Jihoamerický spirituál Czech Ensemble Baroque

22. únor 2018, 13:00

Pokud patříte mezi příznivce a posluchače tzv. staré hudby, o hudebním tělese Czech Ensemble Baroque a jeho uměleckém vedoucím Romanu Válkovi jste již bezpochyby slyšeli. Ansámbl se věnuje historicky poučené interpretaci děl starších slohových období, převážně baroka a klasicismu. Hlavní devizou orchestru je pak uvádění velkých hudebně-dramatických útvarů. Mezi nedávné počiny patří například uměle vytvořené oratorium Příběh o Kristu sestavené z tematicky spojitých děl skladatele Heinricha Schütze. Velkou pozornost věnuje ansámbl také dílu Františka Xavera Richtera, jehož Requiem, Te Deum a pašijové oratorium Deposizione dalla croce di Gesu Cristo patří k zatím posledním nahrávkám orchestru.

Koncert s názvem !Ay, Santa Maria!, který zazněl v chrámu sv. Janů v Brně, se však velkému orchestrálně-vokálnímu počinu ani v nejmenším nepodobal. Czech Ensemble Baroque sestává z orchestru a sboru. V případě tohoto koncertu vystoupil ansámbl z tradičního rámce a v chrámu stanul pouze sbor pod vedením Terezy Válkové toliko s několika doprovodnými nástroji. Na rozdíl od klasicistní nebo barokní tvorby totiž zazněla pouze díla španělských renesančních autorů.

czech_ensemble_baroque_2018_foto_jana_suplova_02

Koncert akcentoval především díla Tomase Luise de Victoria, zazněly však také skladby jiných mistrů renesanční hudby – mezi nejvýznamnější skladatele lze zařadit především Cristóbalda de Moralese, Francisca Guerreru a Gaspara Sanze. Co však začínalo jako poklidná chrámová hudba, mělo se proměnit v cosi mnohem netradičnějšího, živějšího a rytmičtějšího. Změna však byla pozvolná a přitom nečekaná. A proto byla i okouzlující a odzbrojující.

Skladba O Virgo Splendens z kodexu Llibre vermell de Montserrat zahájila program večera. První dílo zaznělo ještě od vstupních dveří kostela. Při skladbách úvodní části se objevovaly drobné scénické prvky – zpěv zpovzdálí, uctivý příchod zpěváků do přední části lodi kostela před další písní, a nakonec i příchod samotné sbormistryně těsně před skladbou Virgen bendita sin par skladatele Pedra de Escobara. Občasné změny postavení sboru dokázaly vhodně rozšířit zvukový záběr tělesa. Mezi nejpůsobivější skladby patřila Salve Regina Sebastiána Duróna, ve které byly proti sobě postaveny dva sbory – jeden v přední a druhý v zadní části chrámu poblíž vstupních dveří.

Co se týče samotného provedení, není třeba šetřit superlativy – sboristé byli schopni dosáhnout vzácné rovnováhy mezi dynamickým odstínováním jednotlivých hlasů, osobitým výrazem a především uceleností výsledného zvuku. Obzvláště závěry frází byly vybroušeny k delikátní rovnováze. Ze všech zpěváků a hudebníků vyzařovala především skromnost a upřímná radost z prováděné hudby. Koncert tak představoval milou alternativu a protiváhu k občasnému velikášství, které čeří jinak klidné vody historicky poučené interpretace.

czech_ensemble_baroque_2018_foto_jana_suplova_03

Samostatnou kapitolou byl hudební doprovod. V mnoha skladbách se objevila barokní kytara a theorba, které měnily svůj účel v závislosti na typu skladby. Poslechli jsme si tak harmonický doprovod sólových i sborových skladeb, stejně jako ryze kytarová a sólistická díla. Kytarista a theorbista Richard Závada po boku perkusisty Radka Tomáška obohatili do té doby spíše vokální večer. Přestože se například v (mezi kytaristy) proslulé skladbě Gaspara Sanze Canarios objevily i drobné technické nedostatky, interpretace byla natolik precizní a uvážená, že přehmaty představovaly pouhé maličkosti.

