Lamento: večer plný melancholie a nářků

Lamento: večer plný melancholie a nářků

Závěr postní doby ústí do pašijového týdne s připomínkou Kristova utrpení, jehož motiv byl také hlavní dramaturgickou myšlenkou koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Lamento. Středeční večer 29. března patřil dílům věnujícím se lamentacím českých a britských skladatelů. Příhodně si těleso pro tento koncert zvolilo prostor barokního sálu Konventu Milosrdných bratří, který postní atmosféru umocňoval.

Sólového violového partu v kompozici Lachrymae britského skladatele Benjamina Brittena (1913–1976) se ujal houslista a violista Milan Paľa. V díle autor odkazuje na velikána britské renesanční hudby Johna Dowlanda mnohými citacemi. Původní verze skladby byla psána pro violu a klavír s dedikací violistovi Williamu Primrosovi. Druhá verze díla se smyčcovým orchestrem disponuje barevností a křehkostí způsobené vyšší polohou smyčců, jaké jsme měli možnost slyšet v podání Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové. Paľovo nastudování působilo velmi subtilně, sólový part obsahoval vše, co si skladba žádá.

Jediná světová premiéra večera náležela českému skladateli, malíři a básníkovi Vladimíru Franzovi (*1959). Ve své skladbě Rex Tremendae majestatis pro smyčcový orchestr a zvukovou stopu se zabývá otázkami Posledního soudu. Apokryf se tematicky dotýká otázek a samotného Boha, je postavený na principu vyvažování hudebních segmentů. Filozofickým úvahám, skrývajícím se v této kompozici, dodává širší, duchovní rozměr užití zvukové stopy, která citlivě i vkusně narušuje a zároveň doplňuje smyčcový orchestr. Velmi nápaditá práce s hlasem ve zvukové nahrávce působila démonicky a naturalistickým pojetím posluchači připodobňovala již zmíněný Poslední soud. Pekelně také zněly kontrabasy, výborně barevně využité v kompozici. Zvláště povedená byla fuga v pizzicatu, v níž interpreti důmyslně vystavěli témata ve svých partech. Precizní nastudování smyčcového orchestru, naprosté pochopení skladatelovy myšlenky a hudebního záměru zanechalo silnou emoci.

V pořadí třetí skladba koncertu, reflektující tematiku lamentování, byla napsána britským skladatelem a dirigentem Jamesnem MacMillanem (*1959). Tuireadh (z gaelštiny lze přeložit jako rekviem) pro klarinet a smyčce se ohlíží za nedávnou tragickou událostí z roku 1988. V Severním moři tehdy došlo ke zničujícímu požáru ropné plošiny Piper Alpha, při kterém zahynulo přes sto šedesát zaměstnanců. Skladatel se inspiroval dopisem matky jednoho z mrtvých, která v něm popisovala truchlící dav a naléhavé lkaní během smutečního obřadu. Lkaní, nářky, vzlyky a truchlení MacMillan hudebně znázornil intervalovými a ornamentálními motivy ze skotské tradiční hudby. V roli klarinetisty se publiku představil Jiří Mráz. Právě klarinetový part obsahoval velmi citlivě přednesené ornamentální a intervalové motivy nářků. Pozoruhodná však byla interpretova pianissima. Mráz si zaslouží obdiv za pevný, sytý tón i v takovýchto krajních dynamických a rozsahových polohách.

Večer uzavřela kompozice Tristium českého autora Viktora Kalabise. Koncertní fantazie pro violu a smyčce z roku 1981 je dedikována zesnulému rodinnému příteli Zdeňku Fenclovi. I v tomto případě se nejedná o pouhé zachycení melancholie a trýznění. Dílo je jedna z nejniternějších výpovědí skladatele, myšlenkově se pohybující na hraně života a smrti. Tento rys v sobě skrývá violový part, opět zahraný Milanem Paľou. Jeho druhé vystoupení se však vyznačovalo mnohem větší energičností a zuřivostí, které naprosto korespondovaly s tematikou skladby. Strhující výkon violisty jakoby promlouval k publiku. Za doprovodu Ensemble Opera Diversa se jednalo o posluchačsky náročný, ale o to více silný zážitek po stránce emocionální.

Melancholie, nářky, niterné výpovědi, které prostupovaly celým večerem, působily nejen intimně a filozoficky, ale (paradoxně) především meditativně díky promyšlené dramaturgii. Smyčcový orchestr pod vedením Gabriely Tardonové ve své souhře fungoval naprosto přirozeně. Dýchal, frázím dodával plasticitu, dynamiku i tvář. Zároveň však neupozaďoval oba sólisty, jimž naopak byl pevnou oporou a hodnotným partnerem.

Program

Benjamin Britten: Lachrymae pro violu a smyčce

Vladimír Franz: Rex tremendae majestatis pro smyčce a zvukovou stopu (premiéra)

James MacMillan: Tuireadh pro klarinet a smyčce (česká premiéra)

Viktor Kalabis: Tristium, koncertní fantazie pro violu a smyčce

Obsazení

Milan Paľa – viola 

Jiří Mráz – klarinet

Gabriela Tardonová – dirigentka

Ensemble Opera Diversa

29. března v 19 hodin, Konvent Milosrdných bratří

EOD/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Premiérou inscenace Krokodýl ze Svratky aneb Mozart v Brně o víkendu začalo už čtrnácté Léto na Biskupském dvoře. V seriálu produkcí Městského divadla Brno (MdB) přibyla atypická hudební inscenace s bláznivě překombinovaným příběhem, jehož díry naštěstí zaceluje muzika: klasická i její svérázné aranže.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae přináší již dvacátým osmým rokem dramaturgicky pestré a interpretačně vybroušené večery, které navíc zasazuje nejen do koncertních sálů, ale rovněž na nádvoří či do zámeckých salónů, hradních sálů, bazilik, kostelů či synagog. Letošní 28. ročník zastřešuje téma Mezi Kroměříží a Vídní. Kulturní centrum Evropy tedy Vídeň sloužila jako sídelní město habsburských císařů a Kroměříž zase byla domovem olomouckých arcibiskupů. Na dramaturgii letošního ročníku se podílela trojice respektovaných odborníků: děkanka Hudební fakulty JAMU, cembalistka, varhanice a muzikoložka Barbara Maria Willi, historik, muzikolog a sbormistr Vladimír Maňas a Otto Biba, rakouský hudební vědec a dlouholetý ředitel vídeňského archivu Gesellschaft der Musikfreunde.  více

Letos v únoru se Filharmonie Brno vydala na nesmírně úspěšné americké turné; na programu měla výběr základních českých klasiků a současnou americkou hudbu. Orchestr vystoupil v legendární Carnegie Hall, v Ann Arbor, poté následovaly tři koncerty v Kalifornii a dále v Kansas City a v texaském Lubbocku. Na koncertech se představili někteří z vůdčích sólistů dnešní doby, jmenovitě Angélique KidjoLaurie Anderson a Christian Schmitt. To vše se odehrálo pod taktovkou šéfdirigenta a uměleckého ředitele Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese. Strávil jsem s ním několik fascinujících minut, během nichž mi o tomto velkém mezinárodním úspěchu vyprávěl.  více

Původně mělo jít o dvojalbum, na kterém Druhá tráva pracovala s britským producentem Eddiem Stevensem a které mělo přinést převzaté i autorské skladby. Vinou epidemie covidu vznikly obě části odděleně: Díl první vyšel v roce 2020 a obsahoval především coververze. Díl druhý se na trhu objevil v roce 2022 a převažují na něm skladby původní. Osoba producenta, jinak špičkového odborníka na indiepop a elektronickou hudbu, je u obou částí stejná. Přístup a způsob nahrávání se však liší a to, co kapela se Stevensem na prvním albu pouze naznačila, na „dvojce“ vyzrálo do intenzivnějších barev, zvuků a vůní.  více

Oslavy stopadesátí let brněnského Besedního domu, které se konají nejen v jeho prostorách, vynikají zajímavou dramaturgií. Ta dokáže posluchače přenést do počátků existence tohoto koncertního prostoru. Dva koncerty, které se odehrály 4. a 5. května, nesly název Janáček a Horňácká muzika. Já jsem se zúčastnila toho prvního a šlo o skutečně povedený zážitek, který mi Filharmonie Brna a Horňácká muzika Petra Mičky připravila. Páteční reprízu koncertu přenášela Česká televize. Oba večery byly vyprodané a do prodeje se dokonce přidávaly vstupenky na stání.  více

Sídlo Filharmonie Brno a jedna z nejdůležitějších historických i kulturních dominant Brna – tedy Besední dům – letos slaví 150. roků od svého vzniku. Přesně 3. dubnu 1873, kdy byla slavnostně otevřena dvorana (velký sál) budovy od architekta Theophila von Hansena, autora mj. proslulého vídeňského Musikvereinu, se tento honosný objekt stal středobodem brněnské kultury a zdejšího osobitého uměleckého života. O půldruhého století později – v pondělí 1. května 2023 – zahájila odpolední sešlost a následný koncert s podtitulem Když Smetana v Brně poprvé hrál… sérii koncertů, které vzdají hold jedinečným milníkům v kulturní historii města.  více

Písničkářka Martina Trchová, držitelka Anděla za album Holobyt, nedávno rozpustila svou kapelu a nově vystupuje především jako sólistka. Pomalu pracuje na novém albu a věnuje se také výtvarnému umění. Brzy vyjde její nová kniha s názvem Babi a také se bude konat další ročník festiválku, který pořádá v brněnské čtvrti Obřany.  více

Slyšet a vnímat hudbu v nejrůznějších interaktivních paralelách bylo možné na koncertě Brno Contemporary Orchestra v čele se svým dirigentem Pavlem Šnajdrem, který se odehrál v pondělí v brněnském vědeckém zábavném centru Vida. Večer věnovaný zvuku a interakcím ve vědě nezůstal pouze u pokusů na stanovištích, ale přetavil vědu do uměleckého hudebního zážitku, který byl také propojen s tlumočením do znakového jazyka v podání Hands Dancevíce

