Jazzová přehlídka mladých autorů na Provázku

6. duben 2017, 12:00

Do komorního prostředí divadla Husa na provázku se dramaturg brněnského JazzFestu Vilém Spilka rozhodl zasadit dva méně komorní koncerty. Byla to šťastná volba, protože diváci měli možnost z bezprostřední blízkosti sledovat sóla střídajících se hudebníků a stát se přímo součástí zajímavého dění.

Hybatelem první poloviny večera byl mladý, ale zkušený český saxofonista Michal Wróblewski, u nás známý jako leader jazzových skupin Mocca Malacco a E Converso nebo bývalý člen „keltské“ skupiny Bran. Od roku 2014 žije a studuje v Norsku, kde se mu v rámci magisterského studia daří rozvíjet především kompoziční a organizátorské schopnosti. Loni například v rozhovoru pro Český rozhlas Jazz popisoval svůj magisterský projekt, jejž tvoří jak kompoziční práce, tak improvizace a který je „založen na výzkumu vztahu hudebního procesu a posluchače“. Součástí studia je i finanční příspěvek, který může student použít podle vlastního uvážení, a saxofonista na to konto řekl: „Já zatím utrácím za nahrávání, protože mi to přijde nejrozumnější. Na to totiž člověk málokdy příspěvek dostane. Ale budu muset investovat i do turné, která nás čekají.“ Loni Wróblewski vydal album tria KIAP, které vedle něj tvoří dva norští spoluhráči a právě spolu s nimi a s dalšími čtyřmi hudebníky a jednou zpěvačkou se nyní představil na JazzFestu. Jeho osmičlenný Ensemble vychází z improvizace, nabízí velmi rozvolněnou podobu jazzu, ale dokáže jednotlivé skladby vygradovat do mohutného finále. K devízám souboru patří nejen méně obvyklá kombinace melodických nástrojů v popředí (saxofon, trombón, housle), ale také zdvojené bicí a práce basisty Martina Morlanda, který rozšiřuje už tak pestré zvukové možnosti kapely střídáním kontrabasu a baskytary. Klíčovým členem souboru je také kytarista Magnus Grimnes, který umocňuje možnosti svého nástroje nejen elektronickými efekty, ale i „efekty mechanickými“ (hra látkovou stuhou). Třebaže přibližně hodinový blok nabídl prostor pro sóla a zvukové exhibice jednotlivým hráčům, nejsilnější momenty představovala souhra celého ansámblu včetně hlasu zpěvačky Seshen. Ta se zpočátku držela spíše stranou, ale v průběhu večera se ukázala být jedním z nejdůležitějších aktérů.

jazzfest_2017_wroblewski_foto_zeman01Zatímco nový Wróblewského Ensemble jsem před koncertem bral jako velkou neznámou, bigband Concept Art Orchestra v čele se Štěpánkou Balcarovou znám nejen z Andělem oceněného alba The Prague Six. Sleduji různé aktivity tohoto tělesa (včetně Skladatelské soutěže Karla Krautgartnera nebo úprav vánočních koled) a jsem nadšený z toho, že se u nás někdo s takovou péčí stará o velkou kapelu, která se zaměřuje téměř výhradně na autorské skladby (případně aranže) mladých českých autorů. Brněnský koncert mé nadšení nejen potvrdil, ale výrazně posílil. Nabyl jsem z něj totiž dojmu, že dva roky od natočení zmíněného alba jsou orchestr a především jeho autoři ještě o kus vyzrálejší a suverénnější.

Orchestr v Brně nabídl koncept, který z alba The Prague Six formálně vycházel. Každý z šesti dvorních autorů („Pražská šestka“) se totiž představil jednou přibližně desetiminutovou skladbou, avšak šlo o jiné kompozice (a v jednom případě aranže standardu) než na albu. Za nejsilnější ze silných momentů považuji skladbu Štěpánky Balcarové postavenou na opakujícím se výrazném klavírním motivu, nad nímž dostává prostor celý bigband. Pianista Vít Křišťan ve své kompozici použil práci s rytmem (úvodní pasáž perkusí a klavíru) a s kontrasty (vyšší tóny klavíru a hloubky dechů) a dialog sólisty (Luboš Sokup) a orchestru se postupně přelil do disonantnější pasáže, která tvořila protiváhu předchozí skvěle zahrané My Funny Valentine v úpravě Jana Jiruchy.

