Moravské sepolkro v rukou studentů Pražské konzervatoře

V rámci Temných hodinek Velikonočního festivalu duchovní hudby vystoupil včera pod vedením dirigenta Jakuba Kydlíčka Barokní orchestr Pražské konzervatoře. Instrumentalisty doplnila sopranistka Anna Petrtylová, altistka Monika Machovičová, tenorista Marek Žihla a basista David Malát. Zaznělo na český text komponované Oratorium na Velký pátek moravského skladatele a kantora Josefa Schreiera.

Ačkoliv na Velikonočním festivalu duchovní hudby vystupují především profesionální a etablovaná tělesa, dramaturgie festivalu dává prostor i mladým a studentům hudebních škol, kteří své interpretační umění teprve rozvíjí. Není to tedy poprvé, co studenti Pražské konzervatoře vystoupili na Temných hodinkách Velikonočního festivalu. Předloni tady zazněla v jejich podání Zpívaná rozjímání Františka Antonína Míči. Tentokrát se orchestr představil oratoriem kantora Josefa Schreiera a posluchači tak měli možnost nahlédnout do stále nepříliš známého hudebního života moravského venkova 18. století.

tenebrae_18_04_2019_foto_petr_francan_03

Schreierovo sepolkro sestávalo kromě úvodní sinfonie a závěrečného sboru ze sledu recitativů a árií, každý ze zpěváků tak dostal možnost prokázat své kvality v rozdílných skladbách. První árie Kde jsi, hříšníku připadla basistovi Davidu Malátovi v roli Spravedlnosti. Malátův projev byl srozumitelný, intonačně stabilní, jasný a příjemně civilní, zpěvák se nesnažil o násilné zdobení tónu nebo o nepřiměřenou výrazovost, pochvalu zaslouží také stejnoměrná barva hlasu v různých rejstřících a precizní artikulace textu. Tenorista Marek Žihla částečně doplatil na kulatost svého hlasu, kterému scházela potřebná průraznost, přes snahu orchestru zůstával jeho zpěv po většinu času upozaděn. V některých případech se však měkkost Žihlova hlasu probila kupředu a utvořila povedenou dvojici s continuem. V recitativu a ariosu Ach, lide, na stranu ustupte se objevily nesrovnalosti intonačního rázu a nějakou dobu trvalo, než zpěvák našel správný tón. Altistce Monice Machovičové nelze upřít jasný, srozumitelný a intonačně stabilní přednes ve vyšších polohách, samotné přechody k hlubším tónům a zpět by však mohly být jemnější a charakterově stejné. Nezřídka se studentům zpěvu (a nejen těm) stává, že při přechodu k hlubším tónům se jim zásadně změní barva hlasu; zatímco tedy altistčiny výšky zněly jemně, v nižších rejstřících vyvstávala na povrch určitá drsnost. Také u sopranistky Anny Petrtylové se podobné „rejstříkování“ objevilo, i když v menší míře. Zpěvačka zápasila spíše s recitativy, které byly intonačně i výrazově nejisté, zatímco árie byly vesměs vydařené. Obzvláště árie Plač, plač, ó hříšníku byla interpretována s pozoruhodnou lehkostí a výrazovou pestrostí, pochvalu zaslouží také umírněné zdobení ve výškách.

tenebrae_18_04_2019_foto_petr_francan_02

Orchestr byl až na pár výjimek rytmicky i intonačně spolehlivý, především úvodní sinfonia byla povedená. Občasné zádrhely se objevily převážně v duetu Hříšníka a Božího milosrdenství, celkově se však jednalo spíše o drobné intonační nesrovnalosti než o nějaký zásadní interpretační lapsus. Dirigent Kydlíček dbal na dodržování dynamické jednoty v rámci orchestru i jednotlivých jeho částí, a to vždy s ohledem na zpěváky.

I přes kritičtější tón recenze, je třeba mít na paměti, že se jedná o studentské těleso sestávající z hudebníků a zpěváků, kteří své interpretační umění teprve pilují a zdokonalují.

