Klasická pohádka mezi tradicí, verši, moderní technikou a hudbou

Klasická pohádka mezi tradicí, verši, moderní technikou a hudbou

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.

Jmenovaná dvojice nyní (naštěstí) nevsadila autorskou moderní divočinu prokvétající současnými motivy, ale spolehla se na tuzemskou pohádkovou tradici, a to nejlepší z odkazu Karla Jaromíra Erbena a Boženy Němcové. Právě tady milovníci tradičních pohádek objeví živý inspirační pramen a uvidí příběh, který je vlastně umnou variací klasického příběhu, jak jej známe z verzí přijímaných mnoha generacemi.

I když se jedná o stará témata a motivy, které se objevily v národních pohádkách, bájích a folkloru už mnohokrát, divadelní novinka se snaží divákům nabídnout i pohled na dnešní svět. Zápletka je jednoduchá. Nemocný král, tři jeho synové - princové a touha po nalezení živé vody, která panovníka zase postaví na nohy. Pohádkově spletitou cestu za magickým lékem (ale i za nalezením sama sebe) tady samozřejmě lemují tři zakleté princezny, trio snových víl a stejně tolik záhadných žebraček nebo třeba obrovitý mluvící medvěd a lidskou řečí skřehotající orel. Obvyklou a konvenční zápletku tady autoři nechávají srazit s tradiční divadelností v podobě loutek i současných digitálních technologií. Ostatně děti uvyklé z displejů svých telefonů a tabletů dennodenním vizuálním zázrakům je dnes docela kumšt zaujmout a tady se to daří.

pohadka_o_zive_vode_MdB_2025_foto_archiv_divadla_02

Na výsledku se mi líbilo právě ono autorské rozkročení mezi starosvětskou tradici a (nejen technologickou) optiku dneška. K jisté starobylé vznešenosti Moša svůj příběh přibyl velkým, funkčním autorským gestem. Tato pohádka je totiž psána v jednoduchých verších; ponejvíce s nejužívanějším a nejjednodušším tedy sdruženým rýmem (zazní ale i střídavý či obročný). I když Stanislav Moša není stoprocentní František Hrubín, jeho poezie zní libozvučně a plynule. A co je nejdůležitější: tyto verše jsou samostatnou přidanou uměleckou hodnotou, hodí se k hudebnímu divadlu, protože jejich přirozené metrum hudbu samo připomíná. Snoubí se s Mertovou muzikou přirozeně a tento dnes už jakoby zašlý jazykový odér objevuje malým divákům magické kouzlo vázané řeči. To je opravdu na pochvalu…

Vynalézavá Mertova hudba není jednostrunná, pohádkově přeslazená, ale má více poloh: od jemně dramatických, přes symfonickou velkolepost až po zdánlivě lidové popěvky nebo vcelku umné vícehlasé songy. Opravdu živé hudební nastudování Matěje Vody a Dominika Pernici, kteří dirigují třicetihlavý orchestr za scénou, je včetně perfektního nazvučení v MdB vysokým standardem, ale tady i samostatnou dramatickou hodnotou přirozeně zesilující divácký zážitek z intenzívní a výpravné hudební šou. Velký orchestr a třeba i kompletní smyčce do hlediště chrstají skutečně plnotučný sound (člověk tady místy zaslechne až rockově dunící kapelu) a zvyšují pohádkovou velkolepost výsledku.

Neskutečný pohádkový svět a kouzla na scéně včetně efektního animovaného draka stvořil Petr Hloušek. Jak už jsem poznamenal, jde tady v Mošově režii o vyváženou souhru mnoha digitálních technologií doplněných magií starého dobrého loutkového divadla. Mám na mysli scény, kdy do velké projekce na pozadí herec po prázdném jevišti vodí loutku letícího a prince nesoucího orla, aby měl přihlížející dojem, že živák na scéně mávající křídly plachtícího dravce je jakoby součástí filmového obrazu. Zdánlivě primitivní kouzla divadla tady nejen konkurují technickým vymoženostem, ale jejich magická iluzivnost jim zdařile sekunduje. Příjemné je zjištění, že loutky jsou tady rovnocennými partnery živých herců. Roztomile koktající a stejné slabiky vršící čtyřmetrový medvěd u dětí velmi zabere!

pohadka_o_zive_vode_MdB_2025_foto_archiv_divadla_01

Autoři vizuálně zasadili děj do raného středověku v zimních měsících, kostýmní dílna Andrey Kučerové vyprodukovala na 120 kostýmů v gotickém duchu. Malovaná opona zase upomene na kouzelné kresebné dílo Artuše Scheinera, dvorního ilustrátora českých pohádek a také tvůrce vždy výborně, poctivě a půvabně nakreslených obrázků do reklamních pohádkových sešitků. Ústrojná je tady také choreografie Michala Matěje zahrnující velké sborové scény v hospodě, tak třeba i specifické pohyby spoluhrajících loutek.

Všechny role jsou alternovány a na jevišti se předvádí při jednou představení přes padesát herců. V první premiéře opravdu zazářilo nejmladší a nejčestnější princátko Libor Matouš. Křehce lyrický, herecky čistý a pěvecky odzbrojují podání svojí nejmladší zakleté princezny Kristýnky nabídla Esther Mertová, která je fyzicky i pěvecky predisponovaná pro tento typ rolí. Chválit lze také další protagonisty: Terezu Navrátilovou, Dagmar Křížovou, Ondřeje Studénku nebo Kristiana Pekara.

Pohádka o živé vodě v tomto divadelním balení sází na mnoho tradičních motivů jako jsou kouzelné bytosti, zkoušky odvahy a věrnosti, čistá nezištná láska a samozřejmě šťastné finále. Vše doplňuje moderními scénickými prostředky. Městské divadlo v Brně vypravilo hudební pohádkový titul, který je opravdu pohádkově rodinný: ohromí diváky všech věkových kategorií, dopřeje jim divadelní zázrak a kouzla sjednocující diváckou rodinu.

Foto archiv MdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Nejčtenější

Kritika

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více