Jazz & World Music v závěrečném souznění

Nový abonentní cyklus Filharmonie Brno s názvem Jazz & World Music je pro letošní koncertní sezónu u konce. Jeho opravdovým vyvrcholením se minulý týden ve středu stal koncert tří výjimečných český hudebnic v Besedním domě. Dlouhodobější spolupráci Lenky DusilovéBeaty Hlavenkové z posledních let doplnila Dorota Barová.

K jejich propojení došlo zhruba před třemi lety během natáčení alba Baromantika Lenky Dusilové. Ale až nyní se uskutečnilo také společné živé vystoupení, na kterém zazněla hudba ze sólových i kolektivních projektů v nových úpravách pro jejich nástroje a hlasy.

Úvod první části patřil sólovému vystoupení Lenky Dusilové s kytarou a hlasovými smyčkami. Na začátku druhé části se u svých nástrojů samostatně vystřídaly nejprve Beata Hlavenková s ochutnávkou ze své poslední desky Theodoros a poté zahrála své skladby i Dorota Barová. Repertoár celého večera se točil kolem slovenských a polských písní, ať už lidových či zhudebněné poezie, ale hrálo se také z alb Eternal Seekers, Joy for Joel či Baromantika.

Celý koncert se nesl v duchu radosti z muzikantské spolupráce. Propojení a v podstatě dokonalé souznění tří hlasů bylo pohlazením na duši. Rozjímavé vokální pasáže pak střídala touha posunout se někam dál a experimentovat jak s písněmi tak nástroji. Ne vždy byl výsledek stoprocentní, ale atmosféra, kterou trio v besedním domě navodilo, zahladila všechny drobné chybičky v okamžiku jejich vzniku. A právě proto doufám, že tento projekt dostane v nabitém harmogramu všech hudebnic prostor a bude se dále a hlouběji rozvíjet.

Nový cyklus Jazz & World Music přinesl do Besedního domu nezvyklou hudbu, přitáhl nové publikum, ale tradičnímu prostoru zůstali věrní i tradiční posluchači. Během sezóny mohli všichni slyšet hráče na arabskou loutnu Nizara Rohana s novou kapelou, obrovský úspěch zaznamenal izraelský klavírista Yaron Herman, španělské flamenco přivezli Ivan Vargas, Luis MarianoDavid „El Galli“, mix klasiky a jazzu zahráli klavírista Dan Tepfer a saxofonista Ben Wendel, jazz, elektroniku a arménský folklor propojoval Tigran Hamasyan.

Je opravdu skvělé, že díky novému abonmá Filharmonie Brno vznikl prostor pro tento i předchozí večery a Brno tak mělo možnost prožít krásné a neopakovatelné koncerty. Zároveň se nové, mladé publikum, které tento cyklus přitáhlo do Besedního domu, naprosto bez problémů smísilo s dlouhodobými návštěvníky filharmonie. Prostřednictvím těch nejtalentovanějších hudebníků si tradiční abonenti a noví posluchači navzájem pomohli otevřít dveře do svých světů.

Dorota Barová – violoncello, zpěv, Lenka Dusilová – zpěv, vokály, kytara, Beata Hlavenková – klávesové nástroje, zpěv. 19. 3. 2014, Besední dům, Brno. Abonentní cyklus Jazz & World Music 2013 / 2014.

Beata Hlavenková, Dorota Barová a Lenka Dusilová, foto archiv