Inspirace minulosti i budoucnosti v režii Kaspara Zehndera

26. červen 2022, 10:00

Letošní 27. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae pomalu spěje k velkému finále v podobě společného koncertu flétnisty a rezidenčního umělce Kaspara Zehndera, mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a jejího chotě, klavíristy a dirigenta Sira Simona Rattlea. Na jednom z posledních koncertů vrcholícího festivalu vystoupil v pátek 24. června společně s přáteli – Giovanni Guzzo (housle), Rahel Maria Rilling (housle), Amihai Grosz (viola), Dávid Adorján (violoncello), Wolfgang Klinser (klarinet) a Anaïs Gaudemard (harfa) – právě rezidenční umělec Kaspar Zehnder, který dramaturgii pátečního komorního koncertu v knihovně náměšťského zámku připravil.

Zatímco mnoho předcházejících festivalových koncertů se v rámci letošního tématu nazvanému Cestou od kořenů k budoucnosti obracelo k minulosti, lidovým inspiracím či starým hudebním formám, páteční koncert v Náměšti nad Oslavou dle Kaspara Zehndera pohlédl spíše do budoucnosti. Jak sám umělec vysvětlil: „Všechna tři díla jsou výsledkem nejvyššího kompozičního mistrovství; svým způsobem reprezentují to nejlepší z celé epochy, pokud jde o instrumentaci, práci s formou i o roli, již ve své době tyto skladby hrály.“ Zmíněnou trojici děl inspirující budoucí skladatele představovaly Klarinetový kvintet A dur Wolfganga Amadea Mozarta, Sonáta pro flétnu, violu a harfu Clauda Debussyho a Introduction et Allegro pro harfu, flétnu, klarinet a smyčcové kvarteto Maurice Ravela.

kaspar_zehnder_a_pratele_CM_24_06_2022_01

Večer zahájil Mozartův Klarinetový kvintet A dur, který svým způsobem stojí mezi díly otevírajícími cestu nadcházejícímu romantismu. Melodickou bohatostí, prací s motivy, proměnlivostí sazby a pestrostí nálad se řadí mezi vrcholná Mozartova díla. Co však skladbu definuje napříč všemi čtyřmi větami (Allegro, Larghetto, Menuetto, Allegretto con Variazioni) je všudypřítomná sladkost a hudební elegance. Hudebníci si tuto hudební polohu Klarinetového kvintetu dobře uvědomovali a jejich interpretaci definovala zasněná elegance, ze které tu a tam vystrkovala růžky typická mozartovská nadsázka. Obzvláště klarinet v interpretaci Wolfganga Klinsera zaujal výrazovou pestrostí, která na vybraných částech vhodně přecházela z lyrické něhy do žertovnějších a odlehčenějších poloh. Výtečná byla také rytmická a dynamická souhra mezi hudebníky, a to i při sebemenších rubatech. Právě ve větě Larghetto, kde se střídá melodie klarinetu se stupnicovými běhy houslí v pianissimu, bylo výrazové a dynamické souznění hudebníků nejlepší.

Debussyho Sonáta pro flétnu, violu a harfu zaujme na první pohled již svým obsazením. Co však hned není zřejmé, je výtečné využití celé řady kompozičních prvků, které mu tato komorní a nezvyklá instrumentace umožňovala. Nic zde nechybí a skladatelova příkladná práce s fakturou tvoří mnohdy výtečné barevné kombinace. V provedení flétnisty Kaspara Zehndera, violisty Amihaie Grosze a harfenistky Anaïs Gaudemard vyzněla dobře nejen něžná hudební poloha, ale také jistá mystičnost díla. Pochvalu zaslouží především jejich práce s výrazem v menuetem inspirované druhé větě Interlude. Tempo di minuetto, která v sobě skrývá nejen hypnotické rozklady harfy a meditativní dialogy mezi trojicí nástrojů, ale také mnohem dravější, rozvernější a rytmicky členitější polohy. Právě na těchto povedených kontrastech – podpořených navíc výrazným dynamickým odstínováním – stála do velké míry úspěšnost jejich interpretace.

