Jak je les divukrásný

Jak je les divukrásný

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.

Pohádkový operní námět Rudolfa Těsnohlídka je obohacen Janáčkovskou psychologií postav, jež se konkrétně v této opeře projevuje zdvojením hereckých/pěveckých rolí (např. Farář/Jezevec). Nabízí se tak operu ztvárnit tradičně s bohatými kulisami prostředí lesa a myslivny, s kostýmy realisticky vykreslujícími postavy zvířátek. Touto cestou se však tým Národního divadla moravskoslezského nevydal a udělal dobře. Jednoduchá scéna Daniela Dvořáka obsahovala několik výrazných prvků, které se v průběhu děje proměňovaly. Tím nejvýraznějším byla zadní stěna, respektive plátno, na které byly promítané quasi kreslené přírodní motivy (např. stromy, hvězdy). Tato část scény, oproti čistě bílému zbytku, byla po celou dobu barevně živá a využívaná také ke stínohře. Další dominantní prvek představovalo částečně se svažující pódium, díky kterému na jevišti vznikal optický klam: zpěváci vcházející na jeviště vzadu zpoza plátna působili dojmem vysoké, mohutné postavy, ale pouze do doby, než přišli co nejblíže k divákovi. K tomuto dojmu napomáhala také zmíněná stínohra. Je však otázkou, jak tento jev vnímali diváci na různých místech divadla, jelikož prvek silně působil především na publikum sedící nízko u orchestřiště.

Čistotu a jednoduchost oživovaly kostýmy Simony Rybákové ve své práci snoubící i zkušenosti ze světa oděvního designu. Barvy, tvary, materiál hýřily rozmanitostí opojenou světem módy. Mnohé modely zvířátek (např. ježek, slepice, beruška) připomínaly kousky světových značek typu Balenciaga, avšak ve stále vkusném, vtipném, nápaditém provedení. Letmé odkazy na módní průmysl, ale také sociální média prostupovaly celou operou. Již počátek inscenace znázorňoval promenádu zvířátek a catwalk (chůze po mole) s vyzývavými pozicemi a figurami, přičemž zvířátka nesla světla, která postupně zasadila do prostoru. Z prvotního dojmu, že světla mají připomínat obrazovky mobilů, se stala zajímavá a po celou dobu opery důležitá kulisa dotvářející jinak nenápadnou scénu.

O neustálý pohyb a ševelení na place se postarali tanečníci z baletního souboru, kterým patří velká poklona. Ať už duo modrých vážek Francesco Fasano, Patryk Zamojski nebo taneční dvojnice Bystroušky Yu Matsumoto společně s celým ansámblem odvedli obdivuhodné výkony plné procítění, lehkosti a ladnosti.

Orchestrální i pěvecké party oper Leoše Janáčka jsou dodnes velkou výzvou pro hráče a zpěváky. Orchestr Národního divadla moravskoslezského hrál pod taktovkou Marka Šedivého obstojně. Zpočátku bylo znát, že si potřebuje sednout a sehrát, avšak intonační nejistoty ve vyšších smyčcích a žestích se objevovaly napříč provedením. Stoprocentní se nejevila ani rytmická stránka hudebního nastudování. Místy byl orchestr silnější než zpěváci (např. při vstupu hostinského Páska majícího melodii nižšího rozsahu), které dynamicky převyšoval. Nicméně lze všeobecně říct, že hráči podpořili děj i své kolegy na jevišti a takto svou úlohu zvládli. Byť není sboru na jevišti tolik, v opeře je hojně využíván. Nejsem si jistá, zda celý sbor byl za oponou nebo v určitých částech byla využita audio nahrávka. Nejistota tvrzení pramení ze zvláštní, plechové, dosti zastřené barvy tělesa připomínající zvukovou stopu.

Martin Gurbaľ v roli Revírníka zaujal svou barvou hlasu i věrohodným provedením postavy. Zmínit musím také další podstatné mužské role, v nichž se představili Martin Javorský (Rechtor/Komár), Jan Šťáva (Farář/Jezevec), Boris Prýgl (Harašta) a Erik Ondruš (Pásek). Z nich svými hereckými i pěveckými výkony vynikali především protagonisté Faráře a Harašty dodávající svým postavám humor a lehkou satiru. Jako svůdnou, hravou, ale také křehkou lišku Bystroušku vykreslila sopranista Doubravka Novotná. Jejímu pěveckému provedení v optice technických, výrazových i pohybových záležitostí není co vytknout. To lze tvrdit také o výkonu Anny Nitrové hrající v opeře Lišáka. Opět se jednalo o precizní výkon vyjímající se uměleckou bezprostředností, pohybovou přirozeností a pěveckou bravurou. Obě zpěvačky ve svých zvířecích úlohách působily jemně, roztomile, což se také projevilo v seznamovacím laškovném duetu Bystroušky a Lišáka. Zapomenout nesmím ani na dětské role, jejichž zpěvní party jsou taktéž velice náročné. Pochvalu a obdiv si zaslouží všichni dětští zpěváci v čele s Charlotte Gurbaľovou (Malinká Bystrouška) a Romanem Patrikem Barošem (Skokánek).

Závěr opery má v inscenaci Národního divadla moravskoslezského spád. Bystrouščina smrt je vyobrazena realisticky výstřelem, avšak jednoduše, bez větších okázalostí. Po uklizení lišky Haraštou se na chvíli objevuje tanečnice Yu Matsumoto zrcadlící odchod Bystrouščiny duše zakončený vztyčeným oranžovým balónkem. Revírníkův sen na konci třetího dějství je milým výjevem, za nímž si publikum může domyslet motiv spojení, usmíření a spřátelení člověka s přírodou: v poslední scéně Skokánek bere Revírníka za ruku a společně odcházejí.

Týmu moravskoslezského divadla se podařilo pohádkovou operu převléct do moderního hávu, aniž by utrpěl samotný děj. Na své přijdou velcí i malí diváci. I když inscenace byla v mnoha ohledech soudobá, stále si ponechala janáčkovské jádro věci a respektovala skladatelův záměr, za což si zaslouží uznání a doporučení ji navštívit.

PS: Před samotným začátkem se v úvodním proslovu uměleckého vedoucího opery Národního divadla Brno Jiřího Heřmana a ředitelky Nadace Leoše Janáčka Ludmily Loucké vzpomínalo na výrazné protagonisty – operní pěvce z Janáčkových oper, mezi které patří také Natálie Romanová, která za interpretaci oper Leoše Janáčka a pedagogickou činnost dostala pamětní medaili. Jí, ale také například emeritní sólistce opery Národního divadla moravskoslezského Věře Novákové byla inscenace věnována.

Program:

Leoš Janáček – Příhody lišky Bystroušky

Národní divadlo moravskoslezské

Dirigent – Marek Šedivý

Režie a choreografie – Itzik Galili

Dramaturgie – Roman Bajús

Neděle 10. listopadu 2024 v 19h, Mahenovo divadlo Brno

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Nejčtenější

Kritika

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více