Maraton hudby Brno při zahájení propojil nápaditou a živelnou muziku

Maraton hudby Brno při zahájení propojil nápaditou a živelnou muziku

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluup.

Před samotným zahájením se na pódiu objevil moderátor Ondřej Blaho, který si k sobě pozval nejprve hejtmana Jihomoravského kraje Jana Grolicha, jenž nad letošním ročníkem MHB převzal záštitu. Ten nejprve vychválil dramaturgii a celkový koncept festivalu a odpověděl i na několik otázek ohledně jeho oblíbené hudby. Posléze na pódium přišel šéfdramaturg Maratonu hudby Milan Tesař, který představil oba účinkující a popřál publiku příjemný poslech.

Francouzský akordeonista Vincent Peirani, kterého v uskupení Jokers doplnili kytarista Federico Casagrande a bubeník Ziv Ravitz, na úvod nabídli téměř nepřerušenou suitu tří písní. Krátké, z velké části kytarové intro se svým charakterem přiblížilo space rocku sedmdesátých let. Hned od prvních tónů tedy mohlo být divákům jasné, že se nebude jednat o tradiční jazz. Na úvod plynule navázala první píseň večera Twighlight.

Po skončení úvodní třípísňové sekvence akordeonista představil svoji kapelu, a v krátkosti uvedl píseň Ninna Nanna, ve které vyměnil akordeon za foukací accordinu. Následovalo několik skladeb, které z většiny pocházely z alba Jokers (2022) nahraného ve stejném uskupení, v jakém trio zahrálo na koncertu v brněnském Sonu. Všichni muzikanti ve více než hodinové show ukázali, že se nebojí překračovat nastavené mantinely a že je ani v nejmenším nelze zařadit do prosté škatulky jazzu. Ačkoliv se jazzové prvky v jejich hudbě objevovaly, byly doplněny o elektronické zvuky, ke kterým se ale přidaly například i vlivy balkánské nebo rockové.

Kromě zmíněného space rockového intra se trio nebálo zasáhnout také do psychedelie a několik částí připomínalo riffy a groovy hard rockových Led Zeppelin. Také zvuk samotný byl velmi zajímavý. Efekty upravovaná kytara by se dala označit za běžnou záležitost, divákům se ale naskytla příležitost poslechnout si také zkreslenou harmoniku Vincenta Peiraniho, která několika místech připomínala například hammondovy varhany. Všichni muzikanti dostali během vystoupení nemalý prostor na sólové exhibice, při kterých akordeonista a kytarista ukázali jak výtečný cit pro melodii, tak virtuózní techniku, a bubeník pak předvedl výbornou rytmickou zdatnost, která se ale kromě sóla projevovala napříč celým koncertem. Ziv Ravitz hraní svých kolegů podkládal náročnými nepravidelnými rytmy nebo úmyslným posouváním těžkých dob. Hudbu Jokers navíc doplnila decentní, skromná ale velice povedená světelná show, která perfektně dokreslila atmosféru koncertu.

Estonské duo Puuluup ve složení Ramo Teder a Marko Veisson ve své tvorbě kombinuje tradiční estonskou lidovou hudbu s prvky hudby elektronické. Oba členové zpívali a hráli na etnické nástroje talharpy. Velice výrazným prvkem bylo užívání looperů, pomocí kterých na sebe vrstvili elektronické zvuky bicích a tóny talharp i vokály, vytvářeli takto povedené harmonie. Zmíněný nástroj navíc využívali i jako perkuse. Puuluup si hned s prvními tóny získali celé Sono a ukázali, že jejich hudba je velice efektní. Prvky estonské lidové hudby s elektronikou a výraznými vokály obou představitelů dobře fungovaly a ač byl koncert na sezení, jejich hudba alespoň v rámci možností publikum rozpohybovala. Ačkoliv je hudba Puuluup funkční koncept, později během vystoupení se ukázalo, že se poměrně rychle vyčerpal a všechny písně byly takříkajíc na jedno brdo. Přesto ale Puuluup dokázali udržet během celého koncertu tah. Jako nejlepší se ovšem ukázala komunikace muzikantů s publikem. Nejen že oba hudebníci vyloženě perlili a každá věta byla vtipná. Marko Veisson se navíc naučil velké množství vět česky a jeho roztomilý přízvuk na humoru večera ještě přidal. Za zmínku stojí jeho shrnutí tvorby Puuluup: „Nejvíce zpíváme o zemědělství a o sportech, hlavně o běhu na lyžích. Dnešní koncert věnujeme Kateřině Neumannové a Lukášovi Bauerovi.“ Výborné bylo také povídání o folkové hudbě, kdy jsou podle Veissona jednotlivé písničky buďto sad nebo more sad, protože když je člověk zamilován šťastně, nemá čas psát písničky. Při deváté písni Veisson naučil diváky jednoduchý estonský tanec a zájemce dokonce vytáhl na pódium. Lehkou jednotvárnost jejich písní tak Puuluup dohnali naprosto geniální komunikací s publikem a koncert byl velkým zážitkem.