jazzfest_2017_wroblewski_foto_zeman03Koncert Concept Art Orchestra byl však mimořádně silný jako celek. Úvodní skladba Tomáše Sýkory nabídla dlouhé saxofonové sólo Davida Fárka a skvělou práci s dynamikou. Členitá a rytmicky objevná kompozice Luboše Soukupa s výraznými prvky humoru jako by přímo načrtávala filmový příběh. A skladba Sparkle Martina Brunnera vytvořila dokonalé finále, po němž ovšem logicky musel přijít přídavek. Tím byla kratší a starší skladba Štěpánky Balcarové Song For Children, zaranžovaná pouze pro dechové nástroje.

Concept Art Orchestra se za tři roky, co pod vedením Štěpánky Balcarové v Praze funguje, stal fenoménem současného českého jazzu. V Brně orchestr ukázal nejen vysokou hráčskou úroveň jednotlivých členů i celku, ale zároveň poskytl velmi kvalitní obraz o tvůrčím potenciálu českých autorů, kteří stále ještě patří k mladší generaci, ale pomalu se stávají jistotami a stálicemi naší scény. Autorů, kteří se nebojí pro tradiční bigbandové obsazení psát odvážné, objevné a přitom často zábavné a posluchačsky přístupné skladby.

Michal Wróblewski Ensemble, Concept Art Orchestra, v rámci festivalu JAZZFESTBRNO. 5. dubna 2017, 19.30, Divadlo Husa na provázku, Brno

Strážnická zpěvačka a cimbalistka Magdalena Múčková se už v útlém věku projevila jako výrazný talent: v soutěži dětských zpěváků si ve finále zazpívala s brněnským BROLNem – a nahrávka to byla natolik vydařená, že ji Český rozhlas Brno dodnes uchovává jako tzv. trvalku. Dětský hlásek vyzrál v krásně zabarvený, nezaměnitelný hlas mladé ženy, která si velmi brzy osvojila disciplínu pro lidovou zpěvačku nejnáročnější, totiž interpretaci lidových balad: kupříkladu její vlastní úpravy baladických příběhů z rodného strážnického Dolňácka Vydala máti, vydala dcéru a V širém poli hruščička jsou čisté a působivé. Ve dvaceti se nebojácně postavila do čela mladé strážnické cimbálové muziky Danaj, která letos oslavila třicetiny, a natočila s ní devět CD – mezi jinými ceněná tematická alba Písničky z malířovy palety (2000, reedice 2018), vánoční Nenechte nás dlúho státi (1996), Vladimíru Úlehlovi dedikované CD Písňovou zahradou (2008) nebo letošní Desatero (2018).  V BROLNu na čas zakotvila jako kmenová cimbalistka a zpěvačka, dodnes se současným “malým” BROLNem občas hostuje. Kromě hraní na cimbál, zpívání, komponování muzikantských pásem a úprav písní pro “svou” CM Danaj vyučuje hru na cimbál na ZUŠ ve Veselí a ve Skalici - a našla si i práci redaktorskou a scénáristickou: v pořadu U nás aneb Od cimbálu k lidové kultuře v TV Noe představuje divákům výrazné osobnosti české a moravské lidové muziky. Jak je zřejmé, kulaté narozeniny nemá vlastně ani čas oslavit v klidu … V rámci letošního festivalu Janáček Brno prezentovala svůj autorský pořad Kvítí milodějné – takže bylo o čem si povídat.  více

Když trio Ponk v obsazení housle, cimbál a kontrabas přišlo se svým prvním albem Postfolklor a konceptem mrtvého folkloru, psal jsem, že se kapele podařilo „vnést do vybraného [folklorního] materiálu kus sama sebe, použít v písních spoustu hudebních vtípků a jasně čitelných i méně nápadných obratů z jiných žánrů, a přitom zachovat jejich podstatu“. Ponk tehdy hrál úpravy lidových písní, kterým sice ponechal texty a melodie, ale s velmi úsporným a čistě akustickým instrumentářem dokázal tento tradiční repertoár obohatit o prvky rocku a dalších žánrů. Vtip spočíval ve využití netradičních rytmických vzorců, způsobu hry a energie. Na podobném principu by se dalo vystavět hned několik alb, a tak po debutu s písněmi o smrti mohl Ponk natočit kolekce lidových písní svatebních nebo vánočních. Nestalo se tak a je to dobře.  více

