Jihoamerický spirituál Czech Ensemble Baroque

22. únor 2018, 13:00

Pokud patříte mezi příznivce a posluchače tzv. staré hudby, o hudebním tělese Czech Ensemble Baroque a jeho uměleckém vedoucím Romanu Válkovi jste již bezpochyby slyšeli. Ansámbl se věnuje historicky poučené interpretaci děl starších slohových období, převážně baroka a klasicismu. Hlavní devizou orchestru je pak uvádění velkých hudebně-dramatických útvarů. Mezi nedávné počiny patří například uměle vytvořené oratorium Příběh o Kristu sestavené z tematicky spojitých děl skladatele Heinricha Schütze. Velkou pozornost věnuje ansámbl také dílu Františka Xavera Richtera, jehož Requiem, Te Deum a pašijové oratorium Deposizione dalla croce di Gesu Cristo patří k zatím posledním nahrávkám orchestru.

Koncert s názvem !Ay, Santa Maria!, který zazněl v chrámu sv. Janů v Brně, se však velkému orchestrálně-vokálnímu počinu ani v nejmenším nepodobal. Czech Ensemble Baroque sestává z orchestru a sboru. V případě tohoto koncertu vystoupil ansámbl z tradičního rámce a v chrámu stanul pouze sbor pod vedením Terezy Válkové toliko s několika doprovodnými nástroji. Na rozdíl od klasicistní nebo barokní tvorby totiž zazněla pouze díla španělských renesančních autorů.

czech_ensemble_baroque_2018_foto_jana_suplova_02

Koncert akcentoval především díla Tomase Luise de Victoria, zazněly však také skladby jiných mistrů renesanční hudby – mezi nejvýznamnější skladatele lze zařadit především Cristóbalda de Moralese, Francisca Guerreru a Gaspara Sanze. Co však začínalo jako poklidná chrámová hudba, mělo se proměnit v cosi mnohem netradičnějšího, živějšího a rytmičtějšího. Změna však byla pozvolná a přitom nečekaná. A proto byla i okouzlující a odzbrojující.

Skladba O Virgo Splendens z kodexu Llibre vermell de Montserrat zahájila program večera. První dílo zaznělo ještě od vstupních dveří kostela. Při skladbách úvodní části se objevovaly drobné scénické prvky – zpěv zpovzdálí, uctivý příchod zpěváků do přední části lodi kostela před další písní, a nakonec i příchod samotné sbormistryně těsně před skladbou Virgen bendita sin par skladatele Pedra de Escobara. Občasné změny postavení sboru dokázaly vhodně rozšířit zvukový záběr tělesa. Mezi nejpůsobivější skladby patřila Salve Regina Sebastiána Duróna, ve které byly proti sobě postaveny dva sbory – jeden v přední a druhý v zadní části chrámu poblíž vstupních dveří.

Co se týče samotného provedení, není třeba šetřit superlativy – sboristé byli schopni dosáhnout vzácné rovnováhy mezi dynamickým odstínováním jednotlivých hlasů, osobitým výrazem a především uceleností výsledného zvuku. Obzvláště závěry frází byly vybroušeny k delikátní rovnováze. Ze všech zpěváků a hudebníků vyzařovala především skromnost a upřímná radost z prováděné hudby. Koncert tak představoval milou alternativu a protiváhu k občasnému velikášství, které čeří jinak klidné vody historicky poučené interpretace.

czech_ensemble_baroque_2018_foto_jana_suplova_03

Samostatnou kapitolou byl hudební doprovod. V mnoha skladbách se objevila barokní kytara a theorba, které měnily svůj účel v závislosti na typu skladby. Poslechli jsme si tak harmonický doprovod sólových i sborových skladeb, stejně jako ryze kytarová a sólistická díla. Kytarista a theorbista Richard Závada po boku perkusisty Radka Tomáška obohatili do té doby spíše vokální večer. Přestože se například v (mezi kytaristy) proslulé skladbě Gaspara Sanze Canarios objevily i drobné technické nedostatky, interpretace byla natolik precizní a uvážená, že přehmaty představovaly pouhé maličkosti.

Ke konci koncertu se měnila i dramaturgie večera. Ryze vážné skladby evropského typu zatěžkané složitým kontrapunktem daly v programu prostor hudbě s nepopiratelnými jihoamerickými vlivy. Zprvu nenápadně, postupně však stále zřetelněji ovládaly hudbu prvky dramatické, taneční, homofonní a především domorodé. Úměrně tomu zvětšoval orchestr zastoupení rytmických nástrojů. Až nakonec hudba připomínala téměř černošský spirituál raného 20. století. Nebýt počátečního nastavení pomyslné laťky, mohlo by se zdát, že homofonními fakturami, rozšafnou rytmikou a uvolněným rytmickým cítěním se sbor pouze snaží zakrýt technické interpretační nedostatky. A přitom právě skrze absolutní stylovou proměnu sbor dokázal, že své limity stále ještě neobjevil.