Celkově lze zahajovací večer letošního ročníku Maratonu hudby Brno označit za povedený. Volba dramaturga Milana Tesaře spojit tyto dvě uskupení se ukázala jako funkční. Zatímco Vincent Peirani a Jokers předvedli hudebně velice nápaditý koncert s většími uměleckými ambicemi, duo Puuluup zaujalo živelnou hudbou a zejména naprosto výbornou show. U obou čísel večera je zapotřebí pochválit také zvuk. Zvukaři předvedli naprosto precizní práci a potvrdili že v Sonu je opravdu „nejlepší zvuk v Evropě“.

Vincent Peirani – Jokers

Vincent Peirani – akordeon, accordina

Federico Casagrande – kytara

Ziv Ravitz – bicí

Puuluup

Ramo Teder (a. k. a. Pastacas) – talharpa, zpěv, elektronika, looping

Marko Veisson – talharpa, zpěv, elektronika, looping

čtvrtek 8. srpna 2024 v 19 hodin, Sono music club Brno

Foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jelena Popržan je hráčka na violu. Pochází ze Srbska, studovala a žije v Rakousku a letos bude hostem festivalu Maraton hudby Brno. V neděli 10. srpna vystoupí nanádvoří Domu pán z Kunštátu v rámci scény Balkan Soirée. S Jelenou Popržan hovoříme o její cestě k hudbě, o úskalích a radostech hry na violu, o historické perspektivě tohoto nástroje i o různých kapelách a projektech, ve kterých působí.  více

V letošním roce navštívilo Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici více jak 41 000 lidí tedy rekordní počet. Číslo, které překvapí. V době, do které se tolikrát předpovídal zánik folkloru i folklorismu, se na jednom místě sejde tak obrovské množství lidí. Co je k tomu vede? Letošní jubilejní 80. ročník tomu jistě napomohl, ale samotné výročí by určitě nestačilo. V čem spočívá její kouzlo? Každý návštěvník si z festivalu odnáší jiný zážitek, jinou vzpomínku, jiný příběh. A právě ten svůj vám nyní nabídnu. Jaká tedy byla moje Strážnice 2025? A našla jsem odpověď na otázku, co stojí za tak velkým zájmem?  více

Jedním z členů mezinárodní poroty letošního ročníku Veszprém Street Music Festivalu bude Milan Tesař – programový ředitel, vedoucí hudební redakce Radia Proglas, šéf panelu World Music Charts Europe a dramaturg festivalu Maraton hudby Brno. Vyslání zástupce právě z Brna není náhodné – město je stejně jako Veszprém člen sítě UNESCO Creative Cities of Music a pravidelně zapojuje do mezinárodní kulturní spolupráce a podpory mladých talentů.  více

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce

Benefiční akce s názvem Večery s Ondrášem opět oživila nádvoří hradu Špilberk. Vojenský umělecký soubor Ondráš zde ve druhé půli června předvedl dva celovečerní programy, které připomněly nové i starší choreografie a hudební úpravy. První večer nabídl premiéru pořadu Pocta Jaroslavu Juráškovi, připravenou ke stému výročí narození této významné osobnosti folklorního hnutí druhé poloviny 20. století. Druhý večer s názvem Ondrášovské putování provedl hudbou i tancem po regionech Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a Rumunska.  více

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Nejčtenější

Kritika

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce