Ibérica dvakrát přestěhovaná

9. červenec 2015, 0:34

Ibérica dvakrát přestěhovaná

Změnit po jedenácti letech termín a místo konání festivalu může být riskantní. Přehlídce španělské a iberoamerické kultury, která od roku 2004 probíhá vždy v létě pod názvem Ibérica, se to povedlo. Velkou zásluhu na tom měl nejen špičkový program, ale také počasí.

Do loňského roku měla Ibérica své hlavní sídlo v Boskovicích. Tam probíhal vždy úvodní i závěrečný koncert hudbou nabitého týdne, stejně jako hudební i taneční dílny. Ano, každý rok se konaly i koncerty v Praze a v Brně (tam jsem Ibéricu naposledy navštívil v roce 2007), ale kdo si chtěl prožít exkluzivní závěrečnou festivalovou fiestu, musel se přesunout od Brna na sever. Boskovice jsou sice malebné městečko a s festivaly mají svou zkušenost (tradiční akce „pro židovskou čtvrť“ v první polovině července patří k nejlepším nejen hudebním přehlídkám u nás), nicméně přesun svátku španělské kultury do centra Brna festival přiblížil novým potenciálním divákům. Spíše z osobních důvodů (zahraniční angažmá dramaturga, kytaristy Petra Víty) se letos hýbalo i s termínem – z konce prázdnin se tak Ibérica stěhovala na jejich začátek. Díky tomu bylo možné spojit úvod přehlídky se zmrzlinou zdarma pro školáky s vyznamenáním, ale to je jen detail, pro celkový průběh akce nepodstatný.

Důležitější je, že Ibérica odstartovala v úterý 30. července v samém centru Brna (v okolí Staré radnice) celodenním gastronomickým festivalem. Autor těchto řádků se přišel podívat až k večeru. Chválí výborné olivy, kvituje nabídku drobných pochutin i nápojů, minul poměrně velký počet tematických nekulinářských stánků. A posteskl si, že stánků s teplými pokrmy bylo málo – zdálky se daly poznat podle dlouhých front.

Ibérica je festival, který cílí doslova na všechny smysly. Proto je jeho neodmyslitelnou součástí právě gastronomie včetně ochutnávek vín a dalších nápojů. To nejdůležitější se však přece jen odehrává na poli zraku (tanec) a sluchu (hudba). Z pozoruhodných flamencových hudebníků se letos v Brně (a také v Boskovicích) představil například kytarista Manuel de La Luz. S největším očekáváním se však pojil program s názvem Olor a tierra (Vůně země), který byl – jak zaznělo z pódia – splněným snem dramaturga Petra Víta. Program postavený na spojení flamencové hudby a tance, měl svou českou premiéru 2. července v pražském divadle Archa. O dva dny později se umělci přesunuli do Brna, kde pod širým nebem, na nádvoří Špilberku, nabídli nadšenému publiku strhující oslavu španělské země a teplého léta.

Olor a tierra není recitálem jednoho umělce či umělkyně a doprovodné skupiny. Z celkových pěti účinkujících se tři střídali ve vedoucí roli – kytarista Dani de Morrón, zpěvák Arcángel (držitel mnoha ocenění, v roce 2001 nominovaný na Latin Grammy) a tanečnice Patricia Guerrero (teprve 25letá úspěšná umělkyně z Granady, která se v Praze a v Brně představila už v roce 2007). Roli „doprovodné kapely“ obstarali dva vokalisté a „tleskači“ (tleskání – „palmas“ – je ve flamencu plnohodnotným nástrojem), kteří si říkají Los Mellis. Zvlášť člověka, který zatím nemá s flamenkem nejvyšší úrovně zkušenost, muselo překvapit, jak plná a pestrá hudba se dá vyloudit s jednou kytarou a s rytmickou řečí těla (včetně dupání, které je neodmyslitelnou součástí tance Patricie Guerrero).

Celý koncert, který byl oslavou slunného jižního Španělska a probíhal pod netradičně horkou letní oblohou, se vyznačoval trojí dynamikou. Za prvé bylo možné sledovat postupný kvalitativní vývoj od lehce rozpačitého kytaristova začátku – což bylo dáno možná sžíváním se s prostředím a s publikem – až po vřelé strhující finále. Druhou linií byla evoluce od exotiky k větší srozumitelnosti, daná nejen tím, jak si publikum na flamencový jazyk během večera zvykalo, ale i větším podílem „orientálních“ pěveckých technik na počátku a přechodem ke zřetelněji artikulovanému vyjádření ke konci večera. Kontrast k této dvojí plynulosti tvořily zvraty a zlomy, typické pro celé představení – náhlý konec tanečního čísla v nejlepším momentě, vystřídání „celé kapely“ sólovým číslem kytaristy de Morróna nebo zdánlivé loučení protagonistů v polovině večera, po němž část představení pokračovala akusticky, bez mikrofonů, v celém prostoru nádvoří (zpěváci i tanečnice si udělali kolečko kolem diváků, procházeli řadami sedícího publika a na několika místech prostranství sehráli krátké tanečně-hudební scény). Koncert se tak rozšířil o další dimenze a hvězdy se přiblížily divákům nadosah. Celá festivalová fiesta pak končila poměrně dlouhým a přitom naprosto přirozeným děkováním nadšeného Arcángela, který po několika větách přešel z roztomilé angličtiny do své rodné španělštiny – poté, co zjistil, že v publiku sedí nemálo hispanofonních a především poučených fanoušků.

Ano, Ibérice napomohlo počasí, protože bezmračné letní nebe a vysoká teplota skutečně umožnily navodit dojem večera v subtropech. Bez odvážné dramaturgie Petra Víta a skvělých výkonů všech protagonistů by to však k úspěchu akce nestačilo. Festivalu španělské a iberoamerické kultury se přesun do většího města a na začátek prázdnin mimořádně povedl. Program, ve kterém si snad každý našel svou hlavní hvězdu – charismatického zpěváka, rychlou a uhrančivou tanečnici, kytaristu s plným zvukem nebo sympatické duo „tleskačů“ v pozadí – stál za zhlédnutí. A je zřejmé, že v Brně přehlídka i v dalších letech nadšené diváky najde.

Olor a tierra (Arcágel – zpěv, Patricia Guerrero – tanec, Dani de Morrón – kytara, Los Mellis – zpěv, palmas). V rámci festivalu Ibérica. Brno, nádvoří hradu Špilberku, 4. července 2015. 

Foto Michal Odehnal

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější

Kritika

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce