Kapr na Provázku předznamenal kouzlo Vánoc

18. prosinec 2019, 19:00

V záplavě předvánočních hudebních akcí (včetně těch bezplatných na všech náměstích) se ta, s níž přišel Cotatcha Orchestra s hostující zpěvačkou Mar Vilasecou z Barcelony, rozhodně neztratila. Pestrý koktejl českých barokních pastorel, amerických vánočních písní a starobylé katalánské koledy měl ve víceméně zaplněném sále Husy na provázku odezvu.

Nemocného Jana Daleckého v roli průvodce večerem zastoupil bandleader Jiří Kotača, jenž moderoval s nadhledem i s nadsázkou. Začal hádankou: název skladby Jingle Bells (původním názvem One Horse Open Sleigh) autora Jamese Lorda Pierponta z roku 1857 znal samozřejmě každý, takže její verze ve stylu Orchestru Counta Basieho ze šedesátých let minulého století příjemně vyladila náladu v sále. V tenorsaxofonovém sóle se blýsknul Petr Smékal. Aranžmá ve stylu amerického bigbandu vystřídala první z kolekce barokních vánočních písní Adama Václava Michny z Otradovic Vánoční rolnička v úpravě Augustina Bernarda. Tradiční, chrámová verze se tak postupně rozvinula do jazzové v podání šestnáctičlenného bandu se sólujícími Jiřím Kotačou na trubku a Martinem Konvičkou za piánem.

cotatcha_orchestra_2019_foto_jan_jonatan_01

Další americký populár Let It Snow napsaný v letním žáru roku 1945 v Hollywoodu Jule Stynem a Sammy Cahnem pro osvěžení se stal neodmyslitelnou součástí amerických Vánoc také zásluhou mnoha jazzových aranžmá. Cotatcha Orchestra použil verzi Toma Kubise, tady s rozjezdovým kontrabasovým sólem Petra Kormana a sólem na trombón Ivana Melina. Poprvé v průběhu večera se publiku představila mladá katalánská zpěvačka Mar Vilaseca a vzápětí předvedla svůj příjemně barevný hlas s ukázkou jiskřivého, přesně v tempu vyfrázovaného scatu. Na pódiu Mar zůstala i pro následující skladbu Have Yourself Merry Little Chrismas a původní interpretaci Judy Garlandové nezůstala nic dlužna. Skladbu s poměrně krkolomným názvem napsali Hugh Martin a Ralph Blane v roce 1943 pro štědrovečerní scénu v muzikálu Meet Me in St. Louis; líbila se a v průběhu let ji znovu zpopularizovaly i jazzové úpravy. U nás si ji spojujeme především s hlasem Franka Sinatry. Následovala bigbandová instrumentální skladba Tři králové v aranžmá Teda Nashe se sóly Marka Kotači na sopránsaxofon a Kamila Slezáka na bicí. Další instrumentálka - Child Is Born amerického jazzového trumpetisty Thada Jonese z roku 1969 - nabídla na úvod zdánlivě zdlouhavý rozjezd melodie na piáno, jak si to žádá původní úprava. Teprve potom dala příležitost vyniknout Cotatcha Orchestru jako celku, po jednotlivých sekcích, s perfektní dynamikou a s Jiřím Kotačou hravě sólujícím na křídlovku. Další instrumentálka, velice populární vánoční píseň Santa Claus Is Coming To Town Johna Fredericka Cootse a Havena Gillespieho z roku 1934, přivála do Brna atmosféru amerických bigbandů z předválečných let. Tento Santa byl (a vlastně stále je) obrovským americkým hitem, bez kterého se nemůže obejít vánoční vystoupení žádného bigbandu – ať jako zde v instrumentální verzi s příležitostí k exhibici po sekcích, nebo zpívaného (např. Bingem Crosbym, Frankem Sinatrou nebo Brucem Springsteenem). Právě instrumentálky ukázaly současné rostoucí kvality orchestru jako stále sehranější a nápaditější skupiny výborných sólových hráčů.

