Lamento: večer plný melancholie a nářků

Lamento: večer plný melancholie a nářků

Závěr postní doby ústí do pašijového týdne s připomínkou Kristova utrpení, jehož motiv byl také hlavní dramaturgickou myšlenkou koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Lamento. Středeční večer 29. března patřil dílům věnujícím se lamentacím českých a britských skladatelů. Příhodně si těleso pro tento koncert zvolilo prostor barokního sálu Konventu Milosrdných bratří, který postní atmosféru umocňoval.

Sólového violového partu v kompozici Lachrymae britského skladatele Benjamina Brittena (1913–1976) se ujal houslista a violista Milan Paľa. V díle autor odkazuje na velikána britské renesanční hudby Johna Dowlanda mnohými citacemi. Původní verze skladby byla psána pro violu a klavír s dedikací violistovi Williamu Primrosovi. Druhá verze díla se smyčcovým orchestrem disponuje barevností a křehkostí způsobené vyšší polohou smyčců, jaké jsme měli možnost slyšet v podání Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové. Paľovo nastudování působilo velmi subtilně, sólový part obsahoval vše, co si skladba žádá.

Jediná světová premiéra večera náležela českému skladateli, malíři a básníkovi Vladimíru Franzovi (*1959). Ve své skladbě Rex Tremendae majestatis pro smyčcový orchestr a zvukovou stopu se zabývá otázkami Posledního soudu. Apokryf se tematicky dotýká otázek a samotného Boha, je postavený na principu vyvažování hudebních segmentů. Filozofickým úvahám, skrývajícím se v této kompozici, dodává širší, duchovní rozměr užití zvukové stopy, která citlivě i vkusně narušuje a zároveň doplňuje smyčcový orchestr. Velmi nápaditá práce s hlasem ve zvukové nahrávce působila démonicky a naturalistickým pojetím posluchači připodobňovala již zmíněný Poslední soud. Pekelně také zněly kontrabasy, výborně barevně využité v kompozici. Zvláště povedená byla fuga v pizzicatu, v níž interpreti důmyslně vystavěli témata ve svých partech. Precizní nastudování smyčcového orchestru, naprosté pochopení skladatelovy myšlenky a hudebního záměru zanechalo silnou emoci.

V pořadí třetí skladba koncertu, reflektující tematiku lamentování, byla napsána britským skladatelem a dirigentem Jamesnem MacMillanem (*1959). Tuireadh (z gaelštiny lze přeložit jako rekviem) pro klarinet a smyčce se ohlíží za nedávnou tragickou událostí z roku 1988. V Severním moři tehdy došlo ke zničujícímu požáru ropné plošiny Piper Alpha, při kterém zahynulo přes sto šedesát zaměstnanců. Skladatel se inspiroval dopisem matky jednoho z mrtvých, která v něm popisovala truchlící dav a naléhavé lkaní během smutečního obřadu. Lkaní, nářky, vzlyky a truchlení MacMillan hudebně znázornil intervalovými a ornamentálními motivy ze skotské tradiční hudby. V roli klarinetisty se publiku představil Jiří Mráz. Právě klarinetový part obsahoval velmi citlivě přednesené ornamentální a intervalové motivy nářků. Pozoruhodná však byla interpretova pianissima. Mráz si zaslouží obdiv za pevný, sytý tón i v takovýchto krajních dynamických a rozsahových polohách.

Večer uzavřela kompozice Tristium českého autora Viktora Kalabise. Koncertní fantazie pro violu a smyčce z roku 1981 je dedikována zesnulému rodinnému příteli Zdeňku Fenclovi. I v tomto případě se nejedná o pouhé zachycení melancholie a trýznění. Dílo je jedna z nejniternějších výpovědí skladatele, myšlenkově se pohybující na hraně života a smrti. Tento rys v sobě skrývá violový part, opět zahraný Milanem Paľou. Jeho druhé vystoupení se však vyznačovalo mnohem větší energičností a zuřivostí, které naprosto korespondovaly s tematikou skladby. Strhující výkon violisty jakoby promlouval k publiku. Za doprovodu Ensemble Opera Diversa se jednalo o posluchačsky náročný, ale o to více silný zážitek po stránce emocionální.

Melancholie, nářky, niterné výpovědi, které prostupovaly celým večerem, působily nejen intimně a filozoficky, ale (paradoxně) především meditativně díky promyšlené dramaturgii. Smyčcový orchestr pod vedením Gabriely Tardonové ve své souhře fungoval naprosto přirozeně. Dýchal, frázím dodával plasticitu, dynamiku i tvář. Zároveň však neupozaďoval oba sólisty, jimž naopak byl pevnou oporou a hodnotným partnerem.

Program

Benjamin Britten: Lachrymae pro violu a smyčce

Vladimír Franz: Rex tremendae majestatis pro smyčce a zvukovou stopu (premiéra)

James MacMillan: Tuireadh pro klarinet a smyčce (česká premiéra)

Viktor Kalabis: Tristium, koncertní fantazie pro violu a smyčce

Obsazení

Milan Paľa – viola 

Jiří Mráz – klarinet

Gabriela Tardonová – dirigentka

Ensemble Opera Diversa

29. března v 19 hodin, Konvent Milosrdných bratří

EOD/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Nejčtenější

Kritika

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce