Kieslowski: doteky dýkou Mezi lopatky

Kieslowski: doteky dýkou Mezi lopatky

Duo Kieslowski rozvíjí i na svém třetím řadovém albu Mezi lopatky osvědčený koncept „tichých lásek“. Ten nenápadně představilo v roce 2010 svým debutem (Tiché lásky) a naplno předvedlo o dva roky později silnou kolekcí Na nože. Základním tematickým východiskem této moderní písničkářské dvojice zůstává vztah mezi mužem a ženou, téma prastaré a (nejen) v populární hudbě dávno zprofanované.

Už v souvislosti s minulým albem jsem sice upozorňoval na to, že součástí písní Kieslowski jsou „momenty idylické, se starou fajfkou, bačkorami a tancem v tichu pavučin, i momenty patologické, při nichž se škrtí, dusí, střílí a pálí“. To samo o sobě by však nestačilo k tomu, aby bylo i další album na podobné téma hodno pozornosti. Ano, i na novince Kieslowski pracují s textovými detaily hodnými zaznamenání. Do pouhých dvou veršů dokážou ukrýt lásku, touhu, hledání, světlo, tmu a smrt (Sever), nebojí se zpívat o něze (Ve větru) nebo o tanci cestou z kostela (Normandie). Ani to by však nestačilo. To, jak se dvojici daří balancovat na ostré hraně mezi originalitou a frázemi, uměním a kýčem, a přitom ani jednou přes tuto hranici nepřepadnout na špatnou stranu, je totiž dáno nejen tématy a jejich literárním zpracováním, ale především vyváženou hudební a textovou složkou alba. A to už je zásluha nejen DKP a Marie Kieslowski, tedy členů dua, ale také jejich nového producenta a Jana P. Muchowa, který se na albu podílel i jako instrumentalista.

Nahrávání alba Mezi lopatky probíhalo v Normandii. Podle Marie Kieslowski bylo důležité především intenzivní soustředění na novém místě. „Ale je fakt, že Normandie se obzvlášť povedla. To místo, kamenný dům uprostřed ničeho, mělo neopakovatelnou atmosféru. Nemluvě o tom, že jsme tam byli na přelomu ledna a února, takže většinu dní pršelo a foukal silný vítr. Byli jsme izolováni a šťastní,“ uzavírá zpěvačka. To podstatné z alba vzniklo během pouhých dvou týdnů – všechny propracované aranže, nenápadné komíhání na švu stylů, úspěšné pokusy o probádání nových oblastí. Kieslowski se nikdy v minulosti nedrželi jednoho žánru. To, co dělají, s oblibou nazývám „folkem pro třetí tisíciletí“ – tedy hudbou s důrazem na sdělení a melodii, která se však nevyhýbá nejmodernějším elektronickým prvkům. Tento koncept ostatně naplňují už tím, že jako jedni z mála českých „folkařů“ pravidelně vydávají také remixové nahrávky. V koktejlu, který namíchali společně s Janem Muchowem si posluchač užije jak výrazné role akustické kytary (Sever), tak dusavého elektropopového doprovodu (Ve větru). Mezi to se vejde téměř všechno – funkční využití melodiky (Normandie), jemný industriál a elektrická kytara jako od Pink Floyd (Srdce) i pravidelný rytmus bicích, a je jedno, jestli živých, nebo kvalitních syntetických (Doteky).

Hudební doprovod, který Kieslowski s Janem Muchowem natočili, je dostatečně plný a přitom nabízí prostor pro fantazii. Některé detaily se pouze naznačují, zpěv se v hudbě neutápí, ovšem každý drobný zvuk se, je-li to třeba, nekompromisně vydere na povrch (viz ambientní doprovod v pozadí závěrečné Normandie). A stejně je to i s texty písní. Kieslowski nás nepřekvapují originálními metaforami a slovními spojeními nijak okázale. Krása se skrývá v detailech, které mohou napoprvé uniknout. Tím detailem může být oslovení „duše moje“ (Obraz), kontrast mezi konkrétní činností a bezbřehým „budeme se mít“ (Normandie) nebo posmutnělé konstatování, že „všechnu moji lásku maj mý děti a na tebe už nezbejvá“ (Sever). Fakt, že většina výše uvedených citací pochází z písní na konci alba, není náhodný. Neznamená to, že by druhá polovina desky byla výrazně lepší než první, ale to, že album jako celek má koncept, jasné směřování. Jestliže minulé desce vévodila mimo jiné drsná Krátká píseň o zabíjení, klidná noc byla klidná prostě tím, že v ní (možná výjimečně) „není slyšet nádobí“ a vše končilo Špinavými dny, tentokrát jde vývoj přesně opačně. Navzdory všem hořkým výčitkám o nedostatku času kvůli dětem směřuje album od vražedných choutek (v titulní písni – „Zbyly jen doteky dýkou mezi lopatky“) k usmíření: „Večer po klekání uložíš děti a celej život se budete mít. Utřeme slzy, vysypem popel, usneme brzy.“

Kieslowski: Mezi lopatky: Indies Scope 2014. 10 skladeb. Stopáž: 38:37

Foto Vítek Bedrna a archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Urbanfolkovému duu Kieslowski dnes vychází třetí řadové album nazvané Mezi lopatky. Poslechněte si z něj ukázky. Do distribuce jde také Hopetown indiepopové kapely Holden Caulfield.  více

Minulý týden pokřtili Nylon Jail své debutové album My Heart Soars Like a Hawk. Společnost jim dělali Kieslowski s digitálním EP remixů nazvaném Na noževíce


Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

Sobotní večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který zde vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více