Mistrovská souhra ansámblu PhilHarmonia Octet Prague a jeho dialog s lidským hlasem

Mistrovská souhra ansámblu  PhilHarmonia Octet Prague a jeho dialog s lidským hlasem

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.

Úvodní skladba, Partita F dur Pavla Vranického, nabídla posluchačům vhled do doby vídeňského klasicismu a zároveň ukázku mistrovské souhry ansámblu, který dlouhodobě patří ke špičce v oblasti dechové komorní hudby. Interpretace oktetu se vyznačovala precizní rovnováhou mezi individualitou jednotlivých hlasů a kompaktním celkem. Každý nástroj byl slyšitelný ve své specifické barvě, přesto se zvuk ansámblu spojoval v jednolitý, živý organismus. Vše se odvíjelo v promyšlené textuře, kde si hoboje, klarinety a fagoty předávaly melodické impulzy s naprostou samozřejmostí. Výrazová přesnost, pečlivě odstíněná dynamika i naprostá jistota v intonaci vytvářely prostor pro jemnou stylovou eleganci, která odpovídá hudební estetice doby. Provedení se vyhnulo jakékoli povrchní virtuozitě – pozornost byla soustředěna spíše na vnitřní logiku hudebního toku a na souhru, která dává vyniknout vzájemnému naslouchání a pružnosti reakce. Proměnlivost nálad jednotlivých vět byla zachycena s neokázalou přirozeností: od svižně rytmizované energie úvodu přes zklidněné pasáže, taneční lehkost po závěrečné uvolnění. Úvodní téma variací, stejně tak jako variace samotná, zazněla v klarinetu Irvina Venyše kultivovaným tónem, který se rozplýval v odpovědích hobojů Viléma Veverky a Moniky Fürbach Bouškové a fagotů Václava Vonáška a Petra Sedláka. Vranického hudba v podání PhilHarmonia Octet působila nikoli jako muzeální relikt, ale jako živý doklad stylové kultury, jež se i v dnešním kontextu dokáže dotknout současného posluchače. Je to interpretace, která staví na dokonalé znalosti stylu, komorní citlivosti a hlubokém porozumění tomu, že za klasicistní formou se skrývá mnohem víc než pouhá pravidelnost – svět emocí, noblesy a vnitřního klidu.

Po klasicistní úvodní partituře Pavla Vranického přišla zásadní proměna výrazového prostoru. Novinka Petra WajsaraElektropictures představila kontrastní pól večera, v němž se tradiční instrumentální obsazení dechového oktetu stalo laboratoří současného zvuku a prostoru mezi rytmem a strukturou. Světová premiéra skladby, která vznikla na objednávku festivalu, je rozvržená do čtyř částí, vychází z principu neustálého pohybu a vrstvení, které připomínalo elektronickou hudbu nejen svou rytmickou organizací, ale i způsobem práce s energií. PhilHarmonia Octet zde vystoupil v roli technicky mimořádně disponovaného tělesa, které dokázalo reagovat na Wajsarovu komplexní partituru s přesností, přehledem a nakažlivou živostí. Hráči prokázali porozumění skladatelskému rukopisu – práci s vertikalitou a mikromotivickou proměnlivostí. Využití rozšířených technik – slapů, multifonik, foukání do nátrubků či speciálních zpívaných glissand – působilo nikoli jako efekt, ale jako přirozená součást hudebního výrazu. Výsledkem byla pozoruhodná syntéza mezi „akustickým klubem“ a komorní tvárností. Z hlediska dramaturgie šlo o působivý experiment: tradiční dechové nástroje zde imitovaly elektronické procesy, rytmické patterny vytvářely hypnotický tah a drobné posuny akcentů generovaly napětí i iluzi mechanického pohybu. Veverkův hoboj dominoval svým kontrolovaným tónem a dechovou výdrží. Klarinety a hoboje navzájem přebíraly impulzy, zahušťovaly je, nechaly rozpadnout a opět spojovaly do celku – výsledný dojem osciloval mezi organizovaným chaosem a dokonale strukturovaným řádem. Wajsarův kompoziční jazyk tu pracuje s paradoxem: rytmus a forma se vzájemně rozpíjejí i utvrzují a melodie je jen dočasným fragmentem širšího rytmického toku. Celek působí jako plastická hmota, jejíž energie nikdy zcela neutichá, jen mění podobu. PhilHarmonia Octet se s tímto pojetím ztotožnil do té míry, že působil jako improvizace, přestože většina byla pečlivě prokomponovaná. Skladba vyzněla jako manifest propojení žánrů i generací: hudba současná, ale s jasným vztahem k tradici komorní souhry. Wajsar zde zúročil svůj cit pro strukturu, aniž by rezignoval na vnitřní humor a ironii, které jsou jeho rukopisu vlastní. V interpretaci PhilHarmonia Octet zazněly Elektropictures jako zvukově podmanivá premiéra – dílo, které rozšiřuje možnosti dechového oktetu a současně potvrzuje, že hranice mezi klasickou a elektronickou estetikou už dávno nejsou neproniknutelné.

