Kapr na Provázku předznamenal kouzlo Vánoc

18. prosinec 2019, 19:00

V záplavě předvánočních hudebních akcí (včetně těch bezplatných na všech náměstích) se ta, s níž přišel Cotatcha Orchestra s hostující zpěvačkou Mar Vilasecou z Barcelony, rozhodně neztratila. Pestrý koktejl českých barokních pastorel, amerických vánočních písní a starobylé katalánské koledy měl ve víceméně zaplněném sále Husy na provázku odezvu.

Nemocného Jana Daleckého v roli průvodce večerem zastoupil bandleader Jiří Kotača, jenž moderoval s nadhledem i s nadsázkou. Začal hádankou: název skladby Jingle Bells (původním názvem One Horse Open Sleigh) autora Jamese Lorda Pierponta z roku 1857 znal samozřejmě každý, takže její verze ve stylu Orchestru Counta Basieho ze šedesátých let minulého století příjemně vyladila náladu v sále. V tenorsaxofonovém sóle se blýsknul Petr Smékal. Aranžmá ve stylu amerického bigbandu vystřídala první z kolekce barokních vánočních písní Adama Václava Michny z Otradovic Vánoční rolnička v úpravě Augustina Bernarda. Tradiční, chrámová verze se tak postupně rozvinula do jazzové v podání šestnáctičlenného bandu se sólujícími Jiřím Kotačou na trubku a Martinem Konvičkou za piánem.

cotatcha_orchestra_2019_foto_jan_jonatan_01

Další americký populár Let It Snow napsaný v letním žáru roku 1945 v Hollywoodu Jule Stynem a Sammy Cahnem pro osvěžení se stal neodmyslitelnou součástí amerických Vánoc také zásluhou mnoha jazzových aranžmá. Cotatcha Orchestra použil verzi Toma Kubise, tady s rozjezdovým kontrabasovým sólem Petra Kormana a sólem na trombón Ivana Melina. Poprvé v průběhu večera se publiku představila mladá katalánská zpěvačka Mar Vilaseca a vzápětí předvedla svůj příjemně barevný hlas s ukázkou jiskřivého, přesně v tempu vyfrázovaného scatu. Na pódiu Mar zůstala i pro následující skladbu Have Yourself Merry Little Chrismas a původní interpretaci Judy Garlandové nezůstala nic dlužna. Skladbu s poměrně krkolomným názvem napsali Hugh Martin a Ralph Blane v roce 1943 pro štědrovečerní scénu v muzikálu Meet Me in St. Louis; líbila se a v průběhu let ji znovu zpopularizovaly i jazzové úpravy. U nás si ji spojujeme především s hlasem Franka Sinatry. Následovala bigbandová instrumentální skladba Tři králové v aranžmá Teda Nashe se sóly Marka Kotači na sopránsaxofon a Kamila Slezáka na bicí. Další instrumentálka - Child Is Born amerického jazzového trumpetisty Thada Jonese z roku 1969 - nabídla na úvod zdánlivě zdlouhavý rozjezd melodie na piáno, jak si to žádá původní úprava. Teprve potom dala příležitost vyniknout Cotatcha Orchestru jako celku, po jednotlivých sekcích, s perfektní dynamikou a s Jiřím Kotačou hravě sólujícím na křídlovku. Další instrumentálka, velice populární vánoční píseň Santa Claus Is Coming To Town Johna Fredericka Cootse a Havena Gillespieho z roku 1934, přivála do Brna atmosféru amerických bigbandů z předválečných let. Tento Santa byl (a vlastně stále je) obrovským americkým hitem, bez kterého se nemůže obejít vánoční vystoupení žádného bigbandu – ať jako zde v instrumentální verzi s příležitostí k exhibici po sekcích, nebo zpívaného (např. Bingem Crosbym, Frankem Sinatrou nebo Brucem Springsteenem). Právě instrumentálky ukázaly současné rostoucí kvality orchestru jako stále sehranější a nápaditější skupiny výborných sólových hráčů.

cotatcha_orchestra_2019_foto_jan_jonatan_03

Mar Vilaseca se na pódium vrátila s působivým ztvárněním (Mar Vilaseca, Martin Konvička, Peter Korman) starobylé katalánské koledy El Noi de la Mare doprovázena minimalistickým triem piano-kontrabas-bicí (Konvička, Korman, Slezák) tvořícím jinak rytmickou páteř Cotatcha Orchestra. Zde střídmý doprovod nechal vyniknout barvu hlasu i pozoruhodný výraz zpěvu mladé katalánské umělkyně. Zejména úvod písně vyžadoval od posluchačů ztišení a usebrání, které přetrvalo i v okamžiku, kdy zpěvačka opustila text a přešla do scatu. Od vokálu ke scatu se Mar Vilaseca propracovala i v Konvičkově úpravě snad nejznámější vánoční písně českého baroka Chtíc, aby spal Adama Václava Michny z Otradovic, včetně zpěvní paralely se saxofonovou sekcí. V instrumentální části skladby si zasólovali Radim Hanousek na basklarinet a Jiří Kotača na křídlovku.

cotatcha_orchestra_2019_foto_jan_jonatan_02

Hravá přídavková Vánoční roztomilost opět z pera barokního skladatele Adama Václava Michny z Otradovic dala Martinu Konvičkovi šanci ukázat co nejvíc z dovedností Cotatcha Orchestra. Na pódiu tak postupně excelovali sólisté: zpívající i scatující Mar Vilaseca, Radek Zapadlo na altsaxofon, Michal Motýl na bastrombon, Jan Přibil na trumpetu a ve společném sólu mezinárodní trombonová sekce (Matthias Zeindlhoffer, Jan Galia, Ivan Melin, Michal Motýl) s lehkostí danou usilovným individuálním i společným cvičením.

Příjemný, od předvánočního shonu kultivovaně odvádějící hudební večer byl odměnou každému, kdo nelitoval času či peněz a přišel si poslechnout stále sehranější a tvořivější brněnský bigband Cotatcha Orchestra a Mar Vilasecu, hostující zpěvačku z Barcelony. S invencí ale i úctou přistoupili k tématu předvánočního i vánočního času a byla radost si je všechny poslechnout.

Kapr na Provázku. Cotatcha Orchestra + Mar Vilaseca. Brno, Divadlo Husa na provázku, 15. prosince 2019

Foto Jan Jonatan

První díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Velké hlasy a patří brněnské opeře.   více

Představujeme vám nového hudebního Průvodce. Brno získalo téměř před třemi lety prestižní titul Město hudby UNESCO, čímž se zařadilo mezi 46 stejně zaměřených měst z celého světa. Na otázku proč a čím je jeho hudební scéna tak vyjímečná vám možná odpoví jednotlivé díly následujícího seriálu. Autorem celkem devíti kapitol mapujících brněnskou hudební scénu je Boris Klepal. O grafické zpracování a sazbu tištěného průvodce se postarala Barbara Zemčík. Koláže jsou dílem yvanse, anglický překlad realizoval Don Sparling. Od zítřejšího dne najdete na tomto místě pravidelně každý čtvrtek jednu z kapitol Průvodce. Tištěná verze bude v lepších časech zdarma k vyzvednutí v informačním centru TIC Brnovíce

Trumpetista Jiří Kotača stojí v čele mladého, ale velmi zajímavého a zdravě ambiciózního big bandu Cotatcha Orchestra. Zatímco brněnský orchestr na své první album teprve čeká, nedávno Kotača vydal CD se svým komornějším tělesem, s mezinárodním Alf Carlsson/Jiří Kotača Quartetem. Album se jmenuje Journeysvíce

V souvislosti s dopady mimořádných opatření kvůli viru Covid-19 na aktéry kulturních a kreativních odvětví v Brně, vedení města Brna a Odbor kultury MMB intenzivně pracují na souboru opatření pro zmírnění těchto dopadů. Zároveň v této věci probíhá komunikace na všech úrovních veřejné správy, především pak ve spolupráci s Institutem umění - Divadelním ústavem, který mapuje situaci na celostátní úrovni. Do 22. března 2020 můžete prostřednictvím online dotazníku (odkaz najdete v článku) pomoci zhodnotit aktuální situaci, na základě výsledků budou podniknuty další kroky.  více

Zatímco své minulé album Velký svět vydal brněnský písničkář Ivo Cicvárek dlouhých jedenáct let po předchozí sólové nahrávce, tentokrát nechal fanoušky čekat „pouhých“ sedm roků. Mezitím se však podílel například na živých nahrávkách Textové dílny Slávka Janouška (Konec! Panáka! Bazén! a Ježíšku, přines!) a především v roce 2017 připravil v duu s Ladou Šimíčkovou velmi pěkné album Soukromé písně. Na konci loňského roku se pak po letech připomněl jako autor písní skupiny Mošny, s níž spolupracuje od 90. let.  více

Čtvrtý abonentní večer připravený Filharmonií Brno pro šéfdirigentskou řadu Filharmonie na Stadionu a v Janáčkově divadle je výjimečným dramaturgickým počinem. Program nazvaný podle vstupní skladby Modesta Petroviče Musorgského „Obrázky z výstavy“ staví vedle sebe další díla podnícená i inspirovaná malířským uměním: Fresky Piera della Francesca Bohuslava Martinů a symfonii Malíř Mathis Paula Hindemitha. Znějící malířství je doprovázeno unikátními, hudbou dokreslenými vizualizacemi Cori O’Lana ve spolupráci s Ars Electronica. Nejen pro kulturní instituce těžkou situaci tohoto týdne zvládla Filharmonie Brno pohotově i s náležitým pozitivním ohlasem. Podobně jako například Cirk La Putyka předcházející den se Filharmonie rozhodla představení v Janáčkově divadle nerušit a hudbu i s vizualizacemi přenášet 12. března z Besedního domu živě online na webu a na sociálních sítích.  více

