Kühnův dětský sbor zpívá a tančí

Kühnův dětský sbor zpívá a tančí

Abonentní sezónu Českého filharmonického sboru Brno zahájili hosté: Kühnův dětský sbor se sbormistrem Jiřím Chválou. Spojení „vozit sbory do Brna“ by mohlo nahradit omleté vození dříví do lesa, ale konkurence je zdravá a připomenout si, že jinde také umějí sborově zpívat, není od věci.

„Kühňata“ patří ke světové špičce, na scéně se pohybují už osmdesát let a Jiří Chvála je vede od roku 1967. Jejich kvalita je ověřená časem a hlavně stále udržovaná a pěstovaná, sbor nežije jen ze jména. Během nedělního koncertu o tom přesvědčil bezvýhradně, je to po všech stránkách vycizelované hudební těleso. Jeho koncertní špička je složená z dětí už značně odrostlých, takže se zvukem blíží k ženskému sboru s živým, mladistvým leskem.

Celý večer jsme poslouchali tvorbu českých skladatelů, většinou dvacátého století až současných. První část programu byla složená z různorodých skladeb směřujících ke stále konzervativnější hudební řeči. Úvodní Otep myrhy Zdeňka Lukáše byla přece jen trošku na rozjezd, což se projevilo mírně nesourodým zvukem v závěrečném pianissimu. Dál už ale zněl sbor bez zaváhání perfektně a mohli jsme se věnovat skladbám samotným i nuancím interpretace. Cantica Davidis Jana Málka pro dva tříhlasé sbory pro mě byly jedním ze dvou vrcholů vystoupení. Vymykaly se z ostatního pořadu nejen latinským textem, ale také dráždivější hudbou. Kühnův sbor zvládl rozdělení na dvě tělesa suverénně, bez zvukové roztříštěnosti a dynamického propadu. Dětské sbory Otmara Máchy šly od klidné Maminčiny písně přes křehce zimní Písničku k energickému Mlýnku. Písničky s flétnou Petra Fialy tvoří pět hravých miniatur s charakteristickými náladami, jejich provedení bylo plné života a vnímal jsem je jako druhý vrchol večera. Písnička nás přivedla k velmi klidné a nevzrušivé atmosféře, která je pro J. B. Foerstera typická. První půli uzavřely KravarkyVěneček Zdeňka Lukáše – velmi umírněné sbory s folklorním nádechem na texty lidové poezie.

Ve stejném duchu se neslo pásmo písní a tanců Slavnosti jara Otmara Máchy, které tvořilo druhou polovinu koncertu. Úpravy lidových textů i melodií byly sice o něco málo bližší folklornímu duchu než předchozí Lukášovy, ale přece jen jsou pořád hodně krotké. Říkám to i při vědomí toho, že jsou určeny pro děti. Scénické ztvárnění Živany Vajsarové působilo značně ochotnicky stejně jako výprava a kostýmy Aleny Hoblové. Přispívalo k tomu i pódium Besedního domu s odklizenými praktikábly, cembalem, klavírem a jinými krámy v zadní části. Nijaké choreografii nepomohlo ani několikeré převlékání kostýmů, částečně za paravánem v pravé části jeviště. Tady jsem spíš obdivoval, jak sboristky tyto nejednoduché věci zvládají a jak stíhají i při všech pohybových kreacích dobře a jednotně zpívat. O to větší je škoda, že s nimi někdo nenastuduje takové pásmo lépe a promyšleněji, schopnosti na to evidentně mají.

Zpěvy domova. Zdeněk Lukáš: Otep myrhy (1978, trojhlasý sbor s doprovodem klavíru na milostnou poezii neznámého autora), Jan Málek: Cantica Davidis (2003, fragmenty z Knihy žalmů pro dva tří́hlasé sbory, výběr z cyklu Ne accendaris ira – Domine noster), Otmar Mácha: Dětské sbory na slova Františka Halase a Jaroslava Seiferta (výběr z cyklu) Maminčina píseň – Písnička – Mlýnek, Petr Fiala: Písničky s flétnou (cyklus dětských sborů s flétnou na texty Františka Hrubína Ráno – Přání – Kresba – Máj – Žertovná), Josef Bohuslav Foerster: Písnička (sbor pro ženské hlasy bez doprovodu na slova Marie Calmy), Zdeněk Lukáš: Kravarky (sbor pro ženské hlasy bez průvodu na slova lidové poezie), Věneček (sbor pro ženské hlasy na slova lidové poezie), Otmar Mácha: Slavnosti jara (pásmo písní a tanců na lidové texty pro dětský sbor, klavír, zobcovou flétnu a bicí nástroje). Kühnův dětský sbor, sbormistr Jiří Chvála, Daniel Wiesner – klavír, Ivana Motýlová – flétna, choreografie: Živana Vajsarová, výprava a kostýmy: Alena Hoblová. 6. 10. 2013, abonentní cyklus Českého filharmonického sboru Brno, Besední dům, Brno.