Ke konci koncertu se měnila i dramaturgie večera. Ryze vážné skladby evropského typu zatěžkané složitým kontrapunktem daly v programu prostor hudbě s nepopiratelnými jihoamerickými vlivy. Zprvu nenápadně, postupně však stále zřetelněji ovládaly hudbu prvky dramatické, taneční, homofonní a především domorodé. Úměrně tomu zvětšoval orchestr zastoupení rytmických nástrojů. Až nakonec hudba připomínala téměř černošský spirituál raného 20. století. Nebýt počátečního nastavení pomyslné laťky, mohlo by se zdát, že homofonními fakturami, rozšafnou rytmikou a uvolněným rytmickým cítěním se sbor pouze snaží zakrýt technické interpretační nedostatky. A přitom právě skrze absolutní stylovou proměnu sbor dokázal, že své limity stále ještě neobjevil.

Ačkoliv by se někomu mohlo zdát, že bezmála frivolní hudba některých z autorů do chrámových prostor (navíc v postní době) nepatří, sbor Czech Ensemble Baroque dokázal, že není důležité vždy dodržovat strohou vážnost či grácii. Pokud si koncert udrží vysokou interpretační úroveň a dokáže rozprostřít hudební i lidské sdělení od nejvážnějších a nejpokornějších proseb až po živoucí a bezmála taneční formy, okouzlí i ty největší škarohlídy. Dobrovolně přiznávám, že jsem kouzlu španělských autorů renesance v podání Czech Ensemble Baroque propadl.

Livre vermil de Montserrat: O Virgo Splendens, Anonym: Ay Santa Maria, Pedro de Escobar: Virgen bendita sin par, Francisco Guerrero: Gabriel archangelus, Cristóbald de Morales: Magnificat Octavi Toni, Regina Caeli, Gaspar Sanz: Canarios, Tomas Luis de Victoria: Ave Maris Stella, Ne timeas, Maria; Regina Caeli, Sebastián Durón: Salve Regina, Anonym: Dios italaçonantzine, Sancta Maria, Juan de Araujo: Los coflades de la estleya. Czech Ensemble Baroque Choir

Strážnická zpěvačka a cimbalistka Magdalena Múčková se už v útlém věku projevila jako výrazný talent: v soutěži dětských zpěváků si ve finále zazpívala s brněnským BROLNem – a nahrávka to byla natolik vydařená, že ji Český rozhlas Brno dodnes uchovává jako tzv. trvalku. Dětský hlásek vyzrál v krásně zabarvený, nezaměnitelný hlas mladé ženy, která si velmi brzy osvojila disciplínu pro lidovou zpěvačku nejnáročnější, totiž interpretaci lidových balad: kupříkladu její vlastní úpravy baladických příběhů z rodného strážnického Dolňácka Vydala máti, vydala dcéru a V širém poli hruščička jsou čisté a působivé. Ve dvaceti se nebojácně postavila do čela mladé strážnické cimbálové muziky Danaj, která letos oslavila třicetiny, a natočila s ní devět CD – mezi jinými ceněná tematická alba Písničky z malířovy palety (2000, reedice 2018), vánoční Nenechte nás dlúho státi (1996), Vladimíru Úlehlovi dedikované CD Písňovou zahradou (2008) nebo letošní Desatero (2018).  V BROLNu na čas zakotvila jako kmenová cimbalistka a zpěvačka, dodnes se současným “malým” BROLNem občas hostuje. Kromě hraní na cimbál, zpívání, komponování muzikantských pásem a úprav písní pro “svou” CM Danaj vyučuje hru na cimbál na ZUŠ ve Veselí a ve Skalici - a našla si i práci redaktorskou a scénáristickou: v pořadu U nás aneb Od cimbálu k lidové kultuře v TV Noe představuje divákům výrazné osobnosti české a moravské lidové muziky. Jak je zřejmé, kulaté narozeniny nemá vlastně ani čas oslavit v klidu … V rámci letošního festivalu Janáček Brno prezentovala svůj autorský pořad Kvítí milodějné – takže bylo o čem si povídat.  více

Když trio Ponk v obsazení housle, cimbál a kontrabas přišlo se svým prvním albem Postfolklor a konceptem mrtvého folkloru, psal jsem, že se kapele podařilo „vnést do vybraného [folklorního] materiálu kus sama sebe, použít v písních spoustu hudebních vtípků a jasně čitelných i méně nápadných obratů z jiných žánrů, a přitom zachovat jejich podstatu“. Ponk tehdy hrál úpravy lidových písní, kterým sice ponechal texty a melodie, ale s velmi úsporným a čistě akustickým instrumentářem dokázal tento tradiční repertoár obohatit o prvky rocku a dalších žánrů. Vtip spočíval ve využití netradičních rytmických vzorců, způsobu hry a energie. Na podobném principu by se dalo vystavět hned několik alb, a tak po debutu s písněmi o smrti mohl Ponk natočit kolekce lidových písní svatebních nebo vánočních. Nestalo se tak a je to dobře.  více

Ve čtvrtek a v pátek proběhly v Brně dva zcela odlišné koncerty, avšak s jedním společným jmenovatelem. Byla jím Horňácká muzika Petra Mičky. První čtvrteční akce se konala v klubu Leitnerka a šlo o dvojkoncert s kapelou Lesní zvěř. Páteční program hostil husovický klub Musilka a za doprovodu zmíněné kapely se na něm představili zpěváci a zpěvačky z horňácké obce Hrubá Vrbka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno 2018 vyvrcholil operním představením Výlety páně Broučka v nastudování Národního divadla (Praha) v režii Slávy Daubnerové se scénografií Pavla Boráka a s kostýmy Simony Vachálkové. V hlavních rolích se představili Jaroslav Březina, Aleš Briscein, František Zahradníček, Alžběta Poláčková, Jiří Sulženko, Andrea Široká, Stanislava Jirků, Martin Šrejma, Roman Janál a Josef Moravec. Orchestr a sbor Národního divadla řídil Jaroslav Kyzlink, o taneční čísla se postarali členové Baletu Národního divadla a externisté.  více

První prosincový víkend se na Mezinárodním festivalu Janáček Brno 2018 nesl ve znamení krásy a poetiky lidové písně, tak jak ji vnímal skladatel sám. Sobotní odpoledne v Mahenově divadle patřilo folkloru ryzímu přímo ze skladatelova rodného kraje. Neděle potom patřila slavnostnímu představení jednoho z jeho největších folklorem inspirovaných děl – Moravská lidová poezie v písních – v působivých prostorách vily Tugendhat.  více

Ze soutěže Blues Aperitiv postoupil letos na mezinárodní festival Blues Alive do Šumperka slovenská skupina Kiero Grande, dále dvě polské kapely a brněnský hudebník Jan Fic se svým sólovým projektem. Honza, který si pod značkou Red Bird Instruments sám vyrábí kytary z krabic od doutníků (cigar box guitars) a další nástroje, je jinak známý jako frontman skupiny The Weathermakers, s níž si syrové blues zahrál i na Portě. A na několika festivalech se mihl i jako kapelník recesistické trampské skupiny The Honzíci. Následující rozhovor vznikl u příležitosti vydání sólového alba Město, které Jan Fic společně s producentem Martinem Kyšperským oficiálně představí 17. prosince v brněnském obchůdku Stereo – Vinyl Culture Shop.  více

Uplynulý týden plný hudebních akcí završilo finálové kolo soutěže Central European Jazz Competition pořádané dvojicí „sousedících“ jazzových festivalů –  JazzFestBrno a Poysdorf Jazz & Wine. Přeshraniční hudební projekt  našlápl ke slibné budoucnosti: už první ročník jazzového klání ve svém finálovém odpoledni nabídl šest půlhodinových bloků finalistů, kteří překvapili šíří hudebního záběru i muzikantskou kvalitou.  více

Předposledním divadelním dílem vrcholícího hudebního festivalu Janáček Brno 2018 se včera stala mistrova poslední dokončená opera Z mrtvého domu, kterou inspiroval Dostojevského román. Inscenaci připravila Velšská národní opera v koprodukci se Skotskou operou, představení režíroval David Pountney, scénu navrhnula Maria Bjornson a orchestr řídil Tomáš Hanus. V hlavních rolích se představili Mark Le Brocq, Alan Oke, Simon Bailey, Ben McAteer a Paula Greenwood. Posluchači měli jedinečnou možnost poslechnout si Janáčkovo dílo v kritické edici Sira Charlese Mackerrase a nedávno zesnulého janáčkovského badatele a muzikologa Johna Tyrrella. Poněkud atypické pro mnoho posluchačů mohlo být uvedení v anglickém jazyce s českými titulky.  více

Hlavním dramaturgickým záměrem letošního Mezinárodního festivalu Janáček Brno 2018 je uvedení kompletního hudebně-dramatického autorova díla. Po divácky úspěšné Káti Kabanové a precizním provedení Věci Makropulos včera přišel na řadu polský soubor Teatr Wielki z Poznani s uvedením Její pastorkyně tedy díla, které dvanáct let po své Brněnské premiéře v roce 1904 otevřelo Leoši Janáčkovi dveře na mezinárodní hudební scénu.  více