Na velké Hudební scéně Městského divadla Brno se včera odehrála česká premiéra broadwayského muzikálu Velká ryba (Big Fish). Druhé obsazení velké a technicky náročné produkce se odehraje dnes. Dílo scenáristy Johna Augusta vypráví příběh o komplikovaném vztahu otce a syna, o světě fantazie, lásky a magie. Hudbu složil Andrew Lippa, autor muzikálu Adamsova rodina. Muzikál vychází ze stejnojmenné prózy Daniela Wallise s podtitulem Román mytických rozměrů a z oceňovaného filmu Tima Burtona. Na newyorskou Broadway se muzikál poprvé dostal před deseti lety, a ještě o deset let dříve vznikl vzpomínaný film slavného režiséra.  více

Ze spolupráce hudebního souboru Ensemble Opera Diversa a houslového virtuóze Milana Paľy vznikla již celá řada nahrávek i nezapomenutelných hudebních večerů. Na loňský komorní diptych světových premiér pro sólové housle od Adriána Demoče a Jany Kmiťové navázal v pondělí 17. dubna v sále Místodržitelského paláce v Brně další koncert s celovečerní sólovou kompozicí. Také Dandelion (Pampeliška) kanadsko-americké skladatelky Lindy Catlin Smith zazněl v sídle Moravské galerie v Brně ve světové premiéře. Dílo navíc vzniklo speciálně z podnětu Milana Paľy.  více

Už sedmým koncertem pokračoval Velikonoční festival duchovní hudby, který se takto překlenul do poslední třetiny. Včerejší večer se uskutečnil v Českobratrském evangelickém chrámu J. A. Komenského (známý také pod názvem Červený kostel). Pro jubilejní 30. ročník festivalu vznikly dvě skladby. První od Slavomíra Hořínky diváci slyšeli zkraje minulého týdne. Druhou premiérovanou kompozici s názvem Mysterium paschale od brněnského skladatele a varhaníka Františka Fialy představil recenzovaný koncert nazvaný veršem Zajásejte již, zástupy. Velikonoční oratorium v sobě skrývá rafinovanost v podobě práce s prostorem chrámu, kombinování české a latinské verze zhudebněných textů a vložených recitací.  více

O jubilejním 20. ročníku hudebního cyklu Barbara Maria Willi uvádí…, také o historicky poučené interpretaci a dalších plánech jsem na Hudební fakultě Janáčkovy akademie múzických umění hovořil s děkankou Hudební fakulty JAMU, dramaturgyní, pedagožkou, popularizátorkou klasické hudby, cembalistkou, varhanicí a specialistkou na kladívkový klavír Barbarou Marií Willi. O tom, jak nabitý program tato žena má, vypovídá nejlépe fakt, že těsně před začátkem našeho povídání aktivně vyučovala zahraničního studenta.  více

Velikonoční festival duchovní hudby možná nejvýrazněji reflektuje svátky ze svého názvu v tzv. tenebrae (temných hodinkách). Jedná se o tři večery od Škaredé středy po Velký pátek, během nichž posluchači mají možnost si vyslechnout rozmanitá zhudebnění lamentací (nářků) z knihy Pláč nebo také responzorií věnovaných Kristovu utrpení. Ke zpěvům původně náležely obřady, ze kterých se při koncertech zachovává symbolické zhasínání svící.  více

Zpěváka, herce, scenáristu Ondřeje Havelku brněnské publikum dobře zná i v roli režiséra. V opeře Národního divadla Brno vytvořil inscenace na díla Bedřicha Smetany (2006), Giacoma Pucciniho (2008) nebo Johanna Strausse mladšího (2010). V této sezóně se do Brna opět navrací s letošní druhou operní premiérou Falstaff od Giuseppe Verdiho. Uskutečnila se 5. dubna 2023 za účasti režiséra.  více

Protnutí staré a nové hudby přinesl třetí koncert Velikonočního festivalu duchovní hudby, který se odehrál 4. dubna v brněnském kostele sv. Janů. Večer s podtitulem Hlásám milost patřil komornímu orchestru L´Armonia Terrena fungujícího pod vedením kmenového dirigenta Zdeňka Klaudy. Basového partu v jediné vokálně-instrumentální skladbě se ujal sólista Jan Martiník. Koncert z hlediska dramaturgie byl nápaditě orámovaný dílem Johanna Sebastiana Bacha (1685–1750) v instrumentačně novodobém hávu.  více

Nejčtenější

Kritika

Premiérou inscenace Krokodýl ze Svratky aneb Mozart v Brně o víkendu začalo už čtrnácté Léto na Biskupském dvoře. V seriálu produkcí Městského divadla Brno (MdB) přibyla atypická hudební inscenace s bláznivě překombinovaným příběhem, jehož díry naštěstí zaceluje muzika: klasická i její svérázné aranže.  více