Hodnocení autora: 80 %

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Zakladatel Českého filharmonického sboru Brno Petr Fiala dnes slaví sedmdesáté narozeniny. Kromě gratulace to pokládám za dobrou příležitost k rozhovoru o jeho práci současné, minulé i budoucí.  více


Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Steven Johnston je skotský písničkář, který v poslední době používá pseudonym Damask Rose. Stejně se jmenuje i album které v roce 2022 natočil v Brně s producenty Pavlem Šmídem a Vojtěchem Svatošem. Se stejným producentským týmem nyní pracuje na druhém albu.  více

Roky zakončené číslicí 4 jsou pro českou kulturu důležitým symbolem. Nejinak je tomu i letos, kdy si v rámci Roku české hudby 2024 připomínáme významná výročí spjatá s některými kulturními institucemi a řadou jmen známých hudebních skladatelů a umělců. Tím nejskloňovanějším je bezesporu Bedřich Smetana (1824–1884), u něhož si připomínáme hned dvě jubilea – dvě stě let od narození a sto čtyřicet let od úmrtí. K oslavám se samozřejmě připojila i Filharmonie Brno, která připravila pro diváky dva koncerty s názvem Smetana 200 konané 29. února a 1. března v Janáčkově divadle. Recenze se pojí s prvním z nich. Orchestr vystoupil pod taktovkou švýcarského dirigenta Michaela Tabachnika a mimo jiné doprovodil mladého tuzemského klavíristu Marka Kozáka. Program se však nevztahoval pouze ke tvorbě Bedřicha Smetany, naopak dal vyniknout kontextu autorovy doby skrze díla Ferenze Lizsta a Richarda Wagnera.  více

Čtyřicetidenní postní doba, v níž se právě nacházíme, značí pro většinu z nás přípravu slavení Velikonoc. Tento čas představuje příležitost k vlastnímu zamyšlení a ztišení v podobě modliteb. Sbor Ensemble Versus se mimo jiné věnuje duchovní a liturgické hudbě, pro letošní postní období si připravil ojedinělý komponovaný večer, jenž se uskutečnil ve středu 28. února v kostele sv. Augustina. Propracovanost a výjimečnost koncertu se propisovala nejen do pěveckých čísel, ale také do improvizací olomouckého varhaníka Karla Martínka a režie Kateřiny Křivánkovévíce

Koncerty Brno Contemporary Orchestra (BCO) lze jen stěží označit za tradiční. Jsou ale vystoupení, která se i tomuto vymykají a hranici ještě posouvají. Takovým byl úterní koncert pojmenovaný Ministerstvo pravdy: vyprávění o hudbě, která neumí budovat lepší zítřky. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo v budově bývalého OV KSČ tři kompozice na první pohled odlišné přesto propojené. Před začátkem programu posluchači vyslechli hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února 1974. U pamětníků tento krok mohl vyvolat lehce nahořklou nostalgii, pro mladší šlo o krásnou ukázku vysílání v období těžké normalizace.  více

Přihodilo se vám někdy, že jste byli přítomni události a už v jejím průběhu jste si uvědomili, že se stáváte součástí historického okamžiku? Tento povznášející pocit jsem už znala, a proto mám radost, že jsem ho mohla prožít znovu na koncertě s názvem Na pomezí žánrů, který se konal 23. února v HaDivadle. U příležitosti 102. výročí narození rozhlasového barda Jaromíra Nečase a jako úvodní koncert oslav 100 let vysílání ho uspořádal Český rozhlas Brno v čele s folklorním dramaturgem Jaroslavem Kneislem.  více

Když se zmíní cembalo, většina lidí si představí hudbu starou, zejména barokní. Ač se zdálo, že cembalu po vynálezu kladívkového klavíru odzvonilo, mnozí autoři hudby 20. století pochopili, že se jedná o nástroj, který má sice jiné zvukové vlastnosti než piano, je však stále nástrojem plnohodnotným. Pravdivost této teze se ve čtvrtek 22. února v Besedním domě pokusila dokázat Filharmonie Brno pod vedením německého dirigenta Alexandera Liebreicha. Spolu s věhlasným cembalistou Mahanem Esfahanim provedla tři skladby 20. století, které cembalo postavily do tří různých rolí.  více

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Také Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem se letos přidává k oslavám Roku české hudby. V Janáčkově divadle se včera uskutečnil koncert věnovaný vokálně-instrumentálním dílům dvou exilových skladatelů rozdílných epoch – Antonína Rejchy (1770–1836) a Jana Nováka (1921–1984). V rámci večera se představili Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra FialyMartina Janková (soprán), Pavla Vykopalová (mezzosoprán), Aleš Briscein (tenor) a Jiří Brückler (bas).  více

Pondělním koncertem Africa calls Europe byl v sále Konventu Milosrdných bratří zahájen XXI. ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí... Jak název večera napovídá, divákům bylo předvedeno propojení evropských a (nejen) afrických vlivů. O tento zajímavý dramaturgický počin se postaralo londýnské flétnové kvarteto i Flautisti ve složení Jitka KonečnáDoris KitzmantelIlona Veselovská a Monika Wimberger Devátá, ke kterému se v několika skladbách připojil perkusionista Jakub Kupčík. V první polovině večera nejdříve zazněla díla z renesanční a barokní epochy, ve druhé pak kompozice soudobých autorů.  více

Nejčtenější

Kritika

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více