cotatcha_orchestra_2019_foto_jan_jonatan_03

Mar Vilaseca se na pódium vrátila s působivým ztvárněním (Mar Vilaseca, Martin Konvička, Peter Korman) starobylé katalánské koledy El Noi de la Mare doprovázena minimalistickým triem piano-kontrabas-bicí (Konvička, Korman, Slezák) tvořícím jinak rytmickou páteř Cotatcha Orchestra. Zde střídmý doprovod nechal vyniknout barvu hlasu i pozoruhodný výraz zpěvu mladé katalánské umělkyně. Zejména úvod písně vyžadoval od posluchačů ztišení a usebrání, které přetrvalo i v okamžiku, kdy zpěvačka opustila text a přešla do scatu. Od vokálu ke scatu se Mar Vilaseca propracovala i v Konvičkově úpravě snad nejznámější vánoční písně českého baroka Chtíc, aby spal Adama Václava Michny z Otradovic, včetně zpěvní paralely se saxofonovou sekcí. V instrumentální části skladby si zasólovali Radim Hanousek na basklarinet a Jiří Kotača na křídlovku.

cotatcha_orchestra_2019_foto_jan_jonatan_02

Hravá přídavková Vánoční roztomilost opět z pera barokního skladatele Adama Václava Michny z Otradovic dala Martinu Konvičkovi šanci ukázat co nejvíc z dovedností Cotatcha Orchestra. Na pódiu tak postupně excelovali sólisté: zpívající i scatující Mar Vilaseca, Radek Zapadlo na altsaxofon, Michal Motýl na bastrombon, Jan Přibil na trumpetu a ve společném sólu mezinárodní trombonová sekce (Matthias Zeindlhoffer, Jan Galia, Ivan Melin, Michal Motýl) s lehkostí danou usilovným individuálním i společným cvičením.

Příjemný, od předvánočního shonu kultivovaně odvádějící hudební večer byl odměnou každému, kdo nelitoval času či peněz a přišel si poslechnout stále sehranější a tvořivější brněnský bigband Cotatcha Orchestra a Mar Vilasecu, hostující zpěvačku z Barcelony. S invencí ale i úctou přistoupili k tématu předvánočního i vánočního času a byla radost si je všechny poslechnout.

Kapr na Provázku. Cotatcha Orchestra + Mar Vilaseca. Brno, Divadlo Husa na provázku, 15. prosince 2019

Foto Jan Jonatan

Stylově rozkročený je abonentský cyklus Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ už v názvu a dramaturgický plán staví na uvádění hudby starších období do souvislostí s hudbou (post)moderní. Po zahajovacím koncertu abonmá, na kterém si posluchači mohli vychutnat díla Antonína Dvořáka a Laurie Anderson vedle sebe, na koncertech 23. a 24. ledna pořadatelé postavili skladby vzdálené bezmála tři století. První polovina večera patřila kantátám Liebster Jesu, mein Verlangen a Also hat Gott die Welt geliebt Johanna Sebastiana Bacha, ta druhá pak Requiem nejvýznamnějšího současného arménského skladatele Tigrana Mansurjana, který byl provedení přítomen. Ve všech skladbách vystoupili sopranistka Anja Petersen a barytonista Andrew Redmond, kteří stanuli také u premiéry Mansurjanova díla v roce 2011, a sbor Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením Terezy Válkové. Koncert řídil Alexander Liebreich, na jehož objednávku bylo pro Mnichovský komorní orchestr a berlínský sbor RIAS toto Requiem zkomponováno. Společně s Anjou Petersen a Andrewem Redmondem nahrál Alexander Liebreich v minulém roce Requiem pro ECM Records. Výsledný nosič byl nominován nejen na cenu Grammy, ale obdržel také prestižní International Classical Music Award.  více

Jurovi Hradilovi se před několika lety stal zázrak. Tento vyznavač elektronické nu jazzové alternativy přijel do zvlněné karpatské krajiny kamsi na pomezí Moravy a Slovenska a uslyšel píseň, jednu, dvě, stovky. Nebyla to rozostřená ozvěna starých časů, ale jasný tón horňácké písničky.  více