kaspar_zehnder_a_pratele_CM_24_06_2022_03

Závěrečným dílem včera se stala skladba Introduction et Allegro pro harfu, flétnu, klarinet a smyčcové kvarteto Maurice Ravela, která bývá nezřídka popisována jako miniaturní koncert pro harfu. Právě v tomto díle mohli všichni hudebníci spojit své síly a bylo až s podivem, jak silný a – s trochou nadsázky – až bezmála orchestrální zvuk se podařilo komornímu ansámblu vytvořit. Ravel však s formami „komorní symfonie“ či „komorního koncertu“ dlouhodobě experimentoval, a právě jeho Introduction et Allegro patří mezi nejúspěšnější z těchto skladeb. Je to onen nezvyklý kontrast mezi orchestrálním kompozičním přístupem a stále relativně skromným obsazením, který dotváří půvab díla. Kompozice si zachovává průzračnost a intimitu komorní hudby, avšak v mnoha dramatických tutti částech oslňuje překvapivou silou. Dramaturgie zcela správně nechala toto dílo až na konec večera. Samotnému provedení nebylo co vytknout. Hudebníci byli výtečně rytmicky i dynamicky sehraní a tam, kde vystupovali do silovějších poloh si naopak prosadili vlastní barvu a výraz. Rubato harfové cadenzy bylo příkladně vypointováno a pochvalu si zaslouží také frázování melodie s jemnými akcenty.

Páteční koncert na zámku v Náměšti nad Oslavou se stal chutnou pomyslnou ouverturou před zmíněnou festivalovou tečkou. Současně se jednalo o předposlední možnost navštívit koncert s rezidenčním umělcem flétnistou a dirigentem Kasparem Zehnderem. Pozitivní dojem z celého večera však kazila neznalost koncertní etiky u mnohých návštěvníků. Mezi větami se zkrátka netleská. Obzvláště pokud věta, která právě dozněla, byla něžná, tichá a křehká. Potlesk v takovou chvíli nejenže přetne veškeré vazby na nadcházející hudbu, ale neudělá radost ani interpretům, kterým rozhodí soustředění i mentální nastavení. A to představuje mrzutost pro všechny zúčastněné.

Anaïs Gaudemard / harfa

Kaspar Zehnder / flétna

Wolfgang Klinser / klarinet

Rahel Maria Rilling, Giovanni Guzzo / housle

Amihai Grosz / viola

Dávid Adorján / violoncello

Wolfgang Amadeus Mozart: Klarinetový kvintet A dur KV 581

Claude Debussy: Sonáta pro flétnu, violu a harfu

Maurice Ravel: Introduction et Allegro pro harfu, flétnu, klarinet a smyčcové kvarteto

pá 24/6/2022, 19:30

Náměsť nad Oslavou

zámek, knihovna

Foto Jiří Sláma

Polská skupina MØW vystoupí ve čtvrtek 11. srpna na nádvoří Místodržitelského paláce v centru Brna v rámci jazzové scény festivalu Maraton hudby Brno. Na naše otázky odpovídají kapelnice a zpěvačka Ania Bratek a pianistka Aga Derlak, která se v minulosti v Brně představila i se svým vlastním jazzovým triem. Skupina MØW tentokrát představí své nové album W jednym pokojuvíce

V rámci festivalu Ibérica vystoupila 17. června 2022 v Brně katalánská písničkářka Magalí Sare s kytaristou z Mallorky Sebastià Grisem. Následující rozhovor jsme vedli bezprostředně po skončení koncertu.  více

Ostatně jako každý rok tak i letos přinesl Hudební festival Znojmo svým návštěvníkům operní dílo ve vlastní produkci. Pro letošní 18. ročník s podtitulem Návraty domů a naši andělé strážní si pořadatelé připravili scénické provedení oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiášův. Starozákonní příběh o zkoušeném manželství i slepém otci mohli diváci shlédnout v interpretaci Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka a režii Tomáše Ondřeje Pilaře při premiéře 15. července 2022 (toto představení navštívil autor recenze) v jízdárně Louckého kláštera – repríza a derniéra pak připadají na následující dva dny. V sólových rolích vystoupili Shira Patchornik (Sára), Lucie Kaňková (d’Azaria), Dagmar Šašková (Anna), Theodore Browne (Tobiáš) a Adam Plachetka (Tobit). Kostýmy navrhla Ivana Ševčíková Miklošková, choreografii vytvořil Martin Šinták a světelný design připravil Tomáš Příkrývíce

