Kabaretní show, při níž Brno Contemporary Orchestra přišlo o věneček

12. říjen 2023, 19:00
Kabaretní show, při níž Brno Contemporary Orchestra přišlo o věneček

Prostory bývalého kina Bio Moderna byly v roce 2019 proměněny na okázalý interiér s názvem Cabaret dés Péchés. Jak taková kabaretní show nazývající se Vavřínový věneček a podtitulem Vyprávění o hudbě, která neumí umřít vypadala, měli diváci možnost vidět ve středu 11. října v režii komorního obsazení Brno Contemporary Orchestra v čele s dirigentem Pavlem Šnajdrem. Přizváni byli sólisté Magdalena Hebousse (soprán), Marek Žihla (tenor) a skupina praporečníků FlagArt Mondaria. Názvem se organizátoři odvolávají ke stejnojmenné povídce Ladislava Fukse (1923–1994) popisující s cynickou nadsázkou ponižování a odsuzování od sebezvaných vůdců a vítězů. Tematika večera proto byla v mnoha ohledech ponurá. Kromě milostných duetů a árií se hlavní dramaturgická myšlenka zaobírala extravagancí, židovskými autory a jejich odkazem nemálo spojeným s válkou.

Výběr z cyklu Deset pochodů ke ztracenému vítězství argentinského skladatele Mauricia Kagela (1931–2008) v případě koncertu představoval pojítko tragikomického charakteru, které obohatily scénky praporečníků. I když se to zprvu nemuselo zdát, pochody byly technicky náročné na rytmickou přesnost a sjednocené nástupy, což se ne vždy orchestru podařilo. Také tomu nepomohlo ani nazvučení, které zpočátku nebylo vyvážené. I přesto ale tato čísla spojená i s jevištní akcí výborně navozovala atmosféru kabaretu se špetkou militantního nádechu. O ten se postarala skupina FlagArt Mondaria, jejíž vstupy postupně gradovaly. V úvodu se jednalo pouze o karikaturu vojenské chůze a hajlování, ale závěr patřil prvotřídní show s prapory, za kterou praporečníci sklidili velký potlesk.

BCO_vavrinovy_venecek_foto_jan_mikolasek_04

Písně, jež během večera zazněly, Brno Contemporary Orchestra (BCO) provedlo v nových aranžích od Petra Kofroně, Marka Piačka nebo Trevora Grahla. Ani ty se neobešly bez notné dávky herectví, grotesky a scéničnosti. Tenorista Marek Žihla se divákům představil v písni Já viděl Helenu v bazénu brněnského rodáka Fritze Grünbauma (1880–1941). Libretistu, skladatele, operetního zpěváka, ale především kabaretního umělce židovského původu však koncem roku 1940 zastihl stejný osud jako i jiné – byl deportován do koncentračního tábora v Dachau, kde 14. ledna 1941 z neznámých příčin zemřel. Na píseň s doprovodem klavíru attacca navázala úprava Petra Kofroně, v níž hlavní roli převzal orchestr. Kofroň rezignoval na text a vše zopakoval pouze instrumentálně. Plynulý přechod od stylově vkusného a dynamického zpěvu Marka Žihla do orchestrální úpravy vyzněl spíše jako závěrečná dohra než nová verze písně. A proto je milým zjištěním, že jak stylově, tak hudebně Petr Kofroň velice decentně navázal na Grünbaumovu poetiku.

BCO_vavrinovy_venecek_foto_jan_mikolasek_03

Očekávanou skladbou a bezpochyby jedním z vrcholů večera byla Sonata erotica Erwina Schulhoffa (1894–1942) , která vznikla roku 1919 ve Stuttgartu. Zhudebněný orgasmus (v partituře pro Solo Muttertrompete) i dnes na publikum působí velice dráždivě. Sólový part nastudovala mladá sopranistka Magdaléna Hebousse, která se se svým jemným, laškovným a mladistvým zjevem výtečně hodila pro provedení tohoto díla, jež místy neopouštělo komickou/groteskní rovinu (např. závěrečné vykonání potřeby do lavoru, který byl hlavní rekvizitou mužské postavy v předešlé písni). Oba zpěváci se taktéž představili v áriích a duetech z dobových operet Jeana Gilberta (vlastním jménem Max Winterfeld), Roberta Stolze a Jaromíra Weinbergera zaranžovaných Markem Piačkem a Trevorem Grahlem, v nichž poukázali na flexibilitu a rozmanitost svých pěveckých výkonů. Výrazné spíše temnější zabarvení hlasu Magdalény Hebousse se skvěle doplňovalo se zvučným a nosným tenorem Marka Žihla. To samé můžeme tvrdit i v případě písně Pavla a Huga Hasse Život je pes.

Pěvecká čísla plná romantiky a naivity propletená Kagelovými pochody uzavřela Straussiana pro BCO a soprán bez textu od Ericha Wolfganga Korngolda (1897–1957) v úpravě kanadského skladatele žijícího v Holandsku Trevora Grahla. Dílo představuje poctu králi vídeňského valčíku a zároveň bizarní vzpomínku na válečné časy. Nadsázka a absurdita vyvěrající z podstaty skladby se opírají o bohatou instrumentaci, kompoziční roztříštěnost celku a paradoxně časté opakování hlavního tématu, jež doplnila i zvuková produkce (zvuk ohňostroje) zachycující oslavný a pochodový charakter díla. Vše vyvrcholilo velkolepým závěrem – směsicí reminiscencí na dobové populární kousky za doprovodu párty frkaček, píšťalek a konfet.

Program:

Ervin Schulhoff – Sonata erotica

Mauricio Kagel – Deset pochodů ke ztracenému vítězství (10 Marsche um den Sieg zu verfehlen /10 Marches to miss the Victory)

Fritz Grünbaum / Petr Kofroň – Já viděl Helenu v bazénu

Robert Stolz/ Trevor Grahl – Der Favorit – Du sollst der Keiser meiner Seele sein

Jean Gilbert (Max Winterfeld) / Marek Piaček– Cudná Zuzana - Ist es wahr, was alle sagen? – duet

Erich Wolfgang Korngold / Trevor Grahl - Straussiana

Jaromír Weinberger /Marek Piaček – Lidé z Pokerflatu

Hugo Haas / Pavel Haas/ – Život je pes – duet

Magdaléna Hebouss – soprán

Marek Žihla – tenor

FlagArt Mondaria

Martin Svobodník – světla, režie

Brno Contemporary Orchestra - dirigent Pavel Šnajdr

Foto Jan Mikolášek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce