Korajunglejazz – třetí album Faraje

Korajunglejazz – třetí album Faraje

Korajunglejazz je brněnské duo, které tvoří kytarista Pavel Šmíd a Jiří Bouda, hráč na koru, jedenadvacetistrunnou tradiční harfu ze západní Afriky. Oba pánové se dlouhodobě věnují africké hudbě (zkušenosti mají například z „bubenické“ skupiny Tubabu) a Jiří se na koru učil od afrických mistrů, mimo jiné v Guineji. Hudba dua je striktně instrumentální, postavená pouze na dialogu dvou nástrojů. Obsahuje jak africké tradicionály a převzaté melodie nebo variace na ně, tak v poslední době převažující autorský materiál. A třebaže je kora nástroj exotický, jeho jemný zvuk v kombinaci s důvěrně známou kytarou dokáže oslovit i uši Středoevropanů. Ostatně v roce 2015 dvojice zvítězila v jihomoravském kole Porty a reprezentovala svůj region ve finále této folkové soutěže. Nyní pánové odhalují své umění na svém třetím albu Faraje.

Posluchač, který nesleduje západoafrickou hudbu a nezná jména slavných koristů, jako jsou Toumani Diabaté nebo Seckou Keita (letos hrál v Náměšti nad Oslavou a s pány z Korajunglejazz se osobně potkal), může napoprvé hudbu Jiřího Boudy a Pavla Šmída odzívat jako monotónní. Stačí se však zaposlouchat jen trochu pozorně, a člověk objeví, jaké úžasné variace mohou dva strunné nástroje nabídnout. Na novém albu najdeme různé modely spolupráce dvou hráčů: Ve skladbě Eri hraje kytara základ a kora jí nejprve přizvukuje, aby později převzala sama iniciativu. Ve Figueres hrají pánové jakoby proti sobě a jejich melodické linky se vzájemně proplétají. Ve skladbě Simboba jsou naopak od začátku partnery, hrají spolu a nejen užitím melodických ozdob dokazují znalost africké hudby. A v Marace máte pocit, jako by kora chtěla v hlubších tónech kytaru zastoupit. Jedním z vrcholů alba je pak úvodní skladba Damian, z které jako by vystupoval na povrch příběh, v němž si dva vypravěči mění role a snaží se nic důležitého nevynechat.

Přes všechny možnosti, které dva nástroje nabízejí – a například Pavel, aby mohl jako kytarista fungovat vedle mnohostrunné kory, používá různá ladění – hrozí hraní instrumentálních skladeb v duu přece jen vyčerpáním. Pánové mu na novince předcházejí jednou zásadní změnou, a tou je nahrazení původní akustické kytary kytarou elektrickou. První koncert s nástrojem Echopark South Sider Guitar proběhl loni před Vánoci a právě po tomto vystoupení vznikl nápad na zaznamenání nového repertoáru a především nového zvuku na nový nosič.

Album Faraje nechává dostatek prostoru pro posluchačovu fantazii. Jeho obal totiž kromě ornamentů, jedné fotografie hudebníků a seznamu skladeb prakticky nic neobsahuje. Nedozvíte se, čí syn se jmenuje Damian, co znamená zkratka S. T. D. B. ani které skladby jsou autorské a které převzaté. Tuto poslední absenci považuji za chybu, to ostatní není nutné vědět. Jenže ve skutečnosti možná není tak důležité ani autorství melodií. Pánové si totiž berou západoafrickou hudbu jako základ a v souladu s vlastním pocitem a jeho prožíváním s ním pracují. „Když tvoříme něco vlastního, je ten prožitek stejný jako u tradicionálů,“ říkají.

Přestože má většina skladeb na albu meditativní charakter, je zajímavé sledovat práci s rytmem. Díky svým zkušenostem s bubnováním (a také s rockovou hudbou a dalšími žánry) mají pánové rytmus zažitý, a i proto není plynutí hudebního času v jejich podání rozvolněné absolutně. Naopak, například skladba Maraca po rytmické stránce není nezajímavá a člověk si při jejím poslechu snadno připomene personálně bohatší africké kapely.

Rozdíl mezi albem Faraje a jeho předchůdcem Nimba spočívá především ve zvuku nové kytary, ale také ve zkušenostech, kterými v mezidobí pánové prošli s různými svými projekty. Bude tedy zajímavé sledovat, čím a jak obohatí duo svůj zvuk příště. I tak konzervativní posuny jako na novém albu totiž mají smysl.

Korajunglejazz – Faraje; Rustical Records 2016; 10 skladeb; celkový čas: 53:38

Korajunglejazz/ foto archiv skupiny

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

Sobotní večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který zde vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více