Inspirace minulosti i budoucnosti v režii Kaspara Zehndera

26. červen 2022, 10:00
Inspirace minulosti i budoucnosti v režii Kaspara Zehndera

Letošní 27. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae pomalu spěje k velkému finále v podobě společného koncertu flétnisty a rezidenčního umělce Kaspara Zehndera, mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a jejího chotě, klavíristy a dirigenta Sira Simona Rattlea. Na jednom z posledních koncertů vrcholícího festivalu vystoupil v pátek 24. června společně s přáteli – Giovanni Guzzo (housle), Rahel Maria Rilling (housle), Amihai Grosz (viola), Dávid Adorján (violoncello), Wolfgang Klinser (klarinet) a Anaïs Gaudemard (harfa) – právě rezidenční umělec Kaspar Zehnder, který dramaturgii pátečního komorního koncertu v knihovně náměšťského zámku připravil.

Zatímco mnoho předcházejících festivalových koncertů se v rámci letošního tématu nazvanému Cestou od kořenů k budoucnosti obracelo k minulosti, lidovým inspiracím či starým hudebním formám, páteční koncert v Náměšti nad Oslavou dle Kaspara Zehndera pohlédl spíše do budoucnosti. Jak sám umělec vysvětlil: „Všechna tři díla jsou výsledkem nejvyššího kompozičního mistrovství; svým způsobem reprezentují to nejlepší z celé epochy, pokud jde o instrumentaci, práci s formou i o roli, již ve své době tyto skladby hrály.“ Zmíněnou trojici děl inspirující budoucí skladatele představovaly Klarinetový kvintet A dur Wolfganga Amadea Mozarta, Sonáta pro flétnu, violu a harfu Clauda Debussyho a Introduction et Allegro pro harfu, flétnu, klarinet a smyčcové kvarteto Maurice Ravela.

kaspar_zehnder_a_pratele_CM_24_06_2022_01

Večer zahájil Mozartův Klarinetový kvintet A dur, který svým způsobem stojí mezi díly otevírajícími cestu nadcházejícímu romantismu. Melodickou bohatostí, prací s motivy, proměnlivostí sazby a pestrostí nálad se řadí mezi vrcholná Mozartova díla. Co však skladbu definuje napříč všemi čtyřmi větami (Allegro, Larghetto, Menuetto, Allegretto con Variazioni) je všudypřítomná sladkost a hudební elegance. Hudebníci si tuto hudební polohu Klarinetového kvintetu dobře uvědomovali a jejich interpretaci definovala zasněná elegance, ze které tu a tam vystrkovala růžky typická mozartovská nadsázka. Obzvláště klarinet v interpretaci Wolfganga Klinsera zaujal výrazovou pestrostí, která na vybraných částech vhodně přecházela z lyrické něhy do žertovnějších a odlehčenějších poloh. Výtečná byla také rytmická a dynamická souhra mezi hudebníky, a to i při sebemenších rubatech. Právě ve větě Larghetto, kde se střídá melodie klarinetu se stupnicovými běhy houslí v pianissimu, bylo výrazové a dynamické souznění hudebníků nejlepší.

Debussyho Sonáta pro flétnu, violu a harfu zaujme na první pohled již svým obsazením. Co však hned není zřejmé, je výtečné využití celé řady kompozičních prvků, které mu tato komorní a nezvyklá instrumentace umožňovala. Nic zde nechybí a skladatelova příkladná práce s fakturou tvoří mnohdy výtečné barevné kombinace. V provedení flétnisty Kaspara Zehndera, violisty Amihaie Grosze a harfenistky Anaïs Gaudemard vyzněla dobře nejen něžná hudební poloha, ale také jistá mystičnost díla. Pochvalu zaslouží především jejich práce s výrazem v menuetem inspirované druhé větě Interlude. Tempo di minuetto, která v sobě skrývá nejen hypnotické rozklady harfy a meditativní dialogy mezi trojicí nástrojů, ale také mnohem dravější, rozvernější a rytmicky členitější polohy. Právě na těchto povedených kontrastech – podpořených navíc výrazným dynamickým odstínováním – stála do velké míry úspěšnost jejich interpretace.