Po přestávce se dramaturgie večera proměnila v meditaci nad propojením písňové a symfonické tvorby Gustava Mahlera. PhilHarmonia Octet doplněný o kontrabasistu Jana Vokouna a sólistu Romana Hozu, zde představili výběr z cyklu Des Knaben Wunderhorn (Chlapcův kouzelný roh) v transkripci Tomáše Illeho, doplněný o instrumentální vsuvku Blumine – 2. větu z 1. symfonie v úpravě člena souboru Václava Vonáška. Celý blok tvořil celek, v němž se Mahlerovo myšlení o písni jako základní formě výrazu přirozeně přetavovalo do instrumentální i symfonické roviny. Tento dramaturgický záměr nebyl náhodný: Mahler mnohé ze svých písní z cyklu Chlapcův kouzelný roh přetvořil do svých symfonií. Propojení písňového a symfonického světa tak tvořilo vnitřně soudržný celek – po pěti písních následovala instrumentální věta Blumine jako symbolický most mezi oběma rovinami Mahlerovy tvorby. Po ní zaznělo dalších pět písní, které svou poetikou i hudební strukturou odkazovaly právě na Mahlerovy symfonické transformace. Šlo tedy nejen o formální dělení, ale o promyšlený oblouk, který posluchači umožnil vnímat písně jako živý zdroj Mahlerova symfonického jazyka.

Roman Hoza prokázal mimořádnou jistotu a kultivovanost projevu – jeho baryton vynikal nosnou střední polohou, jasnou výslovností a precizně modelovaným legatem. Každá pasáž byla promyšlená s přirozenou gradaci, přičemž Hoza dokázal s jemností vyvážit lyrické i tragické vrstvy Mahlerových textů. PhilHarmonia Octet byl rovnocenným partnerem sólisty, nikoli pouhým doprovodem – hudební struktura se rozvíjela jako komorní dialog, v němž jednotlivé nástroje reagovaly na zpěv i na sebe navzájem. Přidaný kontrabas Jana Vokouna přinesl celku pevnou oporu a jemnou rytmickou pulsaci, která nenarušovala průzračnost dechových textur.

V první části cyklu (písně 1–5) se vystřídala široká škála nálad: od vážné introspekce Noční písně předsunuté stráže po tanečně lehkou Malou rýnskou legendu. Zazářila precizní práce s agogikou, měkké modulace a vyrovnaná dynamika. V Tam, kde krásné trumpety troubí vynikl dialog rohů a fagotů s Hozovým dramatickým výrazem; v Pozemském životě a Bubeníčkovi se naplno projevil smysl souboru pro rytmické napětí a temnou barevnost. Všichni hráči působili maximálně soustředěně, jejich celkový zvuk byl vyvážený a fráze se přirozeně propojovaly s pěveckou linií.

Instrumentální mezihra Blumine přinesla uvolnění a lyrické prozáření. Aranžmá Václava Vonáška zachovalo jemnost a průzračnost původní symfonické věty, přestože byla redukována na devět hráčů. Přestože šlo o komorní úpravu, výsledek působil plně a vyváženě – Blumine zněla nikoli jako zmenšenina symfonie, ale jako její intimnější obraz.

Druhá část písňového cyklu (písně 6–10) přinesla návrat k Mahlerovým temnějším i groteskním polohám. V Písni pronásledovaného ve věži a Zpívali tři andělé se Hoza projevil nejen jako pěvec, ale i jako vypravěč s dramatickým citem. Jeho přednes byl herecky pravdivý, přirozený a vtahující. PhilHarmonia Octet reagoval pružně – dechové běhy klarinetů a hobojů měly jistotu a lehkost, kontrabasové pizzicato určovalo strukturu a přinášelo zvukovou stabilitu. Lehce groteskní charakter písně Chvála vznešeného rozumu ansámbl podtrhl brilantní artikulací a precizní rytmickou hrou, zatímco Kázání sv. Antonína Paduánského rybám působilo jako drobné scherzo. Závěrečné Prasvětlo pak přineslo duchovní smíření a klid – rozvolněné tempo, jemné plochy a zpěvný hoboj vytvořily dojem hluboké meditace a návratu k podstatě Mahlerova světa.