Loni byli hvězdami festivalu Brasil Fest Brno. Letos je přivítá Náměšť nad Oslavou, kde vystoupí 25. července na Folkových prázdninách v rámci večera nazvaného Poezie v každé písni. Mezitím si zahráli například na světovém hudebním veletrhu WOMEX v Portugalsku nebo na vyprodaném jarním festivalu Budapest Ritmo. A především dostali prestižní cenu časopisu Songlines, současného nejuznávanějšího periodika v oblasti world music. Říkají si Ayom a vedle brazilské zpěvačky Jabu Morales je tvoří hudebníci z Angoly, Řecka a Itálie. Na naše otázky odpovídají akordeonista a skladatel Alberto Becucci, kytarista Pedro Bastos João a samozřejmě charismatická zpěvačka a bubenice.  více

V pátek 29. července vystoupí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou skupina L’Alba z Korsiky, která propojuje tradiční středomořskou polyfonii s hudbou řady nejen jihoevropských národů. Její album A Principiu, které vyšlo loni v březnu, vyhodnotila porota žebříčku World Music Charts Europe jako šesté nejlepší album z celého světa v roce 2021. se stalo šestou nejlepší nahrávkou z celého světa za rok 2021. Za skupinu L’Alba na naše otázky odpovídá kytarista a zpěvák Ghjuvanfrancescu Mattei.  více

Letošní 27. ročník festivalu Concentus Moraviae je po takřka měsíci plném hudby minulostí. Slavnostní závěrečný koncert v Kongresovém centru Zlín představil program složený z písní Ernesta Chaussona, Igora Stravinského, Johannese Brahmse, Richarda Strausse, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka. Jako sólistka vystoupila mezzosopranistka a patronka přehlídky Magdalena Kožená. Po jejím boku stanuli klavírista a dirigent Sir Simon Rattle, flétnista a dramaturg tohoto ročníku Kaspar Zehnder, houslista Giovanni Guzzo, houstlistka Rahel Maria Rilling, violista Amihai Grosz, violoncellista Dávid Adorján a klarinetista Christopher Richards. Dvořákovy písně speciálně pro tento soubor zaranžoval anglický skladatel a dirigent Duncan Ward.  více

Letošní 27. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae pomalu spěje k velkému finále v podobě společného koncertu flétnisty a rezidenčního umělce Kaspara Zehndera, mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a jejího chotě, klavíristy a dirigenta Sira Simona Rattlea. Na jednom z posledních koncertů vrcholícího festivalu vystoupil v pátek 24. června společně s přáteli – Giovanni Guzzo (housle), Rahel Maria Rilling (housle), Amihai Grosz (viola), Dávid Adorján (violoncello), Wolfgang Klinser (klarinet) a Anaïs Gaudemard (harfa) – právě rezidenční umělec Kaspar Zehnder, který dramaturgii pátečního komorního koncertu v knihovně náměšťského zámku připravil.  více

Ostravská rodačka Nikol Bóková byla dlouho považována za jedinečný talent v oboru vážné hudby. V devíti letech si jako sólová klavíristka zahrála s Janáčkovou filharmonií a studium na konzervatoři a následně na JAMU bylo tedy samozřejmostí. Ale už během studií hudební klasiky se formoval a postupně projevovalo další její nadání a to kompoziční. Spolu se svým triem (Nikol Bóková-klavír, Martin Kocián-kontrabas, Michal Wierzgoń-bicí) nahrála v roce 2019 debutové autorské album Inner Place a ihned se prosadila mezi českou (a vlastně i evropskou) jazzovou elitu. Během covidu následovaly další dva projekty – Unravel (2020) pro stejnou jmenovanou sestavu a loňský Prometheus natočený s mimořádným nasazením v pozoruhodné studiové sestavě. Z ní a z několika následných koncertů (mimo jiné v rámci JazzFestu Brno vloni na podzim) vykrystalizovalo také zcela logické rozšíření jejího tria o univerzálního a empatického kytaristu Davida Dorůžku, Vznikl Nikol Bóková Quartet. V této sestavě se rodilo i nejnovější autorské album Elements, s nímž se pro Nikol a jejího partnera a spolutvůrce Jana Valu otevírá nová tvůrčí etapa.  více

