenca a staré hudby

V brněnském Konventu Milosrdných bratří proběhl v pátek 2. února úvodní koncert letošního festivalu iberoamerické kultury Ibérica. Flamencový zpěv vokalistky Rocio Márquez se v něm potkal s virtuózním pojetím hráče na violu da gamba Fahmi Alqhai.

Dialog staré hudby s flamencem, tak by se dal rozšířit název koncertního experimentu Diálogos. Hlavním protagonisty byli flamencová zpěvačka Rocío Márquez a vynikající hráč na violu da gamba Fahmi Aklqhai ze Sevilly. Doprovodem jim přispívali ještě perkusionista Agustín Diassera a druhý gambista Rami Alqhai.

Viděl jsem poprvé v životě,  jak si gambista s naprostou samozřejmostí položil nástroj velikosti cella přes koleno, odložil smyčec a stal se z něj citlivý a bezchybně rytmický doprovodný kytarista. Vůbec by se dalo říci, že to byl svého druhu písňový koncert, jehož repertoár se rozpínal od písně Si dolce ѐ‘ l tormento od Claudia Monteverdiho (1567 – 1643)  po tradiční strhující andaluské flamenco. V aranžích se potkával jednotící princip unikátního lidového žánru flamenca a staré hudby: zřetelný rytmický základ, který vychází z taneční povahy obou hudebních oblastí. Pro naše uši nezvyklý a velmi expresívní způsob práce s hlasem zpěvačky Rocío Márquez, od lyrických pasáží po tryskající girlandy tónů,  byl zvláště ve druhé polovině koncertu jedním z nejsilnějších posluchačských zážitků.  Flamenco bývá obvykle spojováno s projevem emocionálně vybavených romských hudebníků a zpěváků, ale strhující projev zpěvačky ukázal, že to není výsada absolutní.

Jak Rocio Márquez, tak Fahmi Alqhai mají své základní působiště v jihošpanělské Seville a se svým projektem Diálogos získali nejvyšší ocenění na tamním prestižním flamencovém festivalu La Bienal de Flamenco. Mimochodem, v Brně vystoupili  s podporou právě tohoto festivalu, jehož krátká a působivá prezentace se odehrála před začátkem koncertu. La Bienal de Flamenco zaplní ulice a koncertní sály Sevilly v září letošního roku.

Koncert v brněnském Konventu Milosrdných bratří  2.února 2018 byl skvostnou a inspirativní ochutnávkou před dalšími programy letošního fetivalu  Ibérica 2018, které se odehrají ve dne 29. června až 3. července v Brně. Vedle koncertů nebudou chybět – jako každý rok -  ani typické flamencové dílny.

Foto Jiří Plocek