Ve čtvrtek a v pátek proběhly v Brně dva zcela odlišné koncerty, avšak s jedním společným jmenovatelem. Byla jím Horňácká muzika Petra Mičky. První čtvrteční akce se konala v klubu Leitnerka a šlo o dvojkoncert s kapelou Lesní zvěř. Páteční program hostil husovický klub Musilka a za doprovodu zmíněné kapely se na něm představili zpěváci a zpěvačky z horňácké obce Hrubá Vrbka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno 2018 vyvrcholil operním představením Výlety páně Broučka v nastudování Národního divadla (Praha) v režii Slávy Daubnerové se scénografií Pavla Boráka a s kostýmy Simony Vachálkové. V hlavních rolích se představili Jaroslav Březina, Aleš Briscein, František Zahradníček, Alžběta Poláčková, Jiří Sulženko, Andrea Široká, Stanislava Jirků, Martin Šrejma, Roman Janál a Josef Moravec. Orchestr a sbor Národního divadla řídil Jaroslav Kyzlink, o taneční čísla se postarali členové Baletu Národního divadla a externisté.  více

První prosincový víkend se na Mezinárodním festivalu Janáček Brno 2018 nesl ve znamení krásy a poetiky lidové písně, tak jak ji vnímal skladatel sám. Sobotní odpoledne v Mahenově divadle patřilo folkloru ryzímu přímo ze skladatelova rodného kraje. Neděle potom patřila slavnostnímu představení jednoho z jeho největších folklorem inspirovaných děl – Moravská lidová poezie v písních – v působivých prostorách vily Tugendhat.  více

Ze soutěže Blues Aperitiv postoupil letos na mezinárodní festival Blues Alive do Šumperka slovenská skupina Kiero Grande, dále dvě polské kapely a brněnský hudebník Jan Fic se svým sólovým projektem. Honza, který si pod značkou Red Bird Instruments sám vyrábí kytary z krabic od doutníků (cigar box guitars) a další nástroje, je jinak známý jako frontman skupiny The Weathermakers, s níž si syrové blues zahrál i na Portě. A na několika festivalech se mihl i jako kapelník recesistické trampské skupiny The Honzíci. Následující rozhovor vznikl u příležitosti vydání sólového alba Město, které Jan Fic společně s producentem Martinem Kyšperským oficiálně představí 17. prosince v brněnském obchůdku Stereo – Vinyl Culture Shop.  více

Uplynulý týden plný hudebních akcí završilo finálové kolo soutěže Central European Jazz Competition pořádané dvojicí „sousedících“ jazzových festivalů –  JazzFestBrno a Poysdorf Jazz & Wine. Přeshraniční hudební projekt  našlápl ke slibné budoucnosti: už první ročník jazzového klání ve svém finálovém odpoledni nabídl šest půlhodinových bloků finalistů, kteří překvapili šíří hudebního záběru i muzikantskou kvalitou.  více

Předposledním divadelním dílem vrcholícího hudebního festivalu Janáček Brno 2018 se včera stala mistrova poslední dokončená opera Z mrtvého domu, kterou inspiroval Dostojevského román. Inscenaci připravila Velšská národní opera v koprodukci se Skotskou operou, představení režíroval David Pountney, scénu navrhnula Maria Bjornson a orchestr řídil Tomáš Hanus. V hlavních rolích se představili Mark Le Brocq, Alan Oke, Simon Bailey, Ben McAteer a Paula Greenwood. Posluchači měli jedinečnou možnost poslechnout si Janáčkovo dílo v kritické edici Sira Charlese Mackerrase a nedávno zesnulého janáčkovského badatele a muzikologa Johna Tyrrella. Poněkud atypické pro mnoho posluchačů mohlo být uvedení v anglickém jazyce s českými titulky.  více

Hlavním dramaturgickým záměrem letošního Mezinárodního festivalu Janáček Brno 2018 je uvedení kompletního hudebně-dramatického autorova díla. Po divácky úspěšné Káti Kabanové a precizním provedení Věci Makropulos včera přišel na řadu polský soubor Teatr Wielki z Poznani s uvedením Její pastorkyně tedy díla, které dvanáct let po své Brněnské premiéře v roce 1904 otevřelo Leoši Janáčkovi dveře na mezinárodní hudební scénu.  více

Na mezinárodním hudebním festivalu Janáček Brno 2018 zaznělo mnoho rozličných a kvalitativně rozdílných operních představen. Jednou za čas se objeví inscenace, které rozdělí brněnské publikum na dva nesmiřitelné tábory, jedni jsou nadšeni novátorstvím, množstvím mimohudebních odkazů a smělou režií, druzí hořekují nad nelogickým symbolismem, odklonem od operního libreta a konečně políčkem do tváře skladatele. Písňový cyklus Zápisník zmizelého od belgického tělesa Muziektheater Transparant v režii Iva van Hoveho a se skladatelskými přípisky Annelies Van Parys kontroverzní v naznačeném slova smyslu byl. Na novém jevištním tvaru se podílel také scénograf Jan Versweyveld, kostymérka An D’Huys a dramaturg Krystian Lada. V sólových rolích se představili Ed Lyon, Marie Hamard a Hugo Koolschijn, na klavír doprovázena Lada Valešová a za scénou účinkovaly členky sborové akademie De Munt/La Monnaie. Zápisník zmizelého včera zazněl v sále Mahenova divadla.  více

Druhý z doprovodných folklorních koncertů festivalu Janáček Brno se uskutečnil v divadle Reduta. Dle všeho laťka, kterou nastavil ten první, zůstává stále vysoko. Pořad nazvaný Chodníčky k lidové písni měl představit divákům jeden z Janáčkových nejoblíbenějších slováckých regionů – Horňácko. Tohoto úkolu se svědomitě ujala cimbálová kapela s výstižným názvem Musica Folklorica.  více

Dvakrát hudební mistrovství prvotřídní kvality a pokaždé jinak. Jednou jako posluchačsky náročná hudební show, kterou jen poučení posluchači vnímali jako připomínku tragických událostí. A podruhé jako odlehčený a roztančený večer s písněmi, které si mohl zpívat celý sál Sono Centra. Pořadatelé JazzFestu Brno ukázali, že není jazzové kvinteto jako jazzové kvinteto. Oba lídři posledních dvou koncertů letošního ročníku festivalu si právem vysloužili bouřlivý potlesk. Přitom by člověk na scéně stěží pohledal dva tak rozdílné typy hudebníků, jako jsou Terence Blanchard a Richard Bona.  více

Brněnský Slovácký krúžek oslavil v sobotu 110. výročí svého vzniku. A díky velkému zájmu diváků si je připomněl hned dvěma odpoledními koncerty v kulturním centru Rubín.  více

Národní divadlo moravskoslezské z Ostravy se na hlavním programu festivalu Janáček Brno podílelo již několikrát. Včera soubor zavítal do brněnského Mahenova divadla se zcela novou inscenací nepříliš často uváděné opery Osud v režii svého ředitele Jiřího Nekvasila, se scénou Daniela Dvořáka, kostýmy Simony Rybákové a v hudebním nastudování hudebního ředitele Jakuba Kleckera. Moravskoslezské divadlo se tak v tuzemsku stalo teprve druhým divadelním domem, který za dobu své existence uvedl všechny opery Leoše Janáčka. V hlavních rolích se představili Martin Šrejma jako skladatel Živný, Veronika Holbová jako Míla Válková a Petra Alvarez Šimková jako její matka, ve vedlejších pak Roman Hoza v roli malíře Lhotského a Tomáš Kořínek jako doktor Suda, dále účinkoval Sbor a orchestr Národního divadla moravskoslezského.  více

Mezinárodní hudební festival Janáček Brno je v plném proudu, posluchači si ještě nestačili vychutnat povedenou instrumentaci Ondřeje Kyase v novém scénickém nastudování Šárky a už se na ně valí další produkce. Jednoaktová opera Počátek románu a balet Rákoš Rákoczy zazněly v provedení studentů Konzervatoře Brno s Orchestrem a sborem studentů téže instituce. Vystoupil také umělecký soubor Hradišťan. Režie se chopila Kristiana Belcredi, scénu a kostýmy navrhla Sylva Marková. Obě působí v tělese Ensemble Opera Diversa. Choreografie se ujala umělecká vedoucí souboru Hradišťan Ladislava Košíková. Představení řídil Tomáš Krejčí.  více