Leoš Janáček vedle okouzlujícího Pavla Haase

6. listopad 2024, 19:00
Leoš Janáček vedle okouzlujícího Pavla Haase

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady Valešové, Navarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčka.

Úterní program zahájily Tři skladby pro klavír Pavla Haase (1899–1944), jedna z jeho raných kompozic, v níž se odráží silná inspirace impresionismem. Přestože je Haas složil ještě před nástupem na konzervatoř, je ve Třech skladbách slyšet značná kompoziční vyspělost. Je zřejmá především ve stavbě nádherných melodií, které jsou obohaceny mimo jiné o impresionismem ovlivněné zvukomalebné běhy. Právě výrazné melodie se klavíristce Ladě Valešové podařilo z kompozice perfektně vytáhnout a zvýraznit. Přestože se v interpretaci objevilo pár přehmatů, nebylo to nic, co by výrazněji ovlivnilo vyznění tohoto okouzlujícího díla.

Po doznění poslední, třetí části doplnili klavíristku tenorista Nicky Spence, houslistka Ivana Víšková, hornista Antonín Kolář a flétnista Michal Vojáček. Společně provedli Haasův cyklus písní Vyvolená na básně Jiřího Wolkera. Podobně jako v první kompozici, zde byla výrazná melodika v partu zpěvním i v rovnocenné instrumentální složce. První ze zmíněných mohla vyniknout především díky křišťálově čisté intonaci Nickyho Spence, kterou pěvec podpořil precizní prací s dynamikou a výrazem. Velmi pozitivně je potřeba hodnotit Spencovu výslovnost. Přestože byl přízvuk samozřejmě slyšitelný, textům bylo z velké části dobře rozumět, což nebývá samozřejmostí ani u zpěváků, kteří přednášejí v rodném jazyce. Také instrumentální složka vyzněla hezky. Lehce jí ublížila zvuková nevyváženost, když se některé z nástrojů, zejména flétna, v celkovém zvuku ztrácely. Na druhou stranu byli všichni instrumentalisté mezi sebou, i se zpěvákem, velice dobře sehraní a brněnskému publiku předvedli povedené frázování.

Úterní večer symbolicky rozpůlil klavírní cyklus V mlhách Leoše Janáčka (1854–1928), mimo jiné Haasova učitele. Tato čtyřdílná kompozice vznikala v Janáčkově náročném období a nese se tak v atmosféře bolestné melancholie a rezignace. Podobně jako v první skladbě večera je v ní jasně slyšet vliv impresionismu. Přestože se většina technicky náročných míst podařila klavíristce Ladě Valešové vyhrát bez problému, objevilo se v interpretaci několik přehmatů, v některých případech poměrně jasně slyšitelných. Úroveň přednesu nebyla špatná. Dynamické rozdíly se docela povedly, přesto by interpretaci neuškodila větší výrazová hloubka.

Celý program zakončil klavírní kvintet s tenorovým sólem Fata morgana, opět z pera Pavla Haase. Z části přesto s Janáčkem souvisí, neboť je v něm slyšet silný vliv Zápisníku zmizelého. Haas si jako literární předlohu vybral pět básní ze sbírky Zahradník indického spisovatele Rabíndranáthy Thákury, stejného autora, jehož předlohu si vybral Janáček pro svůj mužský sbor Potulný šílenec. Podobně jako ve Vyvolené, Nicky Spence také zde exceloval. Výborně se popasoval s velkým rozsahem zpěvního partu, kdy mu zněly dobře i hlubší polohy. Vysoké tóny, zejména ve větší dynamice, pak vyzněly absolutně dokonale. Skvěla práce s výrazem a dynamikou byla nejvíce slyšitelná v rozdílu mezi první a druhou částí druhé věty Lento, ma non troppo. I ve Fata morganě byl navíc text dobře srozumitelný. Výtečná byla také instrumentální složka kompozice. Podobně jako zpěvák dokázali muzikanti moc hezky vystihnout jednotlivé výrazové polohy Fata morgany, k čemuž se přidala skvělá sehranost, způsobená mimo jiné pozornou komunikací mezi všemi hudebníky. Intonace kvartetu byla velmi dobrá, pouze ve violoncellovém koncertu pár tónů úplně neladilo, jednalo se ovšem pouze o drobnost. Ačkoliv byl celý Navarra Quartet výborný, první houslista Benjamin Marquise Gilmore vyloženě exceloval, zejména ve svých sólech.

Kombinací dramaturgicky velice vhodně zvoleného programu a povedeného provedení, se divákům naskytl okouzlující zážitek, který kromě skladeb samotných dokreslilo také vhodně zvolené nasvícení. Divákům byl představený zejména Pavel Haas, skladatel, jehož život byl nespravedlivě brzy ukončen. Jeho kompozice dokazují, že se jednalo o výjimečného skladatele, u kterého můžeme jen domýšlet, kolik krásných děl mohlo ještě vzniknout, kdyby nebyl v roce 1944 donucen nastoupit do transportu.

Pavel Haas: Tři skladby pro klavír (HW VII/7)

1. Touha v dál

2. Tak divně do skoku

3. Píseň jarního večera

Pavel Haas: „Vyvolená“, cyklus písní na básně Jiřího Wolkera pro tenor, flétnu, housle, lesní roh a klavír, op. 8 (HW IV/24)

1. Vzdálená milá

2. K svátku mé milé

3. Háj

Leoš Janáček: V mlhách (JW VIII/2)

1. Andante

2. Molto adagio

3. Andantino

4. Presto

Pavel Haas: „Fata morgana“, klavírní kvintet s tenorovým sólem, op, 6 (HW VI/5)

1. Lento

2. Lento, ma non troppo

Nicky Spence – tenor

Lada Valešová – klavír

Navarra String Quartet:

Benjamin Marquise Gilmore – housle

Eva Aronian – housle

Sasha Bota – viola

Brian O’Kane – violoncello

Ivana Víšková – housle

Antonín Kolář – lesní roh

Michal Vojáček – flétna / pikola

úterý 5. listopadu 2024, divadlo Reduta (Mozartův sál)

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Nejčtenější

Kritika

Jedním z největších lákadel letošního ročníku Expozice nové hudby bylo bezpochyby uvedení skladby Communicating Vessels v okouzlujících prostorách vodojemů na Žlutém kopci. Společné dílo Radima Hanouska (*1971), Michala Wróblewského (*1988), Františka Chaloupky (*1981), Iana Mikysky (*1994) a Kristýny Švihálkové (*1997) zaznělo ve čtvrtek 17. října v podání skladatelů samotných ve světové premiéře. Kompozice Communicating Vessels (Spojené nádoby) vznikla na objednávku festivalu a byla vytvořena speciálně pro prostor brněnských vodojemů. Spojené nádoby tematizují a „oslavují“ uchovávání látek různých fyzikálních skupenství, které se staly samozřejmostí našeho každodenního života až do míry, že je téměř nevnímáme. Za nádobu je také možné označit člověka vnímajícího a myslícího, jehož mysl může být naplněna různým obsahem. Za spojení nádob by se pak také dalo považovat spojení pěti muzikantů–skladatelů v tomto jedinečném projektu.   více