Třetí koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno Doma I nazvaný Z Nové Říše do světa včera představil v Besedním domě tvorbu autorů, které pojí společný původ v Nové Říši i skutečnost, že jsou jejich díla v koncertních sálech dosud uváděna velmi zřídka. Jako klíčový bod vzácného programu se měl podle původního plánu představit koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička – role sólového houslisty a hráčského středobodu večera se však po ohlášení Vodičkovy indispozice s předstihem pouhých dvou dní ujal houslový virtuos Milan Paľa. Skladby novoříšských rodáků Jana Nováka a Antonína a Pavla Vranických řídil stálý dirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.  více

Původně mělo jít o třetí část projektu YM, v jehož rámci jednotliví členové skupiny Květy natáčejí sólové desky různých žánrů a kolegové z kapely je doprovázejí. Po Lorenzových hoších Martina Kyšperského ve stylu country a po elektronickém Japonci Aleše Pilgra vyšlo žánrově těžko zařaditelné Solárium Ondřeje Kyase. Jako sólová deska, s epizodní účastí Aleše Pilgra a bez hráčského vkladu Martina Kyšperského.  více

Malý hudební klub Ponava V Brně je již několik let znám svou velmi kvalitní hudební produkcí. Místy se v jeho rozmanitém programu objevují také folklorní projekty. Ve čtvrtek zde vystoupilo duo známého multiinstrumentalisty Mariana Friedla a lašské zpěvačky Sabriny Pasičnyk.  více

Zatímco brněnskému jazzovému publiku je trumpetista Jiří Kotača znám především jako kapelník progresivního big bandu Cotatcha Orchestra, na svém prvním CD se představuje s jinou formací. Švédského kytaristu Alfa Carlssona poznal při studiích v Nizozemsku, znovu se potkali a kapelu založili při Alfově turistické cestě do Česka. Na společný výlet za hudbou pak pozvali dva velmi talentované slovenské hráče, bubeníka Kristiána Kuruce a kontrabasistu Petera Kormana, který je ostatně členem Kotačova big bandu. Mezinárodní formace hraje Kotačovy i Carlssonovy autorské skladby a inspiruje se více či méně také moravským, slovenským a především skandinávským folklorem. Album dostalo název Journeys, protože kolem cest – za hudbou, za poznáním i do nitra duší – se život nejen této kapely točí především.  více

Návratem do Janáčkova divadla po třech letech a s první předzvěstí nadcházejících oslav 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena vstoupila Filharmonie Brno do nového roku tradičním, v historii již 65. novoročním koncertem. Pro tuto příležitost si vybrala program vskutku noblesní a patřičný, korunovaný evropsky proslavenou Ódou na radost. Celý slavnostní večer se odehrál pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese.  více

Původně to měly být instrumentální demonahrávky jen tak pro radost. Nakonec z toho vznikl jeden z nejambicióznějších hudebních projektů, na kterých se kdy podíleli brněnští muzikanti. Album King’n’doom s účastí velkých hvězd západoafrické hudby už znají posluchači rádií v Senegalu a jeho tvůrci, Pavel Šmíd a Martin Piro z brněnského studia a vydavatelství Rustical Records, dostávají pozvánky na velké festivaly u nás i za hranicemi.  více

V adventním čase se Czech Ensemble Baroque uvedl svátečním programem, jehož jádrem byly duchovní písně Adama Michny z Otradovic a pásmo barokních koled z českých kancionálů v úpravě Martina Jakubíčka. Středeční vystoupení doplnila sonáta Nicolase Chédevilla v podání Michaely Koudelkové, Marka Čermáka a Dalibora Pimka. Zpěvní část provedli Czech Ensemble Baroque Quintet ve složení Pavla Radostová, Tereza Válková, Lucie Netušilová Karafiátová, Jakub Kubín a Jiří Miroslav Procházka za doprovodu osmičlenného Czech Ensemble Baroque Orchestra pod vedením dirigenta Romana Válka. Při koncertu soubor pokřtil své nejnovější CD Super Flumina Babylonis Františka Xavera Richtra.  více