Na mezinárodním hudebním festivalu Janáček Brno 2018 zaznělo mnoho rozličných a kvalitativně rozdílných operních představen. Jednou za čas se objeví inscenace, které rozdělí brněnské publikum na dva nesmiřitelné tábory, jedni jsou nadšeni novátorstvím, množstvím mimohudebních odkazů a smělou režií, druzí hořekují nad nelogickým symbolismem, odklonem od operního libreta a konečně políčkem do tváře skladatele. Písňový cyklus Zápisník zmizelého od belgického tělesa Muziektheater Transparant v režii Iva van Hoveho a se skladatelskými přípisky Annelies Van Parys kontroverzní v naznačeném slova smyslu byl. Na novém jevištním tvaru se podílel také scénograf Jan Versweyveld, kostymérka An D’Huys a dramaturg Krystian Lada. V sólových rolích se představili Ed Lyon, Marie Hamard a Hugo Koolschijn, na klavír doprovázena Lada Valešová a za scénou účinkovaly členky sborové akademie De Munt/La Monnaie. Zápisník zmizelého včera zazněl v sále Mahenova divadla.  více

Druhý z doprovodných folklorních koncertů festivalu Janáček Brno se uskutečnil v divadle Reduta. Dle všeho laťka, kterou nastavil ten první, zůstává stále vysoko. Pořad nazvaný Chodníčky k lidové písni měl představit divákům jeden z Janáčkových nejoblíbenějších slováckých regionů – Horňácko. Tohoto úkolu se svědomitě ujala cimbálová kapela s výstižným názvem Musica Folklorica.  více

Dvakrát hudební mistrovství prvotřídní kvality a pokaždé jinak. Jednou jako posluchačsky náročná hudební show, kterou jen poučení posluchači vnímali jako připomínku tragických událostí. A podruhé jako odlehčený a roztančený večer s písněmi, které si mohl zpívat celý sál Sono Centra. Pořadatelé JazzFestu Brno ukázali, že není jazzové kvinteto jako jazzové kvinteto. Oba lídři posledních dvou koncertů letošního ročníku festivalu si právem vysloužili bouřlivý potlesk. Přitom by člověk na scéně stěží pohledal dva tak rozdílné typy hudebníků, jako jsou Terence Blanchard a Richard Bona.  více

Brněnský Slovácký krúžek oslavil v sobotu 110. výročí svého vzniku. A díky velkému zájmu diváků si je připomněl hned dvěma odpoledními koncerty v kulturním centru Rubín.  více

Národní divadlo moravskoslezské z Ostravy se na hlavním programu festivalu Janáček Brno podílelo již několikrát. Včera soubor zavítal do brněnského Mahenova divadla se zcela novou inscenací nepříliš často uváděné opery Osud v režii svého ředitele Jiřího Nekvasila, se scénou Daniela Dvořáka, kostýmy Simony Rybákové a v hudebním nastudování hudebního ředitele Jakuba Kleckera. Moravskoslezské divadlo se tak v tuzemsku stalo teprve druhým divadelním domem, který za dobu své existence uvedl všechny opery Leoše Janáčka. V hlavních rolích se představili Martin Šrejma jako skladatel Živný, Veronika Holbová jako Míla Válková a Petra Alvarez Šimková jako její matka, ve vedlejších pak Roman Hoza v roli malíře Lhotského a Tomáš Kořínek jako doktor Suda, dále účinkoval Sbor a orchestr Národního divadla moravskoslezského.  více

Mezinárodní hudební festival Janáček Brno je v plném proudu, posluchači si ještě nestačili vychutnat povedenou instrumentaci Ondřeje Kyase v novém scénickém nastudování Šárky a už se na ně valí další produkce. Jednoaktová opera Počátek románu a balet Rákoš Rákoczy zazněly v provedení studentů Konzervatoře Brno s Orchestrem a sborem studentů téže instituce. Vystoupil také umělecký soubor Hradišťan. Režie se chopila Kristiana Belcredi, scénu a kostýmy navrhla Sylva Marková. Obě působí v tělese Ensemble Opera Diversa. Choreografie se ujala umělecká vedoucí souboru Hradišťan Ladislava Košíková. Představení řídil Tomáš Krejčí.  více