kaspar_zehnder_a_pratele_CM_24_06_2022_03

Závěrečným dílem včera se stala skladba Introduction et Allegro pro harfu, flétnu, klarinet a smyčcové kvarteto Maurice Ravela, která bývá nezřídka popisována jako miniaturní koncert pro harfu. Právě v tomto díle mohli všichni hudebníci spojit své síly a bylo až s podivem, jak silný a – s trochou nadsázky – až bezmála orchestrální zvuk se podařilo komornímu ansámblu vytvořit. Ravel však s formami „komorní symfonie“ či „komorního koncertu“ dlouhodobě experimentoval, a právě jeho Introduction et Allegro patří mezi nejúspěšnější z těchto skladeb. Je to onen nezvyklý kontrast mezi orchestrálním kompozičním přístupem a stále relativně skromným obsazením, který dotváří půvab díla. Kompozice si zachovává průzračnost a intimitu komorní hudby, avšak v mnoha dramatických tutti částech oslňuje překvapivou silou. Dramaturgie zcela správně nechala toto dílo až na konec večera. Samotnému provedení nebylo co vytknout. Hudebníci byli výtečně rytmicky i dynamicky sehraní a tam, kde vystupovali do silovějších poloh si naopak prosadili vlastní barvu a výraz. Rubato harfové cadenzy bylo příkladně vypointováno a pochvalu si zaslouží také frázování melodie s jemnými akcenty.

Páteční koncert na zámku v Náměšti nad Oslavou se stal chutnou pomyslnou ouverturou před zmíněnou festivalovou tečkou. Současně se jednalo o předposlední možnost navštívit koncert s rezidenčním umělcem flétnistou a dirigentem Kasparem Zehnderem. Pozitivní dojem z celého večera však kazila neznalost koncertní etiky u mnohých návštěvníků. Mezi větami se zkrátka netleská. Obzvláště pokud věta, která právě dozněla, byla něžná, tichá a křehká. Potlesk v takovou chvíli nejenže přetne veškeré vazby na nadcházející hudbu, ale neudělá radost ani interpretům, kterým rozhodí soustředění i mentální nastavení. A to představuje mrzutost pro všechny zúčastněné.

Anaïs Gaudemard / harfa

Kaspar Zehnder / flétna

Wolfgang Klinser / klarinet

Rahel Maria Rilling, Giovanni Guzzo / housle

Amihai Grosz / viola

Dávid Adorján / violoncello

Wolfgang Amadeus Mozart: Klarinetový kvintet A dur KV 581

Claude Debussy: Sonáta pro flétnu, violu a harfu

Maurice Ravel: Introduction et Allegro pro harfu, flétnu, klarinet a smyčcové kvarteto

pá 24/6/2022, 19:30

Náměsť nad Oslavou

zámek, knihovna

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Poslední letošní orchestrální koncert Ensemblu Opera Diversa, uvedený pod názvem Double Concerto, kladl důraz na speciální vztah mezi tímto souborem a slovenským, v Brně působícím houslistou Milanem Paľou (*1982). Toto propojení bylo na úterním koncertu v Domě umění zdůrazněno nejen v obvyklé rovině interpretační, ale Paľa se tentokrát publiku představil v trojroli houslisty, violisty a skladatele. Orchestr pod vedením Mariána Lejavy, který se souborem navázal spolupráci po roční odmlce, provedl světovou premiéru Paľova koncertu pro housle a smyčce Ossth (2019).  více

Poslední operní premiérou Národního divadla Brno uvedenou v tomto roce se stal titul Hurvínek prodává nevěstu, který vznikl v koprodukci s Divadlem Spejbla a Hurvínka. Premiéra pokračuje v tematickém zaměření spojeném s rokem české hudby a odehrála se 24. listopadu ve velkém sále divadla Reduta.  více

Čtvrtečním koncertem s titulem Bruckneriana odstartovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese abonentní řadu Filharmonie v divadle I. Orchestr provedl skladby Antona Brucknera a Stanisława Skrowaczewského, polsko-amerického dirigenta a skladatele, který se Brucknerovu dílu celoživotně věnoval. Před publikum nastoupili hráči s karmínovými šerpami s nápisem Hraju forte!, čímž se připojili k iniciativě Nenechme kulturu utichnout, která upozorňuje na podfinancování kultury a staví se proti vládnímu plánu investovat v příštím roce do kultury pouhých 0,64 % státního rozpočtu a vzdaluje se tak čím dál více svému slibu vydávat alespoň jedno procento.  více