V záplavě předvánočních hudebních akcí (včetně těch bezplatných na všech náměstích) se ta, s níž přišel Cotatcha Orchestra s hostující zpěvačkou Mar Vilasecou z Barcelony, rozhodně neztratila. Pestrý koktejl českých barokních pastorel, amerických vánočních písní a starobylé katalánské koledy měl ve víceméně zaplněném sále Husy na provázku odezvu.  více

Po pouhých dvou letech se brněnská bluesová kapela Band of Heysek přihlásila se svým druhým albem. Jeho název, který naznačuje radost ze setkání (I’m Glad I Met You), můžeme brát jako symbolický. Výsledkem cesty frontmana Jana Švihálka do oblasti Severního Mississippi bylo totiž nejen jeho setkání se současnými hvězdami tamního syrového blues (mj. na Grammy nominovaný RL Boyce nebo tamější bílá superhvězda Kenny Brown), ale také cesta těchto venkovských bluesmanů na český festival Blues Alive. Letošní další výlet celé „bandy hejsků“ na prestižní festival do Mississippi – už po natočení druhého alba – je pak jen pokračováním, ale nikoli závěrem krásného příběhu. Za oceánem totiž znovu došlo k zajímavým setkáním a Švihálek a spol. si do Brna přivezli společnou nahrávku své kapely s oběma výše zmíněnými obdivovanými americkými bluesmany.  více

Prostory brněnské katedrály svatých Petra a Pavla včera rozezněla Jazzová Mše od Jaromíra Hniličky. Poselstvím večera byla především vzpomínka na autora díla. Znovuuvedení této specifické kompozice bylo taktéž připomínkou tří let od jeho úmrtí. Brněnské provedení na Petrově pak navázalo na sobotní uvedení ve Valticích, které se zároveň konalo přesně na den skladatelova úmrtí. Na společném nastudování se kromě dominujícího B Side Bandu podíleli také členové Filharmonie Brno, sbor Ars Brunesis Chorus, herec Zdeněk Junák a trumpetista Juraj Bartoš, vše pod taktovkou Dana Kalouska.  více

Přerod úspěšné klasické akordeonistky v písničkářku. To bylo jedno z témat rozhovoru s Klárou Veselou. Především jsme však strávili příjemný čas nad jejím novým, celkově už třetím, albem Delicia.  více

V brněnském divadle Buranteatr se o víkendu uskutečnila premiéra autorského pohybového divadla s názvem Ondina: Malá mořská milovaná v podání spolku ProArt. Jak je již zvykem u tohoto nezávislého tělesa, jednalo se o multižánrovou inscenaci, kombinující prvky tance a činohry a to za účasti toliko dvojice protagonistů (Lucie Hrochová a Martin Dvořák), kteří jsou zároveň tvůrci představení.  více

Komická opera Růžový kavalír patří k nejmilovanějším a nejčastěji uváděným operám Richarda Strausse, ale také k nejvýznačnějším operním dílům minulého věku. Za více než století od své premiéry 26. ledna 1911 se stala prubířským kamenem operních režisérů, sólových zpěváků, orchestrálních hráčů i dirigentů. V pátek se tento titul po pětatřiceti letech vrátil do Brna na jeviště Janáčkova divadla. Po více než úspěšných Hoffmannových povídkách v režii uměleckého dua SKUTR, které sezonu zahájily, se jednalo o další velké sousto dramaturgického plánu Národního divadla Brno. Režijního nastudování se tentokrát chopil umělecký šéf opery Národního divadla Brno Jiří Heřman. Scénu navrhl Tomáš Rusín, kostýmy Zuzana Štefunková Rusínová a světelný design Daniel Tesař. O videoprojekce se postaral Tomáš Hrůza. Orchestr řídil a hudbu nastudoval Robert Kružík, sbor vedla Klára Složilová Roztočilová.  více