Ačkoliv by se někomu mohlo zdát, že bezmála frivolní hudba některých z autorů do chrámových prostor (navíc v postní době) nepatří, sbor Czech Ensemble Baroque dokázal, že není důležité vždy dodržovat strohou vážnost či grácii. Pokud si koncert udrží vysokou interpretační úroveň a dokáže rozprostřít hudební i lidské sdělení od nejvážnějších a nejpokornějších proseb až po živoucí a bezmála taneční formy, okouzlí i ty největší škarohlídy. Dobrovolně přiznávám, že jsem kouzlu španělských autorů renesance v podání Czech Ensemble Baroque propadl.

Livre vermil de Montserrat: O Virgo Splendens, Anonym: Ay Santa Maria, Pedro de Escobar: Virgen bendita sin par, Francisco Guerrero: Gabriel archangelus, Cristóbald de Morales: Magnificat Octavi Toni, Regina Caeli, Gaspar Sanz: Canarios, Tomas Luis de Victoria: Ave Maris Stella, Ne timeas, Maria; Regina Caeli, Sebastián Durón: Salve Regina, Anonym: Dios italaçonantzine, Sancta Maria, Juan de Araujo: Los coflades de la estleya. Czech Ensemble Baroque Choir

Festival JAZZFESTBRNO se letos rozšiřuje o novou programovou linii Tension, která bude představovat hudebníky na pomezí jazzu a elektronické hudby. Jedním z interpretů, kteří se představí 28. března v prostoru Praha v Brně, bude česko-ukrajinské duo Zabelov Group, které nedávno vydalo nové album s názvem Eg. Rozhovor s Romanem Zabelovem (akordeon, hlas, klavír, varhany, harfa…) a Janem Šiklem (bicí, trubka, kytara, perkuse…) vznikl v jedné pražské kavárně těsně před kapelní zkouškou.  více

Dvojkoncerty, typické pro festival JAZZFESTBRNO, často pracují s modelem velká světová hvězda a před ní méně známá česká nebo evropská kapela. V sobotu 16. března tomu bylo v Divadle Husa na provázku jinak. Po česko-polském septetu Štěpánky Balcarové sice následoval recitál výborného amerického trumpetisty Theo Crokera, ale pro řadu návštěvníků byla hvězdná domácí sestava se jmény jako Jaromír Honzák nebo Marcel Bárta větším lákadlem než u nás zatím spíše neznámý Croker, vnuk jiného úspěšného amerického trumpetisty, Doca Cheathama. Ať už ale posluchač přišel do komorního prostředí Husy na provázku na zhudebněné polské verše nebo na americkou jazzovou party, jistě neodcházel zklamán. I když se v druhé polovině namísto funkového večírku konal regulérní jazzový koncert.  více

Zatímco slavnější z rodu Marsalisů, trumpetista Wynton, se v rámci brněnského JazzFestu představil už opakovaně, jeho starší bratr, saxofonista Branford, zavítal na jižní Moravu poprvé. Koncertem jeho Quartetu začal další ročník festivalu JazzFestBrno, který si po necelých dvou dekádách existence drží pozici nejkvalitnější jazzové přehlídky v republice.  více

Třetí koncert abonentního cyklu brněnské filharmonie (Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“) s názvem Paris, Paris včera vzdal svým programem hold významné evropské metropoli a hlavnímu městu Francie. V průběhu večera zazněla díla Wolfganga Amadea Mozarta, Charlese-Marii Widora a současného skladatele Kryštofa Mařatky. Kromě Filharmonie Brno vystoupili klarinetista Michel Lethiec a varhaník Christian Schmitt, představení dirigoval Jiří Rožeň.  více

Večery z cyklu Hudební inventura brněnského orchestru Ensemble Opera Diversa pravidelně vynášejí na světlo pozapomenutá díla českých skladatelů. Úterní koncert v sále Konventu Milosrdných bratří se stal pietní připomínkou výročí let 1939/1969. Po boku orchestru vystoupil houslista Milan Paľa a klavíristky Kristýna Znamenáčková a Lucie Pokorná. Představení řídila stálá dirigentka orchestru Gabriela Tardonová.  více

Skladatelka a písničkářka Bára Zmeková vydává v těchto dnech své nové album s názvem LUNAVES. Oficiálně je představí také v Brně. Křest v Kabinetu Múz proběhne v úterý 19. března.  více

Po úspěšném turné v Japonsku se Filharmonie Brno včera vrátila na brněnské pódium Kulturního centra Babylon. Večer sestával výhradně z děl německého hudebního romantismu, která zazněla v nastudování dirigenta Alexandera Liebreicha. Ve skladbě Čtyři preludia a Vážné zpěvy Johannese Brahmse se představil chorvatský basbarytonista Krešimir Stražanac.  více

