Monumentální koncert Filharmonie Brno

Monumentální koncert Filharmonie Brno

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.

Páteční program zahájila drobná kantáta Bouře pro smíšený sbor a orchestr Ericha Wolfganga Korngolda (1897–1957). Zatímco u výkonu Českého filharmonického sboru nedošlo k zaváhání, ze zvuku orchestru se v samém úvodu ozvalo několik falešných tónů lesních rohů. Muzikanti si ale drobné chybky vybrali hned na začátku a ve zbytku skladby už k žádnému výraznějšímu problému nedošlo. Filharmonie Brno posléze přednesla společně se sopranistkou Chen Reiss výběr čtyř Korngoldových Prostých písní (Einfache Lieder). Orchestr byl v obou kompozicích velmi pěkně rytmicky sehraný a disponoval hezkým společným zvukem, který se projevil zejména v nižších dynamikách. Intonace Chen Reiss byla výborná. K jediné chybě došlo během třetí písně, kdy nebyl zpěv dokonale čistý. Po krátké chvíli však byla intonace napravena.

První polovinu zakončila Slavnostní ouvertura Josefa Bohuslava Foerstera (1859–1951), která vznikla u příležitosti oficiálního zahájení provozu Divadla na Vinohradech. Právě slavnostnost této kompozice byl aspekt, který se Filharmonii Brno pod taktovkou Dennise Russella Daviese, povedl výborně zvýraznit. Drobné fanfárové postupy žesťových nástrojů velmi dobře ladily a mohly vyniknout kvůli perfektně sehraným smyčcům. Povedená byla taktéž práce s dynamikou a za zmínku stojí i energie, kterou do hry jednotliví muzikanti vkládali, s čím souvisely i hezké výrazové rozdíly mezi jednotlivými pasážemi.

Celou druhou polovinu vyplnila monumentální Píseň žalobná (Das klagende Lied) Gustava Mahlera (1860–1911), kterou se dramaturgie rozhodla uvést v původní třívěté verzi. Ta 28. listopadu oslavila 90. let od své premiéry, která se odehrála v brněnském Blahoslavově domě. Během provedení této více jak sedmdesát minut dlouhé skladby doplnily Filharmonii Brno Český filharmonický sbor, kvarteto sólových zpěváků, a pod vedením Dominika Pernici také druhá část orchestru, která se ukrývala v předsálí za pravými dveřmi (z pohledu diváků). V Daviesově uchopení bychom jen těžko hledali nějaké výraznější chyby. Filharmonie Brno byla pod jeho vedením sehraná, slušně zacházela s dynamikou a za velice povedené lze označit efekt zvukového prolínání hudebního tělesa na pódiu s tím v předsálí, kdy mezi sebou oba dirigenti komunikovaly pomocí malých obrazovek. Taktéž ČFS pod vedením Petra Fialy podal suverénní výkon, kdy všichni zpěváci velmi dobře reagovali na dirigenta a jejich intonace byla výborná. Čtveřici sólistů ve složení Chen Reiss soprán, Stefanie Irányi – alt, Attilio Glasertenor a Michael Wagner –baryton taktéž nelze intonačně cokoliv vytknout. Výkony všech byly výtečné, přesto z nich interpretačně nejvíce vyčnívala Stefanie Irányi. Textům bylo rozumět, což bylo ještě podpořeno promítáním titulků všech zpívaných opusů. Ačkoliv se v provedení neobjevily přímo chyby, interpretaci chyběla výraznější jiskra, energie, která se dostavila až na konci v závěrečném akordu, kdy se zajisté vylekala velká část publika. Pokud by měl orchestr takovou energii, jako měl v samém závěru, po celou dobu skladby, jistě by to výsledku prospělo.

I přes zmíněné nedostatky si dokázala Filharmonie Brno s náročným programem poradit velmi slušně. Zatímco první polovina byla spíše odlehčenější, druhá naopak vyžadovala po muzikantech výraznou míru soustředění, která byla vyžadována nejen samotnou délkou kompozice. Program složený z děl Gustava Mahlera a dvou skladatelů, které výrazně ovlivnil, působil celistvě i přes značnou rozdílnost kompozičních stylů. Přestože by si druhá půlka zasloužila o něco větší vášeň, ve výsledku se jednalo o povedený koncert.

Program:

Erich Wolfgang Korngold: Der Sturm (Bouře) pro sbor a orchestr

Erich Wolfgang Korngold: Einfache Lieder (Prosté písně), výběr:

Schneeglöckchen (Sněženka), text: Joseph von Eichendorf

Das Ständchen (Serenáda), text: Joseph von Eichendorf

Liebesbriefchen (Milostné psaníčko), text: Elisabeth Honold

Sommer (Léto), text: Siegfried Trebitsch

Josef Bohuslav Foerster: Slavnostní ouvertura

Gustav Mahler: Das klagende Lied (Píseň žalobná), původní třívětá verze

Obsazení:

Chen Reiss soprán

Stefanie Irányi –alt

Attilio Glasertenor

Michael Wagner – baryton

Český filharmonický sbor Brno

Petr Fiala – sbormistr 

Filharmonie Brno

Dennis Russell Davies – dirigent 

Dominik Pernica – dirigent orchestru za scénou

pátek 29. listopadu v 19 hodin, Janáčkovo divadlo

 

Foto Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Nejčtenější

Kritika

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více