Kapr na Provázku předznamenal kouzlo Vánoc

18. prosinec 2019, 19:00
Kapr na Provázku předznamenal kouzlo Vánoc

V záplavě předvánočních hudebních akcí (včetně těch bezplatných na všech náměstích) se ta, s níž přišel Cotatcha Orchestra s hostující zpěvačkou Mar Vilasecou z Barcelony, rozhodně neztratila. Pestrý koktejl českých barokních pastorel, amerických vánočních písní a starobylé katalánské koledy měl ve víceméně zaplněném sále Husy na provázku odezvu.

Nemocného Jana Daleckého v roli průvodce večerem zastoupil bandleader Jiří Kotača, jenž moderoval s nadhledem i s nadsázkou. Začal hádankou: název skladby Jingle Bells (původním názvem One Horse Open Sleigh) autora Jamese Lorda Pierponta z roku 1857 znal samozřejmě každý, takže její verze ve stylu Orchestru Counta Basieho ze šedesátých let minulého století příjemně vyladila náladu v sále. V tenorsaxofonovém sóle se blýsknul Petr Smékal. Aranžmá ve stylu amerického bigbandu vystřídala první z kolekce barokních vánočních písní Adama Václava Michny z Otradovic Vánoční rolnička v úpravě Augustina Bernarda. Tradiční, chrámová verze se tak postupně rozvinula do jazzové v podání šestnáctičlenného bandu se sólujícími Jiřím Kotačou na trubku a Martinem Konvičkou za piánem.

cotatcha_orchestra_2019_foto_jan_jonatan_01

Další americký populár Let It Snow napsaný v letním žáru roku 1945 v Hollywoodu Jule Stynem a Sammy Cahnem pro osvěžení se stal neodmyslitelnou součástí amerických Vánoc také zásluhou mnoha jazzových aranžmá. Cotatcha Orchestra použil verzi Toma Kubise, tady s rozjezdovým kontrabasovým sólem Petra Kormana a sólem na trombón Ivana Melina. Poprvé v průběhu večera se publiku představila mladá katalánská zpěvačka Mar Vilaseca a vzápětí předvedla svůj příjemně barevný hlas s ukázkou jiskřivého, přesně v tempu vyfrázovaného scatu. Na pódiu Mar zůstala i pro následující skladbu Have Yourself Merry Little Chrismas a původní interpretaci Judy Garlandové nezůstala nic dlužna. Skladbu s poměrně krkolomným názvem napsali Hugh Martin a Ralph Blane v roce 1943 pro štědrovečerní scénu v muzikálu Meet Me in St. Louis; líbila se a v průběhu let ji znovu zpopularizovaly i jazzové úpravy. U nás si ji spojujeme především s hlasem Franka Sinatry. Následovala bigbandová instrumentální skladba Tři králové v aranžmá Teda Nashe se sóly Marka Kotači na sopránsaxofon a Kamila Slezáka na bicí. Další instrumentálka - Child Is Born amerického jazzového trumpetisty Thada Jonese z roku 1969 - nabídla na úvod zdánlivě zdlouhavý rozjezd melodie na piáno, jak si to žádá původní úprava. Teprve potom dala příležitost vyniknout Cotatcha Orchestru jako celku, po jednotlivých sekcích, s perfektní dynamikou a s Jiřím Kotačou hravě sólujícím na křídlovku. Další instrumentálka, velice populární vánoční píseň Santa Claus Is Coming To Town Johna Fredericka Cootse a Havena Gillespieho z roku 1934, přivála do Brna atmosféru amerických bigbandů z předválečných let. Tento Santa byl (a vlastně stále je) obrovským americkým hitem, bez kterého se nemůže obejít vánoční vystoupení žádného bigbandu – ať jako zde v instrumentální verzi s příležitostí k exhibici po sekcích, nebo zpívaného (např. Bingem Crosbym, Frankem Sinatrou nebo Brucem Springsteenem). Právě instrumentálky ukázaly současné rostoucí kvality orchestru jako stále sehranější a nápaditější skupiny výborných sólových hráčů.

cotatcha_orchestra_2019_foto_jan_jonatan_03

Mar Vilaseca se na pódium vrátila s působivým ztvárněním (Mar Vilaseca, Martin Konvička, Peter Korman) starobylé katalánské koledy El Noi de la Mare doprovázena minimalistickým triem piano-kontrabas-bicí (Konvička, Korman, Slezák) tvořícím jinak rytmickou páteř Cotatcha Orchestra. Zde střídmý doprovod nechal vyniknout barvu hlasu i pozoruhodný výraz zpěvu mladé katalánské umělkyně. Zejména úvod písně vyžadoval od posluchačů ztišení a usebrání, které přetrvalo i v okamžiku, kdy zpěvačka opustila text a přešla do scatu. Od vokálu ke scatu se Mar Vilaseca propracovala i v Konvičkově úpravě snad nejznámější vánoční písně českého baroka Chtíc, aby spal Adama Václava Michny z Otradovic, včetně zpěvní paralely se saxofonovou sekcí. V instrumentální části skladby si zasólovali Radim Hanousek na basklarinet a Jiří Kotača na křídlovku.

cotatcha_orchestra_2019_foto_jan_jonatan_02

Hravá přídavková Vánoční roztomilost opět z pera barokního skladatele Adama Václava Michny z Otradovic dala Martinu Konvičkovi šanci ukázat co nejvíc z dovedností Cotatcha Orchestra. Na pódiu tak postupně excelovali sólisté: zpívající i scatující Mar Vilaseca, Radek Zapadlo na altsaxofon, Michal Motýl na bastrombon, Jan Přibil na trumpetu a ve společném sólu mezinárodní trombonová sekce (Matthias Zeindlhoffer, Jan Galia, Ivan Melin, Michal Motýl) s lehkostí danou usilovným individuálním i společným cvičením.

Příjemný, od předvánočního shonu kultivovaně odvádějící hudební večer byl odměnou každému, kdo nelitoval času či peněz a přišel si poslechnout stále sehranější a tvořivější brněnský bigband Cotatcha Orchestra a Mar Vilasecu, hostující zpěvačku z Barcelony. S invencí ale i úctou přistoupili k tématu předvánočního i vánočního času a byla radost si je všechny poslechnout.

Kapr na Provázku. Cotatcha Orchestra + Mar Vilaseca. Brno, Divadlo Husa na provázku, 15. prosince 2019

Foto Jan Jonatan

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Steven Johnston je skotský písničkář, který v poslední době používá pseudonym Damask Rose. Stejně se jmenuje i album které v roce 2022 natočil v Brně s producenty Pavlem Šmídem a Vojtěchem Svatošem. Se stejným producentským týmem nyní pracuje na druhém albu.  více

Roky zakončené číslicí 4 jsou pro českou kulturu důležitým symbolem. Nejinak je tomu i letos, kdy si v rámci Roku české hudby 2024 připomínáme významná výročí spjatá s některými kulturními institucemi a řadou jmen známých hudebních skladatelů a umělců. Tím nejskloňovanějším je bezesporu Bedřich Smetana (1824–1884), u něhož si připomínáme hned dvě jubilea – dvě stě let od narození a sto čtyřicet let od úmrtí. K oslavám se samozřejmě připojila i Filharmonie Brno, která připravila pro diváky dva koncerty s názvem Smetana 200 konané 29. února a 1. března v Janáčkově divadle. Recenze se pojí s prvním z nich. Orchestr vystoupil pod taktovkou švýcarského dirigenta Michaela Tabachnika a mimo jiné doprovodil mladého tuzemského klavíristu Marka Kozáka. Program se však nevztahoval pouze ke tvorbě Bedřicha Smetany, naopak dal vyniknout kontextu autorovy doby skrze díla Ferenze Lizsta a Richarda Wagnera.  více