Schreier: Oratorium na Velký pátek

Barokní orchestr Pražské konzervatoře / Jakub Kydlíček

Anna Petrtylová canto (Genius caelestis)

Monika Machovičová alt / alto (Milosrdenství / Misericordia)

Marek Žihla tenor (Hříšník / Peccator)

David Malát bas / bass (Spravedlnost / Iustitia)

Kostel Nanebevzetí Panny Marie, Jezuitská, 18. duben 2019

Foto Petr Francán

Brněnské skupině Hrozně pomalu táhne na čtyřicítku – koncertovat začala v roce 1982. Po několika kazetách a neoficiálních nahrávkách vydala až v roce 2013 svůj debut na CD, album Už není čas. Novinka Ticho, na které kapela pracovala v posledních dvou letech ve studiu Indies, překvapí čistším zvukem a jasně slyšitelným napětím ve stavbě písní.  více

Filmový festival ke 100. výročí založení Masarykovy univerzity přinesl ve dnech 17.- 19. Května neobyčejně zajímavé projekce, připomínající významné osobnosti z univerzitní historie. Hned první z nich měla kromě vztahu k přírodním vědám i zásluhy o studium lidové písně. Profesora Vladimíra Úlehlu (1888 – 1947) připomněla v pátek 17. května působivým vystoupením jeho pravnučka Julia Ulehla.  více

Letošní fanzin Jazzman hudebního festivalu JazzFest byl plný obsažných medailonů i statí a objevila se v něm i pozoruhodná glosa dramaturga Českého rozhlasu Jazz Petra Vidomuse s provokativním titulkem Jazz nemusí být pánským klubem. Zamýšlí se nad genderovými stereotypy, kterých se světová (potažmo ani česká) jazzová scéna ještě úplně nezbavila. Skvělých sólistek ovládajících nástroje dříve zcela vyhrazené mužům přibývá. Přestože genderové kódování, které Vidomus pregnantně ironicky popsal, ještě není zcela překonáno, JazzFest letos výrazně přispěl k jeho postupnému odbourávání.  více

Během čtyř let, které od sebe dělí vydání prvního alba Záhir a druhého s názvem O Písni, se skupina Lee Banda virtuálně přemístila (dříve uváděla jako svůj domicil Adamov, nyní Jedovnice), dostala se na tzv. divokou kartu do semifinále Porty v Řevnicích a především lehce posunula svůj hudební styl. Zatímco na debutovém albu šlo o folkrockový střední proud, těžící ze zvuku elektrické kytary, na novince převažují akustické kytary, často v kombinaci s mandolínou a dalšími akustickými nástroji.  více

Šest let po předchozím albu Malý kluk přichází hravá kapela Listolet s novinkou. V názvu má sice pouze „pětiminutového“ tuláka, ale album vznikalo během pěti let v jednom studiu v Západních Karpatech „a dále v kuchyních, obývácích, sklepech a děcácích na mnoha místech“, jak se píše v bookletu. Jeho součástí je ostatně mapa Evropy s čísly přiřazenými k jednotlivým skladbám. Nejde však o to, ve které zemi která píseň vznikla nebo byla natočena. Důležitější je možná citát kapely: „Album stavíme jako obraz pro uši, pod fasádou folkrockových písní je mnoho detailů skrytých ve zvukových záhybech. Co skladba, to zvuková krajina, jiný příběh.“  více

V rámci letošní European Tour zavítal Bobby McFerrin poprvé do brněnského Sono Centra, kde se mu podařilo bezezbytku využít skvělou akustiku i blízký kontakt s publikem. Legenda se vrátila. Vrací se k nám ostatně často a nejen do Brna.  více

Sté dvacáté výročí narození Dukea Ellingtona, bez nadsázky nejvlivnější osobnosti světového jazzu, se slavilo napříč zeměmi a kontinenty. Edward Kennedy Ellington od dětství titulovaný jako Duke přišel na svět 29. dubna 1899 ve Washingtonu D.C. Na den přesně uspořádal důstojnou oslavu v zaplněných prostorách sálu HaDivadla brněnský big band Cotatcha Orchestra.  více

Letošní osmnáctý ročník JazzFestuBrno se výjimečně neuzavírá koncertem, ale jedinečnou (pro světové festivaly ovšem nikterak výjimečnou) sérií muzikantských a tanečních workshopů, zde ovšem zaměřených na dětské frekventanty. V sobotu 4. května se v příjemném prostředí Café Práh, v sousedství Vaňkovky, ujmou svých dětských žáků výrazné mladé osobnosti jazzové scény: Beata Hlavenková (pianistka a lektorka kompozice), Dano Šoltis (vedoucí bubenické třídy) a multiinstrumentalisté Jiří Slavík a Marian Friedl (průvodci Toulek po jazzových cestičkách), které doplní Kateřina Hanzlíková s lekcemi Tancohraní. S výjimkou kompozice, kde se přepokládá účast dětí starších dvanácti let, jsou ostatní „třídy“ otevřené i těm nejmenším. Další informace jsme si vyptali od spoluautora nápadu na dětský workshop a ředitele JazzFestu Brno Viléma Spilky.  více

Muzikál Nine podle legendárního filmu 8 a půl režiséra Fredericka Feliniho připravilo v režii Stanislava Moši jako předposlední premiéru sezóny Městské divadlo Brno. Na zdejší hudební scéně vypravili místy až lechtivou erotickou šou, které vévodí zajímavá scéna, zdařilé kostýmy, výtečné hudební nastudování a energie ženského herectví. Smyslnost některých taneční čísel naštěstí nepřebila ústřední téma hrdinovy krize: středního věku, umělecké i vztahové.  více

Letošní ročník festivalu JazzFestBrno měl několik vrcholů – záleželo samozřejmě na osobním vkusu každého návštěvníka, na jeho očekáváních a samozřejmě na tom, kdo toho kolik stihl navštívit. Pro autora článku patřil k vrcholům žánrově a aranžérsky pestrý večer s basistou Stanleym Clarkem 23. dubna a také předposlední koncert festivalu, vystoupení „toho druhého“ Avishaie Cohena v Huse na provázku 28. dubna. Byla to hudebně čistá esence jazzu s poselstvím. Naléhavá, srdcervoucí a poetická.  více

Jeden z hudebních vrcholů minulého týdne představoval koncert hudebního seskupení Malina Brothers se dvěma jedinečnými hostujícími hudebníky, Kateřinou García a Charlie McCoyem v brněnském Sono Centru. A protože se při vystoupení pořizoval profesionální videozáznam s televizní technikou pro první live DVD této kapely, byl mimořádný i samotný večer – délkou i kvalitou.  více

V rámci Temných hodinek Velikonočního festivalu duchovní hudby vystoupil včera pod vedením dirigenta Jakuba Kydlíčka Barokní orchestr Pražské konzervatoře. Instrumentalisty doplnila sopranistka Anna Petrtylová, altistka Monika Machovičová, tenorista Marek Žihla a basista David Malát. Zaznělo na český text komponované Oratorium na Velký pátek moravského skladatele a kantora Josefa Schreiera.  více

Série koncertů s názvem Harafica tour 2019 se v úterý 16. dubna přenesla ze slovenské Skalice do Brna. Cimbálová muzika z Uherského Hradiště na něm představila neuvěřitelně pestrou směsici žánrů, hostů a občas i pocitů.  více

Kostel svatého Josefa se včera stal místem soukromých výpovědí skladatele Františka Gregora Emmerta a houslisty Milana Paľy. V pozvolna se stmívajících prostorách chrámu zazněla skladba Ecce Homo, symfonie pro sólové housle.  více

Letošní ročník festivalu JazzfestBrno nabízí nepřeberné množství rozmanitých crossoverů , žánrových směsic a fúzí. V duchu tohoto stylového spektra v rekonstruovaném (akusticky významně vylepšeném) sále Janáčkova divadla nabídl svůj vyhlášený osobitý nadžánrový sound klasik jazz fusion a britský kytarista John McLaughlin se svou formací The 4th Dimension. V Brně se představil vůbec poprvé.  více