Do prostor atria Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na ulici Arne Nováka zavítal 22. června soubor Ensemble Opera Diversa s programem Tance v zahradách, který navázal na loni započatou sérii projektů pod širým nebem. Jako sólisté vystoupili fagotista Pavel Horák a hráč na marimbu Martin Švec. Koncert řídil dirigent Patrik Červák, který před smyčcovým orchestrem Ensemble Opera Diversa stanul vůbec poprvé.  více

Opatství na starém Brně, kde až do své smrti působil Gregor Johann Mendel, skrývá za svými zdmi několik krásných zákoutí. Jedním z nich je i Rajský dvůr, do kterého se vchází nenápadným vchodem vedle Baziliky Nanebevzetí Panny Marie. Ve čtvrtek 16. června tento starobylý prostor s kamennými zdmi hostil úvodní koncert projektu Brno a jeho chrámy. Zahrála na něm Horňácká muzika Petra Mičky a jedinečným způsobem tuto akci zahájila.  více

Dnes, tedy v pátek 17. června, vystoupí v Brně v rámci festivalu Ibérica katalánská písničkářka Magalí Sare. Její aktuální album Eponja je v červnu 2022 na šestém místě prestižního žebříčku World Music Charts Europe, který sestavuje 45 evropských rozhlasových publicistů z alb z celého světa. Jako pozvánku na koncert vám přinášíme recenzi tohoto alba.  více

Po prvním úspěšném koncertu rezidenčního souboru festivalu Concentus Moraviae na zámku ve Slavkově se těleso vedené houslistou Pavlem Fischerem rozšířilo o klavíristku Katyu Apekishevu. V této sestavě v neděli 12. června ve Velkém sále mikulovského zámku představilo mnohým neznámou tvář hudebního jazyka maďarského skladatele Bély Bartóka v podobě jeho Klavírního kvintetu C dur. Spolu s Fischerem a Apekishevou vystoupili také houslistka Markéta Janoušková, violista Diede Verpoest a violoncellista Erich Oskar Hüttervíce

Na tuzemské jazzové scéně stále ještě rezonuje loňské 100. výročí od narození Gustava Broma. Na samém konci roku 2021 vyšel komplet 4 CD Gustav Brom – 100 let, který nabízí průřez repertoárem orchestru od písňové tvorby přes jazz až po průniky k soudobé vážné hudbě. Vedle toho se u téhož vydavatele (Indies Happy Trails) objevilo i album mapující dlouholetou spolupráci Bromova orchestru s Karlem Velebným. Na obou počinech se jako jeden z producentů podílel rozhlasový redaktor a jazzový hudebník a pedagog Jan Dalecký.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae zavítal ve své sedmadvacetileté existenci již na celou řadu netradičních a jedinečných míst. Nedělní program Homo sapiens – příběh rytmu ve Velkém Meziříčí získal potenciál patřit mezi ty vůbec nejzáslužnější koncerty festivalu. V běžně nepřístupných prostorách Nové synagogy, která již po léta slouží jako centrum levného nákupu, vystoupili 5. června hudebníci OK Percussion Duo – Martin Opršál a Martin Kleibl – společně s hosty a svými studenty Tomášem Javorou a Kryštofem Vašíčkem. Koncert se konal ve spolupráci s Evropským festivalem filosofie, Židovskou obcí Brno a městem Velké Meziříčí. Současně šlo o součást projektu Z obchodního centra ke kulturní komunitěvíce

Letošní 27. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae je sice stále ještě na začátku svého takřka měsíčního programu, přesto se dramaturgicky vůbec nedrží zpátky. Po zahajovacím průletu argentinským a uruguayským tangem v Boskovicích a balkánské hudbě v Ivančicích přivedl festival ve čtvrtek 2. června do atria radnice v Kyjově smyčcové kvarteto Arcadia, které společně s přáteli z Transylvánské filharmonie provedlo Smyčcový oktet C dur rumunského skladatele George Enesca. Kromě členů kvarteta (houslisté Ana TörökRăsvan Dumitru, violista Traian Boală a violoncellista Zsolt Török) tedy vystoupili houslisté Vlad RăceuValentin Șerban, violista Mihai Oșvat a violoncellista Ștefan Cazacu. Záštitu nad koncertem převzala velvyslankyně Rumunska v České republice J. E. Antoaneta Barta.  více