Publikum na tento výjimečný hudební zážitek reagovalo dlouhým potleskem ve stoje, který potvrdil, že zde nešlo jen o koncert, ale o důkladně promyšlený interpretační tah – vynikající ukázku toho, jak lze spojit historickou věrnost, stylovou kulturu a živou hudební imaginaci.

PhilHarmonia Octet Prague

Cesta zvuku: Vranický, Wajsar, Mahler

22. 10. 2025, Moravský podzim, 19:00 Besední dům

Vilém Veverka, Monika Fürbach Boušková, hoboje

Irvin Venyš, Karel Dohnal, klarinety

Václav Vonášek, Petr Sedlák, fagoty

Kryštof Koska, Hana Šuková, lesní rohy

Jan Vokoun, kontrabas (Mahler)

Roman Hoza, baryton (Mahler)

Program:

PAVEL VRANICKÝ Oktet F dur pro dechové okteto 

PETR WAJSAR Elektropictures

GUSTAV MAHLER / arr. TOMÁŠ ILLE Des Knaben Wunderhorn (Chlapcův kouzelný roh) pro baryton, dechové okteto a kontrabas (písně 1 až 10)

GUSTAV MAHLER / arr. VÁCLAV VONÁŠEK Blumine

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce

Brněnský rodák, klavírista a generální ředitel České filharmonie David Mareček vystupuje společně s violoncellistou Václavem Petrem na koncertním turné v Jižní Koreji. Duo během prvního listopadového týdne představuje český repertoár na prestižních pódiích, mimo jiné v Seogwipo Arts Center, Yongin Poeun Art Hall a Daegu Concert House.  více

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.  více

Na Světový den měst (31. října 2025) jmenovala generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay 58 měst, která se stávají novými členy Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Tato města nyní spojuje závazek prosazovat kreativitu v různých kulturních oblastech jako hnací sílu udržitelného rozvoje. Brno je městem hudby UNESCO od roku 2017.  více

Na podzim příštího roku se odehraje jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který tentokrát ponese podtitul Kořeny. Jako malá ochutnávka se v pátek 31. října
v Mahenově divadle odehrál slavnostní koncert k představení programu MFJB 2026. Během večera, pojmenovaného příhodně Janáček na start! zazněla díla Jeana Sibelia, Leoše Janáčka, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka, kterých se ujali houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekeravíce

Festival Moravský podzim, pořádaný Filharmonií Brno, dlouhodobě patří k nejvýznamnějším hudebním událostem podzimní sezóny. Jeho součástí se už potřetí stal i studentský projekt Nový svět Moravského podzimu – živoucí důkaz toho, že spojení akademického prostředí a profesionální praxe může přinášet podnětné i hluboce umělecké výsledky. Tento projekt, který vznikl na půdě JAMU jako experiment v rámci výuky předmětu praktická dramaturgie, se za několik let proměnil v plnohodnotnou a respektovanou součást festivalového programu.  více

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.  více

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.  více

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.  více

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.  více

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.  více

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.  více

Zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřilo památce sira Charlese Mackerrase přesně řečeno připomenutí stého výročí od Mistrova narození. Právě program úvodního nedělního koncertu zaplnily skladby převážně z britské provenience, které měly zásadní podíl na dirigentově kariéře nebo byly blízké jeho srdci. Sir Mackerras se však nesoustředil pouze na autory z britských ostrovů, ale věnoval také důkladnou péči rozšiřování povědomí o Leoši Janáčkovi ve světě. BBC Concert Orchestra, který vystoupil pod vedením své šéfdirigentky Anny-Marie Helsing, má k Mackerrasovi a jeho odkazu ostatně také blízko – na počátku své dirigentské dráhy zastával totiž právě zde svůj šéfdirigentský post.  více

Brno se v roce 2017 stalo součástí prestižní Sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Ocenění získalo díky dlouhodobé podpoře hudebních aktivit a mimořádně pestré i kvalitní reprezentaci mnoha hudebních žánrů – od folkloru a klasické hudby až po jazz, rock či experimentální projekty.  více

Nejčtenější

Kritika

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce