Moravské sepolkro v rukou studentů Pražské konzervatoře

Moravské sepolkro v rukou studentů Pražské konzervatoře

V rámci Temných hodinek Velikonočního festivalu duchovní hudby vystoupil včera pod vedením dirigenta Jakuba Kydlíčka Barokní orchestr Pražské konzervatoře. Instrumentalisty doplnila sopranistka Anna Petrtylová, altistka Monika Machovičová, tenorista Marek Žihla a basista David Malát. Zaznělo na český text komponované Oratorium na Velký pátek moravského skladatele a kantora Josefa Schreiera.

Ačkoliv na Velikonočním festivalu duchovní hudby vystupují především profesionální a etablovaná tělesa, dramaturgie festivalu dává prostor i mladým a studentům hudebních škol, kteří své interpretační umění teprve rozvíjí. Není to tedy poprvé, co studenti Pražské konzervatoře vystoupili na Temných hodinkách Velikonočního festivalu. Předloni tady zazněla v jejich podání Zpívaná rozjímání Františka Antonína Míči. Tentokrát se orchestr představil oratoriem kantora Josefa Schreiera a posluchači tak měli možnost nahlédnout do stále nepříliš známého hudebního života moravského venkova 18. století.

tenebrae_18_04_2019_foto_petr_francan_03

Schreierovo sepolkro sestávalo kromě úvodní sinfonie a závěrečného sboru ze sledu recitativů a árií, každý ze zpěváků tak dostal možnost prokázat své kvality v rozdílných skladbách. První árie Kde jsi, hříšníku připadla basistovi Davidu Malátovi v roli Spravedlnosti. Malátův projev byl srozumitelný, intonačně stabilní, jasný a příjemně civilní, zpěvák se nesnažil o násilné zdobení tónu nebo o nepřiměřenou výrazovost, pochvalu zaslouží také stejnoměrná barva hlasu v různých rejstřících a precizní artikulace textu. Tenorista Marek Žihla částečně doplatil na kulatost svého hlasu, kterému scházela potřebná průraznost, přes snahu orchestru zůstával jeho zpěv po většinu času upozaděn. V některých případech se však měkkost Žihlova hlasu probila kupředu a utvořila povedenou dvojici s continuem. V recitativu a ariosu Ach, lide, na stranu ustupte se objevily nesrovnalosti intonačního rázu a nějakou dobu trvalo, než zpěvák našel správný tón. Altistce Monice Machovičové nelze upřít jasný, srozumitelný a intonačně stabilní přednes ve vyšších polohách, samotné přechody k hlubším tónům a zpět by však mohly být jemnější a charakterově stejné. Nezřídka se studentům zpěvu (a nejen těm) stává, že při přechodu k hlubším tónům se jim zásadně změní barva hlasu; zatímco tedy altistčiny výšky zněly jemně, v nižších rejstřících vyvstávala na povrch určitá drsnost. Také u sopranistky Anny Petrtylové se podobné „rejstříkování“ objevilo, i když v menší míře. Zpěvačka zápasila spíše s recitativy, které byly intonačně i výrazově nejisté, zatímco árie byly vesměs vydařené. Obzvláště árie Plač, plač, ó hříšníku byla interpretována s pozoruhodnou lehkostí a výrazovou pestrostí, pochvalu zaslouží také umírněné zdobení ve výškách.

tenebrae_18_04_2019_foto_petr_francan_02

Orchestr byl až na pár výjimek rytmicky i intonačně spolehlivý, především úvodní sinfonia byla povedená. Občasné zádrhely se objevily převážně v duetu Hříšníka a Božího milosrdenství, celkově se však jednalo spíše o drobné intonační nesrovnalosti než o nějaký zásadní interpretační lapsus. Dirigent Kydlíček dbal na dodržování dynamické jednoty v rámci orchestru i jednotlivých jeho částí, a to vždy s ohledem na zpěváky.

I přes kritičtější tón recenze, je třeba mít na paměti, že se jedná o studentské těleso sestávající z hudebníků a zpěváků, kteří své interpretační umění teprve pilují a zdokonalují.

Schreier: Oratorium na Velký pátek

Barokní orchestr Pražské konzervatoře / Jakub Kydlíček

Anna Petrtylová canto (Genius caelestis)

Monika Machovičová alt / alto (Milosrdenství / Misericordia)

Marek Žihla tenor (Hříšník / Peccator)

David Malát bas / bass (Spravedlnost / Iustitia)

Kostel Nanebevzetí Panny Marie, Jezuitská, 18. duben 2019

Foto Petr Francán

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po úspěšném vystoupení violoncellové sekce s harfou včera dala Filharmonie Brno v nově vzniklém minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! prostor ještě komornějšímu obsazení. Ve středu 27. května měli posluchači možnost navštívit koncert manželské dvojice Ivany Švestkové (harfa) a Marka Švestky (kontrabas). Program sestával nejen ze skladeb určených přímo pro tyto nástroje, ale podobně jako v případě zahajovacího koncertu v této sérii zazněly také úpravy více či méně známých děl světové hudební literatury.  více

Devátý a zároveň poslední díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Electro, beat, multimediavíce

Jsou tomu již takřka tři měsíce, co pandemie koronaviru vtrhla do České republiky, otřásla národní ekonomikou, školstvím i kulturou; bezohledně devalvovala měnu, poslala děti do improvizovaných domácích lavic a pozavírala galerie, divadla, operní domy i hudební sály. Od té doby jsme si museli zvyknout na proměnlivá vládní nařízení, ale také na jistý kulturní půst. Streamovaná videa nezahnala hlad a ani sebelepší nahrávky neutišily žízeň. V posledním květnovém týdnu se společenský i kulturní život opatrně probouzí k životu; otevírají se také dveře brněnského Besedního domu, kde ve čtyřech dnech soubor odehraje celkem osm koncertů. V nově vzniklém komorním „minicyklu“ Konec streamu. Hrajeme zase živě! nabízí Filharmonie Brno koncerty s podnázvy: Cellisté & harfaHarfa & kontrabas duoBicisté & projekce a Smyčcové kvarteto. Prvně jmenovaný se v pondělní podvečer dokonce dočkal nezvyklé předpremiéry, když hudebníci brněnské filharmonie usedli na střeše tržnice na Zelném trhu. Se stejným programem také včera odpoledne zahájili violoncellisté v čele s koncertním mistrem Pavlem Šabackým a harfenistka Dominika Svozilová poslední sérii koncertů v Besedním domě v této nešťastné sezoně.  více

Po Velikonocích se na sociálních sítích a v médiích objevilo oficiální prohlášení, které každému milovníkovi folkloru pokazilo den. Folklorní festival ve Strážnici se letos neuskuteční. Důvody jsou všem dobře známé. Včera začala další vlna koronavirového rozvolňování a my jsme si nejen proto povídali s ředitelem Národního ústavu lidové kultury (NÚLK) ve Strážnici Martinem Šimšou. Je tedy opravdu důvod ke smutku? Na co se můžeme v nejbližší době těšit? A kdy je nejlepší doba navštívit zámecký park a strážnické muzeum v přírodě? Nejen na tyto otázky následující rozhovor odpoví.  více

Krátce po natočení svého minulého alba I’m Glad I Met You absolvovala brněnská bluesová kapela cestu do severního Mississippi, na místa, kde se blues stále ještě hraje jako lidová hudba na zápražích a o nedělních piknicích. Že během pobytu vznikl materiál na dvě nová alba, prozradil kytarista Jan Švihálek loni v rozhovoru pro náš web. „Bude to skvělá nahrávka, moc se na to těším,“ sliboval. První ze dvou avízovaných desek je nyní na světě.  více

Osmý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Spojení průseremvíce

Ačkoliv za poslední dva měsíce kulturní život velmi utrpěl, touha lidí po uměleckém zážitku nepohasla. Ba naopak – umění a jeho role, kterou v našem životě plní, jsou snad ještě potřebnější, než tomu bylo předtím. A tak ačkoliv koncertní sály zejí prázdnotou a posluchači jsou nuceni je navštěvovat pouze prostřednictvím záznamů svých oblíbených koncertů, množství povedených hudebních nosičů (nejen) z počátku roku pomáhá toto nešťastné mezidobí překlenout.  více

Šestý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Oheň, poezie, banjo.  více

Kapely, které na scéně působí několik desetiletí, mají dvě možnosti: Buď žijí ze své podstaty, a tedy z hitů z doby minulé. Anebo se stále snaží přicházet s něčím novým, někdy i přáním konzervativních fanoušků navzdory. „Brněnští“ Poutníci, kteří letos slaví 50 let od svého vzniku, jsou někde na půli cesty. Stále hrají Panenku, kterou si publikum žádá, ale naštěstí neustrnuli a – sice po dlouhé době, ale přece – přicházejí s novým řadovým albem, které by mezi fanoušky české country a bluegrassu nemělo zapadnout.  více

Pátý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Muziky a krúžky.   více

V první části rozhovoru s horňáckým primášem Petrem Mičkou a s producentem Jiřím Hradilem jsme sledovali začátky spolupráce kapely Lesní zvěř s Horňáckou muzikou Petra Mičky a cestu k nadžánrovému spojení na albu Hrubá Hudba. O samotném natáčení, o kompozici dvojalba Hrubá Hudba, o spolupráci s hosty z jiných žánrů a v neposlední řadě také o Hlasech starého světa, tedy té části projektu, v níž promlouvají autentické hlasy horňáckých zpěváků, pojednává tato druhá a závěrečná část rozhovoru.  více

Brněnské vydavatelství Indies Scope vydalo v loňském roce dva tituly, které stojí i po bezmála roce za připomenutí, protože jejich obsah daleko překračuje časové určení. Prvním titulem je Beskydská Odysea Mariana Friedla (Indies Scope 2019, 2664506 – 2) a druhým je cédéčko s prostým názvem Majstr od horňácké legendy Martina Hrbáče a Musiky Folkloriky (Indies Scope 2019, 2664517 – 2).  více

Čtvrtý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Symfonie města.  více

Dvojalbum Hrubá Hudba, na kterém se společně podíleli producent Jiří Hradil (mj. Lesní zvěř, Tata Bojs, Kafka Band) a Horňácká muzika Petra Mičky, je mimořádný hudební počin, který vedle sebe klade ryzí horňácké zpěvy (CD Hlasy starého světa) a folklor posunutý k modernímu hudebnímu vyjádření (CD Hrubá hudba). V rozsáhlém dvoudílném rozhovoru hovoříme s oběma otci projektu, Jiřím Hradilem a Petrem Mičkou, o jejich dlouholeté spolupráci, o cestě k Hrubé Hudbě a nakonec i o dvojalbu samotnému a o případném pokračování projektu.  více

Nejčtenější

Kritika

Po úspěšném vystoupení violoncellové sekce s harfou včera dala Filharmonie Brno v nově vzniklém minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! prostor ještě komornějšímu obsazení. Ve středu 27. května měli posluchači možnost navštívit koncert manželské dvojice Ivany Švestkové (harfa) a Marka Švestky (kontrabas). Program sestával nejen ze skladeb určených přímo pro tyto nástroje, ale podobně jako v případě zahajovacího koncertu v této sérii zazněly také úpravy více či méně známých děl světové hudební literatury.  více