Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.
Oproti pořadí, které bylo uvedeno v tištěném i online programu, jako první zaznělo Osm preludií op. 30 Miloslava Kabeláče (1908–1979). Tento cyklus klavírních skladeb, který vznikl v letech 1954–1956, volně navazuje na Snadná preludia op. 26 určená dětem. Oproti nim však vyžaduje od interpreta virtuózní techniku i důslednou práci s tónem. V úvodním Ostinatu se v podání Jana Bartoše projevilo především druhé ze zmíněných kritérií. Z počátku velice jemná hra postupně gradovala do forte, které bylo následně uťato, aby se náhle ozvalo opět procítěné piano. V následujícím Meditativu naopak klavírista ukázal, že se nebojí do klaviatury opřít, když je to zapotřebí. V podobném duchu se neslo všech osm preludií. Jan Bartoš dokázal perfektně vystihnout rozdílné charaktery jednotlivých částí, a to jak pomocí zmíněné citlivé práce s tónem ve zvukomalebných pasážích, tak pomocí výrazné energie v těch expresivnějších. Ve čtvrtém preludiu Corale se tak s trochou nadsázky otřásal celý kulturák. V několika místech se navíc objevily technicky velice náročné běhy, se kterými si ale interpret poradil bez sebemenšího problému. Výborná byla taktéž jeho práce s dynamikou v delších plochách, kde předvedl naprosto ukázkovou gradaci, i v náhlých skocích a dynamických změnách.
Druhá polovina večera patřila klavírnímu cyklu Rêves (Sny) letošního jubilanta Bedřicha Smetany (1824–1884). Šestidílný cyklus vznikl po třináctileté pauze, v níž se Smetana věnoval především komponování oper. V roce 1874, tedy v době, kdy skladatel už neslyšel, se ke klavíru vrátil a napsal cyklus, jenž je jakousi reminiscencí na uplynulý čas, v němž skladatel prožíval šťastné i truchlivé chvíle. Každou ze skladeb věnoval některé ze svých šlechtických žaček. V kompozici je možné zaslechnout vlivy Ference Liszta – ve své době snad nejslavnějšího klavíristy. Právě inspirace Lisztem a jeho hrou byla slyšet zejména v technicky velice náročných pasážích a rychlých bězích, často přes celou klaviaturu. Jan Bartoš si ale s těmito nástrahami poradil výborně. Během jeho hry nedošlo k jedinému technickému zaváhání a k tomu byly přidány všechny aspekty zmíněné již v předchozím odstavci. Práce s rozdíly v dynamice i výrazu samotném byla naprosto perfektní a v Bartošově podání vynikly jak zmíněné běhy a expresivnější části, tak ty zpěvnější, při nichž bylo vyžadováno jisté odlehčení, které se klavíristovi vždy povedlo.
Ze zmíněného hodnocení vyplývá, že recenzovaný koncert klavíristy Jana Bartoše byl nadmíru povedený. Technicky náročnější Smetana tvořil vydařené doplnění ke spíše meditativnímu, přesto ani zdaleka snadnému Kabeláčovi. Smysl dávalo i prohození skladeb, jelikož Rêves jsou efektnější a na závěr koncertu se hodí více. Concetus Moraviae si tak může na festivalové konto připsat další velice příjemný a krásný večer.
Miloslav Kabeláč: Osm preludií, op. 30
Ostinato
Meditativo
Sognante
Corale
Notturno
Volante
Arioso
Impetuoso
Bedřich Smetana: Rêves (Sny)
Le Bonheur éteint (Zašlé štěstí)
La Consolation (Útěcha)
En Bohéme (V Čechách)
Au Salon (V salóně)
Près du Château (Před hradem)
La Fête des Paysans Bohémiens (Slavnost českých venkovanů)
Jan Bartoš – klavír
úterý 18. června 2023 v 19:30, Bystřice nad Pernštejnem – malý sál kulturního domu
Zatím nebyl přidán žádný komentář..