Čtyřicetidenní postní doba, v níž se právě nacházíme, značí pro většinu z nás přípravu slavení Velikonoc. Tento čas představuje příležitost k vlastnímu zamyšlení a ztišení v podobě modliteb. Sbor Ensemble Versus se mimo jiné věnuje duchovní a liturgické hudbě, pro letošní postní období si připravil ojedinělý komponovaný večer, jenž se uskutečnil ve středu 28. února v kostele sv. Augustina. Propracovanost a výjimečnost koncertu se propisovala nejen do pěveckých čísel, ale také do improvizací olomouckého varhaníka Karla Martínka a režie Kateřiny Křivánkovévíce

Koncerty Brno Contemporary Orchestra (BCO) lze jen stěží označit za tradiční. Jsou ale vystoupení, která se i tomuto vymykají a hranici ještě posouvají. Takovým byl úterní koncert pojmenovaný Ministerstvo pravdy: vyprávění o hudbě, která neumí budovat lepší zítřky. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo v budově bývalého OV KSČ tři kompozice na první pohled odlišné přesto propojené. Před začátkem programu posluchači vyslechli hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února 1974. U pamětníků tento krok mohl vyvolat lehce nahořklou nostalgii, pro mladší šlo o krásnou ukázku vysílání v období těžké normalizace.  více

Přihodilo se vám někdy, že jste byli přítomni události a už v jejím průběhu jste si uvědomili, že se stáváte součástí historického okamžiku? Tento povznášející pocit jsem už znala, a proto mám radost, že jsem ho mohla prožít znovu na koncertě s názvem Na pomezí žánrů, který se konal 23. února v HaDivadle. U příležitosti 102. výročí narození rozhlasového barda Jaromíra Nečase a jako úvodní koncert oslav 100 let vysílání ho uspořádal Český rozhlas Brno v čele s folklorním dramaturgem Jaroslavem Kneislem.  více

Když se zmíní cembalo, většina lidí si představí hudbu starou, zejména barokní. Ač se zdálo, že cembalu po vynálezu kladívkového klavíru odzvonilo, mnozí autoři hudby 20. století pochopili, že se jedná o nástroj, který má sice jiné zvukové vlastnosti než piano, je však stále nástrojem plnohodnotným. Pravdivost této teze se ve čtvrtek 22. února v Besedním domě pokusila dokázat Filharmonie Brno pod vedením německého dirigenta Alexandera Liebreicha. Spolu s věhlasným cembalistou Mahanem Esfahanim provedla tři skladby 20. století, které cembalo postavily do tří různých rolí.  více

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Také Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem se letos přidává k oslavám Roku české hudby. V Janáčkově divadle se včera uskutečnil koncert věnovaný vokálně-instrumentálním dílům dvou exilových skladatelů rozdílných epoch – Antonína Rejchy (1770–1836) a Jana Nováka (1921–1984). V rámci večera se představili Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra FialyMartina Janková (soprán), Pavla Vykopalová (mezzosoprán), Aleš Briscein (tenor) a Jiří Brückler (bas).  více

Pondělním koncertem Africa calls Europe byl v sále Konventu Milosrdných bratří zahájen XXI. ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí... Jak název večera napovídá, divákům bylo předvedeno propojení evropských a (nejen) afrických vlivů. O tento zajímavý dramaturgický počin se postaralo londýnské flétnové kvarteto i Flautisti ve složení Jitka KonečnáDoris KitzmantelIlona Veselovská a Monika Wimberger Devátá, ke kterému se v několika skladbách připojil perkusionista Jakub Kupčík. V první polovině večera nejdříve zazněla díla z renesanční a barokní epochy, ve druhé pak kompozice soudobých autorů.  více

Nejčtenější

Kritika

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více