Japka – V. Nápady, vtip a drobné nedokonalosti

Japka – V. Nápady, vtip a drobné nedokonalosti

Album V je patrně poslední, které skupina Japka natočila. Kapela se na něm odráží od rockového základu jednou směrem k melodickému folkrocku, jindy spíše k poprocku nebo funku.

Dva roky po svém minulém CD Come bambino natočila brněnská skupina Japka nové album. Výjimečné tím, že je (zřejmě) poslední. Kapela už v únoru uvedla na svém webu: „Po 15 letech nás opouští [kytarista a zpěvák] Ondra Klíč. Jelikož je to člověk pro naši kapelu zásadní, rozhodli jsme se bez něj nepokračovat.“ Rozlučkový koncert proběhl v dubnu v klubu Melodka a na něm také kapela oficiálně představila své podle názvu páté album, jakkoli je to s číslováním jejích nahrávek trochu nejasné. Japka ostatně vznikla ještě na základní škole (vydělila se ze školního divadla na ZŠ Pavlovská). Současnou – tedy vlastně již bývalou – sestavu tvoří/tvořili Jan Zemko a Ondra Klíč (oba kytary), Martin Hadaš (baskytara) a Vojta Bystrý (bicí).

Klasické rockové obsazení, které od dob Beatles neztratilo nic ze svého kouzla, nabízí širokou škálu vyjadřovacích prostředků. Zvlášť když skupině ve studiu vypomohlo pár hostů – Libor Třeška na trubku, Jan Mendelsson na klávesy, Ondra Bystrý a Honza Kyncl na saxofony/flétny nebo Adam Novák z Květů na housle. I díky nim se pánové od rockového základu odrážejí jednou směrem k melodickému folkrocku, jindy spíše k poprocku nebo funku. Na barevnosti albu nedodává jen účast zmíněných hostů, ale třeba i práce s bicími. Viz například způsob, jakým Vojta Bystrý nenápadně vygraduje závěr písně Hrdina, nebo role bubnů jako zvýrazňovače textu v epických 3 příbězích. Rytmika – sledujte i basovou linku, která otevírá skladbu Hrdina – samozřejmě nepůsobí izolovaně a zvlášť její spojení s hostujícími dechy je působivá. Mimochodem výběr hostujících nástrojů do písní nepostrádá vtip. Když se v závěrečné písni Vrba ozve verš „Slyšel jsem vrzat housle“, ozve se – flétna.

Texty, jejichž téměř výhradním autorem je Ondřej Klíč, však zaujmou více obsahem než formou. Nepřipraveného posluchače překvapí hned úvodní sloka první písně Tartuffe: „Už léta se snažím žít jako slušný člověk / nekarbaním / neudávám / vyhýbám se lidskému dnu / tak proč bych si nemohl dopřát trochu prvotřídního kokainu.“ Škoda jen, že refrén („Dvojí je dvojí / sílu to dojí / Tartuffe si na druhých / rány hojí“) je bez sledování slov v bookletu velmi špatně srozumitelný. Z dalších písní vyzdvihuji píseň Jesse James, mimořádně vtipnou v několika rovinách – od samotného textu („I Jesse James měl období / kdy se mu zdálo, že mu banky / zcela všechno uhradí“) přes použití slova „kořeň“ v písni s „americkou tematikou“ až po originální představení skupiny. Zajímavé jsou také 3 příběhy, ve volném verši (či spíše próze) napsaný text s letopočty a více či méně mlhavými historkami o manifestech. Ledňáček je nonsensová hříčka, ovšem zcela jiného charakteru než stejnojmenná píseň skupiny Buty („V noci ledňáčka viděti / to znamená mít aspoň pět dětí“). U originálního nápadu o zelenině, která jde do války, jednoho ze dvou textů Vojty Bystrého, hrozí na ploše celé písně (Brambora) rozmělnění, které naštěstí zachraňuje poslední sloka („Když smažím brambory s cibulí“). Vokální hříčka Hlavní proud řeší – teoreticky i prakticky – situaci rockové kapely při vypnutí elektrického proudu (škoda, že namísto v bookletu správného tvaru „vypnul“ pánové zpívají „vypl“). Možná nejsilnější písní je však úplně na konci alba metaforická Vrba, která klady nejzákladnější otázky a vrací do „archetypálních folklorních vrstev“: „Necháš mě s tím tajemstvím / na břehu tu růst / promluvit housličkami / místo vlastních úst.“

Samostatnou kapitolu pak tvoří dvě písně s hostujícími ženskými hlasy. K celku pozitivně přispěla jak důvěrně známá barva zpěvu Marty Kovářové (Budoár staré dámy) v písni Manželské sliby, tak úvodní „pamětnický“ hlas Anny Kovářové s parodií na Balíček karet ve skladbě Ústecký zázrak.

Nápadů je na ploše jednoho alba dostatek, ale pánové je bohužel občas srážejí – netuším, zda úmyslně – drobnými nedokonalostmi. Typickým příkladem je už zmíněný nesoulad vypnul/vypl. V ojedinělých případech vadí moravská výslovnost (znělá souhláska místo neznělé – „nikomu se vstáD nechtělo“) a slovní přízvuky někde neodpovídají důrazným dobám („útočišTĚM“ v písni Manželské sliby, „velMI“ nebo „na břehu TU růst“ ve Vrbě. Celkový dojem kazí i kostrbatosti jako „Tolik slov o duchovnu / jako kdyby sněd knihovnu / Tolik řečí o pravé lásce / s každou pod ním vrže matrace“.

Navzdory zmíněným nedokonalostem, které by možná zkušený producent býval odchytil, byla Japka solidní kapela s vtipem v aranžích i v textech. Zvlášť v kombinaci s popovou a funkovou hudbou byl tento přístup spíše výjimečný. Naopak „mainstreamová“ hudební složka odlišovala skupinu od alternativnějších brněnských těles, například od Budoáru staré dámy (jehož byl Ondra Klíč několik let členem) nebo od Květů.

Japka – V. Vydáno vlastním náikladem. 13 písní, celkový čas: 50:54

Foto archiv kapely

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Vydat „Best of“ Oldřicha Janoty by mohl být ten nejjednodušší úkol na světě, stačilo by oplácat nejoblíbenější věci z dob kapely Mozart K. několika doplňky. Rozsáhlý komplet Ultimate Nothing jde úplně jinou cestou: je to soubor dosud většinou nevydaných nahrávek. Po pečlivém výběru z nich vzniklo osm cédéček těch nejzdařilejších.  více

Zdánlivě nesmyslný název druhého alba písničkáře Radima Babáka dostane obsah, když si pozorně poslechneme píseň Tety u Maneta, případně si v bookletu CD pročteme její text. Podobným způsobem, tedy soustředěným poslechem a čtením veršů, lze k Babákově tvorbě proniknout. Stejně dobře však funguje i opačný přístup – brát jeho texty a písně jako dadaistické hříčky a nad jejich poselstvím nebádat. Úplně stačí užívat si širokou škálu vyjadřovacích prostředků, které akordeonista se zkušenostmi z nejrůznějších kapel a divadel používá.   více



Pod hlavičkou Ostrak Mode přichází nový Ostřanský, muž, který sice neodložil kytaru, ale který našel nové vyjadřovací prostředky v elektronických beatech. Copy and Paste není album určené přímo pro nejmladší posluchačskou generaci, spíše čerpá z elektronické hudby 90. let, ale možná by díky němu mohli ke klíčové postavě „brněnské scény“ najít cestu i ti, kteří o Dunaji nikdy neslyšeli.   více


Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více

Skupina Nebeztebe na brněnské scéně před pár lety doslova zazářila. Pětičlenná sestava s výraznou rytmikou, která se s nadhledem pohybovala nad styly, slavila vítězství na Portě a mířila na obrovské multižánrové festivaly. Zdánlivě v nejlepším kapelník Štěpán Hulc kapelu uspal a vrátil se až letos s úplně novou, tříčlennou sestavou. Noví Nebeztebe ve složení kytara, housle a mandolína nerezignovali na multižánrovost. Znovu koncertují a chystají konceptuální album Zásobování duše.  více

V rámci Olomouckých barokních slavností představil jako v pořadí pátou inscenaci programu domácí soubor Ensemble Damian. Čtyři po sobě jdoucí večery byla uvedena komická opera ĽElice skladatele Pietra Andrea Zianiho, která v režijním zpracování (a pod vedením) Tomáše Hanzlíka zazněla v obnovené premiéře.  více

Jedním z hudebníků, kteří se představí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou v rámci speciálního programu Harfy nad Oslavou, bude kolumbijský harfeník Edmar Castañeda. V Náměšti bude mít také sólový recitál v rámci večera nazvaného O duši s lehkostí i naléhavostí. V telefonickém rozhovoru – volali jsme mu do New Yorku, kde žije – jsme s Edmarem Castañedou hovořili například o harfě sestrojené speciálně podle jeho představ nebo o jeho spolupráci s českou zpěvačkou Martou Töpferovou.  více

Třetí večer Olomouckých barokních slavností o víkendu nabídnul obnovenou premiéru hned tří samostatných hudebních celků. Znovuobjevený cembalový koncert, melodram Kázání na svatého Jána Pavla a oratorium Františka Antonína Míči uvedl soubor Ensemble Damian v dobové interpretaci a netradičně také každé dílo předvedl v jiném prostoru jezuitského konviktu.  více

Olomoucké barokní slavnosti začaly. Ve zdejším jezuitském konviktu otevřela jejich 7. ročník novodobá premiéra serenaty Il tribunale di Giove rakouského hudebního skladatele Karla Ditterse von Dittersdorfa. Dílo bylo poprvé uvedeno při oslavách narozenin pruského krále Fridricha II. Velikého 27. ledna 1775 a po vratislavské repríze roku 1777 upadlo v zapomnění. Tento neblahý osud se rozhodlo zvrátit hudební těleso Ensemble Damian, které v čele s uměleckým vedoucím ansámblu a režisérem Tomášem Hanzlíkem se dílo pokusilo přivést zpět k životu. V sólových rolích vystoupili Leandro Lafont (Osud, Apollon), Kristýna Vylíčilová (Génius Evropy, Minerva), Lucie Kaňková (Čas, Štěstěna), Monika Jägerová (Jupiter) a Jakub Rousek (Mars). Kostýmy i scénu navrhl režisér Hanzlík.  více

Festival Slunce ve Strážnici se bude letos konat už podvacáté. Především milovníci folkové muziky a klasického bigbítu mají v kalendáři poznačený termín 12. a 13. července. O historii festivalu, o jeho vrcholných momentech i těžkostech a také o tom, čím bude jiný letošní ročník, jsme hovořili s ředitelem Festivalu Slunce Pavlem Kopřivou.  více

Konec prvního prázdninového týdne se nesl ve znamení oslav. Na 7. července totiž připadá narození Aleny Veselé, významné brněnské varhanice a profesorky JAMU, která v tento den oslavila úctyhodných 96 let. Koncert uspořádaný právě k tomuto jubileu byl zároveň finální položkou 39. ročníku Brněnského varhanního festivalu a jako oslava narozenin zakladatelky (a nyní patronky celé přehlídky) má již v jeho programu pevné postavení.  více

Žijeme ve svobodné demokratické společnosti, v níž úlohou státu je vytvářet prostředí a podmínky pro rozvoj kreativity a tvůrčího potenciálu s vědomím skutečnosti, že živé umění dneška vytváří kulturní dědictví budoucnosti.  více

CD Transparent Water vzniklo dialog dvou výrazných osobností z různých částí světa – kubánského pianisty Omara Sosy a senegalského hráče na koru, mnohostrunný africký nástroj, Seckou Keity. Zatímco na album si přizvali několik dalších hudebníků, na koncertech je doprovází jediný z nich, venezuelský hráč na perkuse Gustavo Ovalles. Program, který před rokem nadchl publikum na festivalu Colours of Ostrava, si budete moci letos vychutnat v zámeckém parku v Náměšti nad Oslavou. Pánové vystoupí v rámci Folkových prázdnin v pondělí 29. července. Zatímco Keita se do Náměště vrací (v roce 2016 se účastnil projektu Struny nad Oslavou a letos bude také součástí večera Harfy nad Oslavou), pro předního kubánského pianistu se bude jednat o první výlet na Vysočinu.  více

O víkendu se v jihomoravské Mekce folkloru konal již 74. ročník mezinárodního folklorního festivalu Strážnice 2019 a taktéž 37. ročník festivalu dětská Strážnice. Největší folklorní festival v České republice se těší obrovskému zájmu. Jinak tomu nebylo ani letos, i přes tropické teploty dojely do Strážnice opět desítky tisíc lidí.  více

Nejčtenější

Kritika

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více