Příběh osudové lásky krásné kurtizány Marguerity a jejího milého Armanda, jak jej známe z autobiografické prózy Dáma s kaméliemi od Alexandra Dumase mladšího, není nutné představovat. Jeden z nejslavnějších románu 19. století se dočkal již celé řady zpracování a nyní se o slovo přihlásil i soubor baletu Národního divadla v Brně s novým moderním pojetím této látky o bolesti, vášni a sebeobětování.  více

Po několikaleté stagnaci se ještě v minulém roce brněnští folklorní nadšenci probudili a začali organizovat na několika různých místech besedy u cimbálu, folklorní párty atp. Tato skutečnost je jistě potěšující. Motivace, zkušenosti a koncepty se však liší. Jednou z takových je také We <3 folklor v Metro music baru.  více

Šej-Haj-Hop! Za tímto tajemným pokřikem se skrývá spontánní radost z tancování. Právě proto si ho vybrala jako svůj název nová škola slovenského lidového tance v Brně. Stojí za ní tři přátelé – Michal Janšto, Edita Borščová a Ondrej Mišík, kteří se potkali před několika lety ve VSĽPT Poľana.  více

Zpívajících violoncellistů z tuzemské hudební scény pár známe. Olina Nejezchlebu, který své první sólové album nahrál až v padesáti letech. Tara Fuki, což jsou dokonce dvě zpívající violoncellistky. Natalii Velšmídovou, která se svými úpravami lidových písní zazářila na konci milénia. Pavel Čadek je však mezi nimi jediným skutečným písničkářem v tom smyslu, že si sám píše písně a cello používá jako svůj hlavní (případně i jediný) doprovodný nástroj. Navíc díky klasické průpravě a minulosti v tvrdší cellové kapele The Eclipse umí s violoncellem pracovat neotřele a hlavně nefolkově, a tím pádem hraje jeho nástroj místy roli více než doprovodnou. I když by i pouze s cellem byla jeho debutová deska dostatečně pestrá, Pavel se rozhodl pracovat s košatějšími aranžemi a do studia přizval akordeonistu Ondřeje Zámečníka, hráče na cajón Jakuba Špiříka a pár dalších hostů v epizodních rolích.  více

Zpěvačka Lizz Wright se narodila v roce 1980 v rodině pastora. Od dětství měla blízko ke gospelové hudbě, zpívala ve sboru a později si zamilovala i další původně afromaerické hudební žánry včetně soulu, blues a jazzu. Zatímco v listopadu 2019 vystoupila v Šumperku na festivalu Blues Alive se svou vlastní kapelou, v Brně ji doprovodí Filharmonie Brno a trio pražských jazzmanů (David Dorůžka – kytara, Tomáš Baroš – kontrabas, Daniel Šoltis – bicí). Koncert se koná 3. května v Janáčkově divadle a je součástí festivalu JAZZFESTBRNO 2020.  více

V pátek 14. února se v brněnském Sono centru odehrál žánrově pestrý festival, který byl současně oslavou tří dekád činnosti tří vydavatelských větví, které si spojujeme s původním jednoduchým názvem Indies Records. V průběhu let se vydavatelství Indies Records rozdělilo na tři subjekty se třemi svébytnými edičními katalogy – Indies MG, Indies Scope a Indies Happy Trails, za nimiž stojí vydavatelské osobnosti Miloš Gruber, Milan Páleš a Jaromír Kratochvíl.  více

Evolet je umělecké jméno v Brně usazené slovenské písničkářky a vystudované psycholožky Evy Jurčákové. Její první veřejnou hudební aktivitou bylo trio Soundno, na které později navázala několika fázemi projektu, který si už říkal také Evolet. Bylo to nejprve duo s kytaristou Jurajem Serišem, poté krátce větší spíše příležitostné uskupení s výrazným ženským prvkem (vedle Evy v ní zpívaly Hana Voříšková a Hana Fatamorgana), až nakonec vznikla plnohodnotná kapela, v níž autorku písní doprovázejí tři zkušení brněnští hráči: Martin Kyšperský (zde především baskytara plus další nástroje), Antonín Koutný (kytara) a Jakub Kočička (bicí).  více

Osudová komedie, třetí díl hudební trilogie či fantasy muzikál. Těmito přívlastky vymezují inscenátoři nový autorský kus Ráj z dílny dvojice Zdenek Merta a Stanislav Moša. Jejich už deváté společné dílo na poli hudebního divadla mělo včera premiéru na velké scéně Městského divadla Brno. Výsledek budí rozpaky.  více

Pro operní soubor Národního divadla Brno vzniklo autorské dílo režiséra, libretisty a scénografa Davida Radoka a skladatele, ale i šéfdirigenta operního souboru Marka Ivanoviće. Včera premiérovaná opera Monument vypráví příběh sochaře Otakara Švece (1892–1955), jehož návrh se stal v roce 1955 předobrazem Stalinova pomníku na Letné. V titulních rolích se v Janáčkově divadle uvedli: Stanislav Sem (Sochař), Markéta Cukrová (Manželka), Roman Hoza (Kolega) a Ondřej Koplík (Ministr kultury). Sólové party doplňovaly operní sbor, Český akademický sbor a Dětský sbor Brno. Orchestr Janáčkovy opery řídil autor hudby Marko Ivanović.  více