Slovácký soubor Šafrán je již tradičním organizátorem brněnského fašanku. Akce se, v duchu lidových tradic, koná vždy v úterý před Popeleční středou a je počátkem křesťanského půstu. Její kořeny sahají do dob pohanských, nyní je však součástí křesťanských svátků téměř po celém světě. Průvodům masek se v regionech Moravy říká končiny, masopust, fašanek nebo např. šibřinky. Jeho souborová brněnská obdoba se snaží držet lidového předobrazu. Začíná průvodem na Náměstí svobody. Letos pokračoval přes Alfa pasáž až do budovy tržnice na Zelném trhu. Zakončení programu bylo v režii souboru Lučina, který divákům předvedl tzv. pochovávání basy. Jedná se o zvyk, který je inscenovaným pohřbem tohoto hudebního nástroje, znázorňuje ukončení zábav, zklidnění a příprav na Velikonoce.  více

„Tolik, co údajně dnes je nám, to dřív bylo starým lidem,“ zpívá Slávek Janoušek v písni Alzheimer a Parkinson.  Písničkář, který loni v září oslavil 65. narozeniny, našel ve stárnutí mimořádně silné téma pro svou novou desku. Tohle je vzkaz je album nejen o přibývajících létech, ale i o tom, jak si „na stará kolena“ čím dál víc vážíme své rodiny a svých kořenů. Třebaže najdeme velmi silné momenty na všech Janouškových albech, Tohle je vzkaz lze vnímat jako třetí díl trilogie jeho nejsilnějších nahrávek – Kdo to zavinil (1988), Tancuj a zpívej (1997) a Tohle je vzkaz (2018).  více

Skupina Nevermore & Kosmonaut získala za album Bleděmodré město, věnované Brnu, nominaci na Anděla v žánrové kategorii Folk. S kapelníkem a autorem písní Michalem Šimíčkem, přezdívaným Kosmonaut, hovoříme o písních, o městě, jeho zvucích a utajených zákoutích i o plánech kapely.  více

Po jedenácté se vrátilo slavné Labutí jezero do Brna a to na jeviště Janáčkova divadla při úterní obnovené premiéře tohoto nesmrtelného titulu. V den premiéry také uplynulo rovné století od okamžiku, kdy brněnské publikum tento baletní klenot Petra Iljiče Čajkovského shlédlo vůbec poprvé. O té doby je na repertoáru největšího moravského divadla jen s krátkými přestávkami téměř nepřetržitě. Do obnovené premiéry mu předcházelo deset jevištních a choreografických přepracování.  více

Hudební cyklus „Barbara Maria Willi uvádí…“ je patnáct let hodnotou brněnského kulturního života. Koncerty staré hudby pořádané energickou cembalistkou a varhanicí v jedné osobě se těší neutuchající přízni posluchačů a programová nabídka hudebních večerů je rok od roku pestřejší. Není tedy divu, že nová sezóna přišla s něčím zcela ojedinělým – včera zahájil cyklus již 16. ročník spojením středověké hudby, výtvarného umění a Alighieriho Božské komedie. Večer s názvem KCHUN: PURGATIO vznikl spoluprací pěveckého dua KCHUN sestávajícího z tenoristy Martina Prokeše a barytonisty Marka Šulce s akademickým malířem Atilou Vörösem a video jockeyem Rudolfem Živcem. Umělecký výtvor sui generis doplnil záznam recitace herce Jiřího Dvořáka.  více

V sále Blahoslavova domu (centru Českobratrské církve evangelické) zazněla včera podvečer duchovní díla pozdní renesance a raného baroka v podání komorního sboru Ensemble Versus a souboru historických nástrojů Castello in Aria. Obě tělesa řídil umělecký vedoucí sboru Vladimír Maňas. V programu večera figurovaly skladby léty prověřených i takřka neznámých, sporadicky uváděných autorů evropské hudby.  více

Městské divadlo Brno včera uvedlo evropskou premiéru muzikálu Poslední loď (The Last Ship), jehož autorem je světoznámý hudebník Sting. A bude to směs jeho výtečné muziky vycházející z britského folku, zdařile a upřímně vyprávěný příběh, a také silné herecké výkony, které by měly zaručit šťastnou plavbu inscenace směrem k divákům.  více

Webový portál Brno - město hudby letos slaví šesté narozeniny. Jako symbolický dárek našim čtenářům přinášíme první z pravidelných měsíčních příspěvků brněnského dramatika, spisovatele a scenáristy Milana Uhdeho. Který se s vámi bude dělit o své vzpomínky, úvahy i popis aktuálního dění na poli brněnské kultury. Jeho dnešním tématem je Festival Janáček Brno.  více