Nejnovější produkcí Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stala Korunovace Poppey italského skladatele přelomu renesance a baroka Claudia Monteverdiho a libretisty Giovanniho Francesca Busenella. Tato Monteverdiho poslední opera měla premiéru v roce 1643 při benátském karnevalu a je jednou z prvních oper, které námět čerpaly z reálných historických událostí. V Divadle na Orlí mělo nové nastudování, v režii Vladimíra Johna, který poněkud upravil obsazení a několik rolí sloučil, premiéry 18. a 19. listopadu 2023. V hlavních rolích během první reprízy 21. listopadu vystoupili Jana Tajovská Krajčovičová (Agripina), Zuzana Jeřábková (Nerone), Zuzana Badárová (Poppea), Anna Zedníčková (Ottavia), Laura Uhorskaiová (Ottone), Václav Jeřábek (Seneca), Michael Robotka (Arnalta), Pavel Valenta (Lucano, Nutrice, 1. voják, 1. Senekův žák), Vladislav Agamuradov (Liberto, Console, 2. voják, 2. Senekův žák), Denis Zjatik (Mercurio, Littore, Tribuno, 3. Senekův žák), Nela Drozdová (Fortuna, Valleto), Veronika Zaplatilová (Virtu, Drusilla) a Petra Burgetová (Amore, Damigella).  více

Britská skupina The Beatles je širokou veřejností i mnohými hudebními kritiky považována za jednu z nejúspěšnějších, nejvlivnějších a nejpokrokovějších kapel všech dob. Zájem o jejich hudbu neochabuje ani po více než půl století od rozpadu legendy a vydání posledního alba Let It Be v roce 1970. Což mj. potvrzuje výběr písní na novém albu kytaristy, pedagoga a publicisty Milana Bátora, který na svoje nově vzniklé LP I Beatles nahrál osmnáct písní této čtyřky v úpravě pro sólovou kytaru z pera italského kytaristy a skladatele Maria Gangiho. Brněnský křest alba proběhl v pondělí 20. 11. ve vile Löw-Beer, tedy týden po křtu ostravském.  více

Pod Filharmonií Brno již devět sezón funguje projekt Orchestrální akademie Filharmonie Brno (OAFB) umožňující mladým talentovaným hudebníkům získat orchestrální praxi v profesionálním tělese. Touto cestou si orchestr vychovává další generace hráčů, ať už stálých či externích. Působení zde však dává mladistvým také příležitost ukázat svůj um v komorní hudbě a v koncertní řadě s názvem Mladá krev aneb Hudba zblízka. Její první sezónní koncert se konal ve středu 15. listopadu v Besedním domě.  více

Baladas da Luta, Bojové balady, je název šestého alba brazilské zpěvačky Mariany Da Cruz a její švýcarsko-brazilské kapely Da Cruz. Jde o kombinaci moderní hudby, která spojuje latinskoamerickou tradici a současné elektronické prvky, se silnými texty. V nich autorka bojuje za práva žen, vymezuje se proti diktaturám a konkrétně kritizuje atmosféru, jaké se v Brazílii vytvořila za vlády dnes už bývalého autoritářského prezidenta Bolsonara. Skupina Da Cruz vystoupila v srpnu 2023 na festivalu Brasil Fest Brno. Rozhovorem, který jsme po skončení jejich koncertu na Zelném trhu pořídili, se k tomuto festivalu vracíme. Odpovídají zpěvačka Mariana Da Cruz a hráč na klávesové nástroje a producent Ane Hebeisn, vystupující jako Ane H.  více

První abonentní koncert 68. filharmonické sezony se nesl v duchu oslav. Ve čtvrtek se v Besedním domě připomínalo významné životní jubileum brněnského skladatele, sbormistra a ředitele Českého filharmonického sboru Brno Petra Fialy (*1943). Na koncertě zazněla dvě oslavencova díla, z toho v prvním případě dokonce světová premiéra Pocta Leoši Janáčkovi vzniklá na objednávku Filharmonie Brno a Nadace Leoše Janáčka, v podání Filharmonického dechového kvinteta Brno, varhaníka Petra Kolaře a Filharmonie Brno, kterou řídil Robert Kružík. Druhá půle večera patřila jinému jubileu a sice 190. výročí narození Johannese Brahmse (1833–1897), na jehož počest zazněl Koncert a moll pro housle a violoncello v nastudování Romana Patočky (housle) a Václava Petra (violoncello) za doprovodu Filharmonie Brno.  více

Román Doktor Faustus německého spisovatele a nositele Nobelovy ceny za literaturu Thomase Manna se stal inspiračním východiskem Brno Contemporary Orchestra v čele s dirigentem Pavlem Šnajdrem pro uspořádání stejnojmenného koncertu v neděli 5. listopadu v bývalé pitevně dnešní Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně (FaVU VUT). Hlavní postava knihy, skladatel Adrian Leverkühn, trpí zákeřnou nemocí (zastupující Faustova Mefistofela), která ho dovede až k šílenství a přesvědčení o krizi evropské kultury – hudby především. V zoufalství je Leverkühn ochoten přistoupit i na smlouvu s ďáblem, když pro něj bude znamenat schopnost dále tvořit. Svými skladbami však popírá dosavadní vývoj. O hledání dokonalosti v hudbě, popírání všech předchozích funkčních principů a postavení racia – logiky a přísné matematiky do popředí se snažili také skladatelé, jejichž díla na koncertě zazněla v podání jmenovaného ansámblu a zpěvaček Ireny Troupové (soprán), Sylvy Čmugrové (mezzosoprán).  více

Janáček na start! – tak se jmenoval koncert u příležitosti programového představení 9. ročníku Mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2024. Mahenovo divadlo se v sobotu 4. listopadu zaplnilo nejen festivalovými fanoušky, ale také zahraničními novináři, politiky a významnými osobnostmi z oblasti kultury. Kromě hudebních děl posluchačům nabídl řadu zvučných jmen – Kateřina Kněžíková (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Josef Špaček (housle) a v neposlední řadě Robert Kružík, který se v rámci večera představil jak v roli dirigenta řídícího Orchestr Janáčkovy Opery NdB, tak i violoncellisty.  více

Muzikálová komedie The Addams Family se stala poslední novinkou na Hudební scéně Městského divadla Brno. Diváky čeká ironická, lehce morbidní a lákavě hororová podívaná pro celou rodinu. Vznikla hudební inscenace, která servíruje slavný popkulturní fenomén dneška, dále velkou dávku nadsázky i chytlavých melodií. A o tom že je po této švihlé famílii divácký hlad, svědčí i fakt, že je třicet nabízených repríz bezmála vyprodáno…  více

Komorní Koncert premiér III navázal na linii započatou na podzim roku 2021. Program byl složen výhradně ze světových premiér děl autorů, kteří byli osloveni uskupením ConTRIOlogy. Až na výjimku v podobě ...con un oir... bolivijského skladatele Elgara Alandii, zazněly 26. října ve sklepní scéně Divadla Husa na provázku skladby českých autorů: Matouše Hejla, Iana Mikysky, Vojtěcha Dlaska a Tomáše Vtípila. Uskupení ConTRIOlogy, ve složení Jana Vondrů – zpěv, Žaneta Vítková – akordeon a Michal Grombiřík – cimbál, se zrodilo v roce 2016 v prostředí Janáčkovy akademie múzických umění a zaměřuje se na interpretaci soudobé klasické hudby a volnou improvizaci.  více

Jak zní propojení starých a novodobých nástrojů se soudobým hudebním jazykem předvedl v Červeném kostele sbor Ensemble Versus za doprovodu tělesa Ensemble Opera Diversa pod taktovkou Gabriely Tardonové. Dramaturgická linie úterního večera se nesla v duchu spojení díla Carla Gesualda da Venosy (1566–1613) a světové premiéry skladby Exsultet kmenového autora Ondřeje Kyase (*1979), která v sobě nese i party psané pro cink (Radovan VašinaJan Klimeš), trombón (Pavel Novotný) a theorbu (Marek Kubát).  více

Jednotka akademického rapu známá spíše pod zkratkou J.A.R. vydala v červnu letošního roku, po více než šesti letech od poslední desky, dlouho očekáváné album Jezus Kristus Neexistus? a na podzim vyjela na turné s názvem Co tě nezabije, to tě zmrzačí. Zahajovací koncert se uskutečnil 19. října v brněnském klubu Fléda. Jelikož byl ale velmi rychle vyprodaný, kapela se spolu s pořadateli dohodla na přidání reprízy o dva dny později.  více

Hudební festival Moravský podzim včera nabídnul poslední koncert. Návštěvníkům letos předložil pestrý program opírající se o myšlenku zvýraznění pozapomenutých děl či méně známých autorů z řad staré i nové hudby. Festival svým paralelním projektem Nový svět Moravského podzimu také poukázal na mladé talenty, které na sebe už nyní upozorňují.  více

Nejčtenější

Kritika

Poslední letošní orchestrální koncert Ensemblu Opera Diversa, uvedený pod názvem Double Concerto, kladl důraz na speciální vztah mezi tímto souborem a slovenským, v Brně působícím houslistou Milanem Paľou (*1982). Toto propojení bylo na úterním koncertu v Domě umění zdůrazněno nejen v obvyklé rovině interpretační, ale Paľa se tentokrát publiku představil v trojroli houslisty, violisty a skladatele. Orchestr pod vedením Mariána Lejavy, který se souborem navázal spolupráci po roční odmlce, provedl světovou premiéru Paľova koncertu pro housle a smyčce Ossth (2019).  více